Pistongvikt på fjädervapen?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav Silwer 08 jan 2021, 22:36

jo men har sina nackdelat, väldigt tung uppspänning motsvarande effekten.

Idag en typsk grej att implementera i sina vapen för att slippa bygga dem ordentligt.

Fjädervapen har en fördel just här om de är bra bygda, de blir lätta att spänna upp förhållande till effekt och de är enkelt bygda många otroligt enkla att riva.

Theoben bygde absolut intressanta vapen men det har ingen nan följt senare, de har bar tagit sina floppar till fjäderbössoroch tryckt i en sån jäkla tryckluftsfjäder.

Hur det öht kom upp här är nåt jag ifrågarsätter?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav per1 09 jan 2021, 04:35

dagevert skrev:
ahayeah skrev:Hw har ju tex olika pistonger för olika effektuttag och en flytande vikt i hw90 så de har varit på det lite grann så att suga... ( :lol:)


Den flytende vekten i gas-rammene er vel egentlig en Theoben-konstruksjon?

Det stemmer at det er enTheoben-konstruksjon, og den er laget for rekylopptak som i Theobens egne våpen.
per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav Jürgen 09 jan 2021, 16:32

Skulle det vara skillnad beroende på om man har fjäder eller gastub? En lättare pistong, borde väl enbart vara av fördel med en gastub? Vet inte om jag tänker rätt, men det borde väl vara så?
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav dagevert 09 jan 2021, 18:05

Jürgen skrev:Skulle det vara skillnad beroende på om man har fjäder eller gastub? En lättare pistong, borde väl enbart vara av fördel med en gastub? Vet inte om jag tänker rätt, men det borde väl vara så?


Stempelvekten må avpasses til det energinivået du ønsker å hente ut av en gitt mekanisme.... Og det er mange andre faktorer som må balanseres, for eksempel fjærens forspenn og styrke.
Det er ikke helt enkelt å optimalisere..
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav atte69 10 jan 2021, 14:56

Jag har fått för mig att i 4.5 bör pistongvikten vara större för att kompensera den mindre calibern vid större effektutag.
Bara ren fjäderkraft vill studsa på luftkudden då "massan"inte finns där ,men i lägre effekt märks det inte samt vid större kaliber. Då klarar fjäder av jobbet utan extra vikt även om diabolen iofs blir lite tyngre ..
Men det är ett himla provande för att komma rätt.
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
dagevert (10 jan 2021, 15:36)

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav dagevert 10 jan 2021, 15:37

atte69 skrev:Men det är ett himla provande för att komma rätt.


Det er det som er så fascinerende (og slitsomt :lol: ) med fjærvåpen!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav Jürgen 10 jan 2021, 18:21

Jo det är därför jag tänkte att det är lättare att bara minska vikten på en pistong med gasfjäder, iom att den är lika stark i utskjutet läge, som ihoptryckt, till skillnad från en fjäder, som är väldigt lätt yttersta 5 cm. Borde innebära att gasfjäder inte behöver ha lika tung pistong, för att hålla samma effekt som en vanlig fjäder.

Med resultat att mindre rekyl skulle kunna erfordras genom att minska vikten på pistongen, på gasfjäderns bössa.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav atte69 10 jan 2021, 20:34

Jürgen skrev:Jo det är därför jag tänkte att det är lättare att bara minska vikten på en pistong med gasfjäder, iom att den är lika stark i utskjutet läge, som ihoptryckt, till skillnad från en fjäder, som är väldigt lätt yttersta 5 cm. Borde innebära att gasfjäder inte behöver ha lika tung pistong, för att hålla samma effekt som en vanlig fjäder.

Med resultat att mindre rekyl skulle kunna erfordras genom att minska vikten på pistongen, på gasfjäderns bössa.

du tänker rätt ,, det är avvägningen son är nykeln,,
i 10-16 j räcker det med ren fjäderkraft men sedan (för den som behöver) behövs det även vikt(massa) för att prestera , speciellt i 4,5 med oönskad rekyl som ett brev på posten (om det kommer nån post)
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav Silwer 11 jan 2021, 17:12

Är nog även en sak för färsk bara det att jag inte tog upp det, de är ju fjädrar om än från komprimerad luft.

Så att pistongvikt har samma betydelse är nog klart, men det är nog få av tillverkarna idag som bryr sig om det, gamla Theoben gjorde det säkert.

Gasfråjödearba sitter där pga hög effekt utan att få problem med en fjäder som kräver styrningar mm.
Men i stället för man en klart jobbig uppspänning och imo en tveksam kick av dem.

Men allt kan byggas bra om man vill, men tyvärr har ingen modern användare av den gamla fasfjädern tänkt så utan det är en genväg enbart.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav Silwer 11 jan 2021, 17:18

atte69 skrev:Jag har fått för mig att i 4.5 bör pistongvikten vara större för att kompensera den mindre calibern vid större effektutag.
Bara ren fjäderkraft vill studsa på luftkudden då "massan"inte finns där ,men i lägre effekt märks det inte samt vid större kaliber. Då klarar fjäder av jobbet utan extra vikt även om diabolen iofs blir lite tyngre ..
Men det är ett himla provande för att komma rätt.


Ofta har .177 och 22 exakt samma transferkanal, visst vikten på diabolen, och .177 större friktion kan säkert göra skillnad, frågan är om det verkligen var bevisats?

Att förskjuta är ju dåligt för fjädervapen så ja diabolen i pipan har ju betydelse men som jag säger vikt kontra större friktion hos .177?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistongvikt på fjädervapen?

Inläggav Jürgen 11 jan 2021, 19:01

Aaaah, behöver en 4.5 tyngre pistong, än en 5.5? Det var jag lite för snabb att missbedöma. Då skulle en 5.5 kunna komma undan, med en ännu lättare pistong. Fasen vad drygt att behöva modda pistongen och sedan köpa en ny, ifall det inte blir bra. :) Är iofs halva nöjet med att mixtra och fixa under vintern.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer