Transferportens betydelse

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel, Nitro

Transferportens betydelse

Inläggav Knotvillage 07 okt 2017, 19:11

Kanske är dagens dummaste fråga men det bjuder jag på. Har storleken stor betydelse? Om jag kollar på min 80a så är porten runt 3mm, halva skottens storlek. Luften kommer träffa mitt i konan på diabolen. Skulle det inte vara bättre om porten var lika stor...? Då blir det ju jämt tryck över hela kjolen. Eller blir det som en vattenslang, sätter man fingret på strålen så hålet blir mindre blir strålen hårdare och kommer längre? Man läser ju då och då om rekommendationer på att borra borten, gäller det PCP?
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
Gamo CF-20 .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 PCA .177
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 728
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 14 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Transferportens betydelse

Inläggav Leopold 07 okt 2017, 19:23

På fjäderbössor spelar det roll vilket förhållande du har mellan transferkanalens volym (inkl "dödvolym" av pistongpackning i bottenläge komptub), vs total svept volym.

Får inte vara för lågt förhållande här, inte kollat så noga men ca 1:250 eller mer poppar upp i minnet som tumregel. Blir förhållande låt säga 1:100 finns risk för "piston slam" dvs att pistongen inte bromsas in av en lagom luftkudde utan brakar in i komptubsgaveln obromsad. Är förhållandet för högt finns risk för "piston bounce" dvs att pistongen studsar ett antal ggr på en alltför generös luftkudde som ju funkar som en fjäder i det läget. Båda ytterligheterna ger dåliga skjutresultat. Målsättning: "lagom" och det är inte alltid så lätt att hitta det läget.

PCP-bössor vet jag inte. Jag bara kör på vad jag får levererat för de effekter jag vill ha och det funkar fint.
Ребята, давайте жить дружно. - Кот Леопольд
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 11908
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1326 gång
Tackad: 1541 gånger i 854 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Transferportens betydelse

Inläggav XXL 07 okt 2017, 19:26

På en fjäderbössa ska transferporten vara runt 3 mm.
Kan inte jämföras med transferporten för PCP.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 45 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Transferportens betydelse

Inläggav atte69 07 okt 2017, 19:34

porten får inte vara för stor på ett fjädervapen ,, då brakar pistongen in i gaveln utan att bromsas upp av luftkudden framför hw som ex har ofta 2,95 eller som walther 2,5 mm ,, hatsan har ofta 4,0 ,, vad som är rätt eller fel beror nog lite på vem man frågar å vilket resultat man vill uppnå samt skjutbarhet (med våra mått),,
en parallell,,, har en hw 97 som e tunad enl ett engelskt tuningproffs ,,,port borrad till 3,2 samt har en supertunad dominator 200 (hatsan) org port på 4,0 mm men ändrad till 2,5 mm (10 j) rätt eller fel men så har jag det ,sen körde ju bsa med en skruv så att man kunde justera transferportens hål ,, det var väl på bla supersport mfl--..
atte69
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 91 gång
Tackad: 72 gånger i 60 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Transferportens betydelse

Inläggav Knotvillage 08 okt 2017, 05:10

Ok. Den är alltså ingen mening att ge sig på. 2.95 till 3.2 kanske inte gör magi.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
Gamo CF-20 .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 PCA .177
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 728
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 14 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Transferportens betydelse

Inläggav sälstryparn 08 okt 2017, 18:18

atte69 skrev:porten får inte vara för stor på ett fjädervapen ,, då brakar pistongen in i gaveln utan att bromsas upp av luftkudden framför hw som ex har ofta 2,95 eller som walther 2,5 mm ,, hatsan har ofta 4,0 ,, vad som är rätt eller fel beror nog lite på vem man frågar å vilket resultat man vill uppnå samt skjutbarhet (med våra mått),,
en parallell,,, har en hw 97 som e tunad enl ett engelskt tuningproffs ,,,port borrad till 3,2 samt har en supertunad dominator 200 (hatsan) org port på 4,0 mm men ändrad till 2,5 mm (10 j) rätt eller fel men så har jag det ,sen körde ju bsa med en skruv så att man kunde justera transferportens hål ,, det var väl på bla supersport mfl--..

Nyfiken som jag är provade jag att borra upp transferhålet i en kass julabössa för att kontrollera om teorin stämde .

Det gjorde den , blev till och med skador på pistongen .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Transferportens betydelse

Inläggav dagevert 08 okt 2017, 18:39

Det interessante er at på eldre børser med lærpakning er ofte transferporten mye større enn moderne børser. Typ 4mm i stedet for +/-3mm. Eldre BSA tap-ladere er kjent for å ha så stor port at kule kan suges inn i sylinderen om man lader kula før børsa er spent.

Jeg tror det har med fett i lærpakninger å gjøre, man må rett og slett ha lavere kompresjon for å ikke få for brutal diesel-effekt med lærpakninger.
Unntak her er BSF55/60/70 og en del Hw35, hvor man har lærpakning og relativt liten tranferport, men så er begge disse børsene kjent for å være sin tids magnumer.

Et stygt eksempel på feildimensjonert transferport er Webley Osprey, en børse hvor lærpakningen er byttet ut med stempelringer, men transferporten fortsatt er rundt 4mm, slik det var på lærpakningenes tid. Etterhvert lærte de tydeligvis noe, og Webley tracker, som egentlig er samme børsa, har en mye mindre transferport.

En av mine egne Ospreyer har jeg sleevet ned transferporten på, til ca 2,5mm, og konvertert til HW-pakning. Den ble ganske mye kraftigere, og MYE roligere av denne operasjonen.

Når man ser på en Diana 31/34/36/38 ser det ut som om den kan tjene på å få sleevet ned porten, det er et av prosjektene jeg har planer om å få gjort noe med...
dagevert
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 70 gånger i 53 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Mk3-5 meteorer

Re: Transferportens betydelse

Inläggav Knotvillage 08 okt 2017, 19:03

sälstryparn skrev:
atte69 skrev:porten får inte vara för stor på ett fjädervapen ,, då brakar pistongen in i gaveln utan att bromsas upp av luftkudden framför hw som ex har ofta 2,95 eller som walther 2,5 mm ,, hatsan har ofta 4,0 ,, vad som är rätt eller fel beror nog lite på vem man frågar å vilket resultat man vill uppnå samt skjutbarhet (med våra mått),,
en parallell,,, har en hw 97 som e tunad enl ett engelskt tuningproffs ,,,port borrad till 3,2 samt har en supertunad dominator 200 (hatsan) org port på 4,0 mm men ändrad till 2,5 mm (10 j) rätt eller fel men så har jag det ,sen körde ju bsa med en skruv så att man kunde justera transferportens hål ,, det var väl på bla supersport mfl--..

Nyfiken som jag är provade jag att borra upp transferhålet i en kass julabössa för att kontrollera om teorin stämde .

Det gjorde den , blev till och med skador på pistongen .


Och resultatet? Krona före efter?

Tror ni att en CF-20 a slutet 90-tal kan ha läderpackning?
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
Gamo CF-20 .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 PCA .177
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 728
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 14 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Transferportens betydelse

Inläggav dagevert 09 okt 2017, 06:48

Knotvillage skrev:Tror ni att en CF-20 a slutet 90-tal kan ha läderpackning?


Nei, den har nok vanlig gamo/diana-pakning.
dagevert
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 70 gånger i 53 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Mk3-5 meteorer

Re: Transferportens betydelse

Inläggav sälstryparn 09 okt 2017, 08:20

Knotvillage skrev:
sälstryparn skrev:
atte69 skrev:porten får inte vara för stor på ett fjädervapen ,, då brakar pistongen in i gaveln utan att bromsas upp av luftkudden framför hw som ex har ofta 2,95 eller som walther 2,5 mm ,, hatsan har ofta 4,0 ,, vad som är rätt eller fel beror nog lite på vem man frågar å vilket resultat man vill uppnå samt skjutbarhet (med våra mått),,
en parallell,,, har en hw 97 som e tunad enl ett engelskt tuningproffs ,,,port borrad till 3,2 samt har en supertunad dominator 200 (hatsan) org port på 4,0 mm men ändrad till 2,5 mm (10 j) rätt eller fel men så har jag det ,sen körde ju bsa med en skruv så att man kunde justera transferportens hål ,, det var väl på bla supersport mfl--..

Nyfiken som jag är provade jag att borra upp transferhålet i en kass julabössa för att kontrollera om teorin stämde .

Det gjorde den , blev till och med skador på pistongen .


Och resultatet? Krona före efter?

Tror ni att en CF-20 a slutet 90-tal kan ha läderpackning?

Pistongen slog in i gaveln så att det släppte små flisor ur den = skrot

Funderade ett tag på att gänga dit en stoppskruv som man borrat hål igenom , då kan man byta skruv för att ändra transferportens storlek men det var så dåligt material i bössan så det blev ingen tillförlitlig gänga.
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer