Verminator vs fjäder

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Verminator vs fjäder

Inläggav Slaskmack 07 okt 2008, 16:32

Hejsan,

Någon som har koll på hur högt en Verminator låter i förhållande till ett fjäder gevär i samma hastighet.
Med eller utan dämpare.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav scratch 07 okt 2008, 16:43

Borde kanske inte svara här, då jag aldrig har skjutit en verminator, så ni får mobba mig om jag uttrycker mig dumt och felaktigt. En PCP-smäller i regel högre än ett fjädergevär i samma hastighet utan dämpare, men tystare med dämpare....har jag hört :wink: Däremot en PCP med dämpare blir tystare då det inte finns någon fjäder som kan twanga. Tror inte det blir tystare bara för att geväret är en mindre PCP utan ljudvolymen beror nog enbart på i vilken hastigheten luftvolymen pressas ut. Borde ju teoretiskt bli högre smäll i en verminator, då kulan måste accellera upp till 10 joule fast under kortare tid, då pipan är kortare. så då måste det ju krävas högre hastighet på luften och större smäll...men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Verminator vs fjäder

Inläggav ogster 07 okt 2008, 16:45

Slaskmack skrev:Hejsan,

Någon som har koll på hur högt en Verminator låter i förhållande till ett fjäder gevär i samma hastighet.
Med eller utan dämpare.


Menar du i decibell eller vill du ha ett exempel?

Kan ju va bra att veta ungefärlig hastighet?
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Verminator vs fjäder

Inläggav scratch 07 okt 2008, 16:55

ogster skrev:
Slaskmack skrev:
Menar du i decibell eller vill du ha ett exempel?

Kan ju va bra att veta ungefärlig hastighet?


hehe jo precis. Decibell är la logaritmiskt så 86DB skall ju vara 10 gånger högre än 85DB. Om jag minns fysiken rätt :smt060 Så om nu en verminator smäller högre än ett fjädergevär i samma utgångshastighet (vilket jag tror) så är frågan om man själv märker det :?:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Slaskmack 07 okt 2008, 17:27

ok tack.

Ljud mätning ska vi nog inte in på. Det är väldigt diffust.
Då pratar man om ljudstyrka, ljudtryck och ljudintensitet.
Den är logaritmisk, men det betyder inte att ett människoöra tycker att det låter 10ggr högre.
Man brukar säga att en höjning med 4 db upplevs ungefär som en fördubbling om det är samma frekvens.
Men det beror var man är i registret, om det är en viskning eller en jetmotor.
Och en viss frekvens kan låta högre fast har lägre ljudtryck en ett annat ljud med .............osv som sagt väldigt diffust att sätta ett värde på.

Det var därför jag tror det är lättare man får en uppfattning om man jämför med ett annat gevär.

Och jag har också hört att kortpipiga PCP smäller högre. Men inte hur mycket högre.
Skulle även fungera om man fick någon bra jämförelse mellan tex ett långpipigt PCP med bra dämpare och ett Verminator.
Och jag har tömt hela internet tror jag. Och ändå inte lyckats hitta något filmklipp eller liknande med en Verminator med dämpare

Sedan är det frågan hur dom skiljer sig i ljud vid olika hastigheter.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav buckshot2000 07 okt 2008, 17:41

Ett kortpipigt PCP låter helt otroligt högt om man tar ut mycket effekt , Verminatorn har en jättekort pipa i en shroud som dämpar väldigt lite , låter helt klart mycket som licensfritt och väldigt högt om man tar ut runt 230 mps , Jag hade en ranchero med 280mm pipa och den lät rätt högt i 230mps.

280mm pipa i 230mps låter lite mer än 500mm pipa i 280mps , men man får nog testa själv för att kunna bedöma ... det är ju endå väldigt olika hör känsliga öron olika människor har just när det gäller att bedöma PCP-smällar.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav ogster 07 okt 2008, 17:43

Slaskmack skrev:
Det var därför jag tror det är lättare man får en uppfattning om man jämför med ett annat gevär.

Och jag har också hört att kortpipiga PCP smäller högre. Men inte hur mycket högre.
Skulle även fungera om man fick någon bra jämförelse mellan tex ett långpipigt PCP med bra dämpare och ett Verminator.
Och jag har tömt hela internet tror jag. Och ändå inte lyckats hitta något filmklipp eller liknande med en Verminator med dämpare

Sedan är det frågan hur dom skiljer sig i ljud vid olika hastigheter.


Det stämmer bra att ett kortpipigt pcp smäller mycket högre än ett med lång pipa även vid olika VO
tex en verminator som skjuter 225mps smäller mycket högre än en cyklone i 280mps!
Kör man samma VO så låter även då verminatorn mer :roll:

Kör man en sakodämpare på båda dessa vapen så låter cyklonen mindre än verminatorn
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 07 okt 2008, 17:52

Har börjat skjuta på den lokala skyttelokalen. Alla har PCP-pangare, och för att vistas i lokalen ska man ha hörselskydd :smt081

Lite halvlarvigt tycker jag, men PCP-pangarna poppar lite mer än min gamla nostalgiska fjäderpinne. Inte för det är någon som helst risk för hörselskador, men det är väl någon överambitiös regel, eller skyddsnisse som firar triumfer över logiken. Tur att man slipper ha hjälm...

I alla fall det är lite högre ljudnivå och högfrekvent ljud från PCP-pangarna. Deras PCP:er säger "plipp", emedan min antika fjäderpangare säger "bupp". Om man nu inte vill blanda in den sedan många år avlidne hr. Bell.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Slaskmack 07 okt 2008, 19:23

Ok tack för alla svar.

Hur är det med dämpning då? Går det få bort allt ljud ändå, alltså, går det att få en Verminator tystare än ett klent fjädergevär om man har bra dämpare.
Det var en kommunjägare på skjutbaban som hade dämpare till en 22lr , När han körde med subsonic ammunition lät det istort sett ingenting.
Och en 22lr torde låta högre än ett korpipigt PCP.
Eller blir det större luftmasssa i ett pcp än krutgasterna från en 22lr?
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav Slaskmack 07 okt 2008, 19:25

Och för någon hugger så vet jag att dämpare är otillåtna i Sverige.
Och den regeln drabbar inte mig
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav Micke 07 okt 2008, 19:33

Ok, jag är grön...men är ljuddämpare förbjudna? :?:

Varför då?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ogster 07 okt 2008, 19:35

Slaskmack skrev:
Hur är det med dämpning då? Går det få bort allt ljud ändå, alltså, går det att få en Verminator tystare än ett klent fjädergevär om man har bra dämpare.


Tror det är svårt att få bort allt ljud om man inte har nån extremljuddämpare men då lär ju verminatorns smidighet försvinna...

Slaskmack skrev:
Och en 22lr torde låta högre än ett korpipigt PCP.


Det handlar om helt olika ljud, jag tycker ett lång pipigt pcp låter värre än 22lr pga dess höga tonläge för att inte tala om ett kortpipigt...
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav ogster 07 okt 2008, 19:38

Micke skrev:
Varför då?

/ Micke


Kan ha nått att göra med att dessa annordningar bara används till brott å liknande, därför tycker inte staten att vi ska ha några :roll:

Men om du skjuter tillräckligt många skott så du får en hörselskada så kan du utan problem plocka ut en licens på en dämpare men då är ju skadan redan skedd...
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Piledriver 07 okt 2008, 19:47

Det finns korta ljuddämpare typ JET, som inte sänker smidigheten allt förmycket..

För att följa länken så måste du registera dig.



Funkar klockrent, gängadpter behövs dock till 1/2" UNF pipgänga...
Piledriver.
Piledriver
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 13 jul 2008, 18:54
Ort: Östergötland / Västergötland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Inläggav Micke 07 okt 2008, 20:05

Hm...jag kan i o.f.s. tänka mig att förbudet kommit till för att förhindra tjuvjakt. Men andra brott har jag svårt att tänka mig att det har någon förhindrande verkan på.

Men om man nu vill tjuvjaga kan det inte vara svårt att göra en själv, eller plocka in en dämpare från något land där det är tillåtet. Kanske, när förbudet infördes, var det svårare...

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Slaskmack 07 okt 2008, 21:05

Nä vill man tjuvjaga är det inte svårare än att man tejpar fast en pet-flaska på pipan.

Nu är det inte det jag är ute efter utan det är att undvika att störa grannar och väcka barnen
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Inläggav buckshot2000 07 okt 2008, 21:53

" Sluta med skräpinlägg !!! "

PET-flaska på älgstudsare ? du kan inte ens ha en dämpare av tunnt aluminiumgods på en älgstudsare - skiten blåser helt enkelt bort.

Eller är det tjuvjakt med luftgevär som avses ? :shock:
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Bra. Buckshot 2000

Inläggav shadow 08 okt 2008, 00:16

:shock: Det finns en tråd gällande dämpare. Läs den! Jag kollade allt gällande frågan om dämpare på luftgevär. Svaret blev att det är enklare att få en HAUBITS LUFTVÄRNSKANON MED 10000 KG AMMO PÅ GÅRDEN. Så illa är det att äga en pcp bössa
shadow
 


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster

  • Sponsorer