Tuning äldre HW30?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tuning äldre HW30?

Inläggav Henno3 09 jan 2016, 12:06

Har köpt en äldre Weihrauch HW30. Tänkte fixa till den både exteriört och invändigt. Tror den kan vara tillverkad 1980 (nr 823533). Den har ingen säkring, den har skåra i kolven fram, läderpistångpackning samt Rekord-tryck.
Kunde vara kul att ha en klassiker med öppna riktmedel! Bra för ungarna att börja med när den tiden kommer.

Plockade ner den igår och läderpistångpackningen är slut, så det blir väl konvertering med Vortek Vac-seal 25 mm. Däremot passar väl inte Vortek PG2 till dessa gamla bössor med läderpistångpackning? Progunner hänvisar då till den äldre Vortek 2G, men dessa verkar ej längre gå att få tag på, stämmer det? Har någon här på forumet någon sådan liggande är jag intresserad!!
Vad finns för alternativ? Har sett att Maccari har ett tuningkit som han säger passar till äldre HW30. Är det någon som har erfarenhet av det kittet?
Jag är ingen större "handyman" så någon metallsvarv etc har jag inte tillgång till! Behöver något som passar att bara sätta i.

Tacksam för tips!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Air 09 jan 2016, 14:34

Jag är inte den som ska säga vad man ska göra.
MEN man måste inte ha ett tuningkit.Dels för att HW30 har så liten fjäder
så den går mjukt av det.Sen går det att skära en plasthylsa av exv,en T-röd
flaska att lägga i kolven så det isolerar mot fjädern mindre ljud.
Sportwaffen i Tyskland har konverteringar för att använda HW nyare kolvtätning
som håller hög kvalitet.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav sfe 09 jan 2016, 17:17

Att tillverka en ny läderpackning verkar inte vara speciellt svårt om man får tro detta:
För att följa länken så måste du registera dig.



Problemet är väl snarast att få tag på en passande bit läder. Blir till att snoka på loppmarknader efter gamla väskor och liknande. (Frugan har en väska i 3 mm läder som verkar alldeles idealisk men den får jag inte ta.)
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Furby 09 jan 2016, 17:21

Henno3 skrev:Har köpt en äldre Weihrauch HW30. Tänkte fixa till den både exteriört och invändigt. Tror den kan vara tillverkad 1980 (nr 823533). Den har ingen säkring, den har skåra i kolven fram, läderpistångpackning samt Rekord-tryck.
Kunde vara kul att ha en klassiker med öppna riktmedel! Bra för ungarna att börja med när den tiden kommer.

Plockade ner den igår och läderpistångpackningen är slut, så det blir väl konvertering med Vortek Vac-seal 25 mm. Däremot passar väl inte Vortek PG2 till dessa gamla bössor med läderpistångpackning? Progunner hänvisar då till den äldre Vortek 2G, men dessa verkar ej längre gå att få tag på, stämmer det? Har någon här på forumet någon sådan liggande är jag intresserad!!
Vad finns för alternativ? Har sett att Maccari har ett tuningkit som han säger passar till äldre HW30. Är det någon som har erfarenhet av det kittet?
Jag är ingen större "handyman" så någon metallsvarv etc har jag inte tillgång till! Behöver något som passar att bara sätta i.

Tacksam för tips!!


Voteks konverteringssats fungerade utmärkt på Diana 25 o 27, är samma till hw 30. Blir jämn hastighet och mjuk skjutkänsla.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav dagevert 09 jan 2016, 18:18

Har to 1970-1980 HW30 selv. Min erfaring er at de får mykest "gånga" med den originale lærpakningen. Med moderne syntetpakning(har forsøk original, vortek og maccari) blir de mer "slammy", altså skarpere i rekylen.

En gamme børse er ofte laget for lærpakninger, la den ha det den er laget for!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Silwer 09 jan 2016, 22:34

Ja bra tänkt, en bössa med öppna riktmedel så som många av oss faktiskt hade förr.
Rätt kul att skjuta med imo, kanske inte som enda bössa idag men annars klart lågvärderat tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Henno3 09 jan 2016, 22:56

Har redan en nyare HW30s med Vortek PG2 som är ljuvlig att skjuta med. Men som sagt, en äldre HW30 i fint skick med öppna riktmedel skulle sitta som en smäck också.
Jag vill nog allt tuna den lite också, trots vissa tankar här om att den kanske är bra som den är eller att det är läderpackning som gäller.
Maccari har dock ett anpassat kit för äldre HW30 som jag är sugen på tillsammans med ett Vac-seal från Vortek. Lite utav en ulv i fårakläder kanske?!
Får bara läsa in mig på stockrenovering. Vill ha den mörk och lackad som den är idag!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Furby 10 jan 2016, 10:41

dagevert skrev:Har to 1970-1980 HW30 selv. Min erfaring er at de får mykest "gånga" med den originale lærpakningen. Med moderne syntetpakning(har forsøk original, vortek og maccari) blir de mer "slammy", altså skarpere i rekylen.

En gamme børse er ofte laget for lærpakninger, la den ha det den er laget for!


Detta stämmer inte, tvärtom blir skjutkänslan bättre med modern syntetpackning o framför allt betydligt jämnare hastighet än med läderpackning som tätar olika bra vid "varje" skott förutom diesling vilket ger mycket ojämn hastighet. Förr använde man läderpackning för det fanns inga bättre alternativ och visst fungerar det hyfsat men aldrig lika bra som syntetpackning. Detta är fakta sedan får folk tycka vad de vill, men tyckanden och fakta är olika saker.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Följande användare vill tacka Furby för detta inlägg
gubbe (10 jan 2016, 10:57)

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav atte69 10 jan 2016, 11:57

vill minnas att jag krängde över en hw packning över brickan som lädepackningen satt på.eller om jag kanske bytte bricka....tror det var en hw50 packning dom e 25mm .de e väl 30 an med ? kanske inte perfect men den bössan går än hos kusinerna...blev lite ..
"tager vad man haver" ibland blir det ju inte så bra men detta blev helt ok....
Senast redigerad av atte69 10 jan 2016, 12:12, redigerad totalt 1 gång.
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Furby 10 jan 2016, 12:11

Eller så skaffar man vortekkitet med packning och en packningshållare i metall som skruvas fast där den gamla i läder satt. Snabbt o enkelt.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Silwer 10 jan 2016, 12:57

Ja att byta till syntetpackning gör väldig skillnad på funktion det ska man veta.

Det var en av luftvapnens stora grejor som gjorde det möjligt att få ur mer effekt oavsett volym.

Ok inte nödvändigt mer effekt med samma fjäder men underhållsfriare och jämnare än läder.
Senast redigerad av Silwer 10 jan 2016, 12:59, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav dagevert 10 jan 2016, 18:53

Furby skrev:Detta stämmer inte, tvärtom blir skjutkänslan bättre med modern syntetpackning o framför allt betydligt jämnare hastighet än med läderpackning som tätar olika bra vid "varje" skott förutom diesling vilket ger mycket ojämn hastighet. Förr använde man läderpackning för det fanns inga bättre alternativ och visst fungerar det hyfsat men aldrig lika bra som syntetpackning. Detta är fakta sedan får folk tycka vad de vill, men tyckanden och fakta är olika saker.



Hvordan kan du vite at "skuddkänslan" er bedre i mine HW30 med syntetpakning enn med lærpakning?

Angående fakta- du har jo ikke prøvd geværene mine, hvordan kan du hevde å sitte på fakta?

Kontrollert diesling med lærpakninger kan faktisk gi overraskende jevne hastigheter- det handler om å bruke fornuftige smøremidler og å ikke bruke for mye :wink:
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Furby 10 jan 2016, 20:10

dagevert skrev:
Furby skrev:Detta stämmer inte, tvärtom blir skjutkänslan bättre med modern syntetpackning o framför allt betydligt jämnare hastighet än med läderpackning som tätar olika bra vid "varje" skott förutom diesling vilket ger mycket ojämn hastighet. Förr använde man läderpackning för det fanns inga bättre alternativ och visst fungerar det hyfsat men aldrig lika bra som syntetpackning. Detta är fakta sedan får folk tycka vad de vill, men tyckanden och fakta är olika saker.



Hvordan kan du vite at "skuddkänslan" er bedre i mine HW30 med syntetpakning enn med lærpakning?

Angående fakta- du har jo ikke prøvd geværene mine, hvordan kan du hevde å sitte på fakta?

Kontrollert diesling med lærpakninger kan faktisk gi overraskende jevne hastigheter- det handler om å bruke fornuftige smøremidler og å ikke bruke for mye :wink:


Märkbart kortare locktime och uppmätt högre o jämnare hastighet jämfört med läderpackningar talar sitt tydliga språk. Det är fakta.
Om du sedan är nöjd med dina läderpackningar är det bara att gratulera.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav dagevert 10 jan 2016, 22:33

Joda, jeg har konvertert noen springere fra lærpakning til syntetpakning...

Problemet er bare at det ikke alltid er vellykket, på tross av hva man leser på diverse fora :!:

Noen børser blir ekstremt "slammy", og uansett hvor rask locktime man får, er ikke jeg intessert i fjærbørser som banker tennene utav munnen når du skyter. Det er ikke alltid man får ønsket hastighetsøkning heller, og mye "slam" har ofte negativ innvirkning på presisjon.
Mange gamle børser har en kompresjonsratio som antagelig er tilpasset lærpakninger :wink:

Hva skal med jevn og høy hastighet hvis man har en ubehagelig avfyring, og manglende presisjon?

Poenget mitt er at ikke alle børser tjener på å konverters til syntetpakning, og at å anbefale pakningskonvertering av alle gamle geværer ikke nødvendigvis er god hjelp for den som skal forsøke å få noe utav et gevær....
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Silwer 11 jan 2016, 01:42

Läderpackningen var ett problem för utvecklingen av luftgevär men ok mest för att få dem att kunna ge mer effekt och jämnare.

Det är kanske inte självklart på alla modeller men jag har lite svårt att tänka att det gör skada.

Jag har bara gått från läder till syntet några få gånger själv.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav GunnarT 11 jan 2016, 02:26

El Gamo David hade läderpackning och jag bytte till syntet (Vortek) och den blev inte slamrig. Men det kan ju andra bössor i.o.f.s bli ........ :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Leopold 11 jan 2016, 09:53

Det kan spela roll också hur dessa läder- vs syntetpackningar man jämför ser ut, hur pass mycket dödvolym som finns framför packningen i pistongens ändläge. Vissa syntetpackningar kan ge ganska stor dödvolym som i kombination med andra parametrar (tex transferportvolym) kan göra att kompressionsförhållandet blir för litet => piston slam dvs att pistongen slår i tubgaveln och bössan blir tråkig att skjuta med.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Henno3 11 jan 2016, 21:39

Får tacka för alla synpunkter. Mailade Maccari och de hade någon form av s.k Deluxe Kit till HW30. Detta skulle passa till äldre modeller med läderpackning. Jag har väl inget att förlora då läderpackningen ändå är kass. Vac-seal får jag fixa från Hurricane, likaså får det väl bli en breach-packning när man ändå är igång!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav dagevert 11 jan 2016, 21:42

Om du bestiller kit fra Maccari/ARH leverer han også Breechpakning. Vær obs på at breechpakningene hans er litt overdimensjonert, og i noen tilfeller trenger tilpasning. I mange tilfeller passer de allikevel fint rett inn uten tilpasning.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Henno3 11 jan 2016, 21:57

Ok, tack för den informationen! Dom är ju inte direkt billiga så då avvaktar jag och ser om det följer med en sådan. Verkade inte så på informationen men det hade varit positivt!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav dagevert 11 jan 2016, 22:00

Beklager, jeg mente ikke at han leverer breechpakning med kit'et, bare at det gikk an å bestille breechpakningen fra ham også..
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Henno3 11 jan 2016, 22:08

Ok, förstår! Tackar.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav Silwer 11 jan 2016, 22:29

Ja pippakningen lär du ju ändå byta.
Inget nytt med det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tuning äldre HW30?

Inläggav karl. 25 jan 2016, 13:50

dagevert skrev:Joda, jeg har konvertert noen springere fra lærpakning til syntetpakning...

Problemet er bare at det ikke alltid er vellykket, på tross av hva man leser på diverse fora :!:

Noen børser blir ekstremt "slammy", og uansett hvor rask locktime man får, er ikke jeg intessert i fjærbørser som banker tennene utav munnen når du skyter. Det er ikke alltid man får ønsket hastighetsøkning heller, og mye "slam" har ofte negativ innvirkning på presisjon.
Mange gamle børser har en kompresjonsratio som antagelig er tilpasset lærpakninger :wink:

Hva skal med jevn og høy hastighet hvis man har en ubehagelig avfyring, og manglende presisjon?

Poenget mitt er at ikke alle børser tjener på å konverters til syntetpakning, og at å anbefale pakningskonvertering av alle gamle geværer ikke nødvendigvis er god hjelp for den som skal forsøke å få noe utav et gevær....


Vill bara säga att jag håller med dig. Anledningen till "piston slam" i gamla syntet-konverterade HW (och säkert andra märken) är att transferporten är på tok för stor för att köra syntetpackning. Lägger man sedan på detta till vörteks tunga frontguide så har man helt förstört ett fint fjädervapen.
karl.
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 mar 2011, 21:26
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer