Feinwerkbau modell 600-603

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Mr Davidson 12 jan 2012, 14:08

Frank69 skrev:
Mr Davidson skrev:Har vari å pangat igår. Satan va kass de gick... Lägger man av sig så på bara ett par veckor? Och jag har inte fuskat med vapenvården, Frank. Fy på Dig... ingen tillsyn på 1½ månad. Bettan kan ju bli lite putt i kanten och sprida värre än en hagelbössa. :)


Nja... regelbundet skytte är nog en bra idé... :thumbupp:
Men tror att kunna koppla bort tankarna & få ner pulsen är minst lika viktigt... :smt022
För mig så brukar jag skjuta sämst på de första tavlorna... sen går det bara bättre o bättre...
Tills ögonen inte pallar mer... sköt 11tavlor en gång jag var där... (skjuter normalt 5...)

He,he... nädå... tror bössan e nöjd med lite vila... :Hughug:
Men tänkte att den behöver skjutas igenom ca 100 skott innan föreningsskyttet...
Vapnet är ju så förbaskat bra och stabilt... få se om jag kan skjuta utomhus på 11m nån dag med...


Börjar fundera på att sätta mig med en av klubbens PCPer, å se hur jag sprider med dem. Att döma av den tävling jag vann innan jul med klubbössa direkt ur skåpet, undrar jag hur mycket det är jag resp hur mycket vapnet. Har ju noterat från några inlägg att en bössa kan börja gå annorlunda bara genpm hur hårt man skruvat fast mekaniken i stocken. Min renovering och montage är ju "på känn" och inte efter moment. Lite att undra över där...
Mr Davidson
 

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Jazz 12 jan 2012, 14:44

Även om jag inte är någon tavelstansare i varjefall på gevär så märker jag skillnad på tex hur jag håller. Ibland när det inte vill sig med ståltrådarna på 50m så tar jag ny fattning och funderar igenom hur jag håller och var jag trycker med fingret. Brukar ivarjefall för mig vara att jag har fingret så jag skjuter med avtryckaren för långt in mot handen. Sedan när jag rättat till greppet brukar det funka om det inte är något med geväret. Mao så tror jag det beror mer på dig än det beror på geväret. Anledningen att man blir bättre med träning är ju att man hela tiden gör exakt på samma vis. Nu skjuter jag med kikare men det är samma. SIktet slår på ca 10mm på 50m grund av pulsen och skjuter man vid fel tillfälle så missar man.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 12 jan 2012, 15:59

Jazz skrev:En sådan där RT stock skulle man ha på en redi bössa, inte en sån där fjut fjut system. Jag tänkte på min 9mm.


He,he... ja de är fina...
Och varenda gång man kollar på nån bössa så tänker man ju:
-Går det att få en bättre stock till detta vapnet... ;)
Men det kommer kanske när FT bli större...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Mr Davidson 18 jan 2012, 07:00

Istid...

Fan, motivationen är som bortblåst. Inget kul skjuta alls. Inget fokus, vare sig i skallen eller i ögonen, inga pengar köpa iris med optik för. Hövvet, vet jag inte vad som borde göras åt. Svälj hövvet och byt kropp?

Amäh, det är ju inte kul detta... Dax för våren snart? Plocka fram Harleyn. Skjuta med öppna rören. Måste bli ett avbrott i den mörka tristessen. Lysrörsglåmig likblekhet som får stiffena på CSI att verka mer levandes. Kände det va gött häromdagen när det var dagsljus kvar på väg hem från jobbet. Tvärdök.

Nån annan som känner igen sig? Och 600an hänger istället och undrar varför jag går förbi, skänker henne en blick, men låser inte upp stället och packar ner i fodralet...
Mr Davidson
 

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 18 jan 2012, 07:58

Näe Mr Davidson... det här duger inte...
Putsa upp 600:an lite o knalla ner på föreningen o skjut ett gäng tavlor...
Känns bättre när man får lufta vapnet!!!
Såg du hur kasst jag sköt i måndags???
tror det var 47,48,48,49,49
Är ju rena nybörjartavlorna... :lol:
Men 602:an fick i alla fall jobba lite...
Hoppas ju att jag skjuter blir bättre under våren... :o
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Leopold 18 jan 2012, 08:23

Mr Davidsson, känner absolut igen det där. Man har jobbat fram till jul som en iller, fick sig litet ledigt bara precis så mycket så man får en andhämtningspaus i bästa fall... sedan ramlar allt över en som ett lass potatis igen fast med den ytterligare begränsningen av en tömd plånbok!

Lätt hänt att skyttet hamnar i kläm, kommer man sig iväg och skjuter på klubben är det svårt med fokus både optiskt och mentalt och resultaten dalar vilket sänker motivationen ytterligare. Härligt och kul när man är i medvind men när motgångarna kommer så är det litet svårt att hantera tycker jag. Korthålls precisionsskytte är ju ytligt sett själva arketypen för målorientering och att jaga poäng, optimera formen, analysera fel som hindrar en att skjuta mitt i prick varje gång. Till formen kan det se oerhört repetetivt ut och de som är bäst är de som lyckas vara mest mönsterbundna och robotlika... så kan man tycka ibland.

Jag tycker det kan hjälpa om man varvar in annan typ av skytte, andra skytteformer så man släpper den osunda låsningen vid prestation och kommer tillbaks till den där känslan som gjorde att man började och tyckte att det var så givande att man fortsatte. Jag skjuter litet gevär mellan varven i det syftet, extra kul tycker jag det är på litet längre håll och på roligare eller mer utmanande mål!

Kämpa på, rätt vad det är känner du att geisten kommer tillbaka och inte minst den där Zen-lika meditativa känslan som ger de goda resultaten som en trevlig bieffekt. Resultat ska inte jagas anser jag, då glider de iväg som tvålen i badkaret. För övrigt finns ingen på denna jord som har en formkurva som ständigt pekar uppåt och jag tror man måste skjuta sig genom dalarna med öppna ögon utan att ifrågasätta sig själv så mycket.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 18 jan 2012, 08:32

Leopold skrev:För övrigt finns ingen på denna jord som har en formkurva som ständigt pekar uppåt och jag tror man måste skjuta sig genom dalarna med öppna ögon utan att ifrågasätta sig själv så mycket.


Kanske man skulle göra ett diagram på hur kurvan är... :thumbupp:
Eller kanske lyssna mer på Görgen... och :smt037 90skott om dan... :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Leopold 18 jan 2012, 09:00

Frank69 skrev:
Leopold skrev:För övrigt finns ingen på denna jord som har en formkurva som ständigt pekar uppåt och jag tror man måste skjuta sig genom dalarna med öppna ögon utan att ifrågasätta sig själv så mycket.


Kanske man skulle göra ett diagram på hur kurvan är... :thumbupp:
Eller kanske lyssna mer på Görgen... och :smt037 90skott om dan... :smt020


Skjuter man på klubbar så brukar de väl ha någon form av klubbserie, då noteras resultaten "automatiskt" och det är lätt att se hur kurvan varierar över tid. Det kan svänga oerhört fort både uppåt och neråt om man inkluderar de tillfälliga formsvackorna som överlagras i den totala formkurvan! Förra veckan tex sköt jag personbästa på måndagen och halkade nästan 20 poäng bak på onsdagen: oj vilken knäck självförtroendet fick där, nästan så jag ville avbryta mitt i och bara gå hem. Men tittar jag tillbaka i resultatstatistiken så har det hänt precis samma saker förut så det är bara att hänga i. Ibland är det bra att fråga sig varför det gick som det gick, ibland ska man bara strunta i det och trampa på.

Det där med regelbundet skjutande är lysande, precis vad det handlar om i Dagens träningstavla också. Man kan givetvis skjuta utan att vilja visa resultat men idén är bra.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Pellegrini 18 jan 2012, 09:06

Mr Davidson skrev:Istid...

Fan, motivationen är som bortblåst. Inget kul skjuta alls. Inget fokus, vare sig i skallen eller i ögonen, inga pengar köpa iris med optik för. Hövvet, vet jag inte vad som borde göras åt. Svälj hövvet och byt kropp?

Amäh, det är ju inte kul detta... Dax för våren snart? Plocka fram Harleyn. Skjuta med öppna rören. Måste bli ett avbrott i den mörka tristessen. Lysrörsglåmig likblekhet som får stiffena på CSI att verka mer levandes. Kände det va gött häromdagen när det var dagsljus kvar på väg hem från jobbet. Tvärdök.



Känner igen det där...
Man skulle fått en kallelse i slutet av september och bli sövd över vinterhalvåret, väckt med go musik och nybryggt kaffe, nångång i slutet på april... Men så är det inte.. :-(
Kan däremot leverera ett tvärsäkert vårtecken:
För att följa länken så måste du registera dig.


Som jag hittade precis utanför dörren! Det ÄR på väg! :Thumbupp: ( Desvärre ska vi tydligen få lite snö härnere också i slutet av veckan ) :cry:
Pellegrini
 
Inlägg: 2106
Blev medlem: 22 sep 2011, 16:12
Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Mr Davidson 18 jan 2012, 12:40

Leopold skrev:Mr Davidsson, känner absolut igen det där. Man har jobbat fram till jul som en iller, fick sig litet ledigt bara precis så mycket så man får en andhämtningspaus i bästa fall... sedan ramlar allt över en som ett lass potatis igen fast med den ytterligare begränsningen av en tömd plånbok!

Lätt hänt att skyttet hamnar i kläm, kommer man sig iväg och skjuter på klubben är det svårt med fokus både optiskt och mentalt och resultaten dalar vilket sänker motivationen ytterligare. Härligt och kul när man är i medvind men när motgångarna kommer så är det litet svårt att hantera tycker jag. Korthålls precisionsskytte är ju ytligt sett själva arketypen för målorientering och att jaga poäng, optimera formen, analysera fel som hindrar en att skjuta mitt i prick varje gång. Till formen kan det se oerhört repetetivt ut och de som är bäst är de som lyckas vara mest mönsterbundna och robotlika... så kan man tycka ibland.

Jag tycker det kan hjälpa om man varvar in annan typ av skytte, andra skytteformer så man släpper den osunda låsningen vid prestation och kommer tillbaks till den där känslan som gjorde att man började och tyckte att det var så givande att man fortsatte. Jag skjuter litet gevär mellan varven i det syftet, extra kul tycker jag det är på litet längre håll och på roligare eller mer utmanande mål!

Kämpa på, rätt vad det är känner du att geisten kommer tillbaka och inte minst den där Zen-lika meditativa känslan som ger de goda resultaten som en trevlig bieffekt. Resultat ska inte jagas anser jag, då glider de iväg som tvålen i badkaret. För övrigt finns ingen på denna jord som har en formkurva som ständigt pekar uppåt och jag tror man måste skjuta sig genom dalarna med öppna ögon utan att ifrågasätta sig själv så mycket.


Du e klok Du, Leopold

:cheeRs:
Mr Davidson
 

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Leopold 18 jan 2012, 13:03

Mr Davidson: dina tankar om tvivel drog igång viktiga tankar för mig, precis perfekt i tiden och det gäller inte bara skytte utan allt möjligt.

Här är litet mer inspiration, "Zen and shooting" med en massa tänkvärda texter: För att följa länken så måste du registera dig.



Pistol, gevär, pilbåge spelar ingen roll, samma idéer.

Ett litet utdrag från sidan refererad ovan:
""The challenge of Zen is to be happy when you are sad." - Tanouye Tenshin Roshi

By learning to maintain equipoise, or continuity of emotion, whether you fire a good shot or bad shot, you learn to maintain equipoise in daily life. As a result, you will face hardships and disappointments with the same calm that you must maintain after firing a poor shot or have a dreaded gun malfunction. You will accept responsibility for your mistakes and simply try again. This behavior is called achieving an "ordinary mind," one that is calm, well-balanced and disciplined at all times even when confronted with unexpected or unpleasant circumstances. Alas, this is the true Zen lesson of shooting. He who strives to live his life in that way understands that the "target" is not a piece of paper downrange; the true target is within.
"
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav gubbe 18 jan 2012, 18:02

Mr Davidson skrev:Amäh, det är ju inte kul detta... Dax för våren snart?


Tycker det är helt perfekt nu. Mörkt och regnigt= grannar och annat löst folk håller sig inne så att jag kan skjuta så mycket jag vill, plus att inte omgivningen (frun) förväntar sig massa stordåd i trädgård/hus. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Beangan 18 jan 2012, 18:06

Haha, Men om man ska se något 50m bort får man ju bråka med en massa lampor och skit. Men det är pågång för jag vill inte bara skjuta när det är ljust, hinner knappt innan det är mörkt.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav gubbe 18 jan 2012, 18:12

Beangan skrev: en massa lampor och skit. Men det är pågång för jag vill inte bara skjuta när det är ljust,


Det är det som det handlar om, förbanna inte mörkret, tänd ett ljus. :thumbupp:
Mvh elektrikern. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Beangan 18 jan 2012, 18:16

Javisst, enda bekymmret är att jag måste fixa något som tål några J om man råkar träffa. Har några hyffsade LED med drivare liggandes ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Leopold 18 jan 2012, 20:19

Beangan skrev:Javisst, enda bekymmret är att jag måste fixa något som tål några J om man råkar träffa. Har några hyffsade LED med drivare liggandes ;)



Har du hyfsat ljusstarkt sikte räcker några värmeljus nära tavlan gott. Det kvittar om de tål en eller hundra Joule när de kostar typ en krona styck :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav outcastkona 18 jan 2012, 23:48

bara fylla på i night sniper tråden :))
viewtopic.php?f=6&t=5604&hilit=night
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav norris 02 feb 2012, 16:31

köpte denna idag en FWB 600 provskjutit ett antal skott och får samma träffbild som min andra ssp (crosman 781) och det beror helt på skytten
som knappt sett en diopter tidigare ,nästa investering blir en rt lucka och kikar sikte :) skicket va inte riktigt som det lät på telefon men är såld så är man


För att följa länken så måste du registera dig.

norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Ulf 05 feb 2012, 00:26

norris skrev:köpte denna idag en FWB 600 provskjutit ett antal skott och får samma träffbild som min andra ssp (crosman 781) och det beror helt på skytten
som knappt sett en diopter tidigare ,nästa investering blir en rt lucka och kikar sikte :) skicket va inte riktigt som det lät på telefon men är såld så är man


För att följa länken så måste du registera dig.



Grattis till köpet norris :wink: :smt020
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 05 feb 2012, 16:34

Grattis norris! :arrow:
Det är ett grymt vapen att stansa 10:or med... :thumbupp:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav norris 10 feb 2012, 21:03

har stört grannarna ikväll och kapat laddluckan har sett att den kan sitta hårt så jag plockade fram don och mässingsklubba men sprintarna hoppade nästan ut av sig själva


För att följa länken så måste du registera dig.



min dremel fick jobba hårt innan luckan va sågad inte riktig snyggt men det funkar



För att följa länken så måste du registera dig.



tog siktet från min lighting 3-9x40 av okänt fabrikat som har bra paralax på 10m det såg stort ut på bsa:n men som ett sugrör på 600:an :)
kilspårsförhöjningen följde med bössan



För att följa länken så måste du registera dig.



som ni ser på bilderna så är stocken ganska sliten ,bets och lack är inköpt idag
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 10 feb 2012, 21:51

Tror nog du kan sänka siktet rätt rejält om du vill ha det kvar på bössan...
Jag gillar så låga sikten som möjligt... tycker det är lättare att hitta den optimala riktlinjen...
Tror att mitt vapen var ungefär lika slitet...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav norris 11 feb 2012, 04:02

Frank69 skrev:Tror nog du kan sänka siktet rätt rejält om du vill ha det kvar på bössan...
Jag gillar så låga sikten som möjligt... tycker det är lättare att hitta den optimala riktlinjen...
Tror att mitt vapen var ungefär lika slitet...


fört nu har jag kollat noga på dina bilder jag kapade lite snålt men har bara 2mm till godo mot siktet kan ta ca 4mm till på luckan
trotts det känns den ok att sikta med men ja håller med om att lågt montage är att föredra iaf för mig
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 25 feb 2012, 11:13

Har idag monterat tillbaka pipvikterna, då man ju fick bannor på föreningen över att man har lättat vapnet för mycket... Vapen skall vara framtunga säger de... ;)
Så får vi se om det hjälper mitt skytte...
En tavla till med rätt poäng, så har jag silver... (sittande utan stöd).
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Feinwerkbau modell 600-603

Inläggav Frank69 02 aug 2012, 06:29

Jaha, då är man inte längre ägare till 602:an mer.
Var en tidigare aktiv skytt som köpte vapnet.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer