Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
mikebike skrev:Bra första inlägg!
mredgein73 skrev:Trolla vad är det för något??
För att vara mer rak på sak, riskerar man att polisen kommer och knackar på dörren och vill titta på bössan för att info om köp av delar som gör vapnet licenspliktigt hamnar hos farbror blå.
Nitro skrev:mredgein73 skrev:Trolla vad är det för något??
För att vara mer rak på sak, riskerar man att polisen kommer och knackar på dörren och vill titta på bössan för att info om köp av delar som gör vapnet licenspliktigt hamnar hos farbror blå.
Ja det blir Kumlabunkern X antal år
mredgein73 skrev:Självklart att den lagliga vägen är den bästa helt klart. Har sökt efter seriös luftskytteklubb där jag bor men finns bara ungdomsklubb som pangar på 10 m i en gymnastiksal. Pistolskytteklubb har jag i närheten men dom vill inte ha med luft att göra. Sen blir det att köra många mil och lägga ner en massa tid på sitt skytte innan det ens är lönt att söka licens och det är synd. Den tiden och intresset har jag inte. Att man inte ens kan ha en bössa hemmavid med lite fart i är för dåligt!
mredgein73 skrev:Att man inte ens kan ha en bössa hemmavid med lite fart i är för dåligt!
mredgein73 skrev:Nitro
Bra tips ska kolla upp en schysst bössa med optik, tips?
huldreh skrev:Ja, tio joule funkar väl, men det är ju rätt begränsande. Tråkiga små hål om man kör 177.
Om man bor som du, så är väl, tyvärr, kanske det enklaste sättet att ta en jägarexamen och därefter köpa en .22a krut (inte det mest ekonomiska dock:(
Det sägs att en del skickat in licensansökan för jakt på sin luftbössa, det vore ju bra om det går. Luft har flera fördelar, man kan ställa in effekten från tio joule och skjuta hemma till typ massor av joule med samma bössa. den är dessutom tyst, särskilt i tio joule!
huldreh skrev:Nitro//
Jo precis... så skrev jag men raderade för att jag inte vill vilseleda någon. Dock finns det folk på forum som hävdar att de fått luftbössan på jaktlicens, (orkar/kan inte lera länkar nu). Om man får igenom tillståndet så är det kanske eget ansvar att se till att det är över 150 joule? ( kanske få jag radera detta inlägg också;)
Edit. Målskyttelicens är en omöjlighet för trådskaparen.
Chris skrev:Synd om varje ord man skrivar här imo... TS är antingen en gammal forumskändis eller en ny troll... inget annat
Nitro skrev:Chris skrev:Synd om varje ord man skrivar här imo... TS är antingen en gammal forumskändis eller en ny troll... inget annat
Ha nu inte förutfattade meningar om folk.
Behandla varje medlem som en individ, sen ger det sig ganska fort.
Nitro skrev:huldreh skrev:Ja, tio joule funkar väl, men det är ju rätt begränsande. Tråkiga små hål om man kör 177.
Om man bor som du, så är väl, tyvärr, kanske det enklaste sättet att ta en jägarexamen och därefter köpa en .22a krut (inte det mest ekonomiska dock:(
Det sägs att en del skickat in licensansökan för jakt på sin luftbössa, det vore ju bra om det går. Luft har flera fördelar, man kan ställa in effekten från tio joule och skjuta hemma till typ massor av joule med samma bössa. den är dessutom tyst, särskilt i tio joule!
Jaktlicens på bössan kräver minst 150J för klass 4 vapen så det blir problem.
Det får bli målskyttelicens i så fall. Men börja med 10J och nöj dig med kortare avstånd så får du samma svårighetsgrad som du fått med kraftigare vapen på längre avstånd.
JonasW83 skrev:Nitro skrev:huldreh skrev:Ja, tio joule funkar väl, men det är ju rätt begränsande. Tråkiga små hål om man kör 177.
Jaktlicens på bössan kräver minst 150J för klass 4 vapen så det blir problem.
Det får bli målskyttelicens i så fall. Men börja med 10J och nöj dig med kortare avstånd så får du samma svårighetsgrad som du fått med kraftigare vapen på längre avstånd.
Jag har fått ett 41J-gevär på jaktlicens. Handläggaren var mycket väl medveten om reglementet kring detta, 150J-gränsen osv.
Då det står tydligt att kravet är 150J för klass 4 jakt så är den enda jakt jag får bedriva med min licens och vapnet just skyddsjakt. Så jag får målskjuta och skyddsjaga med det trots "Jakt" på licensen, inget annat. Både jag och handläggaren var överens om detta.
JonasW83 skrev:Jag har fått ett 41J-gevär på jaktlicens. Handläggaren var mycket väl medveten om reglementet kring detta, 150J-gränsen osv.
Då det står tydligt att kravet är 150J för klass 4 jakt så är den enda jakt jag får bedriva med min licens och vapnet just skyddsjakt. Så jag får målskjuta och skyddsjaga med det trots "Jakt" på licensen, inget annat. Både jag och handläggaren var överens om detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster