Problem vid omladdning/kompression av luft

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem vid omladdning/kompression av luft

Inläggav stebo 05 maj 2019, 11:08

Hej - tack för insläpp på forumet.

Jag har problem med ett BSA Comet luftgevär.
Geväret har lossat ca 30-50 kulor, är max 18 månader gammalt (såklart hittar jag inte kvittot just nu :x ).

Igår när sonen (under uppsikt) sköt, skulle ladda om så slutade pipan "haka upp" efter kompression.
Det är tryck på hela tiden.

Någon som har upplevt nåt liknande och kanske vet vad som kan göras för att laga?

Tacksam för svar!
//Stebo
stebo
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 maj 2019, 11:01
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: FPSK

Re: Problem vid omladdning/kompression av luft

Inläggav börne 05 maj 2019, 11:36

Du menar att bössan är uppsänd men pipan låser inte fast, måste ju vara nåt med piplåsningen då. Håll stadigt i pipan & avlossa sen kan du ju undersöka varför den inte låser fast utan ett uppspänd system!

Kan inget om BSA eller Gamo som det tyvärr mer eller mindre är i dag, men det borde ju se ut som på andra pipspännare med ett piplås som ska fjädra ut & låsa när pipan fälls upp!

Problemet bör ligga på detaljen vid röd pil om jag fattade felet rätt! För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
stebo (05 maj 2019, 16:00)

Re: Problem vid omladdning/kompression av luft

Inläggav Luftpangarn 06 maj 2019, 19:35

Innan du börjar skruva, försök att reklamera utan kvitto!

Om geväret ser oanvänt ut, om det finns en chans att butiksperonalen känner igen dig och andra saker, kan göra att reklamation fungerar utan kvitto. Testa! Hävda hursomhelst, att du brukar handla där.
Om du har kvitto på något annat, som du vill byta samtidigt, framstår det ännu mer trovärdigt.

Ett knep som kan fungera, är att be att få köpa en dyrare modell, eftersom du givetvis inte är nöjd med denna modell. :wink:

Du kan också fråga vad det kostar att reparera, om de är tjuriga. Om svaret är orimligt dyrt, försök vädja sorgset. Typ "jag har faktiskt inte råd att lägga hur mycket pengar som helst på min grabbs födelsedagspresenter".

Jag vet inte hur krångligt det är att få spärren att funka. Men det är faktiskt ganska farligt om det inte funkar 100%.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster

  • Sponsorer