ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav The Beef 13 jan 2013, 18:31

Egentligen vet jag inte under vilken rubrik detta passar bäst eftersom jag kommer att redogöra för ett skytteförbund men moderatorn får väl flytta det dit han bäst tycker.

Jag heter Jens Lågas, bor i Finland och är tf. ordförande i ERABSF. ERABSF är det organ som håller i trådarna för Europeiska mästerskap i bänkskytte såväl för luftvapen som rimfire. Vi brukar säga salongsgevär till vardags men rimfire är ett bättre ord enligt min mening.
Ni som är nyfikna och intresserade skall helst besöka våran hemsida För att följa länken så måste du registera dig.

där ni finner det mesta om vad som hänt tidigare och vilka vi är. Vårt officiella språk är engelska men man behöver inte kunna mer än att man förstår vad tävlingsledaren säger när man sitter vid bänken vid en mästerskapstävling. Den privata kommunikationen görs ofta på hemsnickrat teckenspråk och det brukar leda till glada miner i slutändan.
I dagsläget är vi cirka 15 medlemsländer varav Sverige och Slovenien är dom färskaste. Sveriges medlemskap är så färskt att jag ännu inte personligen hunnit träffa någon representant för landet men det skall väl bli av under denna vinter. Varje land måste ha en moderförening eller förbund som utser två delegater som skall föra landets talan. Vi håller "storting" i samband med varje EM och då gäller det att klämma fram vad man har för önskemål och åsikter.. Delegaterna håller förhoppningsvis kontakt med landets skyttar och förmedlar det som är folkets vilja. En delegat kan bara avsättas av skyttarna i sitt eget land så det gäller att välja dom med eftertanke. Styrelsen för ERABSF blandar sig inte i ländernas inre angelägenheter, vi tar bara emot delegaternas åsikter. Styrelsen har löpande kontakt med delegaterna via e-mail och ibland via telefon.

Vi skjuter EM och VM turvis. Ett EM skjuts av naturliga orsaker inom Europa men ett VM kan gå av stapeln var som helst det finns ett medlemsland. Europaförbundet och Världsförbundet är skilda organisationer men med mycket goda och täta kontakter. Vid nästa EM skjuts också en Världscup samtidigt så det kommer folk från världens alla hörn, t.ex Brasilien och Australien. Det är med andra ord väldigt internationella sammankomster och jag lovar att VI HAR SÅ JÄDRANS ROLIGT ATT IBLAND GLÖMMER MAN VARFÖR MAN ÄR DÄR. Nästa EM går av stapeln i augusti i PLZEN i Tjeckien. Jag har varit där tidigare och det är ett toppenställe för dylika tävlingar, jag riktigt längtar dit igen. Prisbilden är fortfarande moderat i det landet och dom vet vad man skall använda grödorna till :)

fortsättning följer.........
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Följande användare vill tacka The Beef för detta inlägg
Tomaz (13 jan 2013, 18:34), Nitro (13 jan 2013, 18:39), Ulf (13 jan 2013, 18:45), Daniel (13 jan 2013, 18:55), Jazz (13 jan 2013, 18:59), Batistuta (13 jan 2013, 19:06), vixen (13 jan 2013, 19:23), Görgen (13 jan 2013, 19:31), Leopold (14 jan 2013, 00:22)

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav Tomaz 13 jan 2013, 18:59

Tack för all info, mycket positivt att bänkskytte för luftgevär kommer igång på allvar även i Sverige... :arrow:


Har många frågor som poppar upp, men jag börjar med en grundläggande fråga för skyttet....nämligen måltavlorna.
Vi har haft några BR25 tävlingar sen 2011 i Laxå, och har då skrivit ut den officiella tavlan i rätt format på en A3-skrivare, från en pdf-fil jag hittat på en amerikansk sida för bänkskytte. Vi har skrivit ut det på tjockare visitkorts-papper (tror det var 280g papper), och det har funkat mycket bra.

Men tänkte ändå kolla med dig hur man får tag i "riktiga" tryckta tavlor, som jag sett det finns för BR50.
Eller brukar man skriva ut tavlor lokalt där man skjuter BR25 med luftgevär.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav The Beef 13 jan 2013, 22:14

Jag har nog en pdf-fil med den äkta ERABSF tavlan liggandes i röran på min dator, jag skall söka fram den och sätta ut den på forumet. Man kan nog kopiera på vanligt A3 papper men problemet är att man inte kan använda tolk på dylika papper för dom rivs sönder för mycket. Men som träningstavla går det bra och man kan ju alltid klistra fast dom på lite stadigare underlag.

Mvh, Jens
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav The Beef 14 jan 2013, 23:56

Vid ett EM eller VM har man alltid två officiella träningsdagar innan tävlingen startas. Det är absolut viktigt att man utnyttjar dessa dagar. Varje skjutbana har sin egen karaktär och har man inte koll på dom dominerande vindarna har man ingen chans att nå toppen. Dessa dagar används också till att finjustera kraften och precisionen på tävlingsbössan. Alla vapen blir testade i respektive joulklass och dom blir även kontrollvägda och uppmätta i fråga om kolvbredd och andra eventuella gränser som reglerna stipulerar. Det kan hända att ni köpt en bössa med 16J effekt men den siffran kanske inte stämmer på just din bössa. Det gäller att VETA, inte att tro!!! Klarar bössan inte effektgränsen kommer den aldrig till start. Dessa testdagar är således viktiga för att kunna undanröja alla eventuella problem

Det viktigaste i bänkskytte är att bemästra VINDAVLÄSNING. För att klara av detta behöver man givetvis vindflaggor av rätt typ och storlek. Vindflaggor finns i lika många varianter som det finns skyttar men det är väldigt få som är riktigt bra. Problemet är närmast att dom flesta tror att en vindflagga skall se ut som en julgran. Visst det är roligt att låta fantasin flöda men vill man nå resultat skall man lyssna på någon med erfarenhet. Jag har aldrig under ett EM eller VM sett någon på prispodiet som kommit sig dit tack vare sin julgran. Senare skall jag berätta hur man tillverkar en bra vindflagga men först måste vi traggla genom den allmänna informationen.

Nästan lika viktigt som vindflaggor är att man har ett bra skjutstöd och en bra sandsäck att ha under kolven. Att vandra runt mellan dom olika måltavlorna är någonting helt annat än att skjuta en grupp på ett och samma ställe. Det finns vissa kriterier som ett bra skjutstöd bör uppfylla, annars har man slängt pengarna i sjön. De facto så finns det inga bra skjutstöd på marknaden men vissa går att fixa till så att dom blir hyfsade.

En bra och dyr bössa är ju roligt att ha men man kan spöa vem som helst med farfars gamla Diana bara man vet åt vilket håll pipan är krokig. I bänkskytte siktar man sällan på det ställe där man vill att träffen skall sitta, man siktar på det stället som gör att man träffar där man vill träffa. Det är mycket gambling, snabba och tuffa beslut måste tas för varje skott. En halvtimmes fight med 25 bulls kan kännas som ett maratonlopp om man vill komma i mål med hedern i behåll.

Bra kulor är att föredra. Jag vet hur en bra kula skall vara, problemet är att jag aldrig fått tag i någon så man skjuter med dyngan som finns på marknaden och är lika glad i alla fall :thumbupp:
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Följande användare vill tacka The Beef för detta inlägg
husis (18 jan 2013, 22:12), Nitro (20 jan 2013, 11:20)

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav Nitro 18 jan 2013, 21:20

The Beef skrev:Det viktigaste i bänkskytte är att bemästra VINDAVLÄSNING. För att klara av detta behöver man givetvis vindflaggor av rätt typ och storlek. Vindflaggor finns i lika många varianter som det finns skyttar men det är väldigt få som är riktigt bra.

En bra och dyr bössa är ju roligt att ha men man kan spöa vem som helst med farfars gamla Diana bara man vet åt vilket håll pipan är krokig. I bänkskytte siktar man sällan på det ställe där man vill att träffen skall sitta, man siktar på det stället som gör att man träffar där man vill träffa. Det är mycket gambling, snabba och tuffa beslut måste tas för varje skott. En halvtimmes fight med 25 bulls kan kännas som ett maratonlopp om man vill komma i mål med hedern i behåll.

Ja det är mycket man ska lära sig. Det här med vinden har jag svårt för att kompensera för. Men däremot när skotten har en tendens att dra åt ett visst håll så tycker jag att det är bättre att sikta på andra hållet istället för att börja skruva på siktet mitt i skjutningen. Men det är inte lätt det heller.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav husis 18 jan 2013, 22:17

The Beef skrev:En bra och dyr bössa är ju roligt att ha men man kan spöa vem som helst med farfars gamla Diana bara man vet åt vilket håll pipan är krokig. I bänkskytte siktar man sällan på det ställe där man vill att träffen skall sitta, man siktar på det stället som gör att man träffar där man vill träffa. Det är mycket gambling, snabba och tuffa beslut måste tas för varje skott. En halvtimmes fight med 25 bulls kan kännas som ett maratonlopp om man vill komma i mål med hedern i behåll.


Så jädra bra skrivet :Thumbupp:
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav Kari Lindström 03 apr 2013, 20:15

Vem eller vilken organisations står för den Svenska representationen inom ERABSF ?
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: ERABSF, lufgevärsbänkskytte i Europa

Inläggav Knivsöder 04 apr 2013, 13:54

Kari Lindström skrev:Vem eller vilken organisations står för den Svenska representationen inom ERABSF ?

För att följa länken så måste du registera dig.

___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB


Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer