Likheter

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Likheter

Inläggav bjosse 08 dec 2012, 08:02

Det vore intressant att höra folks uppfattning om likheterna mellan ett bra C-vapen och en motsvarande bra tävlingspistol luft.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Likheter

Inläggav 1qaz1qaz 08 dec 2012, 09:10

Ja, det är sant, nu ska jag iväg och skjuta 25 meter med en Walther gsp 22 long... brrr kallt och snöigt
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Likheter

Inläggav Jazz 08 dec 2012, 15:50

Ok. Bägge har kolv och sikte. Väldigt små likheter. Olika balans, avtryck, längd på vapnet. Luftpistol duger bara att träna tryckpunkten med. Men sedan anser jag luftpistol är svårare på grund av den låga hastigheten på kulan. Man hinner med andra ord kludda mer
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Likheter

Inläggav bjosse 08 dec 2012, 17:08

Skjuter själv Hämmerli 280 i cal .22. Förtryck 800 g och tryckpunkt 200 g. Krävs kanske lite träning med trycket för att funka på fältskytte, men suveränt när man är invand. Hade tidigare en Walther GSP. Lite framtung för mig, men inte mycket till muzzleflip på fältskytte.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Likheter

Inläggav mikebike 11 dec 2012, 11:23

bjosse skrev:Det vore intressant att höra folks uppfattning om likheterna mellan ett bra C-vapen och en motsvarande bra tävlingspistol luft.

Mitt "bra C-vapen" och min träningsluftpistol, ungefär så lika de kan bli:
Bild
Trycket är för lätt på luftpistolen och jag måste spänna hanen mellan varje skott, men själva "riktandet" är mycket likt.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Likheter

Inläggav RobertSt 16 jan 2013, 04:56

bjosse skrev:Det vore intressant att höra folks uppfattning om likheterna mellan ett bra C-vapen och en motsvarande bra tävlingspistol luft.

IMHO. så är det avtrycket som verkar helt avgörande. En bra luftpistol har oftast ett avtryck runt ett halvt kg. Och saknar oftast rekyl helt och hållet. En .22 a har ofta wtt avtryck runt det dubbla (1 kg) och har en rekyl. Det är därför jag skjuter runt 48 poäng med luftpistolen (jo även på 25 meter) men sällan bättre än 20 p med .22. Ofta ännu sämre.
RobertSt
 

Re: Likheter

Inläggav Jazz 16 jan 2013, 05:42

Om det är så stor skillnad på resultat att skjuta C eller luft så rekommenderar jag dig att pröva ett annat C-vapen. Sedan om du skjuter med en Ruger eller Walther ssp så spelar det nästan ingen roll. Båda skjuter bättre än 70-80% av skyttarna. Du måste ha en pistol som passar dig och din skjutstil. Den ska sitta som gjuten i handen utan att du egentligen håller i den för att det ska bli bra. Greppet ska vara så stort så att du bara får yttersta delen av avtryckarfingret på av tryckararen. De övriga fingrarna ska gå om kolven men du ska inte hålla med fingertopparna. Samma med tummen, den ska ligga an men inte med yttersta leden. Skit i titta på tavlan, det är korn och sikte som du ska fixera på. Rugern som jag tog upp har jag tex svårt för, tycker den är hög och vinglig. Walther GSP tycker jag är framtung, osv. Den som jag tycker är bäst är FWB. Men det är jag och du har kanske inte samma sätt att skjuta. När det gäller grövre vapen så har jag svårt för höga vapen typ Sig sauer, medan andra och bättre skyttar än mig tycker de skjuter som en dröm. Men som sagt, alla har sina ideer. Skaffa dina egna ideer själv och skjut för det är roligt så ska du se att det släpper. Jag själv har en FAS Domino som är rena skräcken ibland. Fördelen är att den har tre stegs avtryck. Nu har jag fin justerat den så jag har inte haft ett eldavbrott på 3-400 skott mot vartannat mag i början. Tänkte skänka den till min dotter som vill börja skjuta nu när den funkar perfekt.
:Hughug: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Likheter

Inläggav RobertSt 16 jan 2013, 23:55

ÅÅÅÅh Jazz... Tänk om livet vore så enkelt.... Jag är hänvisad till de vapen som klubben har som lånevapen. En gång fick jag av en händelse (för att ägaren var där) skjuta en Colt 45:a. Med den sköt jag direkt 37 poäng!
Så det blir att fortsätta kämpa med de 6000:- till 8000:- vapnen tills det börjar fungera.
Nåja, jag har egentligen ingen ambition att skjuta guld än på några år: ett vapen kommer att kosta mig ganska mycket pengar, liksom vapenskåp. Det viktigaste är gemenskapen!
RobertSt
 

Re: Likheter

Inläggav soul 17 jan 2013, 09:23

Robert <<< det är nog lika för alla ska du se, jag fick också skjuta med pistoler som såg ut att de hade varit med i både första och andra världskriget.
Men även om det är "billiga" vapen så kan du vara säker på att de presterar guldserier och bättre om han som håller i gör rätt ;)
Min 22:a köpte jag för 1400kr (baikal ij35) och med den har jag skjutit hundratals guldserier och vunnit fälttävlingar.
En 22:a blir inte sluutskjuten presicionsmässigt, det enda som kan hända är att de slutar tillverka reservdelar till dem så som utdragare, slagstift osv.

Så det är bara att träna på :)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Likheter

Inläggav RobertSt 18 jan 2013, 15:18

Jajamen, det skrev jag ju också. Nu när jag ändå har dig 'soul' på tråden; hur hårt håller du i pistolen .22an tex? Håller du lika hårt i en pistol med grövre kaliber eller håller du hårdare?
RobertSt
 

Re: Likheter

Inläggav soul 18 jan 2013, 22:53

Just vid precisionsskytte så håller jag inte speciellt hårt varken med 22:a eller grövre, skjuter jag fält så håller jag väl lite hårdare för att få mer kontroll på puffran vid förflyttningen mellan tavlorna. Man ska absolut inte hålla stenhårt i pistolen, det framkallar bara mer skak och dåliga avfyrningar.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Likheter

Inläggav kvaark 18 jan 2013, 23:10

kolla upp "träffbildsanalyser" bilderna som finns på nätet, många bra tips på förklaringar om vad som hände vid ett dåligt skott.
kvaark
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 jul 2010, 17:52
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Likheter

Inläggav RobertSt 19 jan 2013, 09:40

Jaha! Så jag har 'löst grepp, tittar ej på riktmedlen'.... Och jag som provat med att hålla hårdare i puffran. Det där med att jag inte skulle kolla riktmedlen tror jag inte riktigt på, med luftpistol skjuter jag ju guld minst varannan serie....
Japp, det blir väl att nöta vidare...
RobertSt
 

Re: Likheter

Inläggav soul 19 jan 2013, 14:43

Riktmedlen ska du absolut fokusera på, det är viktigare att de ligger exakt rätt när skottet går än att du ligger på rätt plats på tavlan. Ligger kornet bara lite fel i siktskåran så hamnar skottet utanför det svarta på tavlan men ligger det rätt och du inte lyckas hålla exakt rätt på tavlan så är blir det troligen en 8:a eller bättre iaf.
Hur löst du vill hålla får du ju prova dig fram till men du behöver absolut inte blåhålla pistolen, det viktigaste är att du gör lika varje gång. Försök även placera fötterna lika varje skjutning och flytta inte på dig under tiden du skjuter de 5 skotten.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Likheter

Inläggav bjosse 19 jan 2013, 17:08

Och fokus (ögats alltså) på kornet och absolut inget annat. Siktet samt målet ser du "indirekt" tillräckligt väl. Det är ofta lite enklare om man inte ska hålla reda på för mycket samtidigt. Som soul skriver, placera dig rätt och flytta inte dina fötter. Gör det och då kan du strunta i fokus på just det. Min erfarenhet är att fokus på kornet och krama så du blir förvånad när det smäller räcker mycket långt. När det sitter i ryggmärgen så kan man finlira vidare.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Likheter

Inläggav RobertSt 21 jan 2013, 09:50

Ja, kanske kan detta vara en förklaring. Kornet på P44 är ju helt idealiska, medan lånesiffrorna skiljer sig åt en hel del. Likaså vikten på pistolerna. Vad jag tycker är att ju tyngre dess bättre. Men, nu längtar jag bara på att säsongen skall börja igen så att man får träffa folket igen! Och kanske skjuta någon serie också.
En av klubbmedlemmarna har ju just köpt en Colt 357 phyton... Den skulle jag väldigt gärna prova! :smt021
RobertSt
 


Återgå till Pistol & Revolver

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer