Nostalgitråd- mitt första luftgevär

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Daniel, Johanna, Nitro, atte69

Nostalgitråd- mitt första luftgevär

Inläggav Tempest 19 nov 2023, 16:56

Mitt första luftgevär var ett Haenel 303 brytgevär ifrån DDR inköpt av min far och jag tillsammans i stadens järnaffär i slutet på 70-talet, jag kommer ihåg att jag dräglade över nåt fullstort gevär med Monte Carlostock och nätskärning men min far höll i pengarna så det fick bli 303:an men jag var glad ändå, ett riktigt luftgevär som faktiskt träffade där man siktade och jag sköt lika bra med min lilla 303:a som kompisar med större gevär, nåt som gjorde mig stolt och nöjd. Precis som för många andra pojkar så gick det inte så bra för 303:an, den fick ta emot mycket stryk och vanvård och jag gjorde till och med ett försök till kolvmodifiering med en kniv med mycket tveksamt resultat, diverse ballistiska experiment med bla Topz, vitpepparkorn, tomteblossbitar som spårljus(!) så gick fjädern av och bössan togs isär men blev liggande och man kom in i moppeåldern och så var det kört, bössan slängdes isärtagen i en garagestädning och sen var den borta ur mitt liv. För några år sen fick jag ett plötsligt sug efter en 303:a igen, kanske för att ge det nya geväret den behandling det förtjänar nu när jag är mer kunnig och förhoppningsvis lite mognare, jag budade på ett fint exemplar på en auktionssajt men blev överbjuden, surt, sen lades den ut igen pga oseriös köpare och jag fick ge exakt lika mycket som den gick för första gången, alldeles för mycket pengar skulle många tycka men för mig var den klart värd priset. Fick hem bössan och kunde konstatera att skicket var snudd på nyskick, inga märken alls på stocken, några få mycket ytliga rostfläckar som försvann lätt med vapenfett 101, alla skruvar var helt orörda förutom pipbulten, korntunneln saknades, den sitter bara fastklämd. Stockskruvarna satt löst, lätt fixat, lite olja till pistongpackningen av läder, en veckas vila och sen provskjutning. Jag sköt 100 kulor genom kronografen och den hamnade till slut på prick 7,5 Joule som den ska ge ny, vilken lättnad, nu ska jag bara köpa en ny korntunnel ifrån Gotha, plocka fram en gammal tomburk med Dogg Match som var de enda kulorna som fanns att få tag när det begav sig, fylla den med bra kulor och bara njuta! Jag har en HW30S och 303:an känns skönare att skjuta med faktisk, avtryckaren sitter precis där den ska men det är inget Rekordavtryck precis men det gör inget om man mest ska skjuta på kottar och ölburkar med de fasta siktena som när jag var en pojke. Vilket var ert första luftgevär om ni minns det?
Tempest

Tack utdelade: 60 gång
Tackad: 118 gånger i 103 inlägg

Re: Nostalgitråd- mitt första luftgevär

Inläggav Sako Finnbear 19 nov 2023, 17:34

Mitt första luftgevär var ett Gamo 361, som köptes i järnaffären i grannkommunen.
Jag var 7 år gammal när jag fick det, och givetvis sköt man på i princip allt. Jag tränade
mycket på att skjuta av stjälkarna på Maskrosor, och till slut blev jag riktigt bra på det,
även på väldigt långt avstånd.
Senast redigerad av Sako Finnbear 19 nov 2023, 17:37, redigerad totalt 2 gånger.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 275 gånger i 218 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Inläggav gubbe 19 nov 2023, 18:05

Ett Diana 23 var mitt första.
Kunde lätt skjuta både en och två askar diaboler om dagen.
Många skott jag ångrar idag. Men hjärnan är ju inte
utvecklad i 13 åringens skalle så jag får skylla på det. :oops:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3053 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav börne 19 nov 2023, 18:31

Mitt första är den Air Arms TX200HC jag nu äger, köptes sommaren 2012 så jag var sent på det när det kommer till luftvapen. Kanske därför jag inte går igång så mycket på äldre bössor, dom har ju inget nostalgiskt värde alls för mig.

Så är kanske fel att svara då min första bössa inte är speciellt nostalgisk, men så är det i alla fall.

Ända jag minns från barndomen med luftgevär är att jag & syrran sköt upp en burk Dogmatch under ett par dagar på sommarlovet med farsans bössa när jag va typ 10 sen blev det inget mer förrän jag fick ett ryck & köpte Air Armsen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2818 gång
Tackad: 6047 gånger i 2373 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Desaleux 19 nov 2023, 18:40

Min storebrors Diana 23 tillverkning 07-69 som far fick i stor handels gåva av butiken chefen spik Åke Larsson järnhandel i Kalix var väl 8 år då 1972 och morbror hade fått tag samma år en likadan av en på sitt arbete som han lagat upp som saknade avtryckaren så han gav den ny avtryckaren och fjäder så blev familje skytte tävling då på 6 meter den deiselade 300 Diablo innan gick riktigt rent brorsan fick knacka främre kon lite i sidled rätta till träffpunkt blev även skytte med BSA meteor som släkting hade då och grannens Diana 35 den provade jag till 50 meter skytte jag och brorsan och han och sin brorsa märkligt nog träffade vi alla med öppna sikten kottarna på 50 meter Och i skolan 1978 på fritval aktiviteter blev det i isladan luftgevär skytte med fwb 300s och Diana 60 lite sliten var på 10 meter halv Diablo i knappnål 10 som på Diana 23 på närtid har jag renoverats upp Dian23 i närmaste ny skick i närtid provade på kapsyl på 30 meter få se nu Jo så ställde jag siktet för 30 meter så prova jag träff direkt oj vad lite skak rekyl i den här Diana 23 aldeles rätt pistong och fjäder kraft för den lätta bössan mot Kina bössorna jag har första egna som 50 års åt mig själv 2014 där är pistong förmodligen 30 gram för mycket mot bössans vikt men är nog tyvärr väldigt vanligt fel blir svårt få bra träff bild till utan kraft fullt modifierade är skak lätt bössa kräver extra noggrann håll teknik om inte pistong lättare modifiera bort dubell rekyl mindre.
Senast redigerad av Desaleux 28 nov 2023, 10:50, redigerad totalt 5 gånger.
Diana 23. :
Custom1=Atomsport SPA B1-1 (.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =Atomsport : SPA B1-1(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 101 gånger i 80 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Martin 20 nov 2023, 11:46

BSA Meteor .177 som jag och brorsan fick när vi var i 6-7 års åldern. Sköt mycket med det, men när vi fick varsitt FWB300S tidigt 80-tal och började träna/tävla med dessa så föll Meteoren ur intressesfären och såldes antar jag. Finns inte kvar iaf.

Både jag och brorsan har kvar våra FWB300S.

MIttersta på bilden.
För att följa länken så måste du registera dig.

Mitt första återfalls-luftgevär var min HW80 som jag fortfarande har kvar. Det var den som 2006 fick mig att återuppta luftskyttet! :)

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Martin 21 nov 2023, 09:17, redigerad totalt 1 gång.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 603 gånger i 246 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Inläggav Chris 20 nov 2023, 12:36

en Walther LG55 som min far köpte av byns skytteförening i slutet av 60talet när de köpte sina första FWB300(S) som föreningsvapen.
det var ju snarare en familjebössa än min egen men det var jag som sköt mest med den.
jag visste ju inte mycket om luftgevär så jag sköt pilar med den ibland... fanns ett rörligt mål i husets vardags- eller finrum: en stor gammal väggklocka med stor Ø10cm mässingpendul som jag kunde sikta på från mitt rum genom hallen och tre trappsteg upp längst in i vardagsrumet... skulle gissa på ca 10-12m.
men det blev ett jäkla liv faktiskt när pappa upptäckte några små hål i både pendulen och klockans eksnickerier bakom pendulen... jo, man missade ju ibland denna gungande finmejslade mässingskiva.
min syster ärvte klockan och hålen finns fortfarande kvar :roll:
bössan finns tyvärr inte kvar.
Senast redigerad av Chris 20 nov 2023, 12:37, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 219 gång
Tackad: 235 gånger i 170 inlägg
Luftvapen favorit: FWB AA HW WaltherBSF BSAWebley

Inläggav Megaklant 20 nov 2023, 16:01

Mitt första luftgevär var ett FEG LG14, en underspännare.
Jag sparade i ett år för att få råd till det och sommaren 1978 köpte pappa det för mig.
Han valde ett otroligt bra exemplar till mig, för att vara ett så billigt gevär så hade och har det fortfarande en otrolig precision.
Nu som då kan jag enkelt skjuta av svavlet från en tändsticka @ 20 m.
Nu har det gått många 10 000tals kulor genom det.
Ett par gånger har jag bytt fjäder på det och senaste gången lyckades jag på tag på originalfjädrar ( två st, den ena går inuti den andra) till den.
När jag bytte sista gången så satte jag också dit en PET sleeve.
Jag har haft många andra luftgevär men mitt första kommer jag aldrig att göra mig av med.
Megaklant

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Inläggav atte69 20 nov 2023, 22:58

för min del var det ett el gamo tror det var en "DAVID" i stort sett samma som 300 ,
Den fick va med om det mesta , flugor på planket(kanske 5-6 m) kottar ,burkar nån stare som åt jordgubbar (nästan 50 år sedan ,vet bättre nu) mm mm ,
Hittade den hos farsan för några år sedan , blånering var ett minne blått samt att han hade målat stocken LJUSBLÅ !!!! jaja han e 89 idag å de va ju faktiskt hans bössa han gör ju vad han vill med sina grejjor . även om jag såg den som MIN .
atte69

Tack utdelade: 147 gång
Tackad: 149 gånger i 114 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Inläggav börne 21 nov 2023, 10:07

Megaklant skrev:(två st, den ena går inuti den andra)

Lite udda, farsans Stiga Zenit Super (Omdöpt Relum Telly) har samma lösning med dubbla fjädrar.

Detta är den Stiga Zenit Super från 1962 jag & syrran sköt med under ett par sommardagar när jag va typ 10. Den är visserligen nu min men det var ju inte mitt första egna luftvapen.
Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2818 gång
Tackad: 6047 gånger i 2373 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav jerico 21 nov 2023, 10:38

Mitt första var ett El Gamo Cadet. Jag sparade som fan för att få råd med det. Jag faktiskt lite nostalgisk över det. Skulle vilja ha fatt på ett idag men hittar bara den nyare modellen av det.
jerico

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 93 gånger i 77 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Inläggav mikebike 24 nov 2023, 11:51

Mitt första luftgevär är ett Haenel 310, beställt från Hobbex innan jag fyllt 18. Jag fortfarande kvar det.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |