Vad tror ni om denna teori

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Vad tror ni om denna teori

Inläggav JNar 21 okt 2017, 21:15

Jag har en 1022 takedown som jag modifierat så mycket jag vågar, ny stock, nytt trycke samt slängt på ett ok sikte. Jag skjuter ganska lätt bort ca 8 av 10 stående 22-hylsor på 25 meters avstånd (ja, jag är oxå förvånadöver hur pass bra min takedown verkar vara, men notera, jag måste först sätta tre skott i vallen, efter att ha demonterat pipan). Men jag tycker inte att precissionen håller (linjärt) på 50 meter. Jag har kämpat och verkligen försökt, men jag är inte helt nöjd. Anser att spridningen ökar mer än vad det linjärt borde då avståndet går från 25 till 50 meter. Visst, jag skjuter lätt bort 10 av 10 golfbollar (för att ge en hint om träffbilden) men jag känner att det verkar ske något lite extra negativt då man ökar till 50 meter.

Nu till min teori... såga gärna friskt!
Jag skjuter TopShot, har kronat dem till cirka 330 mps. Kan det vara så att man bryter ljudhastighetsvallen strax efter 25 meter och att det då sker olinjära konstighetermed kulbanan. (Jag vet, ljudhastigheten är över 330 mps, men kulan är ju formad så att luftströmmen har olika hastighet längs själva kulan, högst vid kulans krökning, strax bakom udden.

Delar någon av er denna erfarenhet? Dvs att man anser sig ha mycket god precission på 25, men avsevärt sämre på 50.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad tror ni om denna teori

Inläggav soul 23 okt 2017, 15:50

Vad ljudets hastighet är beror även på temperaturen i luften.
Köp på dig några fler sorters ammo, topshot är billiga men det finns säkerligen nog annan sorts ammo som går bättre i din bössa.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vad tror ni om denna teori

Inläggav JNar 23 okt 2017, 20:39

Skall testa lite andra sorter, cci std skall vara bra. Stingern sägs skada bössan, så jag skall testa lite svagare ammo, subsonic
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad tror ni om denna teori

Inläggav Bara7 23 okt 2017, 21:18

25m är nog lite kort avstånd för 22LR, kan tycka att det börjar på 40m där man kan urskilja träffsäkerhet. Skulle nog inte säga att spridningen alltid är dubbelt mellan 25 och 50m, kan lätt vara 4ggr med inte passande ammunition.

Själv ligger jag på 326m/s vid pipan på min bössa och med Stinger är jag glad om skotten träffar målet på 50m.

Alla bössor och skyttar är olika så prova många olika typer av skott tills du finner det som passar.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Vad tror ni om denna teori

Inläggav JNar 24 okt 2017, 14:22

Jo, och problemen med Stinger kan ju vara att man (någonstans mellan 25-50 meter) bryter ljudvallen från överljud till "underljud" och att det då går åt pipsvängen.

Skall testa med lite tröttare ammo som håller sig under ljudhastighet hela sträckan, då kanske man får ett mer "linjärt" samband

Och, ja, jag har inte förväntat mig att spjälka tändstickor på 50 meter med en TakeDown (det skulle jag inte ens klara med ett riktigt gevär) Dock är jag fundersam över fenomenet med den "ickelinjära" avvikelsen.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad tror ni om denna teori

Inläggav Bara7 24 okt 2017, 14:31

Man märker tydligt på att det finns problem med 22lr med viss ammunition . Har provat ett antal varianter men fastnade för SK som fortfarande är prisvärda och träffar någorlunda, det jag ville ha bort var dessa Flyers som finns med de billigare sorterna, ju billigare desto fler Flyers. Bulkförpackning=Flyers. Vet inte vad som ger Flyers, kanske skall man ladda själv för ökad likhet under tillverkning.

Märkte när jag sköt mot mörk bakgrund att vissa sorters ammu skapar cirklar eller vobblar på väg mot målet och det kan vara en bidragande orsak till olinjärhet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Vad tror ni om denna teori

Inläggav Nitro 24 okt 2017, 18:56

Det här med att söka god precision combo billig ammo brukar inte vara någon hit.
Skjuter inte själv 22 lr men vad jag förstått är att just billig ammo kan gå bra men det blir fler flyers. Prova nån gång med proffs ammo som kostar 4 spänn skottet för att se ifall det funkar bättre.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400


Återgå till Gevär

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer