Pistol eller revolver?

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Re: Pistol eller revolver?

Inläggav Jazz 01 aug 2014, 11:24

Heltklart, gäller det överlevnad så är det revolver som gäller. Bara att trycka inget mantlande eller att osäkrande. Att det skulle vara en fördel med ett stort mag är väl ok, men det är bättre att lära sig skjuta. Jag skjuter med både pistol och revolver lätt ett mål på 150mm på 50-100m avstånd. Dvs det räcker med en träff.
:Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Pistol eller revolver?

Inläggav soul 01 aug 2014, 19:07

Jag skulle då inte tveka på att bära en glock om jag kände att jag behövde det och ingen revolver. Min glock 17 väger minde än en revolver, är tunnare och håller 17 skott (+1) istället för 6 samt att man kan ha 33 skotts magget som reserv ;) .
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Pistol eller revolver?

Inläggav chris49 02 aug 2014, 06:24

Jazz skrev:Heltklart, gäller det överlevnad så är det revolver som gäller. Bara att trycka inget mantlande eller att osäkrande. Att det skulle vara en fördel med ett stort mag är väl ok, men det är bättre att lära sig skjuta. Jag skjuter med både pistol och revolver lätt ett mål på 150mm på 50-100m avstånd. Dvs det räcker med en träff.
:Thumbupp: :Thumbupp:



Helt rätt!! lära sig skjuta kommer man långt med. 100m och ett mål på 150mm! det är vad de kallar för Good shooting man!! :)
chris49
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 jul 2014, 13:38
Ort: frossa gård. Aneby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: mayfair gun club london
Luftvapen favorit: umarex smith wesson 6

Re: Pistol eller revolver?

Inläggav Jazz 02 aug 2014, 16:42

Jo men att skjuta måltavla är en annan sak. Det är ja skitdålig på. Brukar bara ha några stycken guld tavlor var gång. Men när det sedan inte spelar någon roll, tex vid plinking,då vete f.n om jag inte slår de me gevär. I varje fall skjuter jag inte sämre.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Pistol eller revolver?

Inläggav chris49 04 aug 2014, 11:36

soul skrev:
RobertSt skrev:
soul skrev:För det första, pratar du 22lr eller grövre?
1: det är ju en klar fördel.
2: ingen nackdel enligt mig snarare tvärtom.
3: tycker nog inte att det skiljer så mycket i svårighet om vi pratar om att byta delar, de ska passas in oavsett.
4: sätt inte fingret på avtryckaren förrns det är dax att skjuta så är det inget problem.
5: ja det är ju en fördel.
7: när vi pratar 22lr så är det ingen skillnad, det är ju en kantantänd patron så på vissa revolvrar och pistoler slår stiftet in i kanten på trumman/pipan och det är ju inte bra. När det gäller centralantänd så är det ingen skillnad. Och är man orolig över det så finns det klickpatroner.
När behöver du mer än 6 skott? Skulle vara om du börjar med ipsc.


Kul svar! Speciellt det där om 2:an. Så tänker nog bara den som är extremt tävlingsinriktad! 'Kan jag irritera motståndaren: bra!'

3: mjae, behöver man byta delar för att man rengör sitt vapen?
4: sant, men kolla vådaskjutningarna, typ:
För att följa länken så måste du registera dig.


Hade det kunnat ha hänt om han hade haft en revolver? Jag bara frågar.

Jaha så revolvrar i .22 är altstå vanliga? Jag har skjutit 2 st på klubben. Men ändå. Så kantantändning påverkar torrskjutning? Är det vad du säger?

Jo klickpatroner, de är gjorda i plast har jag sett. Verkar vara en bra ide.

Klart man är tävlingsinriktad, men jag tävlar nästan bara i fältskytte så då skjuter ju alla pistol tillsammans och revolverskyttarna skjuter tillsammans så då är det ju inga problem. Ibland skjuter nån revolverskytt i 22lr klassen men det är ju inte att föredra då det ju är en nackdel att skjuta fält med revolver (i 22lr klassen alltså då det ju är den enda klassen där revolvrar och pistoler skjuter samtidigt förutom magnumklassen).

3: Näe det behöver man ju oftast inte men rengöringen skiljer ju inte så farligt mycket förutom att du har 5-8 kammare att rengöra på revolvern (upp till 12 kammare finns det på 22lr revolvrar tror jag) medans du bara har en kammare (pipan) att rengöra på en pistol ;)
4: Ja det hade såklart kunna hänt, trycker man av med en revolver så smäller det också om man har patroner i trumman. Revolvrar är inte heller idiotsäkra:


Ja torrskjutning med vapen som använder kantantänd ammo kan skada slagstift och/eller pipa, dock ej med alla vapen.



Har skjutit mycket med 500 S&W och vad som händer henne har jag sett hända många gånger och med ganska vana skyttar. Den här typ av revolver är mycket populär i USA där det blivit poppis att jaga, skjuta storvilt och det är just där den hör hemma. Kraften och rekylen är enorm! 5 skott och hela handen värker. Det är nästan omöjligt att inte rycka till sekunden innan skottet går av och därmed svårt att träffa något.
Jag skulle vilja påstå att här i Europa är det inget för oss, en novelty och känslan av att äga världens kraftigaste handvapen. Man ser den sällan i klubbar och privatägo och absolut inget att skjuta prick med. men en himmla massa skoj är det! :)
chris49
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 jul 2014, 13:38
Ort: frossa gård. Aneby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: mayfair gun club london
Luftvapen favorit: umarex smith wesson 6

Re: Pistol eller revolver?

Inläggav soul 04 aug 2014, 13:08

Jag har också skjutit 500s&w och jag var inte inärheten av att göra som hon gjorde.
Men visst det är en potent kaliber som inte är så lätt att träffa med just pga det som du nämnde att man lätt får ovanan att dippa ner pipan för att man vet att det kommer en kraftig rekyl.

Jag skulle dock gärna äga en men det är ju inte helt lätt i sverige som sagt.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Föregående

Återgå till Pistol & Revolver

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer