Precision hos Kral gevär - två test.

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 26 okt 2018, 07:52

När nu Cabom släpper så många Kral gevär till betydligt reducerade priser, infinner sig återigen frågan om hur god precision Kral erbjuder. Ingen här på forumet har hittills kunnat ge ett vettigt svar. Någon skrev i en annan tråd, att han aldrig mer skulle se ner på billiga gevär (generellt), då de minsann också kan erbjuda god precision. (Men förståss inte alltid, min anm.) Följande recension ställer ett Hatsan mot ett Kral - där Kral går segrande angående precision.

För att följa länken så måste du registera dig.



Ungefär det enda jag läst om Kral här på forumet, är att de är litet skramliga i mekaniken. Men i denna film, låter tvärtom brytpipan mycket gediget "oskramligt". Mer Mercedesdörr än Skodadörr, liksom.

För att följa länken så måste du registera dig.



Han avslutar dessutom med en grupp i stående, i kapsylstorlek. Vilket får mig att ana att Kralen sannolikt har mycket god precision. Duger kanske tom på 50m? (Kanske originaleffekt spelar in.) Med tanke på vad jag uppfattar som en omfattande vapenkultur i Turkiet, tror jag inte varken Hatsan eller Kral kan vara så himla dåliga.

Med Weirauch uppfattar jag, att man egentligen får samma pipa i både billigaste, samt dyraste modell. Jag gissar att det samma gäller Kral och Hatsan. Är liksom mest rationellt i tillverkningen. Detta är dock spekulationer av mig.

Helt klart ingår inte i Sverige någon märkesmystik, likt Weirauch, Feinwerkbau, Hämmerli (?) eller i viss mån Diana. (Diana har förståss större "aura" i Tyskland. Liksom Huqvarna salongsgevär i Sverige.)

Personligen tror jag också att billiga sikten visst kan ha sin plats, utanför vissa tävlingar, om man ger sjutton i att använda zoomfunktionen, eller väljer en fast förstoring. (I Hunting Field Target får man inte ens skruva med siktet, när man väl påbörjat spåret., om jag fattat rätt.) Och är man inte superskytt, håller jag med förespråkarna för låga förstoringar. Hög förstoring förstärker förståss också ens skakningar. Vilket kan leda till att man avstår en massa ok skottillfällen. Och kan göra en själv litet misslynt och nedslagen. "Satans vad kass skytt jag är. Rena turen att jag träffar. :-( " Det är slående att många paketsikten, just har låga, fasta förstoringar 3-9x eller nåt'. (Än så länge använder jag bara lägsta 10x förstoring... :oops: )

De låga priserna som Cabom just nu kan erbjuda, säger de beror på att de kan köpa billiga partier just nu. Detta är faktiskt exakt vad jag spekulerade i för ett par månader sedan. Den våldsamt fallande Turkiska liran, har satt alla Turkiska företag med utländska lån i klistret. Det här är nog helt enkelt del i en företagsekonomisk överlevnadsmanöver. Realisera lagret, och sedan amortera utländska lån illa kvickt.

När jag undersökte QB78 Deluxe, stötte jag på en video med en handlare som bifogade ett provskytte protokoll, med varje vapen. Smart sätt att höja värde och förtroende för produkten!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Veratio (26 okt 2018, 08:40), Freerider (26 okt 2018, 09:19)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Megaklant 26 okt 2018, 09:45

Trevlig läsning.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Följande användare vill tacka Megaklant för detta inlägg
Luftpangarn (27 okt 2018, 00:58)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Silwer 27 okt 2018, 13:22

Saken är väl att få äger en Kral helt enkelt de fanns ofta på bild hos handlaren men inte på lager.

Den här fjäder brytbössan är väl det som kan kallas billigt om man nu tar ursprungspriset som ärligt.

Tyvärr är just den Caboom tar upp en 5.5 138mps, ok det går säkert att skjuta men det är som upplagt för att smacka i en fullfartsfjäder direkt, och i Turkiet antar jag at det är fritt fram så inga vettiga vapen för 10J finns hos Hatsan som väl kamperar ihop med Kral får man anta.

KRAL betyder kung och beskrivningen av hur de i 25 tillverkat luftvapen och har 250 anställda osv, och det skulle ingen utanför Turkiet nånsin märkt förän för några år sen när Kral dök upp?

Troligen tillverkas de av Hatsan, det är förstås omöjligt för mig att veta hur dealen ser ut, om de har extra omtanke med de här bössorna.

Jag menar BSA är ofta Gamo som exempel.

Jag tittat på Caboms sida på Kral och ser mest som sagt den här bössan till vettigt pris för vem som helst, jag kan inte avgöra hur bra pcp Kral är alls, så det ska jag inte gå in på.

Det är väl som vanligt Fondprodukter som är ensam importör i en slags monopolställning här tyvärr, Cabom köper av dem och ska väl ha sin slant med givetvis.

Gamla AT44 Hatsan kostar ännu så man börjar undra, nåja skit i det nu.

Iaf det jag ville komma till att folk nog inte låter bli att svara utan de vet inte hur de här bössorna är, jag läste även det om skrammlig, men jag vet inte vilken KRAL som menades då.

Varför tar du inte och köper den medans de är billiga och provar och berättar för oss?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Air 27 okt 2018, 15:53

Absolut TS borde köpa en testa dessa fina gevär.
Under tiden käkar jag lite mer popcorn. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 27 okt 2018, 19:10

Ja, det var min avsikt Air, men hann inte innan Cabom fick slut på modellen. Och de fick inga med senaste leveransen, trots beställning. Flera Europeiska handlare meddelar att modellen är slut / eller utgått. Håller just på att undersöka möjligheten att få hem den från en handlare i Spanien, som har den i lager. Fortfarande typ nästan halva priset. Från 3'000kr till 1'600kr. Undersöker tullregler, för det finns det heller inga auktoritativa svar på här i forumet. Avverkade tullen idag. Tjänstemannen begrep frågan väl. Han visste mycket väl att fjädrar är fjädrar, även om de passar i luftgevär. Men sade att tullen aldrig lämnar förhandsbesked. (WHAT!?) Polisen bestämmer sade han. Men han lät förstå att risken för kontroll var astronomiskt liten...

Det är främst kolven jag år ute efter på modellen jag vill ha. Kolven sträcker sig ända ner till underkant av varbygeln. Och jag sätter alltid vänsterhanden så den trycker mot varbygeln... :wink: Ersätter hamster typ, för mig.

Skall ringa polisen på måndag.
Senast redigerad av Luftpangarn 27 okt 2018, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 27 okt 2018, 19:46

Jag är fullt och fast övertygad om att det vi just nu upplever, är en äkta rea på Kralpuffror. Och nej, jag tror inte Hatsan och Kral är varianter av samma bolag. Lika litet som att SAAB någonsin delade motor med VOLVO. Och Turkiet är vansinnigt större än Sverige, med därmed följande.

Jag ser inget misstänkt i situationen just nu. Jag har all anledning att tro att vi erfar en ÄKTA REAlisation av lagervärden. Det är ursprunget till begreppet REA. Det är en företagsekonomiskt rationell manöver, oftast för att undvika att binda kapital i säsongsvaror. Överlever Kral, dubblas priserna så fort Turkiska liran stabiliseras. Går Kral i KK, dyker de upp restrukturerade med nya aktieägares pengar... That's kapitalism... :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav T.Lundberg 27 okt 2018, 20:08

För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 27 okt 2018, 20:27

Förlåt T.Lundberg, den länken inledde jag tråden med. Men du fattar uppenbarligen, som hittat länken själv.

Jag tror vi är flera som vill ha mer påvisbar substans, och mindre mystik, kring tillverkare av luftgevär. Alla skrattade då jag köpte en fabriksny Skoda för 17 år sedan. MEN den var helförzinkad, den var egentligen en förklädd VW. Efter två år, fick jag MER betalt än inköpspris vid försäljning. Helt rubbat! Förklaringen var märkesmystik...

Dock, jag påstår INTE att Weirauch är som ett Gamo - det jag förespråkar är mer fakta, än mystik, i diskussioner. Om det går? :cry:
Senast redigerad av Luftpangarn 27 okt 2018, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Nitro 27 okt 2018, 20:29

Luftpangarn skrev: Och nej, jag tror inte Hatsan och Kral är varianter av samma bolag. Lika litet som att SAAB någonsin delade motor med VOLVO.

Jodå inom flyget hade/har t.ex. Saab Viggen motor från Volvo
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 27 okt 2018, 20:41

Ja Nitro, du har rätt. Det fanns ett VOLVO flygmotor. Och dagens Gripenmotor är inte helsvensk, liksom.

Men vad gäller gevärspipor, vilket äre betydligt mindre komplicerat på konsument konsumentnivå, finns definitivt en tillräckligt stor Turkisk hemmamarknad, för att hålla både Hatsan och Kral nöjda med tillräcklig marknadsstorlek. Tror jag.

Ang Silwers kommentar; Ja det är nog ett upopenbart problem, att dessa bössor snarast designats för 16-50J. Och kanske tom de flesta konverteras till över 10J utanförlagens råmärken.

Min avsikt är att skjuta 1 säsong 10J, och sedan uppgradera med licens. Tror puffran hamnar på ca 300m/s då.
Senast redigerad av Luftpangarn 27 okt 2018, 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav T.Lundberg 27 okt 2018, 20:47

Det enda jag kan förespråka är att undersöka och klura på egen kammare. För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Följande användare vill tacka T.Lundberg för detta inlägg
Luftpangarn (28 okt 2018, 06:58), Clumber (28 okt 2018, 12:04)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Silwer 28 okt 2018, 19:03

Sant, jag missade att det kan var som med Hatsan att de här alla 25åren de menar sig ha bakom sig är för andra typer av vapen, Htsan har hagelvapen som bakgrund tex.,

Jag tyckte annaras att en luftvapenillverkare borde setts tidigare om de gjort dem i 25 år iaf i nån skala som är märkbar, 250 anställda och 250.000 kvadratmeter verkstad säger de, men det kan som sagt kommit från andra typer av vapen då är det ju lätt att de missats.

Luftvapenvärlden är för liten för att vi aldrig skulle sett eller ens hört om Kral tidigare på 25år det kan jag lova i princip, med tanke på internet och dyligt.

Det är som sagt även lätt att det är ombildat från ett annat namn tidigare innan övergången till luftvapen.

Det var ju den amerikanska marknadens plötsliga sug i modern tid för luftvapen som skapat detta behov.

Men alltså nåt annat kan man inte jag säga om dem, få äger dem och därför har vi liten kontakt med folk som vet nåt om dem, dvs inte alls som Hatsan som vi känner rätt väl.

Jag undrade bar hur vapet det talas om fungerade och kändes, men ok inga fanns att sälja nu.

Det är inget krig jag startade alls, läs inlägget igen isf, jag påpekar inga oegentligheter eller saker som inte är sanna, resten är bara frågor jag ställer inte påståenden.

Vi har ju inte missat hur Kral har annonserats ut hos tex Caboom men inga funnits att köpa under långa tider, jag vet att ett gäng pcp faktiskt såldes i början men sen var det tomt länge, jag antar att iaf det kommit igång nu, dvs äkta leveranser av aviserade Kral.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav börne 28 okt 2018, 19:24

Kräkvarning...
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Silwer 28 okt 2018, 19:27

Tja prålighet iofs, det är ju från USA det här.

Bullpup, prål med färg som bara lyser är ju perfekt, de ska ju inte användas som jagtvapen utan från sittande med stöd.

Om man frågar kanske man kan få en svarteloxerad med så man inte syns.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 29 okt 2018, 00:37

Lustigt hur olika man kan reagera. Mitt habegär väcktes omedelbart av dessa eloxerade aluminium (?) Star-Wars pryttlar :smt016 För första gången någonsin för något som inte har en vanlig stenåldersnormal träkolv. :lol: Tål inte ens tumhålskolvar i trä. Jag är alltså normalt bokstavligen "stockkonservativ". Bara att acceptera pistolgrepp framför rak engelsk kolv var ett stort steg för mig en gång i världen. :lol: Den här estetiska hållningen inser jag troligen är riktigt dålig ur skyttesynpunkt. Tumhålskolvar gissar jag är extremt bra om man vill träffa... :roll: Och bara tanken på en syntetkolv, får mig att rysa. Men dom här är ju asballa - rena dragsteråket, typ.

Finns dom i rosa flake-metallic? :smt016 Jag förutsätter att lasersikte är standard tillval?!? :-)

Men helt ärligt, jag blir riktigt nyfiken. Skulle absolut vilja provskjuta. Och sannolikt gärna hänga en på väggen. Kanske med ram runt?

Men är inte det där krutdrivna automatvapen? Tyvärr är ju även personskydd en realitet i Turkiet - inte bara sport- och jaktskytte.

Tillägg; Kom just på att jag faktiskt gillar de där mångfärgade laminatkolvarna. Och är det inte Air Arms som har något besläktat i eloxerad aluminium?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav börne 29 okt 2018, 07:30

AA har inget liknande det där, Galahad är deras bullpup, inte heller den är snygg men framkallar inte riktigt samma kräkreflex som detta missfoster!!

Men alla har vi en egen smak gällande allt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav hedberg1980 30 okt 2018, 22:08

Jag var nere i Ullared häromdagen då dom på jaktia butiken där skulle ha bra priser på Kral n-08 som e underspännare men såg ingen och ingen vidare hjälp fick man av dom som hängde i kassan . va lite sugen på att klämma och känna lite men det sket sig kan man ju säga =)
hedberg1980
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 sep 2018, 23:15
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 31 okt 2018, 19:12

Min spanske säljare visade inte så tydligt, att 21% moms tillkom. Med porto slutar priset på 230 euro :-( Sedan tillkommer 700kr för 10J pistong i Sverige. + ev. hjälp med att montera den. Slutpriset blir minst 3'000kr. Det är det inte värt, i kombination med meckeriet. Jag avbryter köpet. :cry:

Tyvärr lär jag väl inte snubbla över den modellen i framtiden heller. Och inge Kral just nu i alla fall. En misslyckad geväsrsaffär till på ett halvår. Helt otroligt. :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav börne 31 okt 2018, 19:29

Varför göra det så svårt då... Köp ett gevär som ger bra prestanda för pengarna & finns att få tag på!

Eller du måste ha nåt annorlunda?

Själv är jag sådan att jag köper helst sånt som är beprövat & fungerar! Kanske inte det roligaste men då vet man det blir roligt att skjuta, ett vapen bör ha en egenprecision som överträffar ens egna skytte för att det ska bli kul, det ska inte vara bössan som sprider så att säga!

Jag vet att det blir tjatigt att säga HW!! Men säg ett HW50S för 2895kr ger mycket för pengarna & nä... jag är inget HW fan, äger inget, men ska nog köpa ett för att ha inne i 10J.

Jag är ett Air Arms fan men då snackar vi från 6.650kr & då är det bokstock, man köper inte en AA TX med bokstock så då är det 7595kr som gäller :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav atte69 31 okt 2018, 22:11

håller med dig i det Börne ,, samtidigt som ja håller med luftpangarn .tittat på just denna n7 med valnöt stock 3 papp e ju inte så mycket för att stilla sin nyfikenhet ,eller jo .nä det är ju beroende vad man får in på "lekkontot" visst en hw 50 e ju ett garanterat säkert kort ,, har ju redan sånna,, 4,5 e grymm med lite tuning ,, e den jag kör med mest i kombo med 97an , men de e tråkigt å dö nyfiken ,nån måste ju testa KRAL . kanske inte e så illa ,, det är väl trycket ja funderar på ,,,kanske kan pruta lite när det är såndär black friday.. vem vet ,, tycker den e rätt snygg men får bara fixa till plastskiten dom satt på pipan ,, en kväll med svarv å lite aluminium brukar bli rätt ok ,,
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav börne 31 okt 2018, 22:14

Jo jag förstår om man blir nyfiken, men bara tänkte på det Luftpangarn skrev om att ytterligare en bössaffär blev knas, jag hade tröttnat & kört på säkert kort!

Men vi är ju som tur olika, trist annars!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
atte69 (31 okt 2018, 22:51)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 31 okt 2018, 22:53

Alltså, jag är mest rädd att jag inte kommer få dit en 10J pistong själv. Jag är mycket teknisk av mig, men kanske litet feg kring att pressa ihop fjädrar / pistonger. Har aldrig gjort det med så starka fjädrar. Kan ju faktiskt sluta illa, eller?

Att lägga ut ytterligare 500-1'000kr på monteringshjälp, skulle förvandla Kralen till ett 4'000kr dårprojekt. :o

Eller tror ni jag får i en pistong själv? Då kanske jag trots allt borde fullfölja affären. Precisionen är bättre än 30mm på 50m. Det är det sämsta värde jag hittat.

Jag behöver något luftdrivet att upprätta klicktabell med. Just den Kralen tycker jag är jättesnygg, och stocktypen är bra för mig.

Med förnuft enbart, skulle jag köpa en HW57. Just för laddskivans skull. Alla anser den inte dålig. Och fattar inte varför Weirauch skulle envisas med att fortsätta producera den, om den ofta trasslade?!? Fick nästan ihop ett köp av ett Diana 50 med "laddtapp", dvs ungefär samma funktion. Killen ångrade sig. Fick väl pengar på något annat sätt. Laddluckor gör mig illa berörd = inget avspänt skytte. Brytpipa är inget fummel att ladda med, och gör mig inte illa berörd.

På forumet finns just nu en AT-44, vilket också är ett gevär som väcker habegär hos mig. Men kostnaderna för att börja med PCP rinner snabbt iväg...
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav börne 31 okt 2018, 23:40

Just HW57 är känd för att vara deras sämsta bössa, skulle själv aldrig köpt en sådan, men tror jag nämnt det tidigare.

Ang laddlucka är det en vanesak, oavsett underspännare med lucka eller brytpipa så släpper man aldrig spännarm eller pipan vid laddning så kan inget gå fel.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Luftpangarn 01 nov 2018, 09:23

hedberg1980 skrev:Jag var nere i Ullared häromdagen då dom på jaktia butiken där skulle ha bra priser på Kral n-08 som e underspännare men såg ingen och ingen vidare hjälp fick man av dom som hängde i kassan . va lite sugen på att klämma och känna lite men det sket sig kan man ju säga =)


Skitkonstigt beteende! :x Dom har ju haft den på nätet i minst ett halvår till bra pris.

Här är en amerikan som nog skjuter den bössan;
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag tycker både han och videon är ganska underhållande. Kan inte låta bli att småskratta. Och snacka om någonting att skjuta på... :smt016 Jag får se upp själv, så jag inte skapar ett liknande skrotupplag på tomten :mrgreen: Redan hängande burkar i träd är litet skrotvarning :oops:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precision hos Kral gevär - två test.

Inläggav Air 01 nov 2018, 15:52

Ang HW57an jag kan nog anses vara lite av en HW fantast men är inte störd nog
att förstå att allt det gör är inte bäst eller alla gånger felfritt vid tillverkning har
även en större HW samling som jag började på i slutet på 80talet.
Har även jag köpt två HW57 en har jag kvar den nyaste bara cirka 2 år till ålder.
HW förbåttrar sina modeller genom tid som flesta andra tillverkare så den är klart bättre.
MEN det man förlorar genom konstruktion laddlucka som hoppar upp är delvis sämre precision
med tapp i kraft lång transferport.
Förövrigt är det ett underbart välbalanserat gevär med god funktion som skjuter nog så tätt.
Inte ett första val men riktigt trevlig i samlingen.På HW hemsida finns en bra test från oberoende
tidning att läsa som är bra.Bara lite av mitt tycke där.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Luftpangarn (01 nov 2018, 18:35)

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer