Precision Crosman 2250 XL

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Precision Crosman 2250 XL

Inläggav LuftenÄrFri 24 jul 2014, 15:32

Jag har problem med att få fem skott inom det svarta på 20 m. Vad kan man förvänta sig att bössan ska klara?

Jag är nybörjare men har skjutit ca tre burkar vid det här laget och använder stöd. Kinakikare monterad.
Testat lite olika ammo och det är JSB RS som går minst dåligt.

Har bytt ventil till Crosman Reduced Power Brass Match Valve För att följa länken så måste du registera dig.



Har idag skjutit 125 skott och co2 är inte slut än så funderar även om det är pga för låg hastighet som precisionen är dålig.

Det verkar vara många här som ägt ett 22XX. Hur bra gick era, och gjorde ni några förändringar som förbättrade precisionen?
Jag är mer ute efter precision än kraft.

/Magnus
LuftenÄrFri
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 maj 2009, 14:30
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav sr 500 24 jul 2014, 17:03

Har hjaft en 2250 XT AS med 88 grams co2 tub, om det är en sådan du menar. Du skriver XL på ett ställe, och XX på ett annat.Min sköt väldigt fina träffbilder. Konverterade den sen till HPA. Sålde den till en kille på forat, och han var jättenöjd med den. Så dom ska skjuta kanonbra.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav sr 500 24 jul 2014, 17:11

Jag tittade på ventilen du köpt, så det är inte samma puffra som jag hade. Men alla modeller av 2250 ska skjuta riktigt bra träffbilder om kröning och pipa är bra.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav LuftenÄrFri 24 jul 2014, 17:20

sr 500 skrev:Har hjaft en 2250 XT AS med 88 grams co2 tub, om det är en sådan du menar. Du skriver XL på ett ställe, och XX på ett annat.Min sköt väldigt fina träffbilder. Konverterade den sen till HPA. Sålde den till en kille på forat, och han var jättenöjd med den. Så dom ska skjuta kanonbra.


Det är XL med 12g co2 som jag har. För att följa länken så måste du registera dig.

.
Hur bra är "fina träffbilder" på ca 20m? Ge gärna ett exempel så jag har något att jämföra med.

Kul att höra att din gick bra då kanske det finns hopp.
LuftenÄrFri
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 maj 2009, 14:30
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Etienne 24 jul 2014, 17:21

Inom det svarta på vad? Storleken av "det svarta" kan diffa ganska mycket mellan olika typer av tavlor...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Etienne 24 jul 2014, 17:25

Lite input om vad min 2250 presterar.
viewtopic.php?p=130369#p130369
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav sr 500 24 jul 2014, 17:51

LuftenÄrFri skrev:
sr 500 skrev:Har hjaft en 2250 XT AS med 88 grams co2 tub, om det är en sådan du menar. Du skriver XL på ett ställe, och XX på ett annat.Min sköt väldigt fina träffbilder. Konverterade den sen till HPA. Sålde den till en kille på forat, och han var jättenöjd med den. Så dom ska skjuta kanonbra.


Det är XL med 12g co2 som jag har. För att följa länken så måste du registera dig.

.
Hur bra är "fina träffbilder" på ca 20m? Ge gärna ett exempel så jag har något att jämföra med.

Kul att höra att din gick bra då kanske det finns hopp.
På 20m, ska du ju skjuta lätt i en sockerbit med en Ok 2250. Det gör jag ju hela dan med min 2289, som har samma pipa som 2250.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav sr 500 24 jul 2014, 18:36

Tittade på en bild på din, hade inte sett den modellen förut. Stålbreech, och lång pipa original. Måste väl nästan vara ca 20 tums pipa? Den ska ju bara skjuta bra. Kolla kröningen, i värsta fall, sätt upp pipan i svarven och stick av den några mm.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav LuftenÄrFri 24 jul 2014, 19:35

Etienne skrev:Lite input om vad min 2250 presterar.
http://luftvapen.info/viewtopic.php?p=130369#p130369


Jag ligger långt ifrån dina träffbilder.

Exempel på träffbild. Avstånd 20m sittande med stöd. 10 skott.

För att följa länken så måste du registera dig.



Ska kontrollera kröning vad mer kan jag kontrollera. Tacksam för fler felsökningstips!


/Magnus
LuftenÄrFri
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 maj 2009, 14:30
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav sr 500 24 jul 2014, 19:50

Kolla även räfflingen. En kille på forat, hade nästan inga räfflor i sin Disco. Sköt uselt. Men oftast är det ju kröningen. Kolla även så transver porten inte läcker. Enkla saker, men nog så viktiga. annars så prova att sätta tillbaka original ventilen. Kan ju vara så att pipan är för lång för den snåla ventilen.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav GunnarT 24 jul 2014, 20:56

Ang. vilken bössa som skjuter bra. En "bra" bössa levererar samma "fel" skott efter skott. Alltså en bra bössa håller en jämn linje...
Sedan är det upp till skytten...........

Vet inte ett skit om just din bössa men har hållit i ett antal luftgevärs exemplar. :)

Min CROSMAN 760 PINK levererar som en dröm... med diabol...på kortare avstånd..... trots oräfflat ................ :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav LuftenÄrFri 25 jul 2014, 20:49

tomryb skrev:Använder du siktet som var med (center point 4x32) har väl en låst parallax på 30m ...vet inte om det påverkar.
Jag köpte en likadan med Hipac ...sköt 2 skott sköt bort främre packning ,rev bössan sköt 5skott till då gick bolten till laddpinnen av ! Sedan fick jag pinnen som som står upp från hammaren att lossna Måndag ex kanske.


Använder inte siktet som följde med utan ett lite bättre kinasikte. Trist med din bössa, det är rätt låg kvalite över lag på bössan.


Kollade kröningen och den ser ok ut. När jag tog isär bössan märkte jag att den innersta pipskruven var lite lös och pipan kunde röra sig men det gjorde ingen större skillnad på träffbilderna att dra åt den. Bytte inte till orginalventilen men jag skruvade in power adjustern så hammarfjädern fick mycket mer förspänning.

Sköt 5*5 skott 20m med H&N Sport och medel c-c blev 3,7cm. Långt ifrån 2cm som nämnts i annan tråd, men lite bättre än igår. Givetvis har skytten en del i det hela med.
Trycket är skitdåligt och jag är lite öm i fingret efter att ha skjutit idag. Det måste jag göra något åt.

Någon som har en pipa/trasig 22** över? Vore intressant att testa med en annan pipa. Vill inte lägga så mycket mer pengar på den har bössan.

Tack för hjälpen så här långt!
LuftenÄrFri
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 maj 2009, 14:30
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav LuftenÄrFri 27 jul 2014, 10:29

tomryb skrev:Vet inte vart du bor men du kan få låna min pipa från gnälliga Norrköping ! Men jag vet inte om precisionen är så mycket bättre har bara använt rödpunktsikte o plinkat med den.


Tack för erbjudandet om lån av pipa, bor utanför Flen så det är inte jättelångt till Norrköping, men i längsta laget i den här värmen.
Nu ska jag riva isär och försöka få avtrycket mindre dåligt.

/Magnus
LuftenÄrFri
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 maj 2009, 14:30
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Joaquin 08 aug 2014, 18:45

Satt just och tittade på denna bössa på hurricane, och det började rycka i köp-muskeln. (Vill utöka samlingen med en 12g Co2-bössa...Sedan jag började skjuta luftgevär vill jag bara köpa saker hela tiden. Vette fan vad det är med mig. Blyförgiftning kanske? :))

Fast omdömena i denna tråd får en ju att tvivla. Är dessa kvalitetsproblem vanliga med denna bössa, eller har ni bara haft otur? Man kanske ska leta rätt på en beggad 1077:a i stället så blir man inte så nedslagen när det inte blir bra.

Annars tänkte jag mig att med tiden byta till "multishot breech" med fäste för shroud, dock ej hipak. Men, man vill ju i så fall börja från rätt plattform.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Joaquin 09 aug 2014, 13:08

tomryb skrev:Vill inte avskräcka dig ,det var nog mest den hårda hammarfjädern + (murphys lag) som fick min att strula så mycket. Använder min mest till att plinka med precisionen är Ok. Hurricane har ett billigare multishot breech utan shroud , tänk på att multishot breechen med shroud är shroudröret ca 24cm 2250xl har en pipa på 18tum (ca46cm)

OK bra att veta. Jag tänkte nog beställa direkt från BNM och köpa shroudröret separat... kanske kolfiber 8). Men det är långt fram i tiden i så fall.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav LuftenÄrFri 09 aug 2014, 13:09

Joaquin skrev:Satt just och tittade på denna bössa på hurricane, och det började rycka i köp-muskeln. (Vill utöka samlingen med en 12g Co2-bössa...Sedan jag började skjuta luftgevär vill jag bara köpa saker hela tiden. Vette fan vad det är med mig. Blyförgiftning kanske? :))

Fast omdömena i denna tråd får en ju att tvivla. Är dessa kvalitetsproblem vanliga med denna bössa, eller har ni bara haft otur? Man kanske ska leta rätt på en beggad 1077:a i stället så blir man inte så nedslagen när det inte blir bra.

Annars tänkte jag mig att med tiden byta till "multishot breech" med fäste för shroud, dock ej hipak. Men, man vill ju i så fall börja från rätt plattform.



Köp en men ha inte så höga krav, det är en billig produkt från USA med allt vad det innebär.

Det kan vara en kul bössa om du vill meka mer än skjuta. Avtrycket är fruktansvärt orginal och det rekommenderar jag att du fixar på en gång, finns guider på bla youtube om hur man gör.
Kvaliten på geväret tycker jag är låg och liknar mer än leksak och det blir faktiskt en hel del pengar när du börjar köpa till delar. Jag har satt köpstop på grejer till min.

Men det är kul att skjuta så jag planerar att köpa en fjäderpang av bättre kvalite, men det låter som du redan har det.

/Magnus
LuftenÄrFri
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 maj 2009, 14:30
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Joaquin 09 aug 2014, 13:32

Jag har ingen riktigt bra fjongbössa heller, men jag gillar ändå inte att skjuta i statiska ställningar, så det vore lite bortkastat att lägga ned mer pengar på sådana.
Men min Benjamin trail kan jag hålla mig på en femkrona på 15m, sittandes på pall stödd mot knäna, och där tror jag både jag och bössan har våra gränser.

Det jag ogillar mest med den är att den är tung och klumpig och trivs bäst på kudde, så en poäng med 22xx är vikten, samt att den inte är greppkänslig. Man vill ju ha lite variation.

..eller så är det bara allmän köplusta. :)

Tillägg:
Så där, nu är bössan beställd. =D
Senast redigerad av Joaquin 09 aug 2014, 19:01, redigerad totalt 1 gång.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Joaquin 16 aug 2014, 13:50

Provsköt min i dag. Detta är andra tavlan, den första gick åt till att skjuta i siktet. Det är inte hundraprocentigt inställt som ni ser, men jag ska ändå byta det. Gillade det inte.

10m Sittande stödd mot knät. JSB RS.
För att följa länken så måste du registera dig.



Gillar bössan över lag. Den skjuter där man siktar. Lite dyr för vad man får kanske, i synnerhet optiken var lite halvdan. Det är lite knepigt med ett 4x sikte med en parallax på 30yrds. För på 27meter är 4x för lite, och på 10meter där 4x duger får man parallax-effekter.

När jag satt på ett bättre sikte och skjutit in mig lite är jag ganska säker på att den ska hålla tiokronan på 20meter. För att vara första serien är jag helt nöjd.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Sidio 06 sep 2014, 13:46

Joaquin skrev:Provsköt min i dag. Detta är andra tavlan, den första gick åt till att skjuta i siktet. Det är inte hundraprocentigt inställt som ni ser, men jag ska ändå byta det. Gillade det inte.

10m Sittande stödd mot knät. JSB RS.
För att följa länken så måste du registera dig.



Gillar bössan över lag. Den skjuter där man siktar. Lite dyr för vad man får kanske, i synnerhet optiken var lite halvdan. Det är lite knepigt med ett 4x sikte med en parallax på 30yrds. För på 27meter är 4x för lite, och på 10meter där 4x duger får man parallax-effekter.

När jag satt på ett bättre sikte och skjutit in mig lite är jag ganska säker på att den ska hålla tiokronan på 20meter. För att vara första serien är jag helt nöjd.



Det där måste jag säga är riktigt riktigt djävla dåligt på 10m med stöd mot knät.
Jag skjuter 10 st 10:or med min luftpistol med enhandsfattning, vi räknar tom tiondelar när vi räknar poäng.
Jag skjuter bättre träffbilder på 40 meter med stöd.

skjuter den inte bättre än sådär hör den tyvär hemma på metallåtervinningen.
Användarvisningsbild
Sidio
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 maj 2014, 01:13
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: söker
Luftvapen favorit: Hatsan AT-44

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav Joaquin 06 sep 2014, 13:58

Sidio skrev:Det där måste jag säga är riktigt riktigt djävla dåligt på 10m med stöd mot knät.
Jag skjuter 10 st 10:or med min luftpistol med enhandsfattning, vi räknar tom tiondelar när vi räknar poäng.
Jag skjuter bättre träffbilder på 40 meter med stöd.

skjuter den inte bättre än sådär hör den tyvär hemma på metallåtervinningen.


Det är klart den skjuter bättre än sådär. Läs vad jag skriver innan du tar fram ballen och börjar vifta. Det är andra tavlan efter jag tog fram den ur lådan, med halvdant inställt 4x sikte med felinställd parallax. Du kan till och med se hur träffbilden stabiliseras grupp för grupp.

Tillägg:

Jag skjuter 10 st 10:or med min luftpistol med enhandsfattning, vi räknar tom tiondelar när vi räknar poäng.
Detta fixar för övrigt inte världseliten, ens på 17cm tavla (med 11mm tia), så om du klarar det på 4,5cm tavla (med 0,5mm tia) så är det bara att gratulera.
Senast redigerad av Joaquin 06 sep 2014, 14:52, redigerad totalt 1 gång.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Precision Crosman 2250 XL

Inläggav PevAB 08 sep 2014, 14:17

Min 2240 med den lite längre pipan och och lite portad håller sig utan problem inom en femkrona på 30m.

Vad kör du med för diabol?
Min äter bara JSB.
PevAB
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 feb 2011, 00:41
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Bullpup65

Nästa

Återgå till Crosman

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer