Tyyyssst kulfångare

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tyyyssst kulfångare

Inläggav Lucky Luke 01 jan 2016, 16:00

Hejsan och Gott nytt år!. Jag undrar om nagon har gjort en hemma byggd kulfangare som ar relativt tyst nar kulan/pelleten traffar. Eller om det finns nagon att inhandla?
Jag funderar efter att under julen skjuten i en lagenhet och tanker pa skjutandet pa landet i sommar. Det kan vara irriterande for grannarna att hora "PLONK" 50-200ggr/dag. Jag klippte till en telefon katalog och satte bakom tavlan nar jag skot i lgh. problemet ar att den skjuts sonder snabbt. Jag vill inte satta tavlan direct pa trad och blyforgifta det heller. Tacksam om ni har nagra ideer till en tystare kulfang som varar.
Användarvisningsbild
Lucky Luke
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 nov 2015, 18:53
Ort: Israel och Eskilstuna
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav lemanfan 01 jan 2016, 16:06

Mitt inomhusfång har jag gjort av en helt vanlig kartong mått 30x20x10 cm som jag fyllt med trassel. Alltså helt vanligt trassel för bilputsning från Biltema.

Jag nålar sen fast papptavlor på framsidan och skjuter. I princip helt ljudlöst, och med mina vapen (upp till 10 J ) har inte en enda kula gått genom - trasslet bromsar dem effektivt.

Efter några hundra skott är ju framsidan av kartongen sönderskjuten, så då tejpar jag fast en ny kartongbit på framsidan. Samtidigt rensar jag ur alla gamla kulor som fångats i lådan. Miljövänligt. :)

Bakom detta skydd har jag självklart ett större skydd i form av en gammal trädörr för att skydda väggen i det fall jag skulle miss tavlan helt. :)

Man kan säkert göra samma knep med andra former av kulfång av trä eller metall, dvs fylla med trassel för att få dem tysta.
lemanfan
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 09 okt 2015, 20:40
Ort: Linköping
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 16 gånger i 11 inlägg

Följande användare vill tacka lemanfan för detta inlägg
Lucky Luke (01 jan 2016, 17:59), ryden (12 sep 2022, 16:05)

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Bullpup 96 01 jan 2016, 16:09

I usa bygger de lådor fyllda med "rubber mulch" som kan stoppa en .22 lr om du har tillräckligt av det. Men detta "gummi kompost" är svårt att hitta billigt i Sverige
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav lemanfan 01 jan 2016, 16:20

En annan variant i USA är ju att köra med "Ballistic Putty" som i Sverige kan köpas under namnet Unigum på VVS-avdelningen i vissa byggvaruhus. Har inte provat det själv.

Här kommer en snabb bild av min tysta kartong. "Chassiet" är en grön kartong från nån fraktfirma och framsidan är resterna av en fryspizzakartong. Man tager vad man haver.


För att följa länken så måste du registera dig.



Om du vill göra det stabilare, gör det hela i trä och sätt nån sorts hållare för målskivorna framför. Om du googlar efter "Silent Pellet Trap" lär du hitta fler förslag: För att följa länken så måste du registera dig.

lemanfan
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 09 okt 2015, 20:40
Ort: Linköping
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 16 gånger i 11 inlägg

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Rollo_Ek 01 jan 2016, 16:23

Har faktiskt haft lite liknande funderingar själv, köpte ett Hatsan kulfång härom dagen. Min tanke var att göra en liten låda av plywood runt den och fylla tomrummet med fogskum, borde ta en del av det metalliska ljudet, ev sätta lite dämpmatta som man använder på bilar på baksidan först med.
Rollo_Ek
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2015, 22:04
Ort: Krokvik
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Tempest 01 jan 2016, 16:51

Jag använder Julas kulfång med Biltemas modellera, när den börjar bli full så gräver jag ur allt och lägger i en liten kastrull som jag värmer på spisen. När modelleran är flytande så är det bara att hälla tillbaka i kulfången och separera kulorna, det gäller bara att komma ihåg att tejpa över upphängningshålen innan man häller tillbaka! Billigt och enkelt, jag provade Unigum först men det är svindyrt och jag tror inte att den smälter som Biltemas modellera för 40 kr kilot, det tog en jäkla tid med en spetstång för att rensa ur kulorna.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Lucky Luke (01 jan 2016, 17:59), Kincop (13 feb 2019, 01:32)

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Leopold 01 jan 2016, 16:55

En stor fördel med tysta kulfång när man skjuter inomhus är att det minimerar blystoft/-gas i inomhusluften. Jag blev rätt fundersam för några år sedan när jag såg i kikarsiktet hur det rök ur kulfånget när solen låg på från sidan... som om man hade ett gäng pyrande cigarettfimpar i kulfånget.

Efter det kör jag enbart med mjuka kulfång inomhus, en kartong fylld med tex trasor funkar fint som sagt för att ge kulan en varsam inbromsning. Skjuter man ofta och mycket så är det bra att komplettera med ett fläktutsug i närheten.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Lucky Luke (01 jan 2016, 17:59)

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Lucky Luke 01 jan 2016, 18:08

Tack for tipsen :smt020 Nagot som jag faktiskt inte tankt pa ar vikten av att inte andas in blydamm vid inomhus skjutning :smt020

Leopold skrev:En stor fördel med tysta kulfång när man skjuter inomhus är att det minimerar blystoft/-gas i inomhusluften. Jag blev rätt fundersam för några år sedan när jag såg i kikarsiktet hur det rök ur kulfånget när solen låg på från sidan... som om man hade ett gäng pyrande cigarettfimpar i kulfånget.

Efter det kör jag enbart med mjuka kulfång inomhus, en kartong fylld med tex trasor funkar fint som sagt för att ge kulan en varsam inbromsning. Skjuter man ofta och mycket så är det bra att komplettera med ett fläktutsug i närheten.
Användarvisningsbild
Lucky Luke
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 nov 2015, 18:53
Ort: Israel och Eskilstuna
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Rollo_Ek 01 jan 2016, 19:51

Orsaken till att jag ville dämpa mitt kulfång var för att störa omgivningen mindre, hade det inte varit för att det är så näst intill omöjligt att få licens på ljuddämpare så hade jag valt det med, grannen har hästar, grisar och får som går ute större delen av året och jag vill stressa dom så lite som möjligt.
Rollo_Ek
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 nov 2015, 22:04
Ort: Krokvik
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Rollo_Ek för detta inlägg
Freerider (08 apr 2018, 08:35)

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Pistol-Gurra 21 feb 2021, 12:31

Kulfång som är tyst

Jag har letat ett kulfång som är tyst och gick bet varför jag gjorde ett eget av en hyfsat stor kartong vilken jag fyllt från bak- till framsidan med kartongbitar i samma storlek och detta fungerar perfekt!
Se bifogade bilder på byggprocessen.
Måste förtydliga att jag skjuter 4.5 mm stålrundkulor med CO2-pistol.

Mvh / Gunnar

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Pistol-Gurra 22 feb 2021, 10:18, redigerad totalt 2 gånger.
Pistol-Gurra
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 feb 2021, 12:04
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: A4 skytteförening
Luftvapen favorit: Benelli

Följande användare vill tacka Pistol-Gurra för detta inlägg
Watchdog (21 feb 2021, 13:53)

Re: Tyyyssst kulfångare

Inläggav Nitro 21 feb 2021, 13:02

Jag har också granne med hästar och vill störa så lite som möjligt.
Så jag byggt en låda med isolering jag skjuter igenom med min 22lr bössa och det dämpar ljudet tillräckligt.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sen har jag vid kulfånget byggt på med virke framför 6mm. plåt för att dämpa ljudet. Det fungerar ganska bra. Har fått tips om att gjuta något i betong ska fungera bra som tyst kulfång.

För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Watchdog (21 feb 2021, 13:53), Leopold (21 feb 2021, 21:54)


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer