Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav Silwer 13 aug 2016, 12:11

tror du är fel ute där, jag kan jag med gilla vackra vapen, men de är inte coola alls.

Det är klart en fördel för mig om bössan ser bra ut och jag inte förlorar så mycket på kuppen ja.

DVS tacticool mm utgår oftast för mig, men jag kan iofs förstå det med om det är lekvapen bara.
Senast redigerad av Silwer 13 aug 2016, 12:12, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav Archon 13 aug 2016, 15:06

Nitro skrev:Det som slår mig är om inte Soft airgun hade varit nått ifall man är ute efter coolhets faktorn och budgeten ligger på 3-4000:- med sikte.

Men då är det ju bara coolhets faktorn det gäller.

För min del är jag ute efter helt andra saker men det är jag det.


Ja, i mitt fall så är det onekligen så att soft airguns har uppfyllt alla 'cool-krav' jag någonsin haft. Därför har jag heller inget behov av att mina ordinära luftvapen också ska se "coola" ut. Mina soft airguns är i regel förbluffande lika krutvapnen dom imiterar och är absolut inget man bör springa runt bland folk med. Soft airguns är helt klart ett alternativ för den som vill skojskjuta på korta avstånd. Det är oerhört kul att ställa upp en armé av vätskefyllda aluminiumburkar och meja ner dessa i full auto. Man känner sig som ett barn på nytt. Dock är det inga precisionsinstrument. Soft airguns är i grunden gjorda för folk som vill leka krig med andra och då räcker det med att man kan träffa ett mål som motsvarar en människokropp på ett visst avstånd. Vill man skjuta fina serier på en tavla eller mot mindre mål som kottar och sockerbitar eller dylikt så är vanliga luftvapen helt klart att föredra. Jag har förvisso ett par airsoft sniper gevär som kan skjuta väldigt täta grupper på papper på nära håll, men ute i det fria och på längre avstånd så är det inte riktigt samma sak. Dessutom har dom lätta små plastkulorna svårt att tränga igenom tavlorna när avståndet blir för långt.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav MRZ999 13 aug 2016, 19:37

dagevert skrev:Det er kanskje bare jeg som er en grinete gammel gubbe, men når motivasjonen for å kjøpe et luftgevær er at det skal være "Coolt"- da tenker jeg at man kanskje burde kjøpe noe annet enn et gevær?


Är nog bara att du inte förstod vad jag menade. Jag menade att jag hellre föredrar ett coolare-utseende om jag får välja. Ganska bra att skriva vad man vill ha om man vill ha rekommendationer antar jag. :arrow:

Archon skrev:Ja, vad som är "coolt" är väl en fråga om individuell smak. Både Hatsan och Gamo har en del modeller med ett modernistiskt, halvmilitäriskt utseende som säkert tilltalar många. Själv tycker jag att Sig Sauers nya MCX och MPX modeller ser riktigt fina ut. Dom ser mer eller mindre exakt ut som krutvapenförlagorna dom imiterar. Dom kan dessutom skjuta semi auto. Skulle inte ha något emot att testa en sådan själv utrustad med ett enkelt rödpunktssikte. Andra modeller jag tycker verkar riktigt coola är Walther Lever Action, Gamo G-1200, Gamo G-Force Tac och Baikal MP-61.


Tackar för infon. Ska kolla upp detta i veckan! =)

Springer skrev:Jag måste erkänna att jag faktiskt kan förstå trådskaparen till viss del i frågan.
Inte för att jag köper luftvapen efter cool-faktor men om jag har att välja mellan två välskjutande bössor och den ena har en fantastiskt vacker trästock så blir det den vackrare som fångar mitt öga :oops: :-)
Det får dock inte inverka negativt på vapnets egenskaper.


Tack för att du förstår. Känns som vissa vill spela Allan bara för att de är uttråkade på forumet. :smt037
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav MRZ999 15 aug 2016, 17:48

Archon skrev:
Nitro skrev:Det som slår mig är om inte Soft airgun hade varit nått ifall man är ute efter coolhets faktorn och budgeten ligger på 3-4000:- med sikte.

Men då är det ju bara coolhets faktorn det gäller.

För min del är jag ute efter helt andra saker men det är jag det.


Ja, i mitt fall så är det onekligen så att soft airguns har uppfyllt alla 'cool-krav' jag någonsin haft. Därför har jag heller inget behov av att mina ordinära luftvapen också ska se "coola" ut. Mina soft airguns är i regel förbluffande lika krutvapnen dom imiterar och är absolut inget man bör springa runt bland folk med. Soft airguns är helt klart ett alternativ för den som vill skojskjuta på korta avstånd. Det är oerhört kul att ställa upp en armé av vätskefyllda aluminiumburkar och meja ner dessa i full auto. Man känner sig som ett barn på nytt. Dock är det inga precisionsinstrument. Soft airguns är i grunden gjorda för folk som vill leka krig med andra och då räcker det med att man kan träffa ett mål som motsvarar en människokropp på ett visst avstånd. Vill man skjuta fina serier på en tavla eller mot mindre mål som kottar och sockerbitar eller dylikt så är vanliga luftvapen helt klart att föredra. Jag har förvisso ett par airsoft sniper gevär som kan skjuta väldigt täta grupper på papper på nära håll, men ute i det fria och på längre avstånd så är det inte riktigt samma sak. Dessutom har dom lätta små plastkulorna svårt att tränga igenom tavlorna när avståndet blir för långt.


Ah okey. Jag kommer ju bara skjuta ute. Men jag har bestämt mig för att ta något luftgevär med kikarsikte för runt 4000-5000kr då jag inte vill att priset ska springa iväg. :)
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav jolta 16 aug 2016, 11:27

Mitt tips är att se om du har någon skytteklubb i närheten av dig. Då lär du kunna se vad det finns för utbud av vapen, fråga om du får provskjuta.

Jag har ett fjäder (HW97k) och ett PCP (FX Cyclone)
För att få en kostnadsjämförelse:

Fjädervapen med SF Varmint sikte och väska och lite annat fräs gick på ca 8700. Mitt PCP gick på ca 14000 (väska, pump, gevär etc)

Kan ju bara tala för mig själv men jag upplever det som mycket roligare att skjuta med fjädern. Det ger rekyl, har en skön vikt, och framför allt känns som att en träff betyder mer.

Det jag försöker säga är att det nödvändigtvis inte är roligare med dyrare saker.

Men, innan du bestämmer dig för något skulle jag ha försökt testa olika vapen. HW97 finns i en syntetstock som kan ge lite sniperkänsla. Jag har känslan av att det ofta är det man menar med "coolt" gevär.
Senast redigerad av jolta 16 aug 2016, 14:13, redigerad totalt 1 gång.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav Archon 17 aug 2016, 03:48

Jag fick känslan av att han var ute efter något som Hatsan Striker S Orange eller något liknande . :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vilket? Coolt, bra med kikarsikte, 3000-4000kr

Inläggav MRZ999 17 aug 2016, 19:29

jolta skrev:Mitt tips är att se om du har någon skytteklubb i närheten av dig. Då lär du kunna se vad det finns för utbud av vapen, fråga om du får provskjuta.

Jag har ett fjäder (HW97k) och ett PCP (FX Cyclone)
För att få en kostnadsjämförelse:

Fjädervapen med SF Varmint sikte och väska och lite annat fräs gick på ca 8700. Mitt PCP gick på ca 14000 (väska, pump, gevär etc)

Kan ju bara tala för mig själv men jag upplever det som mycket roligare att skjuta med fjädern. Det ger rekyl, har en skön vikt, och framför allt känns som att en träff betyder mer.

Det jag försöker säga är att det nödvändigtvis inte är roligare med dyrare saker.

Men, innan du bestämmer dig för något skulle jag ha försökt testa olika vapen. HW97 finns i en syntetstock som kan ge lite sniperkänsla. Jag har känslan av att det ofta är det man menar med "coolt" gevär.


Ska absolut kolla upp skytteklubb. Borde finnas nära Trollhättan då det är en rätt så stor stad. :) Tackar för tipset. Det ger mer ju mer tips man får tycker jag. Börjar få lite koll på saker och ting nu! Känns riktigt kul! :)

Archon skrev:Jag fick känslan av att han var ute efter något som Hatsan Striker S Orange eller något liknande . :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.



Hånar du mig? Det var väl inget illa med det geväret du postade. Såg ju coolt ut! :smt022
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer