Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

Inläggav svane 25 aug 2016, 23:04

Jag måste än en gång tacka er alla! Jag tror sällan (om någonsin) tidigare att jag varit med om ett forum där man fått så mycket konstruktiva och vänliga kommentarer utan ett endaste drygt svar när man som nybörjare på ett ämne ställer frågor som säkert kan uppfattas som dumma av den stora massan. Ni är ju grymma! Hatten av för er! :smt020 :Thumbupp:

Jag har svårt att svara er alla individuellt så jag försöker göra det gemensamt. Det har kommit tips om ett par andra gevär utöver HW30s och jag tackar ödmjukast för tipsen men jag tror faktiskt jag blev övertygad om att köpa just HW30s efter alla kommentarer om den i början på den här tråden och efter att ha läst runt lite. Visst verkar den en aning liten men då kan den kanske även vara till glädje för barnen och inte bara deras farsa så det kan nog trots allt vara något positivt. :)

Det jag fortfarande funderar på nu och har lite svårt att hänga med på är det här med fjäderbytena. Det verkar följa med en så kallad exportfjäder med geväret från Tyskland men hur vet jag hur stark bössan blir med den? Är det underförstått att det innebär 10J då? Det vore ju trist att börja begå lagbrott helt utan att vara medveten om det.

Sen undrar jag även vad som ingår i tuningkiten som man kan tänkas behöva utöver själva fjädern? På bilderna ser det mest ut att vara en fjäder och pistongsmörjmedel (antagligen inte den rätta facktermen men ni förstår nog) och om det är fallet är det ju ganska dyrt smörjmedel när fjädern verkar kosta 15$ och kitet 60$. Om jag ska räkna med att själv byta ut fjädern till den exportfjäder som följer med behöver jag kanske köpa till motsvarande prylar som finns i ett kit tänker jag.

För femtioelfte gången - tack för all grym hjälp! :smt035

Mvh,
Henrik
svane
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2016, 20:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

Inläggav Kapten Kamin 25 aug 2016, 23:13

HW30S levererar max 10J.
Den lilla cylindern kan inte klämma ur sig mer så lagbrott slipper du. :thumbupp:
Fördelen med den lilla cylindern är att den blir väldigt rapp i 10 Joule. ( Kort "locktime")
I ett komplett tuningkit följer det med ny packning och fjäderguider förutom fjädern. Jag tycker det är värt pengarna även om den skjuter bra ur kartong.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

Inläggav svane 25 aug 2016, 23:15

soul skrev:
svane skrev:Jag lyssnar definitivt på vad ni säger och är helt inställd på att köpa en HW30s efter era väldigt samstämmiga råd. =) Dock vill jag hemsk gärna ha den svarta och den har jag bara lyckats hitta i Tyskland så det får nog bli att beställa därifrån.

Nu verkar det ju vara så att geväret är något klenare i Tyskland (7,5J) vilket jag antar beror på andra regler där. Det första jag som nybörjare bör fundera på är kanske inte att byta ut fjädern men jag blir ju ändå rätt sugen och nyfiken. Det verkar som att det följer med en "exportfjäder" som tillbehör till bössan från den tyska sidan jag länkade till men det står ingenting om hur kraftfull den är. Ahayeh rekommenderar här ovan ett kit från vortek men när jag kollar på luftvapen.se verkar det innebära att jag får lägga ut ytterligare 1150 kr. Samtidigt skriver Nitro att man kan få ett kit för några hundralappar. Vad tycker ni? Är det överkurs för mig som nybörjare att ens fundera på det här med ny fjäder? Går det verkligen att hitta för några hundralappar? Jag kunde inte låta bli att kolla upp fjäderbyte på en HW30 på youtube och det såg ju inte ut att vara rocket science direkt. :)

Än en gång - tack för alla tips och råd. Det är helt ovärderligt för mig som inte har någon erfarenhet av det här. :smt020

/Henrik

Jag köpte min därifrån med exportfjädern, böt till den själv och då har du en kanonbra bössa som ger 10 joule bra precis.


Det där var goda nyheter! Var det rätt längd på fjädern eller var du tvungen att anpassa den på något sätt?
När jag sökte efter fjäder för HW30 på den sidan hittade jag bara en produkt som ska passa men den verkar ändå behöva förkortas vilket verkar mycket jobbigt:
För att följa länken så måste du registera dig.


Översättning från den sidan med Google translate ger: "för installation i ett luftgevär HW30 måste fjädern med cirka 3-4 vänder förkortas."

Nu vet jag ju inte om det är just den fjädern man får med på köpet eller om det är en annan.

Mvh,
Henrik
svane
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2016, 20:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

Inläggav Silwer 25 aug 2016, 23:52

Va? Är inte det här det drygaste mest elitiska forumet av alla som de här av doldisar alltid startade trådarna brukar berätta om?:-)
Senast redigerad av Silwer 26 aug 2016, 02:12, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

Inläggav Air 26 aug 2016, 13:30

Om det följer med en exportfjäder i köpet får man hoppas att det är
Weihrauch export fjäder det ger då max 10J som kapten kamin skriver.
Vill man inte köpa fjäderkits för lika mycket som geväret kostar går det
utmärkt att skjuta med det man får med geväret.
Nästa steg är att göra ett hylsa av en PET flaska i kolven själv som Batistua skriver
om.Men man gör som man vill jag menar att man behöver inte bygga om allt köpa
tillbehör på en gång.Det är ett fint gevär skjut o njut lite först lycka till.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Vilken modell rekommenderar ni för en nybörjare?

Inläggav Siggen 26 aug 2016, 17:45

Silwer skrev:Men nu var det ny som gällde, därav vad de skriver.


Nu har jag lusläst hela trådstarten och jag ser inte att det specifikt står att TS ville köpa en ny bössa, därav "Om du kan tänka dig att köpa begagnat" i mitt inlägg.
Siggen
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jul 2016, 06:26
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer