En resa med ett äldre savage arms mark II

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

En resa med ett äldre savage arms mark II

Inläggav JNar 21 maj 2016, 22:42

För ett flertal år sedan köpte jag min första bössa, en begagnad savage mark 2 FSS, med svart plastkolv. Bössan gick sisådär, men jag sköt inte så mycket på den tiden. Dock vaknade intresset och jag hittade en otroligt vacker laminatkolv. Glad i hågen tog jag bössan till banan och hade till min besvikelse svårigheter att pricka en tennisboll på 50 m. Nåväl, siktet är väl trasigt antog jag... Ett par tusingar senare satt ett begagnat sikte på bössan, nu då tänkte jag.. Total besvikelse - missade återigen tennisbollen. Ok, friskt vågat hälften vunnet, jag lade ned en del energi på att testa olika ammo. Absolut, viss ammunition var inte riktigt lika superdålig som andra sorter - men imponerad blev jag inte. Tennisbollen skrattade åt mig, och kände sig ganska trygg. Nudå.. Jo trycket tyckte jag var lite väl undermåligt, dessutom inte på något sätt justerbart. Tack vare kreativa människor med en stor önskan att publicera allt de gör på youtube hittade jag ett bra sätt att modda avtryckarmekanismen så att trycket blev perfekt - men inte blev precisionen så rackarns mycket bättre av det. Lite bättre, men jag var inte nöjd.
Ok, jag tog mod till mig och bäddade stocken, pipan blev helt flytande och man kände att kolven verkligen sög fast i "action delen" av bössa. Hmmn, nu var tennisbollen ganska lätt att pricka. Men pingisbollen överlevde oftast. Halvnöjd funderade jag på att ge upp - antingen förlika mig med en halvtaskig bössa eller lämna in den på en dyr behandling hos bössmed.

Efter en massa googlande insåg jag att de flesta bössor har en rekylklack, dvs en stålplatta invid början på pipan som är tänkt att minska rekylvibrationer i själva pipan. Någon sådan klack har inte min savage, men under pipan (ca 4 cm framför magasinet) Sitter det som ett litet kilspår. Jag byggde då en liten bäddad fläns i kolven som passar ganska perfekt in i detta kilspår(ett enkelt litet vinkeljärn i mässing samt epoxy). Ojojoj vilken skillnad det blev... 8 skott -hål i hål på 50 meter, vilken bössa det blev. Jag är så nöjd - det blev mycket jobb, men nu har jag en fin, lätt, välbäddad, supertryckesbestyckad bössa som skjuter underbart bra med fiocchi sport ammo. Otroligt vad man kan lära sig av sådanahär resor.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: En resa med ett äldre savage arms mark II

Inläggav PLUTTE 23 maj 2016, 05:22

Bra jobbat,jag hade gett upp! :Thumbupp: lite bilder kanske?
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: En resa med ett äldre savage arms mark II

Inläggav JNar 31 maj 2016, 20:00

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Med lite tur kom dessa bilder fram, tavlan sköts med 8 skott, 50 meter, skymning och inte vindstilla.
Jag spöar dock savagen med min fullfartscyclone, den är brutalt bra ur ett precissionsperspektiv
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: En resa med ett äldre savage arms mark II

Inläggav JNar 31 maj 2016, 20:01

Innan mina åtgärder så var det nästan omöjligt att pricka det röda
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone


Återgå till Gevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer