Hur skall man sikta egentligen?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav Axis 01 maj 2017, 09:25

Hur skall man sikta på en tavla egentligen?
Några säger att man skall sikta lite högt och sedan falla nedåt lite och trycka av när man är i mitten.
Men med en sådan teknik blir det juinget "kramande " avtryck uran ett mer distinkt avtryck som det sägs att man inte skall göra?
Eller skall man bara försöka hålla i liten på tavlan och krama av?
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav gunner357 01 maj 2017, 10:08

Sikta en bit ovan och falla lite ner mot mitten. Så gjorde jag när jag tävlade pistolskytte förr. Nu med luftbössa siktar jag i mitten och trycker av när det känns bra. Det funkar det med.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav Ärtröret 01 maj 2017, 10:42

Jag brukar tänka som så att eftersom kroppen slappnar av vid utandning så sikta lite högt, och när man andas ut så sjunker ju bössan och så... poff!

Gäller väl mest vid stående dock.
Senast redigerad av Ärtröret 01 maj 2017, 10:43, redigerad totalt 1 gång.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav Batistuta 01 maj 2017, 12:57

Håll så still du kan o krama av, enkelt men jäkligt svårt :wink:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav Kantal 01 maj 2017, 22:03

Vissa kör sakta upp och trycker av då de känns rätt.
Andra som du skrev, ovanför och fall sakta ner.
Sen finns de de som kör snett uppåt, men det är visserligen på rörliga mål.

Använd den tekniken som känns rätt för DIG !
__________________________________
Mvh Peter
FX Typhoon .177
FX Cutlas .22
FX Impact .22 - Såld
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 01 mar 2008, 07:14
Ort: Skellefteå Kommun
Tack utdelade: 167 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav Jimmy85 01 maj 2017, 22:08

Vissa sjunker genom målet o trycker av när de känns rätt,andra stiger upp genom målet o trycker när de känns rätt o så finns de dom som bara sikta rakt på. Finns inget rätt lr fel utan de e olikafrån person till person. Bara o testa sig fram. Ja har testat allt möjligt o skjuter lika illa hur ja än gör :)
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav proton 01 maj 2017, 22:58

jag siktar alltid över målet och vid utandning så sjunker träffbilden och då på andra droppet så försöker man få av skottet :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav sfe 02 maj 2017, 13:39

Jag gör numera så att när jag lägger ann så börjar jag en bit ovanför målet, inte mycket utan bara några "ringar" och sedan kommer vapnet mer eller mindre av sig självt att sänkas till mitt "riktområde" och då försöker jag hålla kvar det där tills skottet kommer. "Riktområdet" är det område där siktet vimsar omkring medans jag försöker hålla det stilla.
Alltså: lite ovanför, låt det sjunka och sedan stanna.
Varför gör jag så?
Jo, om man börjar lite för högt så är överkroppen och höfterna inställda på detta höga läge. Finjusteringen gör man med armar och händer. Börjar man för lågt måste man lyfta vapnet när man siktar, i huvudsak med armar och händer, för att komma rätt och det är jobbigt.

Kanske inte riktigt solklart uttryckt men jag hoppas att det kan ge en bild av hur just jag gör numera. Det fungerar säkerligen inte att göra likadant för precis alla men så är det, vi är alla olika.

En annan sak jag börjat göra på sistone och som jag tycker funkar är att när jag trycker av så tänker jag inte på att skjuta : "pang!", utan jag tänker mig att jag liksom har en spruta med färg och att jag skall lägga en viss mängd färg på samma ställe på målet - jag måste alltså hålla stilla när jag trycker för att allt skall komma på samma ställe. Det här sättet att tänka tycker jag har gjort det lättare att undvika att rycka av skotten, något som är lätt hänt inte minst när man är trött.

Nu har jag i dessa beskrivningar mest tänkt på gevär men flera saker går igen i pistolskyttet.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
soul (03 maj 2017, 14:18)

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav Archon 03 maj 2017, 13:10

Själv brukar jag sikta en aning under själva målet när jag skjuter med pistol. Detta för att kompensera för rekylen. Gör jag detta så hamnar kulorna oftast hyfsat mitt i prick. Jag har inga fjäderpistoler, bara Co2 vapen och en multipump pistol. Även om det sägs att dessa vapen är rekylfria så är detta påstående inte hundra procent sant. Jag upplever att även dessa vapen har en rekyl, om än minimal, som man måste väga in när man skjuter. Med luftgevär skjuter jag rätt på målet. Har ställt in siktet på ett visst avstånd och skjuter nästan alltid inom detta avstånd. Men om avståndet är kortare eller längre måste man ju sikta antingen under eller över målet om man inte vill göra sig besväret att ställa in siktet på nytt och hålla på och fippla med rattarna. Men det är väldigt individuellt hur man väljer att sikta. Kör din egen stil och gör det som känns bäst för dig.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Hur skall man sikta egentligen?

Inläggav soul 03 maj 2017, 14:24

sfe skrev:Jag gör numera så att när jag lägger ann så börjar jag en bit ovanför målet, inte mycket utan bara några "ringar" och sedan kommer vapnet mer eller mindre av sig självt att sänkas till mitt "riktområde" och då försöker jag hålla kvar det där tills skottet kommer. "Riktområdet" är det område där siktet vimsar omkring medans jag försöker hålla det stilla.
Alltså: lite ovanför, låt det sjunka och sedan stanna.
Varför gör jag så?
Jo, om man börjar lite för högt så är överkroppen och höfterna inställda på detta höga läge. Finjusteringen gör man med armar och händer. Börjar man för lågt måste man lyfta vapnet när man siktar, i huvudsak med armar och händer, för att komma rätt och det är jobbigt.

Kanske inte riktigt solklart uttryckt men jag hoppas att det kan ge en bild av hur just jag gör numera. Det fungerar säkerligen inte att göra likadant för precis alla men så är det, vi är alla olika.

En annan sak jag börjat göra på sistone och som jag tycker funkar är att när jag trycker av så tänker jag inte på att skjuta : "pang!", utan jag tänker mig att jag liksom har en spruta med färg och att jag skall lägga en viss mängd färg på samma ställe på målet - jag måste alltså hålla stilla när jag trycker för att allt skall komma på samma ställe. Det här sättet att tänka tycker jag har gjort det lättare att undvika att rycka av skotten, något som är lätt hänt inte minst när man är trött.

Nu har jag i dessa beskrivningar mest tänkt på gevär men flera saker går igen i pistolskyttet.

Så gör jag med, det kan vara ett helsike att lyfta den där lilla biten som behövs om man kommer underifrån så därför faller jag också in ovanifrån och stannar upp i rörelsen nedåt.
Bra tips det där med färgsprutan :)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer