transerport

Moderatorer: Leopold, Daniel, Johanna, Nitro, atte69

transerport

Inläggav vettedax 14 sep 2020, 14:18

hej ..renoverar en walther lg 55 ser att transferporten är ca 4.3 mm är det normalt eller är den borrad tro ...vad är optimalt .
vettedax
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000

Re: transerport

Inläggav dagevert 14 sep 2020, 16:06

Gamle børser har ofte store transferporter.
Med lærpakninger reduserer det diesel-tendenser, men med syntetpakninger kan det lønne seg å sleeve ned.
Jeg konverterte en LG55 til lærpakning for en stund siden, i kombinasjon med en nedkappet Lucznik fjær ble det veldig bra, men jeg husker ikke transfer-port dimensjonen.
Har ikke noen LG55 i hus for øyeblikket, så jeg kan ikke bekrefte dimensjonene dine, men om jeg husker skal jeg måle når jeg er innom hos min far :wink:
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 758
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 106 gånger i 82 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: transerport

Inläggav JohanIdk 15 sep 2020, 19:10

4.3 mm lät väldigt stort
Användarvisningsbild
JohanIdk
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 jul 2020, 17:04
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: transerport

Inläggav atte69 15 sep 2020, 20:31

ja det stämmer nog bra,, kollade på mina 2 och transfer´n är obetydligt mindre än calibern med ögonmått , har inget bra att mäta med utan att demontera pipan men kände att en 4,48 diabol var nära,, så ja 4,3 kan stämma
atte69
 
Inlägg: 920
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 119 gång
Tackad: 113 gånger i 91 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: transerport

Inläggav Knotvillage 16 sep 2020, 19:32

Läste att porten brukar vara 2.7-3.2mm annars värms inte luften när den passerar porten.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
Gamo CF-20 .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 PCA .177
Diana Eleven .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW45 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 895
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: transerport

Inläggav gubbe 16 sep 2020, 19:49

Knotvillage skrev:annars värms inte luften när den passerar porten.


Intressant. Och expanderar?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10229
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 2584 gång
Tackad: 1498 gånger i 741 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: transerport

Inläggav Silwer 16 sep 2020, 20:00

Luften värms, Jo det stämmer, men som sagt transferkanalen grovlek är anpassad för att bromsa pistongen med sin packning att få en luftkuddar framför sig och inte ränna in i framdelen obromsad.

Det är därför kan inte bara kan borra upp den och tro att nu ska ner luft ge mer effekt.

Ett fjäder luftgevär avger du effekt mycket snabbt och en lång pipa behövs inte som med co2 eller pcp.

Jag vill dock höra med om värnen avgörande hur grov kanalen ska vara?
Man kan junå inte veta allt.

Många transferkanalen genom laddblick mm har alltid ansetts dåliga, direkt natningar likt fwb300s, Tx200 och Dianas större påkar i mitten och mycket kort kanal Dock matning framför uppspänd pistong, har ansetts optimalt.

HW har en förskjuten kanal då pipan sitter upptill på cylindern, inget de är ensamma om det har setts som sämre val, dock simplare att tillverka, ibland ser man pistongoackningar som är utformade för att trycka upp luften till kanalen.

Själv ser jag det här som en ekvation av så många bitar att jag inte riktigt kan säga ner än jag hört och läst.

Fjäder gevär är så mycket mer komplicerade om man ger sig på allt än ett PCP.

Men mer om värnen nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 23335
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 878 gånger i 762 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: transerport

Inläggav vettedax 17 sep 2020, 07:46

oj va det var inte enkelt då...har en liten svarv..kanske skulle prova tillverka nån liten hylsa som passar i hålet med mindre hål
vettedax
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000

Re: transerport

Inläggav dagevert 17 sep 2020, 15:34

Knotvillage skrev:Läste att porten brukar vara 2.7-3.2mm annars värms inte luften när den passerar porten.


Om det er varme eller trykk er vel to forskjellige tolkninger av det samme..
Poenget er at det må lavt nok volum i porten til at kompresjonen blir høy nok.
Eldre fjæregeværer har ofte store porter, antagelig fordi de har lærpakninger og høy kompresjon skaper kraftig diesel-effekt.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 758
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 106 gånger i 82 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: transerport

Inläggav Silwer 23 sep 2020, 22:31

Jo vi vet redan att PTFE packningen från UK ändrade mycket, effekten steg, kan kunde bygga större cylindrar osv.

Det är ett trappsteg för Luftvapen men egentligen bara för m högre effekt krävdes.

Idag vet vi väl vad vi tycker, jag tex håller FWB300S högt men den har en kolvring och hamnar utanför det här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 23335
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 878 gånger i 762 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Walther

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer