Luftgevär smäller Högt???

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftgevär smäller Högt???

Inläggav spamb 06 sep 2017, 20:27

Har en äldre luftgevär som smäller otroligt högt. går knappt att skjuta inomhus. har plockat isär den och torkat och smörjt sparsamt på nytt, men den smäller lika högt efteråt. den dieslar inte eller luktar bränt??
nån som har nån vettig svar om hur man enklast åtgärdar det? kolvpackning ser bra ut men jag misstänker att den kan ha torkat och minskat i diameter och att kolven slår i botten och därav smällen. satte i ny fjäder men den ligger på ca 150m/S
spamb
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 aug 2013, 21:37
Ort: Salem
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Leopold 06 sep 2017, 21:28

Det underlättar en del om du berättar vad det är för gevär vi pratar om.

Men spontant tror jag din analys är korrekt nästan oavsett vad det är för äldre gevär. Du får ut en ganska blygsam effekt och det pekar på otätheter tycker jag. Kan hända att det finns nya fina moderna pistongpackningar typ syntet till ditt gevär. Annars vad gäller läderpackningar så kan du prova att mätta packningen i typ motorolja (gärna bra syntetolja) ett dygn, kan ge det behövliga måttet av spänst tillbaka efter vad jag har läst mig till.

Men jag har ingen egen erfarenhet av detta så andra kanske kan bidra med bättre råd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Eneroth 07 sep 2017, 07:54

Har ett diana 35 från 1968. Häller ett par droppar olja var sjätte månad som håller lädret igång. Går pefekt ännu ! Fick av min Far när jag fyllde tio.
Eneroth
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2012, 20:46
Ort: Asmundtorp
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana. Feinwerbau.Weirauch

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Archon 07 sep 2017, 09:40

spamb skrev:Har en äldre luftgevär som smäller otroligt högt. går knappt att skjuta inomhus. har plockat isär den och torkat och smörjt sparsamt på nytt, men den smäller lika högt efteråt. den dieslar inte eller luktar bränt??
nån som har nån vettig svar om hur man enklast åtgärdar det? kolvpackning ser bra ut men jag misstänker att den kan ha torkat och minskat i diameter och att kolven slår i botten och därav smällen. satte i ny fjäder men den ligger på ca 150m/S


Har också en Diana 35, från 1971. 150 m/s är ganska lite för denna bössa, min ger 200 m/s, dvs runt 10 joule. Något är med andra ord fel. Du kan ju prova att byta ut kolvpackningen, gärna mot en i syntetmaterial om det går. Byter du mot en i syntetmaterial bör du inte använda olja, eftersom det då kan uppstå en så kallad dieseleffekt som smälter packningen. Hur oljar du den? Häller du i motorolja eller dylikt genom transferporten? Kanske är bättre om du använder en lättare olja, typ symaskinsolja. Jag vill understryka att jag inte är någon expert i ämnet, bara en glad amatör. Prova att låta läderpackningen simma i olja ett dygn först innan du sätter tillbaka den?
Senast redigerad av Archon 07 sep 2017, 09:49, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav börne 07 sep 2017, 09:43

Archon skrev:Har också en Diana 35, från 1971. 150 m/s är ganska lite för denna bössa, min ger 200 m/s, dvs runt 10 joule.

Nu var det dock inte TS som skrev att han hade en Diana :wink:

TS... Vad har du för bössa? Utan att veta så tror även jag på att pistongen dundrar i komptubens gavel!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Archon 07 sep 2017, 09:53

börne skrev:
Archon skrev:Har också en Diana 35, från 1971. 150 m/s är ganska lite för denna bössa, min ger 200 m/s, dvs runt 10 joule.

Nu var det dock inte TS som skrev att han hade en Diana :wink:

TS... Vad har du för bössa? Utan att veta så tror även jag på att pistongen dundrar i komptubens gavel!


Oj, det missade jag. Tack, Börne. Man bör alltid tala om vad det är för gevär man har om man vill ha hjälp med ett problem här på forumet, bara ett tips för TS.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav spamb 07 sep 2017, 17:47

Det är en norica 92. Kolvpackningen är i plast. Har en ny packning på gång och hoppas att den löser problemen.
Har plockad isär satt i ny fjäder och fjäder guide samt pet sleeve. Bytte inte packning då den såg fin ut utan mågra synliga skador. Det jag misstänker är att packningen har krympt lite med tanke på det höga smällen och låga effekten. Visste inte att plast packning kunde krympa?
spamb
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 aug 2013, 21:37
Ort: Salem
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Leopold 07 sep 2017, 18:19

Plast kan bli hårt och oflexibelt med åldern. Byt till en ny packning om du kan.

Jag trodde du hade en läderpackning, därav pratet om att låta ligga och dra i motorolja.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Jycken (10 apr 2018, 21:20)

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Archon 07 sep 2017, 18:31

spamb skrev:Det är en norica 92. Kolvpackningen är i plast. Har en ny packning på gång och hoppas att den löser problemen.
Har plockad isär satt i ny fjäder och fjäder guide samt pet sleeve. Bytte inte packning då den såg fin ut utan mågra synliga skador. Det jag misstänker är att packningen har krympt lite med tanke på det höga smällen och låga effekten. Visste inte att plast packning kunde krympa?


Syntetpackningar kan förstöras vid så kallad diesling, eftersom dom höga temperaturerna som då uppstår kan bidra till att helt eller delvis smälta packningen. Syntetpackningar är beroende av regelbunden smörjning. Detta försöker en del tillverkare lösa genom att proppa vapnens drivkällor fulla med fett i hopp om att det ska räcka hela vapnets livslängd. Läderpackningar har inte detta problem. Läderpackningar absorberar smörjmedel bättre och en korrekt smord läderpackning kan hålla i decennier, under förutsättning att man skjuter vapnet regelbundet så att inte packningen stelnar. En läderpackning behöver med andra ord inte lika täta serviceintervaller som en syntetpackning. Hoppas den nya packningen löser ditt problem.
Senast redigerad av Archon 07 sep 2017, 23:25, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav dagevert 07 sep 2017, 18:31

Hvordan står det til med pipepakningen?
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Luftgevär smäller Högt???

Inläggav Micke 07 sep 2017, 19:47

Ett problem med syntetpackningar är att de är av termoplast som innehåller mjukmedel. Med tiden avdunstar mjukmedlet och packningen blir allt sprödare och kan spricka. Ett exempel är armband till klockor som man gjorde av plast och höll några månader men blev allt stelare, och slutligen sprack.
Jag tror att spamb:s problem är att packningen är halvdålig, och har kraft nog att skicka iväg kulan men kolven dunkar i botten då packningen inte ger fullt lufttryck.
Men det finns två andra möjligheter: Pipan kan vara så sliten att luften går runt kulan eller att pippackningen är dålig, d.v.s. om smällen beror på att kolven dunkar i botten.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer