Nytt frontstöd

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 01 okt 2013, 18:56

Nu är det dags att pensionera mitt nuvarande plastfrontstöd från MTM. Det går ju inte att träna seriöst med sådant skräp.
Jag har i dagsläget ett frontstöd hemma för testning som jag hoppas få behålla ett tag till eftersom jag inte kan börja skjuta förrän förhoppningsvis nästa vecka då skolan skall vara slut för min del är det tänkt.

Exklusiva (med kvalitet skall det tydas), tunga frontstöd växer ju inte på träd så att man kan testa olika modeller innan man slår till, så det blir ju lite som att köpa grisen i säcken.

Är det t.ex någon som har testat bra frontstöd både med och utan joystick? Det är ju den stora frågan, joystick, or no joystick? Horizontell förflyttning är ju ett måste, vilket inte alla stöd har. Alla som har testat något bra, riktigt seriöst stöd någongång kan väl redogöra för sina upplevelser?

Vidare vill jag ha URLs till tillverkare så man kan sondera marknaden.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Frank69 01 okt 2013, 21:10

Hittade du inget att drägla över när du kollade på vad skyttarna använde i Tjeckien???
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 02 okt 2013, 07:59

Frank69 skrev:Hittade du inget att drägla över när du kollade på vad skyttarna använde i Tjeckien???


Jo, där fanns en del att beskåda vill jag lova men inte så mkt tid för annat vad gäller mig så att man hann snacka och prova och så.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav IcemanCharlie 02 okt 2013, 08:17

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Den sista har begagnade "toppstöd"

Lycka till :thumbupp:
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 21 maj 2012, 19:56
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 02 okt 2013, 15:40

IcemanCharlie skrev:Lycka till :thumbupp:


Tack, det kan behövas. Just nu har jag så svår beslutsångest att jag får hjärtklappning. Beslut #1 som jag måste fatta är ju att bestämma mig för om jag skall ha ett stöd med joystick eller inte. Efter det blir det att välja modell, men det blir lättare (hoppas jag).
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Sv: Nytt frontstöd

Inläggav johangfx 02 okt 2013, 15:47

Själv sitter jag med ett splirans nytt mtc predator som inte funkar någe vidare till bobcaten var super till royall eb
-<Fx Bobcat .22>- -<MTC Viper 4-16x50 AMD>-
-----------------------------------------
Användarvisningsbild
johangfx
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 16 apr 2011, 17:58
Ort: Nättraby
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 56 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: FX Bobcat

Re: Sv: Nytt frontstöd

Inläggav 1qaz1qaz 02 okt 2013, 16:35

johangfx skrev:Själv sitter jag med ett splirans nytt mtc predator som inte funkar någe vidare till bobcaten var super till royall eb

Vill du plötsligt bli av med den :-P
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Sv: Nytt frontstöd

Inläggav johangfx 02 okt 2013, 21:42

Vist för rätt pris.. står bara i garaget..
-<Fx Bobcat .22>- -<MTC Viper 4-16x50 AMD>-
-----------------------------------------
Användarvisningsbild
johangfx
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 16 apr 2011, 17:58
Ort: Nättraby
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 56 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: FX Bobcat

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 10 okt 2013, 10:01

Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Följande användare vill tacka buggsson för detta inlägg
Frank69 (12 okt 2013, 08:34)

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Frank69 10 okt 2013, 10:26

buggsson skrev:Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.


Fantastisk möjlighet du får buggsson! :arrow:
Och vi andra hoppas på en låååång recension och massor av bilder... :Thumbupp: :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Callmenobody 10 okt 2013, 10:53

buggsson skrev:Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.


Vågar knappt fråga, men vad är joystickstöd?
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Frank69 10 okt 2013, 11:04

Oftast är det en styrpinne som man kan justera stödet med genom en kulleds länk ser ut så här:

Bild
Senast redigerad av Frank69 10 okt 2013, 11:05, redigerad totalt 1 gång.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Callmenobody 10 okt 2013, 11:08

Aha, tackar.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 10 okt 2013, 13:17

Frank69 skrev:
buggsson skrev:Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.


Fantastisk möjlighet du får buggsson! :arrow:
Och vi andra hoppas på en låååång recension och massor av bilder... :Thumbupp: :smt020


Ja, det skall bli kul att testa något nytt i stället för mitt gamla MTM-stöd. Bilder, jag skaffade ett photobucketkonto för flera år sedan, har aldrig använt det så jag får väl fixa ett nytt konto någonstans, för det är väl så man gör med bilder här, har dem på någon server någon annan stans?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 10 okt 2013, 13:27

Frank69 skrev:Oftast är det en styrpinne som man kan justera stödet med genom en kulleds länk ser ut så här:

Bild


Ja, det här stödet ser ju rejält ut. Det har ju två st. kuggpelare vilket borde ge ett stadigt stöd. Det finns sådana med bara en pelare på ena sidan och så hela klossen på den så att det blir ett rejält överhäng över stödet så att säga. Jag undrar hur stadigt det blir över tiden. Jag är rädd för att det skall börja glappa mellan pelare och stöd med en sådan upphängning med tiden, men det är jag det. Sedan finns det stöd som har en central pelare och där borde det heller inte bli några problem. Men jag oroar mig säkert i onödan.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav IcemanCharlie 10 okt 2013, 19:33

buggsson skrev:Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.


Finska?

Länk frågas :smt020
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 21 maj 2012, 19:56
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 10 okt 2013, 19:35

IcemanCharlie skrev:
buggsson skrev:Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.


Finska?

Länk frågas :smt020


Ja, det byggs av en herre i Finland.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Frank69 12 okt 2013, 08:35

buggsson skrev:Skall testa det finska joystickstödet i helgen. Det skall bli spännande.


väntar på recensionen... :lol:
Och en annan fråga, är det ett stöd som alla kan köpa/beställa?
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 16 okt 2013, 18:39

Blev ingen recention. Glömde allt att fotografera med i hemmet. Vad jag förstår så går det att beställa, vet dock inget pris. Har sett minst ett kort från Plzen med stödet, men inte mitt, tog inte ett end där nere.

Det föll mig inte på läppen då det inte fungerar som "vanliga friktionsstöd" utan man har ett flyttbart stöd som man har på joysticken som man flyttar fram och tillbaka för att justera höjden och sedan flyttar man bara joysticken i sidled men då måste ju rimligen tavlan vara uppsatt i lod, annars borde det bli svårt enligt mig.

Jag har 3-4 st vanliga frontstöd som jag nu får bestämma mig för ett av dem.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 13 feb 2014, 09:56

buggsson skrev:Blev ingen recention. Glömde allt att fotografera med i hemmet. Vad jag förstår så går det att beställa, vet dock inget pris. Har sett minst ett kort från Plzen med stödet, men inte mitt, tog inte ett end där nere.

Det föll mig inte på läppen då det inte fungerar som "vanliga friktionsstöd" utan man har ett flyttbart stöd som man har på joysticken som man flyttar fram och tillbaka för att justera höjden och sedan flyttar man bara joysticken i sidled men då måste ju rimligen tavlan vara uppsatt i lod, annars borde det bli svårt enligt mig.

Jag har 3-4 st vanliga frontstöd som jag nu får bestämma mig för ett av dem.


Bestämde mig för detta från Italien: För att följa länken så måste du registera dig.


Beställde ett, fick två!!! Nu väntar jag bara på att de skall visa lite intresse för att få tillbaka extrastödet. Hittils har de bara frågat om adressen på låda nr. 2 var min egen, sedan har det varit tyst. Skumt.

Har inte varit på skjutbanan ännu. Hade tänkt att tävla i helgen men det verkar bli för blåsigt, så jag får vänta med omdömen till senare under månaden.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav Nitro 13 feb 2014, 10:43

Det ser trevligt ut, grattis!
Väntar spänt på en recension, när det väl blir läge.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 03 mar 2014, 17:38

Nu har jag gjort en första skjutning med stödet iom att tävlingssäsongen satte igång nu i helgen. Det är en fördel, kan jag säga om man tilldelar sig såpass mkt tid innan man skall börja tävla att man hinner lära sig stödet tillräckligt bra så att man kan använda det som det är tänkt. Det gjorde inte jag. Man måste ställa in det så att justerområdena helt täcker måltavlan. Det hann jag inte........
Men inom det område jag faktiskt kunde använda stödet, oj vilken skillnad. När jag blivit mer bekant med denna tingest kommer den att ge mig ett antal mer poäng än vad mitt fina, röda plaststöd mäktade med. Kanske inga revolutionerande siffror, men nu har jag snart inga fler ursäkter att komma med, än "skit bakom kolven".
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Sv: Nytt frontstöd

Inläggav a_gunther 03 mar 2014, 18:57

buggsson skrev:Nu har jag gjort en första skjutning med stödet iom att tävlingssäsongen satte igång nu i helgen. Det är en fördel, kan jag säga om man tilldelar sig såpass mkt tid innan man skall börja tävla att man hinner lära sig stödet tillräckligt bra så att man kan använda det som det är tänkt. Det gjorde inte jag. Man måste ställa in det så att justerområdena helt täcker måltavlan. Det hann jag inte........
Men inom det område jag faktiskt kunde använda stödet, oj vilken skillnad. När jag blivit mer bekant med denna tingest kommer den att ge mig ett antal mer poäng än vad mitt fina, röda plaststöd mäktade med. Kanske inga revolutionerande siffror, men nu har jag snart inga fler ursäkter att komma med, än "skit bakom kolven".

Har det varit ute någon inbjudan till denna tävling. Eller det kanske var en klubb tävling?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Sv: Nytt frontstöd

Inläggav buggsson 04 mar 2014, 11:35

a_gunther skrev:
buggsson skrev:Nu har jag gjort en första skjutning med stödet iom att tävlingssäsongen satte igång nu i helgen. Det är en fördel, kan jag säga om man tilldelar sig såpass mkt tid innan man skall börja tävla att man hinner lära sig stödet tillräckligt bra så att man kan använda det som det är tänkt. Det gjorde inte jag. Man måste ställa in det så att justerområdena helt täcker måltavlan. Det hann jag inte........
Men inom det område jag faktiskt kunde använda stödet, oj vilken skillnad. När jag blivit mer bekant med denna tingest kommer den att ge mig ett antal mer poäng än vad mitt fina, röda plaststöd mäktade med. Kanske inga revolutionerande siffror, men nu har jag snart inga fler ursäkter att komma med, än "skit bakom kolven".

Har det varit ute någon inbjudan till denna tävling. Eller det kanske var en klubb tävling?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk


Hej Anders,

Detta är en internationell postaltävling och om jag inte har blivit fullkomligt senil så vill jag minnas att jag flaggat för denna tävling på forumet. Det är sex omgångar och nu har omgång ett redan varit, men det går säkert att haka på i omgångarna 2-6. Det är bara att skriva och fråga. All info finns här:
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Nytt frontstöd

Inläggav a_gunther 04 mar 2014, 12:53

Okej då vet jag. Jag trodde att det var en tävling i sverige som du hade varit på

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg


Återgå till Bänkskytte

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer