Bänkskyttetävling poängbedömning

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 10:51

Tomaz skrev:För att det ska bli rättvist oavsett kaliber man skjuter med, så använder man en .22 tolk till alla tillåtna kalibrar (.177 .20 och .22)

Några exempel på hur det blir när man tolkar upp kaliber .177 till .22....


Utan tolk, så tangeras inte linjen till tian, så detta är en nia...
Bild



Tills man sätter i .22-tolken och ser då att det är en klar tia...
Det räcker ju att tangera den svarta linjen till tian, men här ser man att linjen till och med är helt bruten.
Bild












Nästa exempel, ett skott som är en tia, men hela den 2mm stora tian är inte borta, så det är inget X (innertia)
Bild



Men....med tolken ser man att hela tian är borta och är därmed en innertia X
Bild




Detta här kan jag inte hålla med om att det skulle vara rättvist att en nia eller en kant träff på ringen till innertian ska räknas som en X träff bara för att man använder en 22 tolk, mot dom som skjuter bort hela ringen. En klockren bullseye träff är ju när hela innertian på två mm är bortskjuten och inget annat.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Gamo45 06 apr 2012, 11:08

Görgen skrev:Detta här kan jag inte hålla med om att det skulle vara rättvist att en nia eller en kant träff på ringen till innertian ska räknas som en X träff bara för att man använder en 22 tolk, mot dom som skjuter bort hela ringen. En klockren bullseye träff är ju när hela innertian på två mm är bortskjuten och inget annat.


Detta görs ju för att jämna ut skillnaden mellan skottstorlek... centrum på både ett .177 och .22 hamnar ju ändå på samma ställe, detta gör att med .22 tolk så blir det 100% rättvist.
Hade man kört med en .177 tolk på .177 skotten så hade det inte blivit rättvist... :wink:
Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 11:36

Gamo45 skrev:
Görgen skrev:Detta här kan jag inte hålla med om att det skulle vara rättvist att en nia eller en kant träff på ringen till innertian ska räknas som en X träff bara för att man använder en 22 tolk, mot dom som skjuter bort hela ringen. En klockren bullseye träff är ju när hela innertian på två mm är bortskjuten och inget annat.


Detta görs ju för att jämna ut skillnaden mellan skottstorlek... centrum på både ett .177 och .22 hamnar ju ändå på samma ställe, detta gör att med .22 tolk så blir det 100% rättvist.
Hade man kört med en .177 tolk på .177 skotten så hade det inte blivit rättvist... :wink:


Det blir ändå inte rättvist mot dom som skjuter väck hela inner ringen. En klockren träff är när hela två mm ringen är bortskjuten oberoende om det är en 4.5 eller 5.5 mm bössa. En kant träff kan aldrig bli något annat än en kant träff bara för att man använder en tolk för att få en träff att bli något den inte är. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav outcastkona 06 apr 2012, 11:54

det blir så väldans mycket mer jobb om man ska köra med en tolk för 177 med, då måste det finnas en ny klass för vardera kaliber sort, så för att det ska bli lite praktiskt möjligt, så får man kompromissa lite, valet föll då på en och samma tolk.

säg att 4 ammo sorter är vanliga, vi har fem klasser humm ska vi köra rätt så måste vi då ha 20 klasser, försök hitta minst 3 skyttar till vardera klass. lycka till.

men vist går det att anställa kvalificerad personal, som sköter all tolkning enligt konstens alla regler, fråga är om vi hobby skyttar vill betala för det, inte jag.

det är ju fortfarande en hobby tävling inget os eller vm vi ska roa oss med.
Senast redigerad av outcastkona 06 apr 2012, 11:57, redigerad totalt 1 gång.
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 11:58

Görgen skrev:

Detta här kan jag inte hålla med om att det skulle vara rättvist att en nia eller en kant träff på ringen till innertian ska räknas som en X träff bara för att man använder en 22 tolk, mot dom som skjuter bort hela ringen. En klockren bullseye träff är ju när hela innertian på två mm är bortskjuten och inget annat.


Tänk ett varv till så klarnar det nog... :wink:

Det är ju storleken på kulhålet som avgör om en kantträff är inne eller ute och med en .22 tolk blir ju allas kulhål lika stora, annars skulle ju inte olika kalibrar kunna tävla mot varandra. :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Beangan 06 apr 2012, 12:01

Ja det är ju inget svårt att förstå tycker jag. Simpel lösning på problemet. Görgen har nog inte vaknat idag ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 12:16

Görgen skrev:
Det blir ändå inte rättvist mot dom som skjuter väck hela inner ringen. En klockren träff är när hela två mm ringen är bortskjuten oberoende om det är en 4.5 eller 5.5 mm bössa. En kant träff kan aldrig bli något annat än en kant träff bara för att man använder en tolk för att få en träff att bli något den inte är. :|


Men när du skjuter bort hela tian bara för att du har en större kaliber, så blir det ju orättvist... :shock:

För att dra det till ytterligheter så att du hänger med i resonemanget, tänk dig kaliber .50 mot .177. Vem tror du det är lättast att skjuta bort tian med? :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 12:29

Jodå jag är så vaken jag bara kan. Men faktum kvarstår. En klockren träff på en ring som är 2 mm med skott som är dubbelt så stora kan aldrig bli något annat än att hela ringen är borta. Allt annat är kant träff eller nästan träff. Alltså om ett skott tar precis kanten på inner ringen och man sätter i en tolk som är större än skotten och därmed täcker hela inner ringen så blir det ju inte en klockren träff för det. Så som jag skrev tidigare, en träff kan aldrig bli någonting annat än vad den är bara för att man använder tolk eller andra mätningar. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Beangan 06 apr 2012, 12:31

Mitten på en 4.5mm blir ju samma som mitten på en 5.5mm kula. Så med en 5.5 tok blir det ju samma resultat? är väl inte så svårt att förstå?
Senast redigerad av Beangan 06 apr 2012, 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 12:47

Görgen skrev:Jodå jag är så vaken jag bara kan. Men faktum kvarstår. En klockren träff på en ring som är 2 mm med skott som är dubbelt så stora kan aldrig bli något annat än att hela ringen är borta. Allt annat är kant träff eller nästan träff. Alltså om ett skott tar precis kanten på inner ringen och man sätter i en tolk som är större än skotten och därmed täcker hela inner ringen så blir det ju inte en klockren träff för det. Så som jag skrev tidigare, en träff kan aldrig bli någonting annat än vad den är bara för att man använder tolk eller andra mätningar. :|


Men.....hur mycket du skjuter bort av tian beror ju helt på vilken kaliber du har.
....och med en tolk som gör allas kulhål lika, så kan även mindre kalibrar än .22 tävla på samma vilkor.
Två kulhål med exakt samma placering i måltavlan ger ju olika mycket poäng beroende på hur stort kulhålet är.

Det är liksom ingen hittepå grej att tolka olika kalibrar med samma tolk för att de ska kunna tävlamot varandra på lika vilkor, det är så man gör i tävlingsskytte där det förekommer olika kalibrar, även så i detta fall i bänkskyttereglementet... :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 12:48

Tomaz skrev:
Görgen skrev:
Det blir ändå inte rättvist mot dom som skjuter väck hela inner ringen. En klockren träff är när hela två mm ringen är bortskjuten oberoende om det är en 4.5 eller 5.5 mm bössa. En kant träff kan aldrig bli något annat än en kant träff bara för att man använder en tolk för att få en träff att bli något den inte är. :|


Men när du skjuter bort hela tian bara för att du har en större kaliber, så blir det ju orättvist... :shock:

För att dra det till ytterligheter så att du hänger med i resonemanget, tänk dig kaliber .50 mot .177. Vem tror du det är lättast att skjuta bort tian med? :wink:


Nu handlar det om kalibrar som har en skillnad på 1 mm mellan största och minsta på 25 meter vilket varken gör till eller ifrån om man träffar mitt i. Och jag har inga som helst problem med att hänga med i ditt resonemanget utan ytterligheter. För mig är i alla fall fullträff på ett 2 mm mål mitt på så det försvinner, allt annat är kant träff eller nästan träff. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav ogster 06 apr 2012, 12:51

Beangan skrev:Mitten på en 4.5mm blir ju samma som mitten på en 5.5mm kula. Så med en 5.5 tok blir det ju samma resultat? är väl inte så svårt att förstå?


Helt riktigt.
Görgen får nog se sig slagen i denna diskution ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav niklas 06 apr 2012, 12:52

görgen har nog en poäng här . i 10 m skytte så kan man ju få 10.9 men det skulle ju bli otroligt omständigt att tolka på vanliga tavlor
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 12:58

Beangan skrev:Mitten på en 4.5mm blir ju samma som mitten på en 5.5mm kula. Så med en 5.5 tok blir det ju samma resultat? är väl inte så svårt att förstå?


Jag har inga som helst problem att förstå det. Det jag opponera mig emot är att kalla en träff som inte är en klockren tia utan nästan en tia för en tia. Vilket jag tycker orättvist/fel mot dom som lyckas skjuta klockrena tior så ringen försvinner.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 13:06

niklas skrev:görgen har nog en poäng här . i 10 m skytte så kan man ju få 10.9 men det skulle ju bli otroligt omständigt att tolka på vanliga tavlor


I 10m skytte är det ju bara en kaliber tillåten...

I andra fall där man tävlar i samma klass, samma måltavla, men med olika kalibrar, så tolkar man upp mindre kulhål till den största tillåtna kalibern.
Detta är ett sätt för att olika kalibrar ska kunna mötas på lika vilkor, inget annat.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 13:10

ogster skrev:
Beangan skrev:Mitten på en 4.5mm blir ju samma som mitten på en 5.5mm kula. Så med en 5.5 tok blir det ju samma resultat? är väl inte så svårt att förstå?


Helt riktigt.
Görgen får nog se sig slagen i denna diskution ;)


Jag ska erkänna mig slagen när någon kan förklara på ett logiskt sätt hur ett skott som sitter nära kanten på inner ringen helt plötsligt kan hamna mitt i och täcka hela inner ringen (klockren träff) bara för att man sätter en tolk i skotthålet. För det är just så här det tydligen tolkas med hjälp av en tolk.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav ogster 06 apr 2012, 13:16

Görgen skrev:
ogster skrev:
Beangan skrev:Mitten på en 4.5mm blir ju samma som mitten på en 5.5mm kula. Så med en 5.5 tok blir det ju samma resultat? är väl inte så svårt att förstå?


Helt riktigt.
Görgen får nog se sig slagen i denna diskution ;)


Jag ska erkänna mig slagen när någon kan förklara på ett logiskt sätt hur ett skott som sitter nära kanten på inner ringen helt plötsligt kan hamna mitt i och täcka hela inner ringen (klockren träff) bara för att man sätter en tolk i skotthålet. För det är just så här det tydligen tolkas med hjälp av en tolk.


Vore skotten skjutet med en 22:à så hade det ju varit en klockren träff pga större diameter, kolla Tomaz bilder för enklare än så går det inte att förklara.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 13:21

Görgen skrev:
Nu handlar det om kalibrar som har en skillnad på 1 mm mellan största och minsta på 25 meter vilket varken gör till eller ifrån om man träffar mitt i. Och jag har inga som helst problem med att hänga med i ditt resonemanget utan ytterligheter. För mig är i alla fall fullträff på ett 2 mm mål mitt på så det försvinner, allt annat är kant träff eller nästan träff. :|


Men så länge man träffar mitt i, så spelar det ingen roll vilken kaliber man har, det blir en tioetta i alla fall.
Men....när 5,5 diabolen är inte riktigt är i centrum, men ändå precis skjuter bort hela tian, det är då det blir orätvist mot en mindre kaliber,som endast pga den mindre kalibern missar tioettan.

Sen så tolkar man ju naturligtvis även .22 kulhålen med .22 tolk. Kulhålen i tavlan stänger sig och fransar sig olika mycket (eftersom vi nog alla förmodligen kör med rundnosdiaboler och inte stansar runda hål med plattnosdiaboler), så även där vet man oftast inte om man skjutit bort hela tia förrän man sätter i tolken.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 13:42

Görgen skrev:
Jag ska erkänna mig slagen när någon kan förklara på ett logiskt sätt hur ett skott som sitter nära kanten på inner ringen helt plötsligt kan hamna mitt i och täcka hela inner ringen (klockren träff) bara för att man sätter en tolk i skotthålet. För det är just så här det tydligen tolkas med hjälp av en tolk.


Kulhål i måltavlor med rundnos diaboler stänger sig och blir mindre än kalibern, oavsett 4,5 eller 5,5mm. Hålen blir även mer eller mindre tajta beroende på farten på kulan och vilket papper måltavlan har.
Det kanske är därför du även uppfattar att skilnaden med och utan tolk blir så stor i mina bilder...?
Mäter jag tex ett o-tolkat kulhål från min steyr på en bänkskyttetavla så är diametern ca 4mm och inte 4,5mm som kalibern är.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 13:57

Jag förstår vad ni skriver men förstår ni vad jag skriver? Alltså för mig kan aldrig en kant träff eller nästan träff bli något annat än just det. Och en fullträff är mitt på, varken mer eller mindre (i detta fallet så att inner ringen försvinner). Men nu är det ju ni som ska tävla med dom tolkningarna av träff och inte jag. För ska jag tävla (vilket inte är av större prioritering) så föredrar jag att träffen räknas för vad den är och inget annat.
Senast redigerad av Görgen 06 apr 2012, 14:03, redigerad totalt 1 gång.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav niklas 06 apr 2012, 14:12

Görgen skrev:Jag förstår vad ni skriver men förstår ni vad jag skriver? Alltså för mig kan aldrig en kant träff eller nästan träff bli något annat än just det. Och en fullträff är mitt på, varken mer eller mindre (i detta fallet så att inner ringen försvinner). Men nu är det ju ni som ska tävla med dom tolkningarna av träff och inte jag. För ska jag tävla (vilket inte är av större prioritering) så föredrar jag att träffen räknas för vad den är och inget annat.

så du menar en 1/10 från centrum är en 9a ?
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav ogster 06 apr 2012, 14:15

Görgen skrev:Jag förstår vad ni skriver men förstår ni vad jag skriver?


Nej det gör jag faktiskt inte, hade det varit prat om samma kaliber så hade jag förstått ditt resonemang men nu är ju inte på det viset.

Hur menar du att man ska kunna tävla med olika kalibrar på samma villkor?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Jazz 06 apr 2012, 14:18

Skulle det vara en fördel Thomaz att använda en 5,5 bössa?
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 14:37

Jazz skrev:Skulle det vara en fördel Thomaz att använda en 5,5 bössa?


Nej, för tack vare tolken så blir alla kulhål i tavlorna lika stora, oavsett kaliber...
Det låter väl rättvist, eller...?

Men de vindavdriftsmässiga för och nackdelarna mellan kalibrarna, låter jag vara osagt.. :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Jazz 06 apr 2012, 14:41

Nja de går nog på ett ut efter som 4,5 går fortare
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Nästa

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer