Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Du skriver inte vilket avstånd
Slabbbe skrev:så samlar jag nu oftast som bilden visar på 10 meter med armstöd (8 skott på varje).
Luftpangarn skrev:"Problemet är" att 850:an har redan ett av de bättre tryckena. Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.
Luftpangarn skrev:Umarex Hämmerli 850 repeater med extremt bra precisionspipa och bättre trycke än de allra flesta luftgevär.
Luftpangarn skrev:Nej, men det menade jag heller inte. Bättre än de flesta, med samma eller lägre pris, borde jag skrivit.
Slabbbe skrev:Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?
börne skrev:Slabbbe skrev:Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?
Hur länge har du skjutit?
Det kräver sin tid att bli riktigt duktig. Ingen susning hur egenprecisionen är i dessa & då är det svårt att uttala sig, med bra stöd ska du nog kunna få ner träffbilden något. Med bössor med riktigt bra egenprecision blir det ett naggat hål på 10 meter om du skjuter sittande i bänk med stöd... Bara att skjuta på så släpper det, går oftast inte att köpa sig till träffsäkerhet om bara det man har har så pass bra egenprecision att den kan leverera ett hål, jag menar bössans precision utan påverkan från skytten. Man måste öva, öva, öva & sen öva lite till
Sedan på längre avstånd så kommer vinden att spela roll, då får man öva på det, samma där, ju mer man skjuter ju mer lär man sig... Tur det är så jäkla kul att skjuta så man kan göra det ofta
Luftpangarn skrev:Jag tycker det viktigaste är att Slabbe skjuter skitbra! Och verkar road och intresserad av skytte.
Sedan har börne rätt i att min erfarenhet av just avancerade FT gevär är utomordentligt begränsad. Men jag har skjutit tillräckligt många typer av vapen, för att ha en hygglig uppfattning om vilka trycken jag gillar.
Tröga trycken med "flummig" avfyrningspunkt, tror jag vi alla gemensamt kan uttrycka som mardrömmen!? (De existerar tack och lov inte, vad jag erfarit.Men mellantingen är lagom roliga...)
Att testa sådär 0,5g trycke, gjorde mig inte så sugen.
Du börne, kan förmodligen hante
ra det. För mig är det bara en mardröm.
Dessa trycken hör inte ihop med någon som bad om köpråd för 2 månader sedan.
Nästa steg - beroende på vad Slabbe vill - är kolvkamshöjare och hamster. Inte annan bössa. Vilket var vad Slabbe undrade om.
Annan bössa och trycke kommer längre ner på prioritetslistan.
Viktigast, är att Slabbe verkar vara "skytt"!
börne skrev:Jo ammo är sjukt knixigt & kan ställa till det för en.
Kan lägga in bilder från krutdelen bara för att visa även om det blir off topic.
Detta är med min 22lr skjuten i en skottstol inomhus där man inte påverkar bössan alls. Man testar ammon helt enkelt.
Vet att en del i min klubb varit på samma ställe för att testa ut lufgevärsammo & det blir likadant där.
Det är samma ammo på alla fyra tavlorna, olika batcher bara.
Marsi skrev:Jo, men på 10 meter är det betydligt mindre kritiskt.
Har aldrig förstått det där med att plinking skulle ursäkta dålig precision, jag vill ju veta om det är jag eller utrustningen som missar.
Luftpangarn skrev:Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.
börne skrev:Luftpangarn skrev:Det finns ett skäl att det säljs som Field Target gevär, fast då som pcp, under annat namn. Exakt samma bössa dock.
Jag är nyfiken... Du svarade aldrig på min fråga vilket gevär du tänker på?
För finns det ett billigt alternativ för dom som vill testa på FT med begränsad budget så kan det ju vara rätt bra att nämna vilket vapen det är.
Slabbbe skrev:.... Den mittersta var ett försök till "Artillery hold"![]()
......
Min fråga nu är, borde jag kunna förbättra höger och vänster grupp med Umarexen eller ska jag prova att skjuta med något annat? En HW95 till exempel... är det rimligt att tro att jag skulle kunna skjuta tajtare med en sådan?
.......
Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?
börne skrev:Marsi skrev:Jo, men på 10 meter är det betydligt mindre kritiskt.
Har aldrig förstått det där med att plinking skulle ursäkta dålig precision, jag vill ju veta om det är jag eller utrustningen som missar.
Jo sant, glömde lägga till det med avståndet när han undrade om ammo. När man skjuter i skottstolen hos Skytteservice i Älmhult så är det på 50 meter.
Ser nu han skrev att olika ammo gick olika bra på 10 & 16m. Det är ju korta avstånd vi snackar om här. Sprider det redan vid 10m kommer det dra iväg ordentligt på längre avstånd.
Oavsett vilken ammo när jag skjutit inomhus under vintern på vår 10 meters bana sprider det inget med min 10J bössa. Dock antingen JSB eller Air Arms ammo så inte testat skräp ammo.
Slabbbe... Vet inte exakt hur du skjutit dessa tavlor, du skriver med armstöd. Samt om du skjuter med öppna riktmedel eller med kikarsikte. Använder du inte kikarsikte är det såklart svårare att verkligen kunna få till en perfekt gruppering
Se till så du har riktigt bra stöd & skjut sittande vid ett stabilt bord om du inte har en riktig skjutbänk. Din co2 bössa är rekylfri så det ska inte påverka. Skjuter man så en dag med väldigt lite vind klarar en väl fungerande 10J bössa ett naggat hål på i alla fall 30M. Där har du ju chansen att testa om det är du eller bössan som sprider lite vilket du ju undrar.
Edit: Vaknade tidigt idag & kunde inte somna om så jag började rita i paint![]()
![]()
Har sett kompisar som inte är vana skyttar sätta sig rakt bakom ett bord, blir väldigt knasigt, har man bara ett vanligt bord, vrid det så du kommer in mer med kroppen, blir inte perfekt men bättre. Rött är skytten, blått är skjutstöd, bra med både främre & bakre.
För att följa länken så måste du registera dig.
Till luftbössorna använder jag detta & det fungerar kanon... levereras ofyllt så man får fylla med nåt lämpligt.
För att följa länken så måste du registera dig.
Men går ju med nåt annat för ett test, se till så det blir stabilt bara.
Desaleux skrev:Ser normal samlat tills kan få till lägga i samma kul hål finn ju ett hjälp medel till elektroniskt eller primitiv laserpunkt och filma som går se hur skytten vinglar vid skott i grunden är det skottet vid avfyrningen att det ligger still på mål punkten för en my millimeter där på siktes punkten drar det i väg spridning sedan är ju bössans egenspridning få till koll på att den är närmast borta om hål i hål skall uppnås.
Slabbbe skrev:Återkommer... eller ja en fråga apropå det, hur gör man sådana här mer noggranna övningar med ett fjädervapen som ska ligga lite löst i greppet?
dagevert skrev:Slabbbe skrev:.... Den mittersta var ett försök till "Artillery hold"![]()
......
Min fråga nu är, borde jag kunna förbättra höger och vänster grupp med Umarexen eller ska jag prova att skjuta med något annat? En HW95 till exempel... är det rimligt att tro att jag skulle kunna skjuta tajtare med en sådan?
.......
Jobba på med Umarexen, skaffa en HW95... eller kanske något annat?
Først: "Artillery hold" er ment for rekylerende fjærgeværer, det er ikke produktivt på PCP eller Co2![]()
Men jeg ville ikke kjøpt en Hw95 med svenske 10 joule restriksjoner, en Hw95 er kosntruert for ganske høyt effektuttak, og trives best rundt 18joule. Ved 10joule vil mekanismen bli altfor treg i rekylen.
Se heller på HW50s eller HW30s om du ønsker deg et fjærgevær, de oppfører seg bedre ved 10joule!
Slabbbe skrev:Antar att även om man inte vinner något på Artillery Hold med CO2 så borde man kanske inte förlora så mycket heller om man är bra på det... eller är det fel, är det specifikt bättre att hålla PCP/CO2 stadigt?
börne skrev:Slabbbe skrev:Återkommer... eller ja en fråga apropå det, hur gör man sådana här mer noggranna övningar med ett fjädervapen som ska ligga lite löst i greppet?
På samma sätt... Fast aldrig benstöd eller nåt fast stöd under en fjäderbössa. Man använder sig av artillery hold.
Vila aldrig pipan på stödet, utan stocken, detta gäller alla vapen.
Finns en video jag länkat till åtskilliga gånger om artillery hold så jag länkar inte mer nu. Går att googla eller söka här på forumet.
Luftpangarn skrev:Vill minnas det ligger på ca 12-1300g original.
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster