Bra och billig chronograf?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Leopold 10 sep 2018, 22:51

Konstaterar att på de senaste VM jag deltagit på så har man använt Air Chrony Mk3 som mätinstrument. Rent tekniskt sett har den en mycket bra mätnoggrannhet och brukar fånga varje skott utan bekymmer, vinklar är extremt kritiska pga det korta mätområdet men kan hanteras med enkla tillsatser typ rails för pipan.

Nu har jag inget sådant idag men om man vill ligga så nära som möjligt till de officiella mätningarna så verkar det rätt överkomligt. Uppskattar varje tillfälle till mätning där någon klubbmedlem har med sig ett dylikt instrument, det var så jag blev medveten om mina regulatorbekymmer precis innan VM i Polen och det hade jag nog inte sett så tydligt annars.

Det jag har idag är en Chrony Alpha Master, ger ganska exakta värden den också men som många noterat så kräver den mycket eftertanke i hur man sätter upp den för att den inte ska ge felkoder och dåliga avläsningar. Vilket gör att man tenderar att mäta för sällan, allt för mycket ståhej kring belysning etc gör att man inte orkar göra detta tillräckligt noga och ofta.

Air Chrony har sina sensorer och ljuskällor för detta integrerat i enheten så det blir mindre problem på så vis. Nackdelen är ett extremt litet mätfönster jfr traditionella optiska kronografer men det känns hanterbart i det stora hela.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav sfe 11 sep 2018, 08:15

Jag har en sån här:
För att följa länken så måste du registera dig.


(Det funkar inte att länka denna så ni får kopiera och klistra in i adressfältet.)

Tycker den fungerar OK. Lättare att använda än den Chrony jag hade eftersom denna har inbyggt ljus. Jämförde dem bägge innan jag sålde Cronyn och dom mätte precis lika. Nackdelen är det lilla hålet att skjuta genom och att av/på-knappen glappar lite. Har inbyggt laddbart batteri och jag har än så länge bara laddat den en gång, alldeles när jag köpt den i vintras. Den används ju inte varje vecka precis men batteriet verkar inte ha speciellt hög självurladdning, vilket är bra. Väldigt bekväm att använda i och med att man bara plockar fram den ur skåpet, ställer den framför nåt passande kulfång och så är det klart att skjuta och mäta. Inget krångel med att gå utomhus och leta efter rätt solljus, montera upp och ner, eventuella lampor osv....
Lär dock knappast fungera till krutvapen, pilbågar och sånt som många luftskyttar också sysslar med.

Köpte den från Kina för, jag tror, 600 - 700 men kommer nu inte ihåg VAR jag köpte den från. Som så många andra såna här prylar, typ Artemis, verkar den här finnas under flera olika namn, bl a AirForceOne.
Senast redigerad av sfe 11 sep 2018, 08:25, redigerad totalt 2 gånger.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav börne 11 sep 2018, 08:18

Kass länk!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav sfe 11 sep 2018, 08:21

Hittade den! Det här är precis min. Möjligt också att det var härifrån jag köpte. Den är taggad som "airsoft" men fungerar till betydligt högre hastigheter än så. Jag har aldrig haft några problem med blykulor upp till 200 m/s. (Kraftigare vapen än så har jag inte.)
För att följa länken så måste du registera dig.

FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav sfe 11 sep 2018, 08:24

Fan! Varför funkar inte det? Provade att kopiera länken på nytt och lägga in men nej.
Verkar som länken till Emerson funkar i alla fall, eller?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav sfe 11 sep 2018, 08:27

Fattar inget...?
Nu tog jag bort forumets länkfunktion och klistrade istället i adressen som text, DÅ blev det en länk som verkar fungera!
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 27 sep 2018, 21:39

Har beställt en Acetech ac6000 nu. Blir levererad någon gång efter 5:e oktober. Återkommer när jag testat den. Ska även låna en chrony alpha så jag har något att jämföra mot så att siffrorna stämmer. Återkommer som sagt senare när jag hunnit testa den! :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Frankie 28 sep 2018, 09:04

Eraizer skrev:Har beställt en Acetech ac6000 nu. Blir levererad någon gång efter 5:e oktober. Återkommer när jag testat den. Ska även låna en chrony alpha så jag har något att jämföra mot så att siffrorna stämmer. Återkommer som sagt senare när jag hunnit testa den! :)


Den kostar väl 90 USD men hur mkt extra avgifter tillkommer i Sverige, postens avgift, tull, moms, straffavgift,mm,osv.
Jag har numera upphört med all Chinaimport, försöker istället hitta mina tillbehör inom EU.
Lite dyrare inköpspris, men man slipper alla dyra extra avgifter. Och sedan slipper man vänta två månader på leverans från China.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 28 sep 2018, 09:30

Frankie skrev:Den kostar väl 90 USD men hur mkt extra avgifter tillkommer i Sverige, postens avgift, tull, moms, straffavgift,mm,osv.
Jag har numera upphört med all Chinaimport, försöker istället hitta mina tillbehör inom EU.
Lite dyrare inköpspris, men man slipper alla dyra extra avgifter. Och sedan slipper man vänta två månader på leverans från China.


Från svensk återförsäljare jag beställer och har jag fått rätt prisuppgifter så blir det 819 sek fraktat och klart hem till min dörr
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav soul 29 sep 2018, 22:32

Bra och billig är väl lite utav en motsägelse va? ;)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka soul för detta inlägg
Nitro (29 sep 2018, 22:49)

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Nitro 29 sep 2018, 23:05

soul skrev:Bra och billig är väl lite utav en motsägelse va? ;)

Visst finns det undantag med vissa prylar, men när det gäller chrono vet i tusan.
Många är vi som köpt Crohnon och den funkar, haha. Jo det gör den men känslig för belysning och många error som irriterar en.
Har hört mycket negativt om pipchrony också osv.

Känns som att det inte finns några genvägar här om man vill ha full kontroll, vilket är syftet med det hela.

Köpte själv en AIR Chrono gen3 som används som referens vid VM tävlingar.
Den stora fördelen är här att belysningen spelar ingen roll. Jag kan ställa mig var jag vill med normalljus så funkar den, typ i källaren med ljusrör. Kan även koppla upp den till datorn och samla skjutsträngar om jag vill.
Nackdel - Det är fasiken inget stort hål att skjuta igenom, och man vill inte missa.

Det mesta handlar om stålar/vad man får. Jo jag gav runt 1600:- under VM och runt 2000:- får man nog räkna annars.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Archon 30 sep 2018, 07:57

Leopold skrev:Konstaterar att på de senaste VM jag deltagit på så har man använt Air Chrony Mk3 som mätinstrument. Rent tekniskt sett har den en mycket bra mätnoggrannhet och brukar fånga varje skott utan bekymmer, vinklar är extremt kritiska pga det korta mätområdet men kan hanteras med enkla tillsatser typ rails för pipan.

Nu har jag inget sådant idag men om man vill ligga så nära som möjligt till de officiella mätningarna så verkar det rätt överkomligt. Uppskattar varje tillfälle till mätning där någon klubbmedlem har med sig ett dylikt instrument, det var så jag blev medveten om mina regulatorbekymmer precis innan VM i Polen och det hade jag nog inte sett så tydligt annars.

Det jag har idag är en Chrony Alpha Master, ger ganska exakta värden den också men som många noterat så kräver den mycket eftertanke i hur man sätter upp den för att den inte ska ge felkoder och dåliga avläsningar. Vilket gör att man tenderar att mäta för sällan, allt för mycket ståhej kring belysning etc gör att man inte orkar göra detta tillräckligt noga och ofta.

Air Chrony har sina sensorer och ljuskällor för detta integrerat i enheten så det blir mindre problem på så vis. Nackdelen är ett extremt litet mätfönster jfr traditionella optiska kronografer men det känns hanterbart i det stora hela.


Jag har en Air Chrony Mk3 och är ganska nöjd med den. Använder den till både mina luft- och airsoftvapen. Jag gillar det smidiga och kompakta formatet och att man slipper rigga en massa antenner och dylikt. Funkar klockrent för det mesta. Men för Co2 vapen är den inte optimal. Det lilla skottfönstret gör att man måste skjuta från nära håll för att inte riskera att man skjuter sönder enheten. Och skjuter man från alltför nära håll har kolsyregasen en tendens att förvilla kronografen så att man får mätningar som är helt uppåt väggarna. Lösningen är förstås att backa en bit och sedan skjuta igen. Det leder ofta till ett smått irriterande trial-and-error med ett antal felmätningar innan man hamnar rätt. Men som sagt, detta problem har jag bara med kolsyrevapen. Fjäder och komprimerad luft funkar utan problem.
Senast redigerad av Archon 30 sep 2018, 11:08, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 15 okt 2018, 14:37

Fick hem kronografen idag. Ska se när jag har möjlighet att testa den och jämföra mot en chrony alpha. Men den verkar ha en bra och tydlig skärm, trots att den är rätt liten. Är i övrigt ganska liten och kompakt till format och känns välbyggd. Tar inte övning och APT på stationen för lång tid ikväll och jag klarar mig från larm kanske jag hinner kolla lite mer på den ikväll och en enklare "recension" :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 31 okt 2018, 21:24

Ber om ursäkt för att jag dröjt med mitt test av kronografen, Acetech AC6000, men ikväll fick jag äntligen tummen ur.

Första bilden är skjuten med en HW40 och RWS R 10 Match. 4,5 mm och 0,45 g

För att följa länken så måste du registera dig.



Andra bilden är skjuten med en HW45 och JSB Exact Jumbo RS. 5,52 mm och 0,87 g

För att följa länken så måste du registera dig.



Tredje bilden är också skjuten med en HW45 men med H&N Field Target Trophy. 5,53 mm och 0,95 g

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har inte hunnit jämföra mot en annan kronograf, men av siffrorna att döma och min ringa kunskap skulle jag tro att siffrorna stämmer ganska bra. HW40'n är specad 122 m/s och HW45 i cal. 5,5 130 m/s.
Att det skiljer lite i hastighet mellan JSB och H&N ammon kan jag förstå då man känner att det är lite "tajtare fit" men H&N och den kulan är ju aningen större. Ett test i all enkelhet av en hyfsad billig och även lättanvänd kronograf. Det enda som kanske kan upplevas som ett minus är det lilla hålet man skall skjuta i, men för egen del var det aldrig ett problem. Om någon önskar mer info så är det bara att hojta till!

Trevlig kväll på er!
Senast redigerad av Eraizer 31 okt 2018, 21:27, redigerad totalt 2 gånger.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav ZuumoO 01 nov 2018, 01:07

Eraizer. Spännande.

Har själv sneglat på den.

Skulle du rekommendera den till andra? Jag tänker då på smidighet och användarvänlighet.
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 01 nov 2018, 21:33

Den är enormt smidig och jag tycker även att den är väldigt lättanvänd. Den mäter ca B:13 cm H:6 cm D:11 cm. Hyfsat lättanvänd. Utan att behöva bläddra i några instruktioner så hade jag efter ca 10 min greppat hur den fungerade och hur man lägger in specs gällande ammo. Du kan spara upp till 5 olika ammosorter i minnet. En tydlig och lättavläst OLED skärm. Du kan läsa av Joule, J/cm2, rpm, m/s. Du kan välja enhetsdata i m/s eller ft/s, gram eller grains, joule eller ft-lb. Jag har läst att många kronografer är känsliga när det gäller belysning och kan missa att registrera skott/registrera värden. När jag testade denna kronograf stog jag i en normalbelyst garagelokal och den registrerade alla skott och det verkar som den registrerade rätt värden också. Så ja, jag rekommenderar den! Bra pris, smidig och lättanvänd.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Nitro 01 nov 2018, 21:44

Eraizer skrev:Den är enormt smidig och jag tycker även att den är väldigt lättanvänd. Den mäter ca B:13 cm H:6 cm D:11 cm. Hyfsat lättanvänd. Utan att behöva bläddra i några instruktioner så hade jag efter ca 10 min greppat hur den fungerade och hur man lägger in specs gällande ammo. Du kan spara upp till 5 olika ammosorter i minnet. En tydlig och lättavläst OLED skärm. Du kan läsa av Joule, J/cm2, rpm, m/s. Du kan välja enhetsdata i m/s eller ft/s, gram eller grains, joule eller ft-lb. Jag har läst att många kronografer är känsliga när det gäller belysning och kan missa att registrera skott/registrera värden. När jag testade denna kronograf stog jag i en normalbelyst garagelokal och den registrerade alla skott och det verkar som den registrerade rätt värden också. Så ja, jag rekommenderar den! Bra pris, smidig och lättanvänd.

Låter vettigt :thumbupp:
Hur mycket kostade den med allt och var beställde du?
Skulle vara kul att jämföra den med en air chrony.
Det har ju visat sig att olika chronos visar olika värden. Dock inga stora skillnader, men ligger man på gränsen i en viss tävlingsklass så kan det ställa till det.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav atte69 01 nov 2018, 22:34

Jag kör med denna .. xcortech x3200 .. e väl nått liknande .. funkar i mörker om man så önskar .. men man får ju bara vo 0 .om man inte vill chansa men det räcker bra när man håller på . Har jämfört den mot min Chrony.. dom följs åt bra ..vill minnas jag gav 450 spänn på Ali express .ett av dom bättre köpen därifrån ..
För att följa länken så måste du registera dig.

atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 02 nov 2018, 01:33

Nitro skrev:Låter vettigt :thumbupp:
Hur mycket kostade den med allt och var beställde du?
Skulle vara kul att jämföra den med en air chrony.
Det har ju visat sig att olika chronos visar olika värden. Dock inga stora skillnader, men ligger man på gränsen i en viss tävlingsklass så kan det ställa till det.


Beställde den från corvus corax airsoft supplies. Tyvärr så har han lagt ner sin webbshop då det inte bar sig, men han skrev att han skulle fortsätta affärerna genom facebook. bara sök på facebook efter "corvus corax airsoft supplies" eller dra iväg ett mail till honom på "cc-airsoft@outlook.com"
Lättsam och trevlig kille att göra med :Thumbupp:

819:- fraktat och klart betalade jag :)
Senast redigerad av Eraizer 02 nov 2018, 07:45, redigerad totalt 2 gånger.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 02 nov 2018, 01:43

atte69 skrev:Jag kör med denna .. xcortech x3200 .. e väl nått liknande .. funkar i mörker om man så önskar .. men man får ju bara vo 0 .om man inte vill chansa men det räcker bra när man håller på . Har jämfört den mot min Chrony.. dom följs åt bra ..vill minnas jag gav 450 spänn på Ali express .ett av dom bättre köpen därifrån ..
För att följa länken så måste du registera dig.



Exakt en sådan jag höll på kolla på tills jag läste på tillverkarens hemsida att dom lade ner tillverkningen pga piratkopiering runt 3 år sedan och att de x3200 som fanns kvar på marknaden nu endast var piratkopior. vidare undersökning ledde mig till acetech som är personer som tidigare jobbade med xcoretech men slutade där och startade upp acetech istället. Aja, nu blev det ett sidospår :) hursom så verkar båda modellerna fungera väldigt bra med tanke på vad man betalar :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav atte69 02 nov 2018, 08:29

Citat Eraizer

Exakt en sådan jag höll på kolla på tills jag läste på tillverkarens hemsida att dom lade ner tillverkningen pga piratkopiering runt 3 år sedan och att de x3200 som fanns kvar på marknaden nu endast var piratkopior.



Vaaa menar du att det är en piratkopia som jag köpt på de seriösa sidan Ali express???
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 02 nov 2018, 08:45

atte69 skrev:Citat Eraizer

Exakt en sådan jag höll på kolla på tills jag läste på tillverkarens hemsida att dom lade ner tillverkningen pga piratkopiering runt 3 år sedan och att de x3200 som fanns kvar på marknaden nu endast var piratkopior.



Vaaa menar du att det är en piratkopia som jag köpt på de seriösa sidan Ali express???



VIsst är det chockerande! :-) :wink:

Nej det enda som gjorde att jag drog öronen åt mig var att vissa som fått tag i en piratkopia visade helt tokiga siffror, medans andra hade fått tag i kopior som visade korrekta siffror. och jag vet att om jag skulle köpt en skulle jag definitivt fått tag på en piratare som visat totalt fel, därav så satsade jag på ett säkert kort (så säkert som det nu kan bli) och köpte något som ska vara original och från en svensk återförsäljare :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Frankie 02 nov 2018, 08:57

Ett bra tips till alla som letar kronograf, beställde min Chrony-Alpha kronograf från: Fritid o Vildmarksliv till priset 1495kr.
Och de levererar utan frakt avgift vid köp över 500kr.


Denna modell ger numrerade skotthastigheter som stannar i displayen tills nästa skott avlossas.
Dessutom är den ställbar i två lägen mellan FPS och MPS (meter per sekund). Den ger detaljerad information såsom högsta-, lägsta- samt medelhastighet, extrem spridning och standardavvikelser.


32 skott kan lagras i minnet och man kan även återfå information om individuella skott, hastighet samt statistik. Man kan även ta bort individuella skott med automatisk justering av den statistik som finns lagrad.


Modellen kan uppgraderas till Beta och Gamma Shooting Chrony respektive Master Chrony. Försedd med 3,5mm stereouttag passande fjärrkontroll eller Chrony Ballistic Printer.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Eraizer 06 nov 2018, 00:01

Testade några skott med Baikal 46m ikväll. Listad som 140 m/s och detta var vad jag fick för data med RWS R 10 Match Pistol. 4,5mm, 0,45 g.

För att följa länken så måste du registera dig.

Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Bra och billig chronograf?

Inläggav Axis 05 feb 2019, 22:12

Deleted.
Senast redigerad av Axis 21 feb 2019, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Don Tommaso och 22 gäster

  • Sponsorer