Blev så innerligt trött på att de senaste batcherna av H&N "4.52" levereras i dimensioner hipp som happ och framför allt att flertalet trillar in i loppet utan motstånd. Hur svårt är det att leverera till spec kan man undra...
Så jag kollade fem sorter cal. 177 i kronografen ikväll för att hitta tänkbara kandidater för fortsatt pangande med bössan. Alla uppgifter efter fem skotts inskjutning innan mätning, 10 skott mäts därefter.
1. JSB Exact Heavy, 0.666g vägd vikt:
210.9
mps, 1.4 standardavvikelse. 14.9
Joule.
Noteringar. Mjuk alloy. Laddade väldigt löst och slappt i pipan och obegripligt att det kallas 4.52. Gav ett ganska hårt rekylbeteende.
2. Crosman Premier Lite, osorterade rakt ur papplådan 7.9 grain dvs 0.512 gram och där brukar de ligga när man väger dom:
245.9
mps, 0.0 standardavvikelse. 15.5
Joule.
Noteringar. Hård alloy. Laddar tajt och konsistent i pipan, inga lösladdare alls. Mjukt rekylbeteende.
3. JSB Exact 4.52. Osorterade rakt ur burken 0.547g enligt spec.
236.1
mps, 1.00 standardavvikelse. 15.24 J.
Noteringar. Mjuk alloy. Laddar rimligt tajt i pipan men skulle vilja ha litet tajtare, inga lösladdare. Mjukt rekylbeteende.
4. JSB Exact Express 4.52. Osorterade direkt ur burk. 0.51 gram enl spec.
244.1
mps. Standardavvikelse 0.00. 15.25
Joule.
Noteringar. Mjuk alloy. Laddar åt det lösare hållet men inte horribelt löst. Mjukt rekylbeteende.
5. H&N FTT 4.52. Vägd vikt 0.57 gram sorterade kulor (eftersom det är så extrema skillnader mellan batcher idag men de ska ligga på denna vikten om de fyller spec).
234
mps. 0.00 standardavvikelse. 15.6
Joule.
Noteringar. Hård alloy. Tajt bra passning i pipan, inga lösladdare. Mjukt rekylbeteende.
__
Slutsats: eftersom jag tröttnat på att sitta och sortera dessa H&N FTT "4.52" så kommer jag att hårdtesta några andra kulor nu: Crosman Premier Lite, vanliga JSB Exact 4.52 och Exact Express 4.52. Ska även se om jag kan få returnera senaste batcherna H&N FTT eftersom de uppenbarligen inte fyller spec för fem öre... trillar motståndslöst in i pipan och sprider som ett hagelgevär.