Anonymous
Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
dagevert skrev:Fett kan stivne, pakninger råtner opp med tiden etc..
En ting som er beskrevet med airsporter på engelske fora er at noen variantert har stempelhode i Nylon, og at dette kan svelle over tid, og skape ekstra friksjon.
En demontering, rens, sjekk av pakninger og oppsmørning med korrekt fett er første steg på løsningen av "problemet" ditt.
Kapten Kamin skrev:...20+ joule är väl inte helt kraftlöst kan jag tycka..
Batistuta skrev:Det är ju lite skillnad på masonit och plywood också. 245 mps kan nog anses som normal fart för den bössan. Så den verkar klarat 40 års lagring väldigt bra
XXL skrev:Jag minns att de första skotten med den Airsporter jag köpte 1966 gick igenom en 25 mm planka. Sedan blev den mera sansad. Det var helt enkelt så att det fanns ett överskott av smörjmedel i cylindern som gjorde att bössan dielslade. D v s utöver den komprimering av luften som fjädern åstadkommer antändes olja i cylindern vilket ger en explosionsartad tryckökning.
Det kan vara så att den dieslade när du sköt de första skotten för 40 år sedan.
Nu har de brännbara delarna av oljan/fettet delvis dunstat bort och därför tycker du att bössan har tappat kraft. Jag skulle tro att när du mätte upp den hastighet du säger att du gjort så var det fortfarande en del diesling. Enligt beräkningen ovan skulle effekten då ligga på ca 20 J vilket låter mycket för en Airsporter från -60/-70 talet. 14-15 J i kal 4,5 hade redan det varit imponerande. Jag har ett svagt minne av att det talades om 160 m/s för en Airsporter i kal .22.
När du sedan skriver att kulorna knappt tränger in i en plywoodskiva låter å andra sidan lite klent. Ett luftgevär från den tiden har normalt läderpackning och de torkar och krymper med tiden. När dieslingen upphört så gör läckaget i packningen att det inte blir tillräcklig kraft.
Prova att skjuta flera skott genom kronografen och se om den håller någorlunda jämn hastighet.
Nya läderpackningar behöver mjukas upp genom att lägas i tunn olja i ett dygn innan de monteras. Det finns/fanns en ombyggnadssats för att montera nylonpackning i Airsporter men jag vill också minnas att jag läst att den sköt bäst med läderpackningen.
dagevert skrev:Airsporter mk5 har ikke lærpakning, men stempelhode med O-ring:
För att följa länken så måste du registera dig.
Bak stempelhodet finnes i tillegg en buffer av ette eller annet gummimateriale, denne pleier å være råtten på børser som har stått 30-40 uten service.
Her er en annen diskusjon rundt energi i airsporter:
För att följa länken så måste du registera dig.
XXL skrev:Såg sedan att de hann gå från MK 2 till MK 5 på förvånansvärt kort tid. De hade tydligen rejäl fart på utvecklingen på den tiden.
Jag tycker det verkar som att din Airsporter fungerar alldeles ypperligt.
Silwer skrev:Kan bara hålla med, bättre än så går de verkligen inte, tvärtom.
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster