Jag har funderat lite på om inte fjädrarna i en
FWB 150 är något "starkare" än de i en
FWB 300s. Det hela började med att jag läste på ett par ställen att man tydligen kunde köra in en
FWB 150-fjäder i en
FWB 300/300s för att få ut lite mer powwah!

-
Om jag nu fattat saken rätt så tillkom den här 7,5-joules regeln 1970, vilket är efter
FWB 150's tid (men motsvarar i princip tiden för produktionsstart av
FWB 300). Om det nu verkligen betyder något i sammanhanget låter jag vara osagt eftersom matchgevär vanligtvis inte ger så jäkla mycket mer än så i alla fall...
Utöver det så har
FWB 150 ett marginellt längre system än
FWB 300/300s, vilket gör att det inte är helt orimligt att de satte i en längre fjäder i det systemet. Detta är väl också kanske den viktigaste aspekten i det hela som tyder på att det kanske ligger något i detta!
-
Nåväl, jag har fortfarande inte alla pusselbitar på plats för att kunna svara på frågan, men det jag kan säga är följande:
1. Jag har en oanvänd FWB150-fjäder här. Om jag fatta saken rätt så finns inte dessa i original sedan länge, men det finns en hel del 3:e-partsfjädrar. Jag gissar att det här är en av dem. Den här marknadsfördes inte som en "exportfjäder", så jag antar att den är konstruerad för att ge 7,5 joule. Den fjäder jag har är ganska så exakt 23,1 cm lång. Ytterdiamater är cirka 20 mm.
2. Jag har två oanvända Maccarifjädrar här också. Dessa är cirka 24,1-24,2 mm långa, och har en ytterdiameter på cirka 19 mm (definitivt mindre diameter än ovanstående).
3. Jag har dessutom en pajjad fjäder (två stycken i ett set, varav en är pajjad, mer specifikt) från min FWB 300s. Den hela fjädern är 10,6 cm lång,den trasiga är cirka 9,5 cm lång. Plastbrickan mellan fjädrarna lägger på cirka 3 mm på detta. Ytterdiametern är cirka 20 mm på fjädrarna.
(En oanvänd originalfjäder är tydligen specad till 11cm har jag forskat fram, så totala längden på ett oanvänt fjäderpaket bör vara 22,3 cm)
Efter lite beräknande med en våg och ett plaströr som fjäderguide så kan jag konstatera att:
- 150-fjädern trycks ihop cirka 11mm av 5 kg.
- Maccari-fjädern trycks även den ihop cirka 11 mm av 5 kg.
- Båda originalfjädrarna, varav en är trasig, trycks ihop 13mm av 5 kg.
Så, baserat på ovanstående så är det rimligt att anta att Maccarifjädern har potential att lagra mest energi av ovanstående om de monteras i en
FWB 300/300s, eftersom den har samma fjäderkonstant (baserat på Hookes lag, vilket givetvis innefattar lite förutsättande i detta fall, men skit samma

) som 150-fjädern, men trycks ihop mer i vapnet.
Strax därefter kommer givetvis 150-fjäder sett till potential för energilagring.
Sist men inte minst har vi det både kortare och mer ihoptryckbara originalfjäderpaketet. Nu var förvisso testet utfört på ett trasigt och använt exemplar, men eftersom vi vet att originallängden är under 150-fjädern, och att fjädern faktiskt blir svårare att trycka ihop en given sträcka i detta trasiga tillstånd, så har vi ett värde som kommer att hamna i överkant. Men trots detta så når den inte upp till 150-fjädern, så denna är definitivt svagast.
-
Givetvis kan man inte dra några slutsatser om hur dessa fjädrar exakt kommer att prestera i ett riktigt vapen, eftersom det finns på tok för många osäkra faktorer att ta hänsyn till, men på ett mera generellt plan så kan alltså en 150-fjäder mycket väl vara ett marginellt svagare alternativ till en Maccarifjäder!
Någon mer som har erfarenhet av detta? Eller gått i liknande tankar?