Vad anses vara bra?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav börne 10 jul 2020, 09:49

dagevert skrev:Sportsmatch lider av samme feil som mange andre, den er asymmetrisk i innfestingen.
BKL er vel egentlig den beste montasjen, fordi den er symmetrisk og selvsentrerende(også sitter de jævlig bra i rekyl):
För att följa länken så måste du registera dig.


Aldrig haft problem med Sportsmatch, är ju många som använder dessa & aldrig hört om nåt problem. Men säger inget om BKL, aldrig testat dom.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Buttler 10 jul 2020, 16:29

Tack för alla inputt.
De fästen jag har är dess som jag bifogar nedan, vet inte om det är något att ha! Vilka fästen ska man köpa annars som ni tycker är bra?

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Buttler
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav börne 10 jul 2020, 16:40

Testa att skjuta in bössan med kikaren justerad rak om den nu var sned först innan du börjar köpa en massa.

Är kikaren kry för den var väl rätt gammal så inte den flyttar träffläget mellan skotten? Borde du se om skotten tar helt olika från gång till gång där man kan utesluta att man själv gör fel. Sittande med stöd blir man ju tillräckligt stabil för att få en fin grupp på 20 meter. Men kommer inte ihåg att detta varit ett problem för dig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Buttler 10 jul 2020, 18:51

Nu följde jag instruktionerna och precis som du trodde Börne så var det kikaren som inte satt rätt! Alla tipsen fungerade perfekt och jag sköt tavlan ner på 25 meter. Sköt 10 skott sittande med en kudde under armen. Förutom två skott som hamnade lite fel så sköt de andra näst intill i samma hål!
Tack som fan Börne Och ni övriga för alla ovärderliga tips och råd!
Senast redigerad av Buttler 10 jul 2020, 18:53, redigerad totalt 1 gång.
Buttler
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Buttler 10 jul 2020, 18:52

För att följa länken så måste du registera dig.

Buttler
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav börne 10 jul 2020, 19:33

Kul du fått rätt på det. Nu är det ju bara att öva, snart sitter allihop i ett naggat hål :thumbupp:

Dom två som lämnat den annars fina gruppen kan bero på slarv, vind eller så är det så kallade flyers som bara av någon anledning drar iväg. Flyers avhjälps genom att testa olika ammo & se vilken som går bäst i din pipa, det kan t.o.m. va så pass klurigt så att ett visst batchnr går bättre än ett annat av samma typ av diaboler. Kan va stor skillnad.

Det numret är det du ser på baksidan, hittar du en som fungerar så köper man många av just den batchen.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav dano_swe 10 jul 2020, 19:33

Kul att du fick till det. :thumbupp: :smt037 Edit: Tavlan ser bra ut. :thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Buttler 10 jul 2020, 20:47

Tack ska ni ha :) man är ju fortfarande ultra nybörjare...
Jag har flera olika jsb diaboler som har blandats ihop, allt från Exact, RS 4,50,4,52,4,53.. så sköt nog lite med blandade diaboler.. men har nu beställd nya diaboler och ska hålla de isär. Det geväret skjuter sämst med av alla jag har testat är i särklass jsb Monster samt H&N plattnos match..
håller just nu på att öva på dels hur jag håller bössan samt att hantera rekylen. Jag märker att ju mindre främre handen påverkar bössan, desto bättre skjuter jag.
Dottern (Hon är nio år) som låter Bössan bara ligga på kudden och håller bakdelen Av geväret med ena handen skjuter också riktigt bra och prickade sockerbitar på 10 meter.
Geväret är överraskande bra måste jag säga. För de 2500:- som jag betalade för det tycker jag att man får mycket gevär.
Jag undrar varför många betalar nästan tusen kronor mer för andra märken som Hatsan, Gamo, Norrica, BSA, mm.. när man kan få ett sånt kvalitets gevär billigare?!
Kommer behålla geväret ett bra tag till och öva med det tills jag känner mig riktigt säker, så får vi se vad som händer längre fram. Möjligtvis kommer jag köpa en bättre kikare men testar den här enkla setupen ett tag till får vi se hur långt jag kommer.
Åter igen stort tack för alla tips och råd! Guld värt för en nybörjare som jag :thumbupp: :cheeRs:
Buttler
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav börne 10 jul 2020, 20:53

Buttler skrev:Jag märker att ju mindre främre handen påverkar bössan, desto bättre skjuter jag. Dottern (Hon är nio år) som låter Bössan bara ligga på kudden och håller bakdelen Av geväret med ena handen skjuter också riktigt bra och prickade sockerbitar på 10 meter.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav jerico 10 jul 2020, 21:41

Det värsta med att skjuta luftgevär är att det är så beroende framkallande... Så fort man löser ett problem och blir lite bättre så gör man allt för att få till det ännu bättre.

Få saker som jag trycker är så roligt. Nästan bättre än att handladda och skjuta långhåll med studsaren ;)
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav bebbe 10 jul 2020, 21:52

jerico skrev:Det värsta med att skjuta luftgevär är att det är så beroende framkallande... Så fort man löser ett problem och blir lite bättre så gör man allt för att få till det ännu bättre.

Få saker som jag trycker är så roligt. Nästan bättre än att handladda och skjuta långhåll med studsaren ;)
Kan hålla med. Har i år helt snöat in på pistolskytte med luft.

Var på landet nu i veckan ett par dagar. Där kan jag skjuta med krutbössorna. Men slutade faktiskt med att luften kom fram istället :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Buttler 11 jul 2020, 10:30

Nu har inte jag alls samma erfarenhet av vapen som många av er. Men intresset för att träffa ett mål har funnits i mig sen barnsben. Jag 42 år nu men ända sen jag kan minnas har jag tillverkat egna saker att skjuta iväg en projektil mot ett mål. Byggde egna små pilbågar, armborst och gjorde även små (mini) kanoner där jag använde tändstickor som krut och sköt iväg små rundkulor med!
En favoritsyssla var att försöka träffa stackars insekter med mina kanoner :)
Jag har alltid fascinerats av jakt, men gärna där det sker rent och skonsamt och djuret får avlida omedelbart. Men det närmaste jakt jag själv har bedrivit har varit i form av flugfiske...
Jag har alltid drömt om att ha en fin vapensamling, gärna med flera klassiska gevär, inte nödvändigtvis för att jaga med alla, utan mer för att uppleva varje gevärs karaktär och själ.
Tycker därför ett luftgevär somnar lite rekyl och gärna är byggd med ett trästock som ser ut som ett riktigt gevär öppnar upp för många dimensioner inom mitt intresse (förutom jakt förstås). Där det är enkelt att bara ta fram, skjuts på sin egen mark, bli bättre på skytte och samtidigt få den här riktiga gevärskänslan.
Drömmen är att på sikt få tag på ett Air Arms Tx200 också. Tycker att det är i särklass det vackraste luftgevär som nånsin har skapats.
En annan dröm som jag hoppas snart kunna förverkliga, är att ta jaktlicens och skaffa mig ett vapenskåp. Har lite tankar kring när barnen har blivit självständiga, att flytta ut på landet och skaffa mig lite mark där jag kan jaga med krutvapen.

När jag var i England förra sommaren och hälsade på en bekant så fick jag chansen att testa flera av hans luftgevär i samlingen som hade gått i generationer. Fastnade då för HW50 som även han själv var väldigt förtjust i. De själva jagade allt från kanin till duvor och andra fåglar med luftgevär på deras mark. De var också extrem noggranna med att aldrig avfyra ett skott som de visste inte skulle vara direkt dödlig... nog om det men det som var häftigt var att när jag frågade min bekant Vilket av gevären han gillade bäst utav Tx200 och HW50 så svarade han:
My TX200 is better Than HW50 in every way you can imagine! But my favorite Gun has allways been the HW50!

Och nu lite relaterad till det Bebbe har skrivit, så sköt även denna gentleman helst med sina luftgevär, trots att de hade en fin samling av exklusiva krutgevär av olika slag.
Buttler
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Följande användare vill tacka Buttler för detta inlägg
gubbe (11 jul 2020, 11:11)

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Sako Finnbear 11 jul 2020, 10:44

Har också alltid fascinerats av vapen, jakt och skytte, men tog jägarexamen ganska sent i
livet (33år, 50år nu). Skjutit luftgevär har jag dock gjort sedan jag var 7år då jag fick mitt
första luftgevär. Minns att jag skjöt av maskrosstjälkar med mitt Gamo 361 från 10 meter.
Har även skjutit pistol en del och är medlem i pistolskytteklubben fortfarande. Äger dock
inte själv någon pistol. Skjuter väldigt mycket luftgevär i dag, men mest blir det plinking
på olika mål. Tavelskytte tycker jag inte är lika skoj.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Marsi 11 jul 2020, 11:45

Gött att du fick till det. Är väldigt roligt att skjuta när man vet att grejorna gör sitt och ala missar bara beror på en själv. Sen att det i sig är svårare att skjuta fjäder är ju en större utmaning, men vet man bara att precisionen finns där så är det ju bara att jobba på. Det är befriande att få en bra tavla som bevis på att det inte är geväret fel om man känner sig misstänksam.

Sen tycker jag också att insekter är enerverande. Sätter sig en fluga någonstans på tavlan byter man ju mål direkt.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav Silwer 11 jul 2020, 16:04

Diskussion om fästen är mest att man köper pålitliga sådana, dvs de är modernt CNC tillverkade som Sportnatch tex, dyrare Jan man väl ha ned.

Weaver stål är bra med men kanske inte nåt man får tag på idag.

Dåliga kinesiska fästen som medföljer billigt sikte kostar inte ett skit att tillverka, efter att sett hur många problem just det orsakat övergav jag dem oavsett.

Folk letade fel i allt och så var det fästena.

Har heller inga problem med SM men självklart finns många andra goda märken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav dano_swe 11 jul 2020, 16:14

Kul att läsa din långa text Buttler. Alla har vi olika ingång i skyttet (oavsett om det handlar om krut, luft eller båge), men ofta finns det en gemensam nämnare i varför man tycker det är kul.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer