SAG AR1000 - Renegade edition

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav Leopold 30 apr 2017, 21:19

PALLE_H skrev:... man kan ha kul med billiga hederliga fjäderbössor också!


Ja verkligen! Fy fasen vad kul det är. Och i och med att jag lyfte tråden så såg jag att jag inte har vänt på en sten ännu... att testa H&N FTT Green. Måste testa den, ger iofs en näst intill galet hög hastighet på 300 mps i 16J men fan vet. Kanske det funkar riktigt bra i denna pipa och då blir det ju en superflack kulbana som bonus... vilket översätts till lägre krav på att ha kikarsikten som kan bedöma avstånd på metern när i FT-grenen jag tävlar i, lägre vindkänslighet är inte uteslutet. Fattar inte att jag missat att testa det men bättre sent än aldrig... :oops:
__
PS. Jag har skaffat en dylik bössa i reserv att ta delar från vid behov... även ett extra avtryck som donerades av en snäll forummedlem (tog en axel från den, ett smärre haveri för några år sedan kunde fixas enkelt).

Räknade kallt med att bössans proveniens i grundläggande komponenter lämnade en del att önska. Men... så visade det sig inte vara fallet på det hela taget. Tvärtom en smått otrolig slitstyrka tex i kritiska komponenter kring avtrycket, inga som helst tecken på slitage efter 30-50k skott eller vad det är. Så lustigt nog har jag knappt behövt använda någonting från mitt digra reservdelslager ännu. Pipan och pipbulten är ju en annan kritisk del men samma gäller där: obefintligt slitage. Har extra Maccari-fjäder redo... en extra Vortek VacSeal 26 pistongpackning redo... men byter ingenting om det inte behövs. Får se hur det ser ut om ett par decennier... :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav PALLE_H 01 maj 2017, 13:00

Leopold skrev:
PALLE_H skrev:... man kan ha kul med billiga hederliga fjäderbössor också!


Ja verkligen! Fy fasen vad kul det är. Och i och med att jag lyfte tråden så såg jag att jag inte har vänt på en sten ännu... att testa H&N FTT Green. Måste testa den, ger iofs en näst intill galet hög hastighet på 300 mps i 16J men fan vet. Kanske det funkar riktigt bra i denna pipa och då blir det ju en superflack kulbana som bonus... vilket översätts till lägre krav på att ha kikarsikten som kan bedöma avstånd på metern när i FT-grenen jag tävlar i, lägre vindkänslighet är inte uteslutet. Fattar inte att jag missat att testa det men bättre sent än aldrig... :oops:
__
PS. Jag har skaffat en dylik bössa i reserv att ta delar från vid behov... även ett extra avtryck som donerades av en snäll forummedlem (tog en axel från den, ett smärre haveri för några år sedan kunde fixas enkelt).

Räknade kallt med att bössans proveniens i grundläggande komponenter lämnade en del att önska. Men... så visade det sig inte vara fallet på det hela taget. Tvärtom en smått otrolig slitstyrka tex i kritiska komponenter kring avtrycket, inga som helst tecken på slitage efter 30-50k skott eller vad det är. Så lustigt nog har jag knappt behövt använda någonting från mitt digra reservdelslager ännu. Pipan och pipbulten är ju en annan kritisk del men samma gäller där: obefintligt slitage. Har extra Maccari-fjäder redo... en extra Vortek VacSeal 26 pistongpackning redo... men byter ingenting om det inte behövs. Får se hur det ser ut om ett par decennier... :-)


Ja det är gött när man kommer på något nytt som man inte provat med bössorna, :-P men har du hunnit prova nu om FTT green är så bra som du hoppas?
Jag misstänker att du inte blev så nöjd, har själv provat denna ammo och 5.56 grain är alldeles för lätt tror jag. Prova annars Baracuda green den väger 6.48 grain,men jag tror att går man under 7 grain så kan man nog inte räkna med så bra precisionen.

Angående hållbarheten på delarna i bössan antar att du hade bössan väl insmord,det har väl rätt stor betydelse samt vilken smörja man använder dessutom.
Sag 1000 är väl kinatillverkad?
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav Sundan 01 maj 2017, 13:36

Leopold skrev:
PALLE_H skrev:... man kan ha kul med billiga hederliga fjäderbössor också!


Ja verkligen! Fy fasen vad kul det är. Och i och med att jag lyfte tråden så såg jag att jag inte har vänt på en sten ännu... att testa H&N FTT Green. Måste testa den, ger iofs en näst intill galet hög hastighet på 300 mps i 16J men fan vet. Kanske det funkar riktigt bra i denna pipa och då blir det ju en superflack kulbana som bonus... vilket översätts till lägre krav på att ha kikarsikten som kan bedöma avstånd på metern när i FT-grenen jag tävlar i, lägre vindkänslighet är inte uteslutet. Fattar inte att jag missat att testa det men bättre sent än aldrig... :oops:
__
PS. Jag har skaffat en dylik bössa i reserv att ta delar från vid behov... även ett extra avtryck som donerades av en snäll forummedlem (tog en axel från den, ett smärre haveri för några år sedan kunde fixas enkelt).

Räknade kallt med att bössans proveniens i grundläggande komponenter lämnade en del att önska. Men... så visade det sig inte vara fallet på det hela taget. Tvärtom en smått otrolig slitstyrka tex i kritiska komponenter kring avtrycket, inga som helst tecken på slitage efter 30-50k skott eller vad det är. Så lustigt nog har jag knappt behövt använda någonting från mitt digra reservdelslager ännu. Pipan och pipbulten är ju en annan kritisk del men samma gäller där: obefintligt slitage. Har extra Maccari-fjäder redo... en extra Vortek VacSeal 26 pistongpackning redo... men byter ingenting om det inte behövs. Får se hur det ser ut om ett par decennier... :-)



Ja det blir ju lite tempo med 300m/s, kanske för hett för din bössa men det är ju bara testa :)
"Power" varianterna är åxå lite grövre och dessutom tyngre,men även vanliga Barracuda är grövre så det är ju värt att testa åxå om du inte gjort det.

Får man fråga vilket år dina FTT som är av bra kvalitet och storlek kommer ifrån ? Jag har köpt från några olika leverantörer på chans men ALLA har haft samma batch från 2014,och dessa är små och ojämna i storlek. Lustigt nog så är det tvärtom i 5.5, där börjar dom på 5.53 o går uppåt men redan 5.53 går väl trögt i min pipa... Dock skjuter dom skapligt ändå och verkar vara jämna.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav Leopold 01 maj 2017, 18:56

PALLE_H skrev:... har du hunnit prova nu om FTT green är så bra som du hoppas?
Jag misstänker att du inte blev så nöjd, har själv provat denna ammo och 5.56 grain är alldeles för lätt tror jag. Prova annars Baracuda green den väger 6.48 grain,men jag tror att går man under 7 grain så kan man nog inte räkna med så bra precisionen.

Angående hållbarheten på delarna i bössan antar att du hade bössan väl insmord,det har väl rätt stor betydelse samt vilken smörja man använder dessutom.
Sag 1000 är väl kinatillverkad?


Nej, inte provat FTT Green men det är detta med att man har konsistenta kulor av rätt storlek som laddar lagom trögt som är a och o för att denna bössa ska skjuta tätt. Man ser direkt kur kulorna sticker iväg en cm åt valfritt håll på 20 m om de laddar för löst (huvudet är för litet för att greppa räfflingen).

Kan ju prova även Barracuda Green. Pipan verkar gilla litet hårdare blylegeringar så de blyfria kan ev gillas de med. Vi får se.

Smörjning, det är en lång historia bak i projekttråden men jag hittade fram till ett mycket bra recept till slut: inget MoS2-fett på fjäder och pistong, pistongpackning för det trögade ner Vortek-packningen i denna bössa. Använder teflonbaserat istället, Maccari Clear Tar mycket tunt och kryddat med en liten gnutta Feinwerkbau Spezial Gleitfett runt pistongpackningen och mina buttons jag borrat dit i bakkant pistong. MoS2-fett på upphaksdelar och pipbult/shims. Visade sig vara en långtidslösning, allt såg ut som nytt vid senaste årens service och detta år tycker jag inte det finns anledning att plocka ner för service eftersom jag inte skjutit särskilt mycket med den och den funkar bra.

Bössan är en kina-klon av Norica Mavic Gold.

Sundan skrev:..
Ja det blir ju lite tempo med 300m/s, kanske för hett för din bössa men det är ju bara testa :)
"Power" varianterna är åxå lite grövre och dessutom tyngre,men även vanliga Barracuda är grövre så det är ju värt att testa åxå om du inte gjort det.

Får man fråga vilket år dina FTT som är av bra kvalitet och storlek kommer ifrån ? Jag har köpt från några olika leverantörer på chans men ALLA har haft samma batch från 2014,och dessa är små och ojämna i storlek. Lustigt nog så är det tvärtom i 5.5, där börjar dom på 5.53 o går uppåt men redan 5.53 går väl trögt i min pipa... Dock skjuter dom skapligt ändå och verkar vara jämna.


Den fina batchen jag börjar få slut på: 130225.90062.13. Verkar vara från tidig 2013 om jag tolkar det rätt. Övriga senare batcher är som du säger, för små huvuden, ojämn kvalitet... därför blev jag tvungen att försöka hitta något annat. Vill inte ha för tunga kulor i den av många skäl, valet föll på Crosman Premier Lite under rätt lång tid men aldrig helt nöjd med den sorten heller (skitar ner pipan något kopiöst bla).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav PALLE_H 06 maj 2017, 22:08

Hur gick det med FTT green och Baracuda green har du provat än? :arrow: :wink:
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav Leopold 06 maj 2017, 22:32

PALLE_H skrev:Hur gick det med FTT green och Baracuda green har du provat än? :arrow: :wink:


Nej tyvärr... har fått agera vaktmästare för allsköns pryttlar som behövt fixas runt hus & hem och knappt fått pangat något. Men så fort jag fått tag på några burkar och provat så ska jag rapportera!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav PALLE_H 07 maj 2017, 06:54

Leopold skrev:
PALLE_H skrev:Hur gick det med FTT green och Baracuda green har du provat än? :arrow: :wink:


Nej tyvärr... har fått agera vaktmästare för allsköns pryttlar som behövt fixas runt hus & hem och knappt fått pangat något. Men så fort jag fått tag på några burkar och provat så ska jag rapportera!


Ok bra! :thumbupp: Jag har en alltan på 60m2 som ska oljas in men det jobbet har jag delligerat ut till min sambo, och hon protisterade inte heller. :arrow:
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav blittan 18 dec 2017, 18:21

Tack för en informativ tråd, var tvungen att läsa hela.

Fick en bra förståelse för hur saker o ting fungerar och hör samman.

Kul att du fick en grym bössa av mycket jobb och lite pyssel.
// Gunnar
Användarvisningsbild
blittan
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 dec 2017, 23:51
Ort: Fors
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Garpenbergs Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav Leopold 19 dec 2017, 18:12

blittan skrev:.. jobb och lite pyssel.


Kul att tråden kommer till nytta! Kan lugnt säga att den bössan lärt mig massor både tekniskt och skyttemässigt, extra kul att hon är så "low maintenance" - bara att plocka fram ur skåpet och funkar lika bra som alltid. Men... för att skjuta *bra* med fjäder krävs ju mer än litet sporadiskt skytte då och då som bekant :roll: Blivit nästan enbart pcp senaste åren.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 - Renegade edition

Inläggav Martin 22 feb 2018, 22:51

Får nog läsa igenom tråden jag med. Hittade min AR 1000 som brorsan köpte åt mig för 150:- :shock: på Jula i Luleå. Faktiskt aldrig skjutit med den, den skulle bli ett projekt som föll mellan stolarna som så mycket annat.... :oops:
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster

  • Sponsorer