Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 03:05

Hej.
Jag blir undrande över varför mitt luftgevär blivit så kraftlöst, kanske jag minns fel men nog var det en helt annan kraft när jag testade första gången.
På äldre dar har jag blivit nyfiken på att skjuta luftgevär och drog mig till minnes att jag fick ett LG i pris på en tävling i början på 70 talet.
Det har stått i vapenskåpet i över 40 år utan att något skott skjutits. Jag testade efter att jag fick det med max 50 skott och upplevde att det var en ordentlig fjong i bössan. Satte upp en helt nygjord pistoltavla på 50 meter och testsköt (papptavla+6mm masonit), varje skott gick igenom utan pardon och lämnade snyggt utstansade hål. Lite imponerad blev jag, det var ju 50 meter och bara ett luftgevär !
Efter testet ställde jag in bössan i vapenskåpet och och där har den blivit i styvt 40 år.
För några veckor sedan dammade jag av bössan och testade några skott i trädgården, satte upp en lackad 12mm plywood skiva mot muren på ca 12 meter och tejpade på en luftpistolstavla. Sköt 15 skott och gick fram för att markera, då ser jag att endast 5 skott passerat plywooden de övriga satt kanske en halv till en mm utanför på baksidan.
Min fråga är : Kan fjädern ha lämnat in efter alla dessa år eller bara tappat spänsten ? Hur mycket kraft är normalt för en sådan bössa ?
Övrig info, kal 4,5 kulvikt 0,67g hastighet 245 m/s i medel enl kronografen, detta mätte jag nu efter att den stått i alla år. vad hastigheten var från start har jag ingen aning om.
Jag hoppas att ni erfarna luftskyttar här på forumet kan lösa gåtan.
Tack på förhand.

/Gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav dagevert 08 sep 2016, 07:27

Fett kan stivne, pakninger råtner opp med tiden etc..

En ting som er beskrevet med airsporter på engelske fora er at noen variantert har stempelhode i Nylon, og at dette kan svelle over tid, og skape ekstra friksjon.

En demontering, rens, sjekk av pakninger og oppsmørning med korrekt fett er første steg på løsningen av "problemet" ditt.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav Kapten Kamin 08 sep 2016, 07:45

...20+ joule är väl inte helt kraftlöst kan jag tycka.. :o
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 11:40

dagevert skrev:Fett kan stivne, pakninger råtner opp med tiden etc..

En ting som er beskrevet med airsporter på engelske fora er at noen variantert har stempelhode i Nylon, og at dette kan svelle over tid, og skape ekstra friksjon.

En demontering, rens, sjekk av pakninger og oppsmørning med korrekt fett er første steg på løsningen av "problemet" ditt.


OK. Tack för svaret.
Kanske blir det lite bättre om jag skjuter några hundra skott då !?
Då kan den slita in sig bättre efter svullnaden, kan vara värt att testa först. Jag har ingen jig att pressa ihop bössan med. Men vill gärna få tillbaks den ursprungliga kraften.

Är det någon som vet data o kraft på denna bössa från start ??

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 11:46

Kapten Kamin skrev:...20+ joule är väl inte helt kraftlöst kan jag tycka.. :o


Naturligtvis är den inte helt kraftlös men jag vill gärna ha tillbaka den kraft som jag hade från start.

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav Batistuta 08 sep 2016, 12:03

Det är ju lite skillnad på masonit och plywood också. 245 mps kan nog anses som normal fart för den bössan. Så den verkar klarat 40 års lagring väldigt bra :)
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav XXL 08 sep 2016, 12:17

Jag minns att de första skotten med den Airsporter jag köpte 1966 gick igenom en 25 mm planka. Sedan blev den mera sansad. Det var helt enkelt så att det fanns ett överskott av smörjmedel i cylindern som gjorde att bössan dielslade. D v s utöver den komprimering av luften som fjädern åstadkommer antändes olja i cylindern vilket ger en explosionsartad tryckökning.

Det kan vara så att den dieslade när du sköt de första skotten för 40 år sedan.

Nu har de brännbara delarna av oljan/fettet delvis dunstat bort och därför tycker du att bössan har tappat kraft. Jag skulle tro att när du mätte upp den hastighet du säger att du gjort så var det fortfarande en del diesling. Enligt beräkningen ovan skulle effekten då ligga på ca 20 J vilket låter mycket för en Airsporter från -60/-70 talet. 14-15 J i kal 4,5 hade redan det varit imponerande. Jag har ett svagt minne av att det talades om 160 m/s för en Airsporter i kal .22.

När du sedan skriver att kulorna knappt tränger in i en plywoodskiva låter å andra sidan lite klent. Ett luftgevär från den tiden har normalt läderpackning och de torkar och krymper med tiden. När dieslingen upphört så gör läckaget i packningen att det inte blir tillräcklig kraft.

Prova att skjuta flera skott genom kronografen och se om den håller någorlunda jämn hastighet.

Nya läderpackningar behöver mjukas upp genom att lägas i tunn olja i ett dygn innan de monteras. Det finns/fanns en ombyggnadssats för att montera nylonpackning i Airsporter men jag vill också minnas att jag läst att den sköt bäst med läderpackningen.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav dagevert 08 sep 2016, 12:31

Airsporter mk5 har ikke lærpakning, men stempelhode med O-ring:
För att följa länken så måste du registera dig.



Bak stempelhodet finnes i tillegg en buffer av ette eller annet gummimateriale, denne pleier å være råtten på børser som har stått 30-40 uten service.

Her er en annen diskusjon rundt energi i airsporter:
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 13:51

Batistuta skrev:Det är ju lite skillnad på masonit och plywood också. 245 mps kan nog anses som normal fart för den bössan. Så den verkar klarat 40 års lagring väldigt bra :)


Hej och tack för svar!
Jo visst är det stor skillnad på masonit och plywood, men det var också väldigt stor skillnad på avstånd 50 och 12 meter. Det var faktiskt kraften efter det långa avståndet som imponerade på mig!

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 14:25

XXL skrev:Jag minns att de första skotten med den Airsporter jag köpte 1966 gick igenom en 25 mm planka. Sedan blev den mera sansad. Det var helt enkelt så att det fanns ett överskott av smörjmedel i cylindern som gjorde att bössan dielslade. D v s utöver den komprimering av luften som fjädern åstadkommer antändes olja i cylindern vilket ger en explosionsartad tryckökning.

Det kan vara så att den dieslade när du sköt de första skotten för 40 år sedan.

Nu har de brännbara delarna av oljan/fettet delvis dunstat bort och därför tycker du att bössan har tappat kraft. Jag skulle tro att när du mätte upp den hastighet du säger att du gjort så var det fortfarande en del diesling. Enligt beräkningen ovan skulle effekten då ligga på ca 20 J vilket låter mycket för en Airsporter från -60/-70 talet. 14-15 J i kal 4,5 hade redan det varit imponerande. Jag har ett svagt minne av att det talades om 160 m/s för en Airsporter i kal .22.

När du sedan skriver att kulorna knappt tränger in i en plywoodskiva låter å andra sidan lite klent. Ett luftgevär från den tiden har normalt läderpackning och de torkar och krymper med tiden. När dieslingen upphört så gör läckaget i packningen att det inte blir tillräcklig kraft.

Prova att skjuta flera skott genom kronografen och se om den håller någorlunda jämn hastighet.

Nya läderpackningar behöver mjukas upp genom att lägas i tunn olja i ett dygn innan de monteras. Det finns/fanns en ombyggnadssats för att montera nylonpackning i Airsporter men jag vill också minnas att jag läst att den sköt bäst med läderpackningen.


Hej, det var ju intressant att olja eller fett kan ha orsakat skillnaden. detta har jag inte tänkt på. Men jag är ganska säker på att det inte är läderpackning, det är EL i serienummer vilket vad jag lärt mig skall vara 1970-1974 i tillverknings år och då var det plastpackningar. Nej , jag sa inte att kulorna knappt tränger igenom 12mm plywood på 12 meter, 33% av kulorna gick igenom och 66% kom ut på baksidan men satt kvar i skivan. När jag sköt igenom kronografen var det inga stora skillnader på hastigheten men medelvärdet var 245 meter/sec.
Å andra sidan som du skriver att normal kraften skall vara 14-15 joule på min bössa är det sannolikt att din teori om antändning av fett eller olja varit orsaken. Jag bara minns att jag reagerade på kraften första gången jag provade och det senaste blev lite besviken.
Men som jag skrev i tidigare inlägg kommer jag att skjuta några hundra skott och därefter göra nya mätningar.

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 14:29

dagevert skrev:Airsporter mk5 har ikke lærpakning, men stempelhode med O-ring:
För att följa länken så måste du registera dig.



Bak stempelhodet finnes i tillegg en buffer av ette eller annet gummimateriale, denne pleier å være råtten på børser som har stått 30-40 uten service.

Her er en annen diskusjon rundt energi i airsporter:
För att följa länken så måste du registera dig.



Tack för länkar och tips! skall fortsätta att testa och mäta 8)

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav XXL 08 sep 2016, 15:08

Såg sedan att de hann gå från MK 2 till MK 5 på förvånansvärt kort tid. De hade tydligen rejäl fart på utvecklingen på den tiden.

Jag tycker det verkar som att din Airsporter fungerar alldeles ypperligt.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav Silwer 08 sep 2016, 16:06

Kan bara hålla med, bättre än så går de verkligen inte, tvärtom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 19:10

XXL skrev:Såg sedan att de hann gå från MK 2 till MK 5 på förvånansvärt kort tid. De hade tydligen rejäl fart på utvecklingen på den tiden.

Jag tycker det verkar som att din Airsporter fungerar alldeles ypperligt.


OK, då kan jag vara nöjd med mina 15-20 joule och anse att detta är normalt för bössan utan att den dieslar ! :) 8)

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav gusik 08 sep 2016, 19:12

Silwer skrev:Kan bara hålla med, bättre än så går de verkligen inte, tvärtom.


Tack för info !

/gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Bsa Airsporter mk5 Kraftlös!

Inläggav atte69 08 sep 2016, 21:01

redan det varit imponerande. Jag har ett svagt minne av att det talades om 160 m/s för en Airsporter i kal .22.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de va ju inte en 22 utan en 177..
-------------------------------------------------
Övrig info, kal 4,5 kulvikt 0,67g hastighet 245 m/s i medel enl kronografen,
-----------------------------------------------------------------------------------
ändrar ju lite i uträkningen så att säga
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer