Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 09 okt 2016, 18:40

ogster skrev:Testa att skjuta på 300m, väldigt trevlig sysselsättning.


Haha... ja spontant är det knappt man tror det går ens. Men jag trodde inte heller att man kunde skjuta meningsfullt med licensfria luftgevär på 50 m för inte så många år sedan... tills jag märkte att det gick fint.

Så nu blev jag ju litet intresserad och undersökte litet preliminärt via simuleringar hur det kan gå till.

Kollade alltså litet i Chairgun för detta sikte och kollade även siktet hur mycket jag kan skruva upp det när det är inskjutet på 50 m utan shimsning.

Siktet: visade sig att jag kan skruva upp det drygt fem varv faktiskt, närmare bestämt 257 klick innan det tar stopp (1 klick är 1/8" på 100 yards). Detta betyder att jag kan nolla siktet på 210 meter om jag har lust (inte för att det blir jättebra eftersom man är långt utanför siktets optiska centrum men det går). Ca 30 MoA, ca 9 Mildot kan jag skruva upp. Problemet är att kulan droppar extra progressivt efter 200 meter...

Siktet har en markering i korset vid 10 Mildot och det betyder att jag bara behöver klicka in mig som på motsvarande 160 meter och sedan köra med denna 10 Mildotmarkering på 300 meter. I teorin då... :)

Ett trevligare alternativ kan vara att shimsa upp litet om man vill köra mycket långhåll.

Ärligt talat känns det som att 200 meter är praktiskt max för .22LR. Redan på hundra meter spökar vinden till det en hel del har jag märkt vid tidigare övningar. Men kul med utmaningar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 09 okt 2016, 21:38

En möjligen intressant sak är att pipan är monterad friflytande i tex denna standardstock. Testade ett par exemplar vid köpet och det var lika friflytande pipa.

Eftersom den skjuter fint på detta vis så är det nog en bra sak i detta vapen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 10 okt 2016, 10:55

Var med när en kille satte 5av5 skott i en stekpanna på 300m så visst går det.
Det är även många långhållsskyttar som tränar med 22lr på 300m då det är väldigt likt 1000m skyttet.

Har för mig jag får skruva upp 17mil från 100m för att träffa rätt med Norma2.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 11 okt 2016, 16:49

ogster skrev:Var med när en kille satte 5av5 skott i en stekpanna på 300m så visst går det.
Det är även många långhållsskyttar som tränar med 22lr på 300m då det är väldigt likt 1000m skyttet.

Har för mig jag får skruva upp 17mil från 100m för att träffa rätt med Norma2.


Ska kolla om jag inte kan epoxi-shimsa litet så man får ännu bättre justerintervall på mitt MTC Viper. Vill gärna försöka hålla mig till just 10x förstoring, tycker det är rätt lagom på många sätt. Relativt smidigt sikte, bra ljusstyrka och ganska brett synfält.

Avståndsmässigt tycker jag att 50m kanske kan funka som inskjutningsavstånd men för att det ska bli riktigt skoj får man ha tillgång till minst 100m, gärna 200 - 300 meter som sagt. Betvivlar inte alls att det går att skjuta meningsfullt på 300 meter om man hittar bra ammo för bössan. Mörrum har dessa möjligheter tack och lov.

Och på tal om ammo så har jag svårt att hitta bra billiga alternativ till cci standard velocity som jag kan köpa via min pistolklubb för ca 60 öre per skott. Synd att den inte går riktigt 100% med den ammon men det kanske ändrar sig. Topshot är ett liknande alternativ har jag läst men aldrig testat.

Att betala över en spänn per styck för Norma Jaktmatch på typiska jaktbutiker känns sådär. Tycker man borde kunna hitta ammo typ Norma 2 för ungefär en 60-öring per skott, ligger nära Norma jaktmatch om inte snäppet bättre om nu bössan föredrar detta.

En del har haft stor framgång med American Eagle från Federal i dessa bössor, en HV-ammo. Inte att förglömma CCI Velocitor. Inte lätt att hitta det heller bara genom att googla runt. Tips på bra ställen att köpa kul ammo att prova mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 11 okt 2016, 17:33

Norma2 kostar ju bara 70ör per skott så det tycker jag inte man kan klaga på.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 11 okt 2016, 18:11

ogster skrev:Norma2 kostar ju bara 70ör per skott så det tycker jag inte man kan klaga på.


Nej det är vad jag tycker de borde kosta mellan tummen och pekfingret, har som sagt problem att hitta återförsäljare så tips är jag tacksam för.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 11 okt 2016, 18:26

Skytteombuden säljer dom för 715kr för 1000st och dom finns i hela sverige, kolla på Normas hemsida vart du har närmsta.

(Norma Match heter dom nu)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Leopold (11 okt 2016, 18:39)

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 11 okt 2016, 18:27

Även xxl säljer dom fast för 1:29kr/st.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 11 okt 2016, 19:02

ogster skrev:Även xxl säljer dom fast för 1:29kr/st.


Ja det är rätt markant skillnad mot 70 öre som de bör kosta. Men nu har jag varit inne på Normas hemsida och kollat närmaste återförsäljare och även dessa ombud (ofta anknutna till skytteföreningar verkar det som), får ringa runt och höra med dom helt enkelt. En av poängerna med .22LR-skyttet är ekonomin i det hela, kostar det en spänn eller tre per patron så skjuter jag hellre andra kalibrar. Just därför blev jag ju glad att denna rätt billiga bössa tycks funka utmärkt med ammo i budgetsegmentet :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 14 okt 2016, 19:22

Varken mina magasin eller bakkappan hann levereras under veckan men gjorde i alla fall litet trigger-jobb i kväll med hjälp av Yodave-kittet.

Tyckte att släpet var såpass litet redan att jag inte hade lust att minska det ytterligare med shimshylsorna. Fick räcka med en mikropunkt MoS2-fett på upphaksytorna så blir det säkert bra om ett tag. Säkerheten är viktig.

Valde näst hårdaste fjädern av de fyra, redan den hårdaste är avsevärt lättare än originalfjädern så det blir ganska lagom att testa till att börja med.

Superenkelt att byta fjäder, sprinten var lätt att knacka ut utan minsta våldstendenser och lika enkel att knacka tillbaka om man styr litet vettigt.

Dock ska jag skaffa klickpatroner av plast, gillar inte att torrklicka denna typ av vapen man vet aldrig hur väl de tål det här.
__
PS. Avtrycksvikten hamnade på 560 gram, rätt lagom tycker jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Nitro 14 okt 2016, 19:31

Internationellt så är det väldigt vanligt med BR skytte på BR tavlor på både 25 och 50m.
Har än så länge fått inte se någon Svensk BR tavla med 22lr.
Så när du fått ordning på torpet hade det varit roligt att se vad dessa presterar på dessa avstånd.
Senast redigerad av Nitro 14 okt 2016, 19:32, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 15 okt 2016, 16:24

Nitro skrev:Internationellt så är det väldigt vanligt med BR skytte på BR tavlor på både 25 och 50m.
Har än så länge fått inte se någon Svensk BR tavla med 22lr.
Så när du fått ordning på torpet hade det varit roligt att se vad dessa presterar på dessa avstånd.


Jo det kan vara intressant. Vi har ju kört några SM i BR på 50 & 100 meter med .22LR, dock ett evigt bekymmer med att enas om någon vettig tavelstandard.

Hur som helst, körde litet "BR-ish" idag på 50 meter för att fortsätta ammo-testerna, dock bara på luftgevärstavlor typ 10 meter i Julaversion. Riktigt jäkla blåsigt var det men tyckte ändå att det gick att utesluta viss ammunition från vidare tester. Jakten på rätt ammo börjar snävas in mot Normas sortiment.

Några exempeltavlor:
För att följa länken så måste du registera dig.



CCI Standard Velocity, väldigt ojämna i dagsläget i denna bössa. Inledde med dagens fem första skott inom en tumnagel med dessa men det gick utför mycket snabbt. Troligen bara att jag råkat få tag i fem bra skott eller extrem tur med vinden eller så...

Norma jaktmatch kändes otroligt mycket mer konsistenta, litet mer fett på dessa som synes men funkade tillförlitligt även över två batchnummer. Norma 2 hade ett markant lägre träffläge, samlade ganska bra och blev litet orättvist behandlade här eftersom jag bara bytte direkt från Jaktmatch utan några skott emellan (lånade några skott av sigge). Så kandidater att prova vidare med är dessa Norma-varianter och det blir kul att se hur de samlar när det inte blåser så mycket som idag.

Att Norma Jaktmatch och Norma 2 skulle vara i grunden samma ammunition har jag anledning att tvivla starkt på.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav bjosse 15 okt 2016, 16:36

Leopold skrev:
Att Norma Jaktmatch och Norma 2 skulle vara i grunden samma ammunition har jag anledning att tvivla starkt på.


Välkommen i just den klubben. Jag tillhör inte den övertygade skaran....
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 17 okt 2016, 19:38

Det blev en liten projekttråd av detta, hoppas ingen misstycker.

Jag har kört två rejäla skjutpass nu med bössan de senaste två helgerna, ca 200 skott per pass med en rätt ordentlig rengöring efteråt.

Så här såg det ut efter i lördags.

Översta lappen indränkt i Ballistol (vänt på lappen och kört en vända till), därefter tre lappar som vändes även dom. Blev ganska rent av detta och tänkte nöja mig med det... men bestämde mig för att återigen avsluta med att dra igenom en av dessa överjävliga fyrkantiga syntetlappar jag fått av en generös forummedlem. Var riktigt jobbigt de senaste körningarna på denna bössa.

För att följa länken så måste du registera dig.



Gubbe med flera kan vittna om kallsvetten man känner komma när denna typ av lapp ska dras igenom, gjorde det tex på VM i Portugal på min ftp900 under fältmässiga förhållanden vid träningsbanan... jäklar vad man får slita det är knappt man tror lappen kommer igenom. Kommer den igenom blir det soprent och det brukar de göra, tuffa grejor denna Patchworm är gjord av. Denna typ av lapp *måste* dras helt torr annars blir det jobbigt... höll på att fastna helt i min Unique-puffra och fick lirka ut den bakvägen efter mycket om och men medelst svetspinne.

Denna gång gick det smidigare. Faktum är att när jag väl kom förbi patronläget så gled det riktigt fint. Stenhård press mot loppet hela vägen och det knorrade knappt ens. Tydligt att det fanns litet kvar att ta men där nöjde jag mig för denna gång.

Noteras att det inte tycks finnas något alls kvar av det där bruna skitet jag röjde ut från början, och att pipan blev ren såpass kvickt med ett fåtal lappar.

Bössan redo för en ny session. Var ute och försökte handla litet rolig ammo att testa med nere i byn, ville ha CCI Velocitor, Mini-Mag och Blazer, givetvis litet mer Norma Jaktmatch som ju funkat hyfsat med träffbilder inom 1-cents Euron på 50 meter i kraftig blåst. Löjligt nog var det helt utplockat på Jaktia, bara litet Remington tråk-ammo subsonic HP kvar (för nästan 2 kr/skott...), Granngården hade dock sex askar Norma jaktmatch som jag kunde lägga beslag på.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Bara7 17 okt 2016, 20:55

Jag körde också med patchworm, men gick över till läskstång och borste, upptäckte att pipan inte alls var ren. Det fungerar säkert bra på våra luftbössor att endast köra med pw. Det är min erfarenhet.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 17 okt 2016, 21:50

Bara7 skrev:Jag körde också med patchworm, men gick över till läskstång och borste, upptäckte att pipan inte alls var ren. Det fungerar säkert bra på våra luftbössor att endast köra med pw. Det är min erfarenhet.


Ja man får prova sig fram. Ska nog köra en polering av pipan om ett tag som rekommenderas av många mästerskyttar, ändå rätt nöjd med rengöringsgraden så långt och pipan utvecklas tillfredsställande tycker jag.

Har fått hem en Bisley Adjustable Buttpad och förbereder för att installera den nu.

Vi har redan luskat ut att det finns två skruvar som måste demonteras, dessa är helt dolda men finns där bakom originalbakkappans gummi om man försiktigt köttar in en silikonoljesmörjd kryssmejsel av passande modell på rätta ställena (detta för att lättare hitta rätt plus att slippa att gummit korvar av sig när man skruvar):

För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan upptäcker man mycket snabbt att bakkappan likväl inte går att rubba med handkraft. Känns som om den vore limmad på stocken.

Men... till skillnad från andra som bränt på med varmluftpistol etc i villfarelsen att den faktiskt är limmad (vilket åtminstone inte min var) så tog jag bara ett fast grepp med en polygrip om den inre hårdare biten och bände litet. Gick som jag väntade mig:

För att följa länken så måste du registera dig.



Det var bara att lacken på stocken griper litet i gummit. När man väl fått det att släppa i en ände så trillade bakkappan av helt odramatiskt och med noll åverkan på stocken:
För att följa länken så måste du registera dig.



Så nu är det förberett för att passa in den justerbara bakkappan men det tar vi imorrn.
__
PS. Ang funderingar om ev skada av en och annan torrklickning så tror jag det är lugnt med dessa bössor. Går inte att se några som helst tecken på anslag från slagstiftet i patronläget så uppenbarligen når inte slagstiftet hela vägen fram. Inte på mitt exemplar i alla fall.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 21 okt 2016, 21:12

Passade in den där billiga justerbara bakkappan från Bisley i dagarna. Inget under av estetisk finess utan man får se det som en grunka som löser ett praktiskt problem billigt. Därför inga excesser i materialbearbetning och hypersnygg polering osv.

Tycker det är bäst att börja med att fästa den där fasta alu-plattan och passa in den så bra man kan. Visade sig att denna platta var precis på vippen att vara stor nog för kolven i ändarna, det gick att passa in med nöd och näppe. Plattan är för bred i övrigt och skulle slipas ner, Valde att ta upp två nya hål i stocken efter hålen i denna alu-bit. Försänkte dessa och valde en 4x30mm träskruv som kändes lagom.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan tejpade jag med vit eltejp innerst som indikator när man slipat tillräckligt, över detta några varv svart eltejp. Tog det mesta med en B&D "Powerfile" dvs en liten smal bandslip, det sista med en vanlig enkelhuggen handfil. Efter att ha plockat av eltejpen blev det rätt ok, monterat bakkappan också.
För att följa länken så måste du registera dig.



Tycker detta är bra nog. Vill man vara sådär über-prudentlig kan man ju buffa med polermedel och få en spegelblank yta men jag ser ingen vits med det på ett bruksvapen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 22 okt 2016, 18:01

Tog en runda med bössan idag med för att få litet kulor genom loppet och kanske komma till fler slutsatser om ammo som funkar eller ej.

Blev litet besviken på Norma Jaktmatch som typiskt samlade inom enkronan på 50 meter idag. Väntar mig bättre. Sedan fick jag en riktig dipp i skjutandet när jag fick en träfflägesförändring på Norma Jaktmatch med säkert 3 cm och det började sprida vertikalt. Fattar ingenting mer än att jag konstaterade att jag använder en annan batch.

Nåväl, kunde i alla fall avsluta sessionen med en tavla som kunde blivit riktigt bra om det inte vore för det eländiga sista låga skottet. Möjligt operatörsfel, detta kändes inte helt 100 i avfyrningen men sånt kan hända i synnerhet när man ser en tajt träffbild forma sig i siktet.

Fiocci, fem patroner lånade av sigge (oklart vilken modell, "SSI" "STI" "soft" något ditåt för kolla men de säljs billigt på XXL). Bara rakt på vad jag sköt innan (Norma Jaktmatch). Jag tror jag ska polera pipan litet nu så får man se hur det utvecklar sig.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav sigge63 22 okt 2016, 18:53

Fiocchi TT Soft :Thumbupp:
sigge63
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 jan 2012, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 42 gånger i 31 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH

Följande användare vill tacka sigge63 för detta inlägg
Leopold (22 okt 2016, 19:48)

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Nitro 22 okt 2016, 19:04

Eley kör många proffs med. Finnarna är duktiga på 22lr kanske checka med dem vad de använder.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 23 okt 2016, 10:29

Nitro skrev:Eley kör många proffs med. Finnarna är duktiga på 22lr kanske checka med dem vad de använder.


Jovisst finns det finammo att köpa problemet är kostnaden, 2 - 4 kr skottet. Jag vill nå typiskt sub-MoA grupper kring 0.50 - 1 kr skottet och det ska gå utmärkt som jag ser det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Bara7 23 okt 2016, 20:45

Du samlar dina skott fint, jag vill också skjuta med billigast ammunition där det går att bibehålla precision ( behöver inte klara hål i hål, men inom en 10:e krona för tre skott), då har man råd att plinka och skjuta lite prick, liksom).
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 28 okt 2016, 00:06

Tyckte det var dags att köra en sväng med polering av pipa nu.

En gammal forummedlem hade vänligt nog försett mig med ett par kluttar bore paste av olika slag. Efter att ha rengjort pipan ordentligt körde jag först ett varv med den blå pastan (VFG) typ 6 drag fram och tillbaka med filtplupp. Sedan likadant med JB bore paste. Helt galet vad mycket skit man hittar i en "ren" pipa. Det är uppenbart mer att rensa ut vad det lider, körde ett antal omgångar med Ballistol och dessa filtpluppar men det behövs mer behandling om det ska bli helt rent.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 28 okt 2016, 12:19

Jb måste väl va en ordentlig överkurs, det använder jag till att slipa bort kopparförträngningar med i grövre krutvapen.
Brukar få dra ordentligt med sweets för att sedan få ut sista partiklarna ur pipan för just Jb hänger gärna kvar.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 28 okt 2016, 22:48

Överkurs tycker tag inte det är. Mitt mål var att rensa ur pipan ordentligt och så blev det. Kanonbra om denna behandling även tar ev kopparbeläggningar! Känner inte till några borepaste som ev kunde vara bättre men ge gärna tips.

Rätt som du säger att det krävs en del rengöringsjobb efteråt för att få bort alla spår. Man känner väldigt tydligt när loppet är bra polerat. Målet är nått när även de där tjuriga fyrkantiga syntetlapparna typ läskpapper kommer igenom helt rena och att det känns bra när man drar igenom dessa.

Toppade upp vapenvården med att ge samtliga magasin och slutstycket en omgång Froglube. Fina grejer, allt glider helt underbart :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Gevär

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer