Utfryst ?

Förslag på hur vi kan förbättra luftvapen forumet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 11:15

Svårt att komma in i debatterna för mig som är ny medlem.
Får inga kommentarer, men mothugg ett par gånger...... så jag vet att jag lever.
Vet inte om det här är rätt forum för mig, jag är bara lekman, men är inte vi alla det som inte är med i landslaget.
Men jag har lång livserfarenhet och har haft luftvapen i snart 50 år.
Det blir ofta så i föreningar och sammanslutningar att det dyker upp någon självutnämd småpåve och en hierarki som inte finns på papper.
Och det har jag svårt för eftersom jag är mycket av en ensamvarg och idealist, alla är lika mycket värda.

Det var så här att jag gjorde ett inlägg med en skämtknorr på slutet, sen skriver en medlem att vi borde hålla forumet seriöst,
klart att jag känner mig träffad, jag tänkte bemöta det idag eftersom det åt på mig, men det verkar som om han lagt mig
i ovänner korgen eftersom inlägget ej kan ses av mig idag.

Det var länge sen som jag hade det så här roligt sen jag gick med i forumet, men det verkar som att jag får backa och lägga mig lite på is så länge.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav lazlo09 27 aug 2012, 11:37

bly3 skrev:Svårt att komma in i debatterna för mig som är ny medlem.
Får inga kommentarer, men mothugg ett par gånger...... så jag vet att jag lever.
Vet inte om det här är rätt forum för mig, jag är bara lekman, men är inte vi alla det som inte är med i landslaget.
Men jag har lång livserfarenhet och har haft luftvapen i snart 50 år.
Det blir ofta så i föreningar och sammanslutningar att det dyker upp någon självutnämd småpåve och en hierarki som inte finns på papper.
Och det har jag svårt för eftersom jag är mycket av en ensamvarg och idealist, alla är lika mycket värda.

Det var så här att jag gjorde ett inlägg med en skämtknorr på slutet, sen skriver en medlem att vi borde hålla forumet seriöst,
klart att jag känner mig träffad, jag tänkte bemöta det idag eftersom det åt på mig, men det verkar som om han lagt mig
i ovänner korgen eftersom inlägget ej kan ses av mig idag.

Det var länge sen som jag hade det så här roligt sen jag gick med i forumet, men det verkar som att jag får backa och lägga mig lite på is så länge.


Jag kollade igenom dina inlägg och dess svar, och kan ej se att någon besvarat dig med något som du skriver. Men rent generellt så brukar alla forum ha en eller flera "småpåvar", ibland beroende på vad som diskuteras.

Det enda som jag märkt av är när det gäller något som kan öka effekten i luftvapen. Tex frågade jag en gång om hur man bytte ventilpinne och fick av vissa bra hjälp direkt, och moralkakor och lagbok-orerande av andra vilket på sätt och vis blir off topic. I detta fallet var jag tvungen att sänka effekten pga att den var för hög.
Men jag kan ändå förstå dom som struntar i frågeställningen och istället predikar lag och moral, samt jag kan också förstå den fientlighet som kan visas när nyblivna medlemmar som första post på tonårs-svenska vill veta hur man trimmar sitt vapen. Detta pga att många unga använder sina luftvapen till jävelskap vilket drabbar alla seriösa.

Sedan är ju alla individer och vissa passar inte bra ihop, både ute i verkligheten och på forum. Och att någon har en dålig dag eller missförstår händer ju också.

Mitt enda råd är att du, om du känner för det besvarar otrevliga inlägg, eller skickar pm och frågar om du vill reda ut något. Och i övrigt får man acceptera att inte alla tycker lika, och att vissa kanske uttrycker sig elakt.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Utfryst ?

Inläggav Etienne 27 aug 2012, 11:40

Ja jag vet inte... Men du har hela 7 inlägg att basera det på, dessutom nästan alla i en enda tråd (med ett ganska hett samtalsämne; lagstiftning), känns lite tunnt för att konstatera särkilt mycket...

Praktiskt taget samtliga av dina inlägg har på något sätt relaterat till att människor i senare tonåren och tidiga 20-åren inte kan hantera luftvapen, samt lite negativa attityder mot diverse myndigheter. Ditt första inlägg kom exempelvis med:
bly3 skrev:Vad snorungarna anbelangar så har de inte så mycket pengar,men gärna en åldersbegränsning på 21 år så de hunnit bli någorlunda torra bakom öronen.


Ge dig in i lite mindre heta trådar så tror jag att det hela känns bättre. Ett annat, mera generellt tips, är också att skriva saker som lätt kan byggas vidare på. Exempelvis är det lite svårt (men givetvis inte omöjligt) att bygga vidare på:
bly3 skrev:Jo dom vet att det är olagligt men sen när bryr sig ungdomar om det ?, de vet inte att farsan kanske får betala 40 lakan p.g.a. deras handling om de inte är myndiga själv.


Däremot får du sannolikt respons om du exempelvis har med ett inslag som detta i ett inlägg:
bly3 skrev:Har verklingen någon behövt "skaka galler" för ett olaga luftvapeninnehav ?

(faktum är att du fick respons på det också! Det var ett enkelt exempel, men jag tror att principen framgår.)

-

Så, jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt. Det är avsett som konstruktiv kritik. Lite tips och trix i forumvärlden, och sedan så blir allt förhoppningsvis finfint! :-) :thumbupp:

En presentation av dig själv kanske skulle vara på sin plats?
viewforum.php?f=30
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Utfryst ?

Inläggav Etienne 27 aug 2012, 12:03

lazlo09 skrev:Det enda som jag märkt av är när det gäller något som kan öka effekten i luftvapen. Tex frågade jag en gång om hur man bytte ventilpinne och fick av vissa bra hjälp direkt, och moralkakor och lagbok-orerande av andra vilket på sätt och vis blir off topic. I detta fallet var jag tvungen att sänka effekten pga att den var för hög.


Det hade nog mer att göra med att du i ena inlägget frågade hur vapnet överhuvudtaget fungerade med påfyllning, för att i nästa inlägg fråga saker om att demontera saker kring en lufttub som sitter på ett tryck av cirka 200 kg per cm2. Invändningarna var primärt mot att du skulle börja meka i MYCKET farliga saker utan att tillsynes ha särskilt mycket koll på vad du höll på med öht.

Utöver det så var det väl lite minimalt snack om att du köpt ett obrukbart vapen som i brukbart skick hade varit ett licenspliktigt vapen (även om monteringsskicket inte var beskrivet i början av träden)... Men det var ju inte fokus på diskussionen, eller hur?
Den som vill kan ju läsa själv: viewtopic.php?f=102&t=9082&#p130819
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Utfryst ?

Inläggav dubbel-v 27 aug 2012, 12:31

Det är väl samma sak på forum som det är i verkligheten att vissa klickar man bättre och sämre med...

Själv upplever jag stämningen här som väldigt god. Dock får man ibland komma ihåg att nyanserna i språket försvinner och att därför vissa saker kan upplevas på ett annat sätt än avsändaren avsett.

Jag har all respekt för din upplevelse men betänk att du inte varit medlem särskilt länge och inte skrivit särskilt mycket. Ge forumet en ordentligt chans! Mängden kunskap härinne är otrolig och vi förenas alla kring vårt gemensamma intresse!
dubbel-v
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 aug 2009, 14:33
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: HW40

Re: Utfryst ?

Inläggav TheFoes 27 aug 2012, 13:37

Om du skaffar en Fx bössa så kommer alla älska dig o ge dig svar på allt du frågar. Ett litet tips
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Utfryst ?

Inläggav lazlo09 27 aug 2012, 13:55

Etienne skrev:
lazlo09 skrev:Det enda som jag märkt av är när det gäller något som kan öka effekten i luftvapen. Tex frågade jag en gång om hur man bytte ventilpinne och fick av vissa bra hjälp direkt, och moralkakor och lagbok-orerande av andra vilket på sätt och vis blir off topic. I detta fallet var jag tvungen att sänka effekten pga att den var för hög.


Det hade nog mer att göra med att du i ena inlägget frågade hur vapnet överhuvudtaget fungerade med påfyllning, för att i nästa inlägg fråga saker om att demontera saker kring en lufttub som sitter på ett tryck av cirka 200 kg per cm2. Invändningarna var primärt mot att du skulle börja meka i MYCKET farliga saker utan att tillsynes ha särskilt mycket koll på vad du höll på med öht.

Utöver det så var det väl lite minimalt snack om att du köpt ett obrukbart vapen som i brukbart skick hade varit ett licenspliktigt vapen (även om monteringsskicket inte var beskrivet i början av träden)... Men det var ju inte fokus på diskussionen, eller hur?
Den som vill kan ju läsa själv: http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=1 ... 2&#p130819


Absolut, jag mindes inte så bra vad tråden handlade om exakt. Mindes bara att det för stunden var frustrerande med vissa saker, som tex att ej meka om man inte är säker på hur man skall göra, men det var ju därför jag bad om hjälp för att veta vad jag gjorde innan jag började meka.
Och som jag sade så förstod jag varför det kom invändningar, men det var ändå frustrerande när jag sökte hjälp att göra bössan laglig.

Och jag menar inte att det bara var en massa invändningar, tvärtom så fick jag både bra och snabb hjälp. Men det jag menar är väl att jag förstår att det för stunden kan vara irriterande för en trådskapare att få svar på vad lagen säger, när man ej frågar om lagen och också säkert vet vad den säger.
Och samtidigt har jag om möjligt ännu mer förståelse för dom invändningar samt förklaringar av lagar och regler som kan dyka upp i vissa trådar. Dels för att man ej kan veta om trådskaparen verkligen vet vad lagen säger och vilka problem som kan uppstå, och dels så tycker jag nu personligen att forumet blir mer seriöst om varje ny ren "trimtråd" innehåller inlägg om just lagen m.m.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Utfryst ?

Inläggav Etienne 27 aug 2012, 13:57

lazlo09 skrev:Absolut, jag mindes inte så bra vad tråden handlade om exakt. Mindes bara att det för stunden var frustrerande med vissa saker, som tex att ej meka om man inte är säker på hur man skall göra, men det var ju därför jag bad om hjälp för att veta vad jag gjorde innan jag började meka.
Och som jag sade så förstod jag varför det kom invändningar, men det var ändå frustrerande när jag sökte hjälp att göra bössan laglig.


Ah, ok. då missuppfattade jag saken (igen, dessutom :-) ). Jag förstår vad du försökte få fram nu.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Utfryst ?

Inläggav GunnarT 27 aug 2012, 14:52

Lägg till det här i din signatur så får du respekt !

"Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro
Kinabössa QB20B 177
AR1000 Magnum 177"


Allvarligt, Det kan ju vara förståndigt att man ligger lite lågt i början, så folk får en chans att vänja sig vid dej. Efter ex.v. 500 inlägg så kan man ju börja tycka till lite mera. :-)

Sedan finns ju alla åldrar repensenterade här, från "snorungar" till gamlingar (som jag). 8)
Vi ser nog lite olika på saker i olika åldrar. Däremot så har vi en sak gemensamt. Vi gillar att skjuta. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Utfryst ?

Inläggav ZaphodB 27 aug 2012, 14:54

Som ny får man nog ha lite skinn på näsan så att säga, och kanske om man börjar med frågor som kan misstolkas som trimmningsfrågor förklara exakt vad det är man vill åstadkomma med sitt meckande med sitt vapen.

Och som redan tagits upp i tråden så är det direkt livsfarligt att demontera ett PCP vapen på fel sätt, vissa modeller måste tömmas innan man på ett säkert sätt kan ersätta/reparera vissa delar av systemet eller tuben.

Handen på hjärtat så tror jag ingen vill att någon ska skadas för att de försökt demontera något utan att ha fått hela bilden klar för sig innan de börjar skruva och olika modeller/märken har ju olika saker man måste ta i akt vid service.

Men jag tror att om TS ger oss alla en chans så kommer han att se att vi är ett både trevligt och hjälpsamt folk på forumet om än med lite delade åsikter ibland.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Utfryst ?

Inläggav marhol 27 aug 2012, 15:59

GunnarT skrev: Efter ex.v. 500 inlägg så kan man ju börja tycka till lite mera. :-)


Varför då? :shock:

Man får väl tycka till och uttrycka sina åsikter oavsett om man har 1 eller 7000 inlägg!
Eller ska det bli ett sånt där kompisforum där bara dom som postar mycket och ofta har rätt att tala?

Nä, har man bara något vettigt att säga eller fråga om så kan man göra det redan i sitt allra första inlägg tycker jag!
:)

Jag mins när jag var helt ny här och fick tampas med buckshoot2000 och silwer. det var hårda bud det. :-)
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Utfryst ?

Inläggav GunnarT 27 aug 2012, 16:14

marhol skrev:
GunnarT skrev: Efter ex.v. 500 inlägg så kan man ju börja tycka till lite mera. :-)


Varför då? :shock:

Man får väl tycka till och uttrycka sina åsikter oavsett om man har 1 eller 7000 inlägg!
Eller ska det bli ett sånt där kompisforum där bara dom som postar mycket och ofta har rätt att tala?

Nä, har man bara något vettigt att säga eller fråga om så kan man göra det redan i sitt allra första inlägg tycker jag!
:)

Jag mins när jag var helt ny här och fick tampas med buckshoot2000 och silwer. det var hårda bud det. :-)


Inte som lag 500 inlägg.... utan när man varit med på forumet ett tag så tror de inte att man bara är ute efter att trolla eller trimma för att skjuta katter. (som exempel)
Visst sjutton är det yttrandefrihet på forum. Men när man bildat sig en uppfattning om en person, genom att läsa hans inlägg. så finns det mindre utrymme för missförstånd. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Utfryst ?

Inläggav POS 27 aug 2012, 16:17

yttrandefrihet.... skojar du? :roll:
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Re: Utfryst ?

Inläggav ZaphodB 27 aug 2012, 16:20

marhol skrev:
GunnarT skrev: Efter ex.v. 500 inlägg så kan man ju börja tycka till lite mera. :-)


Varför då? :shock:

Man får väl tycka till och uttrycka sina åsikter oavsett om man har 1 eller 7000 inlägg!
Eller ska det bli ett sånt där kompisforum där bara dom som postar mycket och ofta har rätt att tala?

Nä, har man bara något vettigt att säga eller fråga om så kan man göra det redan i sitt allra första inlägg tycker jag!
:)

Jag mins när jag var helt ny här och fick tampas med buckshoot2000 och silwer. det var hårda bud det. :-)


Ja nog har vi alla haft våra duster med någon på forumet då vi var nya här, ingen nämnd och ingen glömd men dom flesta vill bara forumets och vårt luftvapenintresses bästa - Därför som det kan dyka upp en och annan pekpinne eller moralkaka ibland för det är faktiskt väldigt svårt att veta vilka som verkligen har licens och inte eller och om någon är seriös eller inte.

En del har en väldigt rakt och ärligt sätt att skriva på vilket kan missuppfattas av en del kanske, men har man hängt på forumet ett tag lär man sig vad man kan ta med en nypa salt o.s.v....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 19:34

lazlo09 skrev:
bly3 skrev:Svårt att komma in i debatterna för mig som är ny medlem.
Får inga kommentarer, men mothugg ett par gånger...... så jag vet att jag lever.
Vet inte om det här är rätt forum för mig, jag är bara lekman, men är inte vi alla det som inte är med i landslaget.
Men jag har lång livserfarenhet och har haft luftvapen i snart 50 år.
Det blir ofta så i föreningar och sammanslutningar att det dyker upp någon självutnämd småpåve och en hierarki som inte finns på papper.
Och det har jag svårt för eftersom jag är mycket av en ensamvarg och idealist, alla är lika mycket värda.

Det var så här att jag gjorde ett inlägg med en skämtknorr på slutet, sen skriver en medlem att vi borde hålla forumet seriöst,
klart att jag känner mig träffad, jag tänkte bemöta det idag eftersom det åt på mig, men det verkar som om han lagt mig
i ovänner korgen eftersom inlägget ej kan ses av mig idag.

Det var länge sen som jag hade det så här roligt sen jag gick med i forumet, men det verkar som att jag får backa och lägga mig lite på is så länge.


Jag kollade igenom dina inlägg och dess svar, och kan ej se att någon besvarat dig med något som du skriver. Men rent generellt så brukar alla forum ha en eller flera "småpåvar", ibland beroende på vad som diskuteras.

Det enda som jag märkt av är när det gäller något som kan öka effekten i luftvapen. Tex frågade jag en gång om hur man bytte ventilpinne och fick av vissa bra hjälp direkt, och moralkakor och lagbok-orerande av andra vilket på sätt och vis blir off topic. I detta fallet var jag tvungen att sänka effekten pga att den var för hög.
Men jag kan ändå förstå dom som struntar i frågeställningen och istället predikar lag och moral, samt jag kan också förstå den fientlighet som kan visas när nyblivna medlemmar som första post på tonårs-svenska vill veta hur man trimmar sitt vapen. Detta pga att många unga använder sina luftvapen till jävelskap vilket drabbar alla seriösa.

Sedan är ju alla individer och vissa passar inte bra ihop, både ute i verkligheten och på forum. Och att någon har en dålig dag eller missförstår händer ju också.

Mitt enda råd är att du, om du känner för det besvarar otrevliga inlägg, eller skickar pm och frågar om du vill reda ut något. Och i övrigt får man acceptera att inte alla tycker lika, och att vissa kanske uttrycker sig elakt.


Hej och tack för stödet, nä han lade inte in det som något svar till mig. Utan ett eget inlägg men eftersom jag var den enda i denna tråden som skämtat så tog jag åt mig. Han skrev typ att "nu ska vi vara seriösa på den här sajten med tanke på alla tävlingsskyttar och andra seriösa skyttar ( så jag är uppenbarligen inte en av dom ) Tänkte inte bry mig om att svara, men det gnagde på mig så jag tänkte svara idag
men då var inlägget borta eller så har han spärrat mig. Bly 3
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 19:47

Etienne skrev:Ja jag vet inte... Men du har hela 7 inlägg att basera det på, dessutom nästan alla i en enda tråd (med ett ganska hett samtalsämne; lagstiftning), känns lite tunnt för att konstatera särkilt mycket...

Praktiskt taget samtliga av dina inlägg har på något sätt relaterat till att människor i senare tonåren och tidiga 20-åren inte kan hantera luftvapen, samt lite negativa attityder mot diverse myndigheter. Ditt första inlägg kom exempelvis med:
bly3 skrev:Vad snorungarna anbelangar så har de inte så mycket pengar,men gärna en åldersbegränsning på 21 år så de hunnit bli någorlunda torra bakom öronen.


Ge dig in i lite mindre heta trådar så tror jag att det hela känns bättre. Ett annat, mera generellt tips, är också att skriva saker som lätt kan byggas vidare på. Exempelvis är det lite svårt (men givetvis inte omöjligt) att bygga vidare på:
bly3 skrev:Jo dom vet att det är olagligt men sen när bryr sig ungdomar om det ?, de vet inte att farsan kanske får betala 40 lakan p.g.a. deras handling om de inte är myndiga själv.


Däremot får du sannolikt respons om du exempelvis har med ett inslag som detta i ett inlägg:
bly3 skrev:Har verklingen någon behövt "skaka galler" för ett olaga luftvapeninnehav ?

(faktum är att du fick respons på det också! Det var ett enkelt exempel, men jag tror att principen framgår.)

-

Så, jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt. Det är avsett som konstruktiv kritik. Lite tips och trix i forumvärlden, och sedan så blir allt förhoppningsvis finfint! :-) :thumbupp:

En presentation av dig själv kanske skulle vara på sin plats?
http://luftvapen.info/viewforum.php?f=30



Jag är ofta inte negativ mot myndigheter jag är ironisk, det är en viss nyansskillnad.
Nä det är klart att jag inte ser alla ungdomar som problem vad gäller skytte. Och du har nog helt klart rätt, jag borde inte ha stuckit in huvudet i getingboet,
men jag visste inte då vad jag vet idag. Bly 3
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 19:54

Etienne skrev:
lazlo09 skrev:Det enda som jag märkt av är när det gäller något som kan öka effekten i luftvapen. Tex frågade jag en gång om hur man bytte ventilpinne och fick av vissa bra hjälp direkt, och moralkakor och lagbok-orerande av andra vilket på sätt och vis blir off topic. I detta fallet var jag tvungen att sänka effekten pga att den var för hög.


Det hade nog mer att göra med att du i ena inlägget frågade hur vapnet överhuvudtaget fungerade med påfyllning, för att i nästa inlägg fråga saker om att demontera saker kring en lufttub som sitter på ett tryck av cirka 200 kg per cm2. Invändningarna var primärt mot att du skulle börja meka i MYCKET farliga saker utan att tillsynes ha särskilt mycket koll på vad du höll på med öht.

Utöver det så var det väl lite minimalt snack om att du köpt ett obrukbart vapen som i brukbart skick hade varit ett licenspliktigt vapen (även om monteringsskicket inte var beskrivet i början av träden)... Men det var ju inte fokus på diskussionen, eller hur?
Den som vill kan ju läsa själv: http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=1 ... 2&#p130819


Nä Nä stopp stopp jag har varken frågat om "trimtips" eller gett några.
Jag borde nog inte lagt ut det om revolvern...ungdomar kan ju också läsa. Men det var meningen att det skulle avskräcka.
Vi visste inte vid köpet att piporna var lösa (postorder) Bly 3
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 20:01

dubbel-v skrev:Det är väl samma sak på forum som det är i verkligheten att vissa klickar man bättre och sämre med...

Själv upplever jag stämningen här som väldigt god. Dock får man ibland komma ihåg att nyanserna i språket försvinner och att därför vissa saker kan upplevas på ett annat sätt än avsändaren avsett.

Jag har all respekt för din upplevelse men betänk att du inte varit medlem särskilt länge och inte skrivit särskilt mycket. Ge forumet en ordentligt chans! Mängden kunskap härinne är otrolig och vi förenas alla kring vårt gemensamma intresse!


Ja jag har sett i en del trådar att stämningen kan bli ganska hätsk , men man kan väl vara vänner ändå.
Jo jag blir nog kvar ( om jag inte blir utkastad Ha Ha ) Bly 3
Senast redigerad av bly3 27 aug 2012, 20:19, redigerad totalt 1 gång.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav ZaphodB 27 aug 2012, 20:10

POS skrev:yttrandefrihet.... skojar du? :roll:


Forumet är faktiskt ingen demokrati utan ytterst är det Admin och av denne utsedda moderatorer som ytterst beslutar vad som är okay eller inte, och det gäller förhoppningsvis oavsett vem som har skrivit ett inlägg.........

Jag tycker dock att vi har ganska högt till taket på det här forumet.

Mvh, ZaphodB - Som inte är moderator utan bara påpekar ett faktum.
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 20:13

TheFoes skrev:Om du skaffar en Fx bössa så kommer alla älska dig o ge dig svar på allt du frågar. Ett litet tips



Jodå mina funderingar går åt FX hållet, men det dröjer nog ett tag innan jag blir fullvärdig medlem Ha Ha.
Bly 3
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav Etienne 27 aug 2012, 20:14

bly3 skrev:Nä Nä stopp stopp jag har varken frågat om "trimtips" eller gett några.
Jag borde nog inte lagt ut det om revolvern...ungdomar kan ju också läsa. Men det var meningen att det skulle avskräcka.
Vi visste inte vid köpet att piporna var lösa (postorder) Bly 3


Det menade jag inte heller, det var ett svar till Lazlo (som senare visade sig vara lite irrelevant för sammanhanget, men jag brukar i princip alltid låta mina inlägg vara kvar för historikens skull.)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Utfryst ?

Inläggav POS 27 aug 2012, 20:17

ZaphodB skrev:
POS skrev:yttrandefrihet.... skojar du? :roll:


Forumet är faktiskt ingen demokrati utan ytterst är det Admin och av denne utsedda moderatorer som ytterst beslutar vad som är okay eller inte, och det gäller förhoppningsvis oavsett vem som har skrivit ett inlägg.........

Jag tycker dock att vi har ganska högt till taket på det här forumet.

Mvh, ZaphodB - Som inte är moderator utan bara påpekar ett faktum.



Det var ungefär så jag menade, samma "faktum"
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Re: Utfryst ?

Inläggav ZaphodB 27 aug 2012, 20:25

POS skrev:Det var ungefär så jag menade, samma "faktum"


Jag förstod det, men tänkte att det skadar inte att förtydliga det lite :-)

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Utfryst ?

Inläggav bly3 27 aug 2012, 20:28

Etienne skrev:
bly3 skrev:Nä Nä stopp stopp jag har varken frågat om "trimtips" eller gett några.
Jag borde nog inte lagt ut det om revolvern...ungdomar kan ju också läsa. Men det var meningen att det skulle avskräcka.
Vi visste inte vid köpet att piporna var lösa (postorder) Bly 3


Det menade jag inte heller, det var ett svar till Lazlo (som senare visade sig vara lite irrelevant för sammanhanget, men jag brukar i princip alltid låta mina inlägg vara kvar för historikens skull.)


Nä såg det sen och försökte radera/ta bort inlägget...men utan resultat...
skulle behövas en instruktionsbok för siten, ska se mig för nästa gång...men det blev så mycket att svara på. Bly 3
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Utfryst ?

Inläggav Silwer 27 aug 2012, 20:35

Det är inte bra för forumets överlevnad att mena att allt ska var "seriöst", det måste i princip finnas ett gnabbande och skojande mellan medlemmar för att det ska överleva i längden.

Detta ha försvunnit i stor del och var som störst kanske för runt 5 år sen på forumen, troligen är det andra mer personliga siter som övertagit detta till stor del, folk lägger enorm tid vid att uppdatera Facebook för sina 112299898 vänner idag, så de har vi nog förlorat på, folk vill tydligen kavla ut allt om sig idag online mer än tom ansikte mot ansikte, om inte annat för en gilla tumme.

Jag tycker en del moderatorer har betett sig illa på det sättet här på senare tid, dvs trådar har stängts och kommenterats att det får man tala om privat på annat sätt, men det dödar så mycket.

Det är iofs en sak med rena privata bråk eller ogundade påhopp, de ska väl inte pågå fullt ut iaf, men ofta ha rdet varit rent snack bar om nåt, vad tycker du och vad tycker jag och plötsligt är det förbjudet.

Man får dock anta att ledningen vill ha det så, men jag tror det är ett misstag att strama upp det när man väl vunnit racet så att säga, det ska vara kul med för de som väljer spendera sin tid här.

En infobas får man på köpet tror jag iaf.

Det är inte en demokrati och svar i fråga om att man gör som Admin och mod säger undanbedes, ett forum är inget utan sina medlemmar, det har bevisats om och om igen massor av gånger, det är nog fresande som ägare till ett forum att försöka böja alla efter sin sak, eller i kompissyfte låta någon få sin vilja igenom med modstatus, men imo misslyckas det alltid i längden.

Vad kommer folk minnas tror ni, jo just när det var fart i trådarna och det diskuterades även annat ibland, visst det kan var svårt för nya medlemmar att fatta om nån skojar med en annan medlem eller inte såklart, men det hör till, ofta känner man ju av ett forum innan man lägger nån större tid på det för att se vilka grupperingar det finns och var nivån är.

Det här är ju inte ett vansinnigt forum där allt går och mobbing är ok och det bara är trams rakt igenom ändå så det funkar ju?

Så de som är högst bör nog inte se det som att de är forumet, även om de har regler så kan de få forma forumet efter vad trenden verkar vara inom gränser som kanske kan hamna utanför vad de tänkt först.

Hur tror ni forum växer upp eller dör ut? allt beror på hur mycket trafik man är intresserad av och hur stor del torr info man anser är nödvändig.

Alla har varit nybakad på ett forum nån gång, man kanske också får bereda sig på att få ta mot vad man ger osv, en del är väldigt personliga och även när datorn är avstängd snurrar det "barbapappa66" har skrivit i ens tråd och som man tolkar negativt, imo obegripligt snarfstucket.

Det är bara att försvara sig om man anser det är värt det eller erkänna att man kanske tog i lite väl bara, vi ser inte varandra och alla känner inte alla, det är svårt att tolka skriftspråk så som du tolkar nån i talspråk ens via telefon.

Det klart att en hel del har träffats och vet vem den andre är osv, det påverkar mycket på vissa de kan plötsligt inte ha någar som helst kritiska åsikter mot dessa, sånt fattar inte jag, inte för att man måste jaga nån för att krossa denne men alltså man kan väl för fan tycka nåt avvikande även om man träffas på nästa tävling.
Senast redigerad av Silwer 27 aug 2012, 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Förslagslåda

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer