Vem aktualliserade denna tråd? Ingen verkar ha frågat något sedan 2019.
Mitt svar är dock att jättesnabbt skaffa ett lätt (typiskt sett) Diana juniorgevär. (De är faktiskt skitbra, fast Weirauch 30s verkar oslagbart, men avtryckaren menar de flesta är i original litet väl långt "fram". Men det eta fan om mitt Diana 35 som jag fick som 7-åring 1974 hade något vettigt avstånd mellan
bakkappa och avtryckare. Och det geväret gav mig tiotusentals skotts glädje in i tonåren. (När tjejer blev mer intressanta än skytte.

)
Det viktigaste är att underhålla lusten och glädjen. Det har så många sagt i alla sporter - och en djäkla massa andra sysselsättningar!
Kanske är min viktigaste hobby och passion trädgårdsjärnvägar. Mitt och andras råd - och det handlar nästan alltid tom om vuxna människor - är att snarast få någon liten bandel körbar. För det ger den glädje och energi man behöver, för att fortsätta. I dessa fall att orka bygga en utomhusmodelljärnväg (som är sjukt krävande och dyrt, även för oss som nästan alltid är minst medelålders), eller att hålla igång intresset med att "bara" helt enkelt få skjuta!
Om ditt barn är förståndigt, och förstår de enkla reglerna att ALDRIG peka pipan mot människor (inklusive sig själv!), och att ALLTID betrakta vapnet som laddat, finns det kanske något ställe där ditt barn helt på egen hand, när andan falle på, kan skjuta. Jag fattar att detta kanske inte är alldeles lagligt. Men särskilt om ni kann fixa det innomhus, skulle jag skita i det.
Björn Borg (och andra) blev skicklig, därför att 1) garagedörren alltid var ledig 2) det var nästan aldrig problem att vänta ut andra på lokala tennisbanan.
Alltihopa var styrt av egen lust. Det är oslagbart. (Jag är hyggligt bra skytt. Jag har alltid, sedan jag var 7 år,, kunnat skjuta just precis när "andan faller på".)
Jag fick ett Diana 35 som första gevär. Det hade våldigt bra öppna riktmedel. Men ibland undrar jag om det inte kanske varit helt OK att jag fått ett myckket billigare - och LÄTTARE - Diana juniorgevär. Som mina kompisar hade. Som jag även klarade att skjuta i stående ställning.
Allt är inte bättre för alla olika människor, bara för att det är jättedyrt.
Fixa en OK bössa omedelbart! Skjut sockerbitar och annat roligt! Det är viktigast!

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.