En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Tomaz 18 feb 2016, 15:23

Har ju en Sightron SIII FT som jag hoppas blir kompis med innan säsongen börjar och för ett par dagar sedan gjorde jag ett första försök att mäta ut lite avstånd, samt analysera hur mycket klick det blir. Inte helt optimalt temperaturmässigt ute och jag vet inte hur mycket temperaturen påverkar inställningarna, så detta är väl mer en första grovinställning..

Kikarhöjden är 87mm, så det blir en del klick mellan 20m ner till 10m.
Är väl drygt 3cm som skiljer mellan 20m till 10m, men varje klick flyttar väldigt lite på korta avstånd...

Tyckte inte det var superlätt att mäta ut avstånden med parallaxhjulet. Fick lite olika avläsningar på hjulet alltefter jag sköt. Vet inte om det beror på tempshift på bössan från bilens tempetatur till utetempen (-4°c), eller om det var mina ögon som spökade...

Jag mätte allt på plan mark med sträckt måttband från måltavla till kikarens mitt. Maxparallaxen hamnade då på 51m..kanske borde ha mätt från pipmynningen, men den sticker jag ju ut en bit över skjutlinjen på tävling, så jag mätte så här...
Får väl se hur kikaren beter sig när det blir varmare...

Min anteckningslapp hur många klick det är mellan avstånden.
Heavy klarar vind bättre än premium, men kräver lite mer klick mellan avstånden...vet inte riktigt än vilken ammo jag ska välja..
Premium 8,44 ligger på 240 m/s och Heavy 10,34 på 216 m/s..


För att följa länken så måste du registera dig.





För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
David_M (18 feb 2016, 18:11), Nitro (18 feb 2016, 18:35), Kantal (18 feb 2016, 21:01)

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Kapten Kamin 18 feb 2016, 16:41

Tack för att du delar dina erfarenheter Tomaz.
Ska bli intressant att jämföra med mitt sikte senare.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Tomaz (18 feb 2016, 16:45)

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav bjerka 18 feb 2016, 17:15

Smart, en sån tabell måste jag också göra. Enkelt och bra
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Följande användare vill tacka bjerka för detta inlägg
Tomaz (18 feb 2016, 17:51)

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Tomaz 18 feb 2016, 17:51

bjerka skrev:Smart, en sån tabell måste jag också göra. Enkelt och bra



Detta var alltså inte en tabell där jag utgick från en bestämd nollpunkt och räknade klicken därifrån...utan jag var bara nyfiken på hur mycket det behövde skruvas mellan dessa avstånd..
Mellan 40m, 45m och 50m vill jag ha så få klick som möjligt ifall man råkar mäta fel på någon meter..

Tex mellan 45m och 50m har jag 12 klick...det motsvarar 22mm...
Så är jag osäker på det exakta avståndet mellan 45 och 50, så kan jag gardera mig genom att lägga mig mitt emellan och ändå ha ganska stor chans att träffa en 40mm stor träffzon..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Nitro 18 feb 2016, 18:41

Tomaz skrev:Kikarhöjden är 87mm, så det blir en del klick mellan 20m ner till 10m.
Är väl drygt 3cm som skiljer mellan 20m till 10m, men varje klick flyttar väldigt lite på korta avstånd...


Rent spontant så funderar jag på om man i det fallet kanske skulle undvika att skruva under 15-20m för att kanske gå efter dotsen istället på så nära håll.
Många är vi som skruvat bort oss under tävling, men det föreligger kanske ingen risk för din del.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Tomaz 18 feb 2016, 19:05

Nitro skrev:
Tomaz skrev:Kikarhöjden är 87mm, så det blir en del klick mellan 20m ner till 10m.
Är väl drygt 3cm som skiljer mellan 20m till 10m, men varje klick flyttar väldigt lite på korta avstånd...


Rent spontant så funderar jag på om man i det fallet kanske skulle undvika att skruva under 15-20m för att kanske gå efter dotsen istället på så nära håll.
Många är vi som skruvat bort oss under tävling, men det föreligger kanske ingen risk för din del.


Risk att skruva bort sig finns alltid, det har jag gjort flera gånger....
Men nu tänker jag göra tydliga och exakta markeringar på höjdratten som ska bli ett idiotsäkert system... :o :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav scratch 18 feb 2016, 23:26

Tomaz

Intressant frågeställning du har. Jag har klurat lite på samma saker fast inom krutskyttet. Vilken kaliber kommer ge mig störst träffprocent när man skjuter ut till ett visst avstånd och man har ett visst bedömningsfel i avståndsbedömningen samt att man kan göra fel i vindläsningen. Jag har ett program som kan analysera fram en procentuell träffprocent genom att simulera tusentalsskott där de olika påverkande faktorerna varierar inom en viss "extreme spread".
Problemet bottnar i vad du är bäst på. Bedömma avstånd eller läsa vinden. Är man 100% på att bedömma avståndet så blir frågan helt enkelt vilken kula som kommer förflytta sig mest i vinden och då vinner kulan med bäst BC. Är man 100% på att läsa vinden så vinner den mest flackskjutande kulan då man bara kommer få en vertikal spread, i teorin då iom att jag inte tror programmet simulerar eventuell "vertikal jump" som en kula kan få av olika sidvindar.
Jag gjorde dock en simulering mellan JSB ecakt och heavy där man skjuter ut till 50 meter på en 4,5cm killzone. Om ens avståndsbedömning varierar med +/-2m och vindläsningen varierar med +/-1m/s och egenprecisionen ligger på 1,1MOA på detta avstånd. så kommer man ha en träffprocent på 70% med JSB Heavy och 60% med exakt. Detta under förutsättning att kulorna har 0,031 och 0,021 i BC.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka scratch för detta inlägg
Tomaz (19 feb 2016, 08:44)

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Tomaz 19 feb 2016, 09:55

Scratch

Tack för intressant info om hur diabolerna teoretiskt skiljer sig.
Jag har bara en gammal ask Heavy från 2014 att testa med, men planen är att testa nya batcher av Heavy, för att först se om de grupperar tillräckligt bra på 50m och sen se om jag kan leva med att klicka lite mer, samtidigt som det ställer högre krav på min avståndsbedömning.

Jag kör annars med Premium och den stora fördelen med den, är att den ger extremt liten spridning i höjdled. Om jag ska börja med Heavy, så måste jag antagligen börja väga och sortera dom för att kunna dra fördel av dess övriga goda exenskaper i vind.

Här är ett exempel på hur tavlorna kan se ut från 40m i besvärlig vind med Premium jämfört med Heavy..
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Tomaz 19 feb 2016, 09:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav scratch 19 feb 2016, 16:20

Det är en teoretisk modell, men när man lägger in all variabler som kan variera och för in den statistiken så genererar programmet en ganska träffsäker analys på vilken träffprocent man kommer att ha på ett mål av en viss storlek på ett visst avstånd

Största problemet är kanske att veta hur stor träffbilden skulle vara med en viss kula om man skjuter den på ett visst avstånd utan vind? Sedan så måste man givetvis veta skillnaderna i utgångshastighet vilket kommer generera "vertical stringing", vilket också skiljer sig åt så klart. Går man från kanske 1m/s i ES till 5m/s i skillnad så kan ju en kula med sämst ES vara bäst ut till ett visst avstånd, men går man över det avståndet så börjar den andra kulan ta över och blir bättre.

Som ett exempel när jag jämför min 6XC mot min 6,5x55AI så är min 6xc ett bättre alternativ för 40x40cm mål ute på 650m, och genererar där 10% bättre träffsannolikhet (från 60% till 66% sannolikhet att träffa) när jag avståndsbedömmer inom 20m och kan läsa vinden med 1m/s marginal, trots att jag har betydligt sämre ES på den kalibern, och lite sämre BC på kulan, och detta beror på att jag skjuter den över 10% fortare och har bättre egenprecision på den laddningen ;)

Har man koll på alla faktorerna kring ett gäng olika diaboler så bör man kunna göra samma analys kring detta menar jag.

Dock så kan man ju påpeka att det är väldigt många faktorer som påverkar och en sak som kanske inte nämns är ju att man även kan ha olika hastigheter vid olika utomhustemperaturer vilket är viktigt att ha koll på. Har man inte det så kan man tro att man har lägre ES än vad man egentligen har när man skjuter ute och temperaturen kanske varierar vilket resulterar i en felaktig analys

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Nitro 20 feb 2016, 02:11

Många är faktorerna som kan spela in.
Själv har jag skjutet BR med hjälp av vindvimplar i både 10J och 27J både i vindstilla och i rejäl vind på både 25 och 50m.

Men min erfarenhet har inte varit att de tyngre kulorna haft någon fördel i vind i samma effekt.
Tycker jag har fått hålla ut lika mycket oavsett kulvikt.

Jag kan tänka mig att det är en fördel att köra med den ammon som pipan trivs bäst med i en viss effekt och lära sig vad som händer vid olika vindförhållande, istället för att byta kulor och vikt på dessa under olika vindförhållande.

Men var och en gör såklart det som funkar bäst för den
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav scratch 21 feb 2016, 13:47

Nu skjuter jag inte så mycket luftgevär, men när jag körde tester av olika kulor ut till 50 meter så var vanliga exakt bäst ut till 25-30 meter, men efter det så började JSB heavy skjuta bättre. Mestadels på grund av att de lättare kulorna sprider mera i höjdled när de utsätts för en sidovind.
Nackdelen med JSB Heavy (i mitt gevär) är att de går långsammare så vid okända avstånd så kommer jag tappa marginal i avståndsbedömningen då droppet blir större. så det blir svårt för mig att på stående fot avgöra vilken kula som kommer att fungera bäst på en fieldtarget tävling. Skulle man skjuta en tävling helt utan vind så blir vanliga JSB exakt klart ett bättre alternativ, men en dag då det blåser kanske 1-2m/s sidvind så blir det en annan femma. För mitt gevär då.

Tanken med denna analys för mig är inte att hålla på med att byta kulor under en tävling, utan snarare optimera bössan för det svåraste skottet som kan infinna sig under en viss tävlingsform. Skjuter man ut till 50 meter med en felmarginal i avståndsbedömningen samt med vind så kanske man inte väljer samma ammo som man skulle gjort om syftet var att skjuta små grupper inomhus på kända avstånd.

Jag ville bara visa på att man kan göra skottanalyser för olika kulor och olika avstånd om man har koll på hur stort alla ens felkällor varierar såsom ES i utgångshastighet, avståndsbedömningen vindbedömning osv.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav bjerka 21 feb 2016, 13:56

Tomaz skrev:
bjerka skrev:Smart, en sån tabell måste jag också göra. Enkelt och bra



Detta var alltså inte en tabell där jag utgick från en bestämd nollpunkt och räknade klicken därifrån...utan jag var bara nyfiken på hur mycket det behövde skruvas mellan dessa avstånd..
Mellan 40m, 45m och 50m vill jag ha så få klick som möjligt ifall man råkar mäta fel på någon meter..



Men vad utgick du från då ? Du måste ju ha börjat någonstans ? :|
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Tomaz 21 feb 2016, 15:18

bjerka skrev:
Tomaz skrev:
bjerka skrev:Smart, en sån tabell måste jag också göra. Enkelt och bra



Detta var alltså inte en tabell där jag utgick från en bestämd nollpunkt och räknade klicken därifrån...utan jag var bara nyfiken på hur mycket det behövde skruvas mellan dessa avstånd..
Mellan 40m, 45m och 50m vill jag ha så få klick som möjligt ifall man råkar mäta fel på någon meter..



Men vad utgick du från då ? Du måste ju ha börjat någonstans ? :|



Jag började på 50m, men det spelar ju egentligen ingen roll vart jag hade börjat, eftersom jag bara ville veta hur många klick det var mellan varje avstånd..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav bjerka 21 feb 2016, 15:49

Vad hade skillnaden varit då menar du om bössan hade varit inskjuten på exempelvis 35m ?
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Silwer 21 feb 2016, 17:12

ingen, då han bara räknade klick i avvikelse på avstånden.
Senast redigerad av Silwer 21 feb 2016, 17:12, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav bjerka 21 feb 2016, 17:25

Det var lite dit jag ville komma :)
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Tomaz 21 feb 2016, 17:52

bjerka skrev:Vad hade skillnaden varit då menar du om bössan hade varit inskjuten på exempelvis 35m ?



Jag nollar alltså inte på ett visst avstånd och klickar därifrån, utan varje avstånd skjuts in och markeras på höjdratten till samma avstånd som parallaxhjulet visar.
Men vill man så kan man köra med en nollpunkt och räkna klick enligt en tabell..

Vill jag förskjuta läget på kulbanan längre bort så att kulan droppar mindre mellan 40m och 50m, så måste jag höja montaget mer, men jag vinner inte så många millimeter på träffläget för varje centimeter jag höjer montaget. Så det är en avvägning vad som är praktiskt, men även ger en bra skjutställning...

Om jag höjer montaget ytterligare 3cm så får jag teoretiskt 10mm mindre avstånd att skruva i träffläge mellan 40m och 50m..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
bjerka (21 feb 2016, 19:57)

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav Bullpup 96 21 feb 2016, 18:14

Ja FT är inte enkelt, men en bra skytt blir man, bra jobbat Tomaz
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: En första inskjutning av nya siktet på min Steyr..

Inläggav dano_swe 13 mar 2016, 01:08

Jag sköt in bössan idag (JSB Exact 4,53) och har 9 klick mellan 45 och 50 meter. 14 klick mellan 40 och 50 meter. Får avståndet mellan pipans centrum och kikarens centrum till 7 cm. Använder NoLimit-fästen som är något tiltade. Enligt ChairGun skulle jag ha 22 klick mellan 40 och 50 meter så det var en väldigt trevlig överraskning.

Kikaren är Sightron SIII (martinws gamla).
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting


Återgå till Steyr

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer