Det var ett tag sedan jag startade en tråd, så jag tänkte jag skulle bjuda på lite ovanligare bilder denna gång.
Jag har haft en
FWB Sport 127 stående ett tag i väntan på delar.
Bössan har varit oskjuten under lång tid, så att den behövde en översyn var högst troligt.
För att följa länken så måste du registera dig.FWB Sport modellerna har uppnått lite av kultstatus bland fjäderbössor, och är hett eftertraktade samlarobjekt.
För att följa länken så måste du registera dig.Själv så gillar jag dom för sin byggkvalitet.
För att följa länken så måste du registera dig.Tyvärr lite kluriga att få till bra, men när man väl lyckats så är dom en dröm att skjuta med.
Avtrycket kan se lite "B" ut, men är faktiskt riktigt välgjort och lätt att ställa in.
För att följa länken så måste du registera dig.Har man lyckats få till det bra, så är det en bra ide att se till att det inte "faller isär" när man öppnar bössan.
För att följa länken så måste du registera dig.Lätt ordnat med två strappar, när man tar ur bakstycket.
För att följa länken så måste du registera dig.Pipan tar man enklast bort när man tagit ur fjädern så att man kan vika leden.
För att följa länken så måste du registera dig.Dragskon och pistongen är gedigna saker, och slits inte ut i första taget.
För att följa länken så måste du registera dig.Mycket torkat fett på pistongen.
För att följa länken så måste du registera dig.Ett känt problem på modellen är att OEM pistongpackningen torkar och spricker.
För att följa länken så måste du registera dig.Nu ska bössan rengöras och slitdelar ersättas.
Tyvärr så funkar inte Vortek i denna, då den har en fast fjäderguide ( sitter ihop med avtrycket).
Så det får bli en klassisk "Old school" tuning med buttons och heavy lube.
En Diana52 fjäder åker det i ( sitter tight, både mot fjäderguiden och i pistongen ).
Pistongpackning blir en modifierad BSA packning.
Farten blir strax under 200ms med JSB exakt
Tanken är att den ska bli en vapendragare i öppna riktmedelklassen i sommar