När nu Cabom släpper så många Kral gevär till betydligt reducerade priser, infinner sig återigen frågan om hur god precision Kral erbjuder. Ingen här på forumet har hittills kunnat ge ett vettigt svar. Någon skrev i en annan tråd, att han aldrig mer skulle se ner på billiga gevär (generellt), då de minsann också kan erbjuda god precision. (Men förståss inte alltid, min anm.) Följande recension ställer ett Hatsan mot ett Kral - där Kral går segrande angående precision.
För att följa länken så måste du registera dig.Ungefär det enda jag läst om Kral här på forumet, är att de är litet skramliga i mekaniken. Men i denna film, låter tvärtom brytpipan mycket gediget "oskramligt". Mer Mercedesdörr än Skodadörr, liksom.
För att följa länken så måste du registera dig.Han avslutar dessutom med en grupp i stående, i kapsylstorlek. Vilket får mig att ana att Kralen sannolikt har mycket god precision. Duger kanske tom på 50m? (Kanske originaleffekt spelar in.) Med tanke på vad jag uppfattar som en omfattande vapenkultur i Turkiet, tror jag inte varken Hatsan eller Kral kan vara så himla dåliga.
Med Weirauch uppfattar jag, att man egentligen får samma pipa i både billigaste, samt dyraste modell. Jag gissar att det samma gäller Kral och Hatsan. Är liksom mest rationellt i tillverkningen. Detta är dock spekulationer av mig.
Helt klart ingår inte i Sverige någon märkesmystik, likt Weirauch, Feinwerkbau, Hämmerli (?) eller i viss mån Diana. (Diana har förståss större "aura" i Tyskland. Liksom Huqvarna salongsgevär i Sverige.)
Personligen tror jag också att billiga sikten visst kan ha sin plats, utanför vissa tävlingar, om man ger sjutton i att använda zoomfunktionen, eller väljer en fast förstoring. (I Hunting Field Target får man inte ens skruva med siktet, när man väl påbörjat spåret., om jag fattat rätt.) Och är man inte superskytt, håller jag med förespråkarna för låga förstoringar. Hög förstoring förstärker förståss också ens skakningar. Vilket kan leda till att man avstår en massa ok skottillfällen. Och kan göra en själv litet misslynt och nedslagen. "Satans vad kass skytt jag är. Rena turen att jag träffar.

" Det är slående att många paketsikten, just har låga, fasta förstoringar 3-9x eller nåt'. (Än så länge använder jag bara lägsta 10x förstoring...

)
De låga priserna som Cabom just nu kan erbjuda, säger de beror på att de kan köpa billiga partier just nu. Detta är faktiskt exakt vad jag spekulerade i för ett par månader sedan. Den våldsamt fallande Turkiska liran, har satt alla Turkiska företag med utländska lån i klistret. Det här är nog helt enkelt del i en företagsekonomisk överlevnadsmanöver. Realisera lagret, och sedan amortera utländska lån illa kvickt.
När jag undersökte QB78 Deluxe, stötte jag på en video med en handlare som bifogade ett provskytte protokoll, med varje vapen. Smart sätt att höja värde och förtroende för produkten!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.