HW30S ska det vara så här?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW30S ska det vara så här?

Inläggav Peter E 23 aug 2015, 13:20

På allmän inrådan införskaffade jag ett HW30S. Vapnet köptes nytt i butik i Sverige.

Nu var det 25 år sedan jag ägde ett luftgevär sist och då ett tävlingsvapen, FWB 600. Hade åxå ett litet Diana 25.

Har några frågor

1. En av anledningarna att det blev ett HW30S var på grund av att det skulle ha ett bra avtryck. Jag uppskattar att jag kan trycka avtryckaren ca 2mm bakåt efter att jag nått tryckpunkten. Nu är HW:n inget tävlingsvapen men jag hade förväntat mig ett lite rappare avtryck. Ska det vara så här eller är det något knas med avtrycket? Blir ett väldigt långt kramande vid avtryck.

2. Bössan köptes ny. Det är ganska hög friktion i leden där man bryter pipan. Man får verkligen försäkra sig om att pipan återgått till sitt mest utfällda läge. Friktionen är för hög för att den själv ska leta sig rätt till ändläget. Blir att man "slänger" igen pipan för att vara säker på att den är "stängd"
Har inte upplevt att jag behövt göra detta på andra brytvapen. Kommer det slita in sig (bara skjutit ca 200 skott) eller är det något fel?

3. Pipan linjerar inte mer resten av geväret. Se bilder nedan. Försökt kolla på bilder på nätet å tycker det verkar se ut så även på andra HW30 men jag tycker ändå det ser skumt ut. Dessutom pekar pipan något nedåt. Tittar man längs den bakre delen av vapnet (där fjädern sitter) kan man se att pipan pekar svagt nedåt. Ska det vara så, och i så fall varför?


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Peter E
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2014, 19:09
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav NiclasC 23 aug 2015, 14:04

Jag vågar mig väl på ett svar trots att jag är rätt ny på det här med luftvapen.

Längden på avtryckets upphak kan du justera ner. På min HW97 måste varbygeln tas bort, antar att det är lika på HW30. I framkant av mekanismen syns en liten torxskruv. Skruvar man den medsols inåt/uppåt minskar upphakslängden och avtrycket blir kortare. Det är ju endast en hake man flyttar under hela avtrycksrörelsen så skruvar man för långt på justerskruven smäller det antagligen innan andra steget påbörjats. Prova i små steg.

Håller med om att pipan ser ut att sitta för högt men det låter knasigt att dom skulle ha missat så där mycket i tillverkningen. Jag skulle ha mätt lite snabbt om pipans borrning och transferporten verkar hamna i samma höjd när pipan är stängd. Så borde det vara konstruerat och gör dom det måste det vara rätt liksom.

Angående att pipan pekar lite ner handlar nog om normala tillverkningstoleranser. Att den går så där tungt kanske sliter in sig men bäst är väl att justera ledbulten lite bara? Vet inte exakt hur det ser ut på en HW30 men är helt övertygad om att det går.

Du kanske får bättre svar av någon annan som äger ett likadant vapen!

/Niclas
NiclasC
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 apr 2015, 19:50
Ort: Piteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW97kt

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav marhol 23 aug 2015, 14:28

Så där ser det ut på min HW30 med, svårt att mäta exakt när kikarsiktet sitter på men pipblocket sticker upp 2,5-3 mm över komptuben.
Avtrycket justerar du med torxskruven som är gömd innanför varbygeln, precis som någon annan redan har nämnt. När du ändå grejar med avtrycket kan du lika gärna avfetta det och smörja det med ett bra fett på glidytorna, och vips så har du ett grymt fint trycke. :)
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Leopold 23 aug 2015, 16:29

Avtrycket går att justera som sagt. Finns bra guider både här på forumet och på andra ställen hur man justerar Rekord-avtrycket.

Din sista bild om hur pipblocket linjerar med komptuben, så ser det inte ut på min. På min så kan man säga att pipans överdel linjerar med komptubens överdel, och att pipblocket sticker upp ovanför denna linje med ca 3 mm. Ett visst "barrel droop" kan förekomma beroende på pippackningen tjocklek. Detta kan rätta till sig mer och mer efter hand som pippackningen plattas ut.

Ang trögheten i brytleden är det viktigt att man justerar detta så att det inte är för trögt. Pipbulten ska dras så att pipan bara precis håller sig uppe av friktionen i leden när man dragit pipan förbi det fjäderbelastade piplåset som är en kula i detta fall.

Pipbultens åtdragning justeras genom att lossa "skruven" på högersidan (som egentligen är en låsmutter) och sedan lossa den genomgående pipskruven/bulten på vänstersidan. Se till att ha välpassande spårskruvmejsel så man inte förstör spåren eller slinter. Om man vill kan man ta bort pipbulten och lossa leden, smörja om allt med moly-fett och återmontera. Väldigt noga att de tunna shims-brickorna hamnar rätt vid återmontering, dessa är mycket ömtåliga.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Batistuta 23 aug 2015, 19:12

Jag tittade lite närmare på bilden och det är helt klart fel på denna bössa. Du ser ju ovankanterna på packninghållaren och skavmärken på vänstersidan av pipinfästningen (fått en smäll så den blivit sned) Jag har målar rött på respektive fel.

För att följa länken så måste du registera dig.



Reklamera!
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav marhol 23 aug 2015, 19:45

Det ser precis likadant ut på min bössa. Packningshållaren som du kallar den syns på samma vis. Det viktiga är ju ändå att packningen har full kontakt vilket den har med god marginal.

Det du kallar skavmärken är på min bössa en fas på pipblocket. Skulle tro att det är så även på TS bössa men att ljuset luras lite, och får det att se ut som något det inte är.
:)
Senast redigerad av marhol 23 aug 2015, 19:47, redigerad totalt 1 gång.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Leopold 23 aug 2015, 19:56

Att det inte ser likadant ut på min kan bero på att min har några år på nacken och att man kanske gjort litet småförändringar på tex pipblocket och packningsinfästningen. Linjerar pipans överdel med komptubens överdel så är det säkert som det ska.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav börne 23 aug 2015, 20:03

marhol skrev: Det du kallar skavmärken är på min bössa en fas på pipblocket.

Syns ju tydligt att det är en fas som du säger, syns bättre på den första bilden.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav marhol 23 aug 2015, 20:04

Tja... jag har nog haft min i 5-6 år och den var inte ny när jag tog över den.

Nu blev jag nyfiken på hur gammal den är egentligen.
Finns det något register där man kan se årsmodell på sin hw bössa med hjälp av serie nr?
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav börne 23 aug 2015, 20:06

En bild från nätet.

Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Silwer 23 aug 2015, 21:14

Ni som har nya HW bössor och har erfarenhet av äldre, finns det sanning i att kvaliteten har fallit offer idag?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Peter E 23 aug 2015, 22:14

tack för alla svar! Ser ju lika dant ut som på bilden ovan. Då är det väl som det ska. Konstig lösning/design.

Låter som jag kar lite pyssel att göra innan bössan funkar som den ska.

Har ni nån länk till guide för att justera trycket?
Peter E
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2014, 19:09
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav börne 23 aug 2015, 22:34

Bara tog en i högen... viewtopic.php?f=98&t=11167

Finns säkert mer, bara att söka på forumet efter info.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Batistuta 24 aug 2015, 07:15

Här är en guide som vi fixat angående rekordtrycket.

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=53&t=14593
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Hammer and tong 24 aug 2015, 13:16

Peter E skrev:tack för alla svar! Ser ju lika dant ut som på bilden ovan. Då är det väl som det ska. Konstig lösning/design.

Låter som jag kar lite pyssel att göra innan bössan funkar som den ska.

Har ni nån länk till guide för att justera trycket?

Du kunde lika gärna ha köpt en Hatsan för halva priset ...för enligt en del här så är det pyssel med dom för att få dom att funka lika som bevisligen HW.
Detta skrev jag bara för att en del spyr galla på Hatsan och en del lyfter HW upp i det blå ..och detta bevisar att alla fabrikat är bara skit eller ?.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Leopold 24 aug 2015, 13:56

Hammer and tong skrev:Du kunde lika gärna ha köpt en Hatsan för halva priset ...för enligt en del här så är det pyssel med dom för att få dom att funka lika som bevisligen HW.


Jag har skjutit litet med billiga Hatsan-bössor typ Striker, och framför allt väldigt mycket med HW30s. Det går inte ens att jämföra dessa bössor, varken när det gäller skjutupplevelse eller skjutresultat. Helt väsensskilda i precis allt av betydelse om man är intresserad av skytte.

Ang trådskaparens HW30s, nget konstigt alls att man får finjustera en del punkter tex avtrycket och brytleden när delarna slitit in sig efter en inkörningsperiod. Man får skjuta någon burk skott innan man bedömer behov av ev åtgärder med en HW, skjutmässigt bör de prestera fint rakt ur boxen. Är brytleden uppenbart för trög eller för lätt bör det naturligtvis fixas, extremt lätt gjort.

Att polera och återsmörja upphaksytor osv är vanligtvis överkurs med Rekord-avtrycket till skillnad från att vara nästan nödvändigt med tex billiga kinabössor. Men ibland kan det behövas om det mot förmodan känns minsta "grusigt"/ojämnt efter inkörningsperioden.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Colaburken 24 aug 2015, 14:20

Hammer and tong skrev:
Peter E skrev:tack för alla svar! Ser ju lika dant ut som på bilden ovan. Då är det väl som det ska. Konstig lösning/design.

Låter som jag kar lite pyssel att göra innan bössan funkar som den ska.

Har ni nån länk till guide för att justera trycket?

Du kunde lika gärna ha köpt en Hatsan för halva priset ...för enligt en del här så är det pyssel med dom för att få dom att funka lika som bevisligen HW.
Detta skrev jag bara för att en del spyr galla på Hatsan och en del lyfter HW upp i det blå ..och detta bevisar att alla fabrikat är bara skit eller ?.

Skilnaden är hur mycket jobb o en hatsan funkar bätre i + 10j och hatsan ger ut exemplar som nästan alldrig går att få till en hw 30 kräver mindre jobb och har jämnare kvalite beviserligen så finner du inga som tävlar med hatsan men folk tävlar med hw30
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav marhol 24 aug 2015, 15:29

Hammer and tong skrev:
Du kunde lika gärna ha köpt en Hatsan för halva priset ...


Länka gärna till en Hatsan som motsvarar HW 30, för halva priset.
Jag köper så många jag har råd med på stört! :smt020

Det är ju bara att söka efter trådar med problem med Hatsan eller HW så ser man ju ganska snart vilka som dyker upp oftast.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Springer 24 aug 2015, 16:05

Hammer and tong skrev:Du kunde lika gärna ha köpt en Hatsan för halva priset ...för enligt en del här så är det pyssel med dom för att få dom att funka lika som bevisligen HW.
Detta skrev jag bara för att en del spyr galla på Hatsan och en del lyfter HW upp i det blå ..och detta bevisar att alla fabrikat är bara skit eller ?.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det resonemanget men jag har skruvat en del med både billiga och dyra fjäderbössor och det är skillnad i såväl bearbetning som materialval.
Lika självklart som att man blir mätt på såväl Falukorv som Oxfilé men att smaken och priset skiljer dem åt rätt kraftigt.

En kvalitetsbössa slits IN och kommer efter lite justeringar att leva länge och prestera fina träffbilder.
En billigbössa slits UT betydligt snabbare (toleranser & materialval) och kan därmed inte förväntas prestera på samma nivå under lika lång tid som en dyrare kvalitetsbössa.

Allt hänger givetvis ihop med vad man är beredd att betala för sin bössa och alla BEHÖVER givetvis inte det yppersta geväret som finns att uppbringa på denna jord, inget konstigt med det.
Precis lika självklart som att elitskyttar inte köper de bästa bössorna de har råd med för att de gillar att bränna pengar i onödan, helt andra parametrar som styr deras val.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Peter E 24 aug 2015, 17:01

Bara för att förtydliga. Trycket är rent och fint. Tänker inte ge mig på att polera.

Det jag inte gillar är hur långt jag måste trycka efter jag nått tryckpunkten innan det smäller. Vill att det smäller mer direkt efter tryckpunkten. Fast av de bilder jag nu sett av hur den är uppbyggd verkar det bli en avvägning mellan hur snabbt det smäller och hur säker bössan blir.
Peter E
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2014, 19:09
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav marhol 24 aug 2015, 17:30

Peter E skrev:Det jag inte gillar är hur långt jag måste trycka efter jag nått tryckpunkten innan det smäller.
Vill att det smäller mer direkt efter tryckpunkten.

Detta justerar du enkelt bort med torxskruven innanför varbygeln.

Peter E skrev: Fast av de bilder jag nu sett av hur den är uppbyggd verkar det bli en avvägning mellan hur snabbt det smäller och hur säker bössan blir.

Jo, fast så är det ju på alla trycken vad jag vet.

Jag har inget släp alls på min HW 30. Det är som att bryta av en glasbit efter att man nått tryckpunkten.
Justera så mycket du vågar/vill sedan gör du gummiklubbetestet för att vara helt säker på att det inte avfyrar av sig själv.
:)
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Peter E 24 aug 2015, 18:32

å vad är gummiklubbstestet?
Peter E
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2014, 19:09
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav börne 24 aug 2015, 18:55

Man spänner upp bössan, laddar & riktar mot ett säkert håll, bankar till bössan & ser så den inte avlossas. Om den gör det måste man justera avtrycket då det inte är säkert.

Tänk Robin Hood på julafton :-)

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav marhol 24 aug 2015, 19:05

Precis så!
Och för att förtydliga det ännu mer så är det alltså på bakkappan du dunkar till, rakt bakifrån.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: HW30S ska det vara så här?

Inläggav Leopold 24 aug 2015, 21:10

Var inte rädd för att justera ner släpet i andrasteget på Rekord en smula om det behövs. Det man vill åt är att minimera detta men att förstasteget fortfarande återställer avtrycket helt om man skulle ångra skott. På ett riktigt tvåstegsavtryck är det förstasteget som säkrar avtrycket från att utlösas av misstag tex av en kraftig stöt mot geväret, Rekord har ett sådant förstasteg. Även bössor som SAG Ar 1000 har samma typ av avtryck men givetvis betydligt mindre bearbetade "rakt ur boxen". Vad tex Hatsan har vet jag inte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer