Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 27 okt 2017, 12:22

Hej!
Införskaffade mig ett Hatsan .22 125-gevär i tron att det var ett vortex, men efter att några bekanta testat det så stod det klart att det var ett fjädergevär.
Jag beställde en original Hatsan-gasfjäder och skulle igår smälla i den i bössan med hjälp av instruktionsvideor på tuben och att ha läst några trådar på det här forumet.
Det var lite pill hit och dit men lyckades till slut, tog ur bakstycke, pjåpen som sitter i fjädern, fjädern och även något styckte som satt längst fram i fjädern. I med gasfjädern och monterade ihop med nya bakstycket. Bössan hakar inte upp sig när man bryter pipan... DICK!
Läste mer på forumet, ringde säljaren av fjädern, allting pekade på att det var några plastbrickor i pistongen som skulle ur som jag missat.
River ner bössan igen, ur med pistongen. När jag kollar in i pistongen så ser det mycket riktigt ut som att det sitter någon/några brickor där, fast i metall. Som någon sorts styrning för den tunna delen av fjädern (pinnen), låter ju logiskt iaf. Är det verkligen dom brickorna som ska bort? Jag tror inte riktigt det stämmer utan hoppas på någon annan lösning för dom sitter som berget och man vill inte vara för våldsam mot pistongen.
Någon som har några idéer som inte innefattar att man ska borra, slipa eller på något annat sätt chansa för att lösa problemet?

Mvh
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav atte69 27 okt 2017, 15:08

Du hade inte glömt att blindavfyra"återställa"avtryckaren innan du spännde upp . Man måste trycka av en gång när bössan vart isär ifall trycket redan är i uppspännt läge så hakar den inte ...
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 27 okt 2017, 15:57

atte69 skrev:Du hade inte glömt att blindavfyra"återställa"avtryckaren innan du spännde upp . Man måste trycka av en gång när bössan vart isär ifall trycket redan är i uppspännt läge så hakar den inte ...

Tack för svar! Jo, jag testade att trycka på avtryckaren i med normal styrka. Inget kändes konstigt då.
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav Jürgen 27 okt 2017, 16:14

Du har använt korrekt bakstycke då? Det är kortare till Vortexfjädern.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav Megaklant 27 okt 2017, 16:39

Hoppas att du fixar det snart, när du gjort det så skriv lite om hur geväret skjuter, hur stor skillnaden är mm.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 27 okt 2017, 16:57

Jürgen skrev:Du har använt korrekt bakstycke då? Det är kortare till Vortexfjädern.


Ja, precis. Använde det som följde med nya gasfjädern, kortare än originalet.
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 27 okt 2017, 16:58

Megaklant skrev:Hoppas att du fixar det snart, när du gjort det så skriv lite om hur geväret skjuter, hur stor skillnaden är mm.


Det ska jag!
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 27 okt 2017, 16:59

atte69 skrev:Du hade inte glömt att blindavfyra"återställa"avtryckaren innan du spännde upp . Man måste trycka av en gång när bössan vart isär ifall trycket redan är i uppspännt läge så hakar den inte ...


Hur ser man om den är i uppspänt läge när den är isärplockad? Skulle vara skönt att kunna utesluta om det är något med avfyrningen som strular.
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav T.Lundberg 27 okt 2017, 17:32

Kan ju vara så att upphaket blir i upphakat läge när man delar på det och då måste blindavfyras när man rivit det och bytt fjäder/gaskolv...
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 27 okt 2017, 18:25

T.Lundberg skrev:Kan ju vara så att upphaket blir i upphakat läge när man delar på det och då måste blindavfyras när man rivit det och bytt fjäder/gaskolv...


Gjorde det. Kändes inte som något konstigt utan bara att man tröck som vanligt.
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav Clumber 27 okt 2017, 21:05

Hej
Jag tipsade i en annan tråd om samma sak.

Jag fick problem med min Hatsan efter jag rengjorde och putsade tryckkammaren,efter monteringen funkade inte att spänna upp fjäder som är original,
felet var att delar i triggern hade lagt sig i fel läge så det blev att se på youtube För att följa länken så måste du registera dig.


Kolla 40 sek in på klippet ( det finns fler tips på sök )
Den ska monteras i spänt läge och sedan löser du ut avtrycket när allt är monterat löser du avtrycket innan det är monterat så får du göra om proceduren
Jag hade problem att sprintarna trillade ur titt som tätt men tillslut fick jag det att funka.
Jag vet inte något om fullfartsfjädern ,
Lycka till

Alltså ska man inte trycka av innan trycket är monterat o klart . Det är en styrning som håller gasfjädern på rätt plats inga lösa brickor som ska pillas bort

Lycka till
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Följande användare vill tacka Clumber för detta inlägg
Amigo (29 nov 2017, 00:15)

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav ArneRiis 02 nov 2017, 20:10

Clumber skrev:Hej
Jag tipsade i en annan tråd om samma sak.

Jag fick problem med min Hatsan efter jag rengjorde och putsade tryckkammaren,efter monteringen funkade inte att spänna upp fjäder som är original,
felet var att delar i triggern hade lagt sig i fel läge så det blev att se på youtube För att följa länken så måste du registera dig.


Kolla 40 sek in på klippet ( det finns fler tips på sök )
Den ska monteras i spänt läge och sedan löser du ut avtrycket när allt är monterat löser du avtrycket innan det är monterat så får du göra om proceduren
Jag hade problem att sprintarna trillade ur titt som tätt men tillslut fick jag det att funka.
Jag vet inte något om fullfartsfjädern ,
Lycka till

Alltså ska man inte trycka av innan trycket är monterat o klart . Det är en styrning som håller gasfjädern på rätt plats inga lösa brickor som ska pillas bort

Lycka till


Följde ditt råd, monterade ner det och ihop igen. Inget konstigt där. MEN! Nu hoppade den igång. Vete tusan vad som var fel, men funkar gör den iaf!

Nu till nästa bekymmer. Nu dieslar den fan. Hur farligt är det att den gör det? Vad är det som tar stryk när den dieslar? Är det bara pistongpackningen? Isåfall så ska det väl bara vara att byta ut den om det skulle gå åt pipan, så att säga.
ArneRiis
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 okt 2017, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka ArneRiis för detta inlägg
Amigo (29 nov 2017, 00:15)

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav börne 02 nov 2017, 20:20

ArneRiis skrev:Hur farligt är det att den gör det? Vad är det som tar stryk när den dieslar?

Lite dieslande är väl ingen större fara efter att man rivit & eventuellt fått lite för mycket smörja i bössan, man ska vara sparsam med det & inget framför pistongpackningen men när du skriver dieslar som fan är det ju risk att pippackningen bränns med läckage som följd!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ännu en Hatsan 125 Gasfjäder-tråd...

Inläggav Megaklant 03 nov 2017, 14:10

Jag ser fram emot din recession av bössan!!
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: börne och 29 gäster

  • Sponsorer