Mitt första luftgevär var ett Haenel 303 brytgevär ifrån DDR inköpt av min far och jag tillsammans i stadens järnaffär i slutet på 70-talet, jag kommer ihåg att jag dräglade över nåt fullstort gevär med Monte Carlostock och nätskärning men min far höll i pengarna så det fick bli 303:an men jag var glad ändå, ett riktigt luftgevär som faktiskt träffade där man siktade och jag sköt lika bra med min lilla 303:a som kompisar med större gevär, nåt som gjorde mig stolt och nöjd. Precis som för många andra pojkar så gick det inte så bra för 303:an, den fick ta emot mycket stryk och vanvård och jag gjorde till och med ett försök till kolvmodifiering med en kniv med mycket tveksamt resultat, diverse ballistiska experiment med bla Topz, vitpepparkorn, tomteblossbitar som spårljus(!) så gick fjädern av och bössan togs isär men blev liggande och man kom in i moppeåldern och så var det kört, bössan slängdes isärtagen i en garagestädning och sen var den borta ur mitt liv. För några år sen fick jag ett plötsligt sug efter en 303:a igen, kanske för att ge det nya geväret den behandling det förtjänar nu när jag är mer kunnig och förhoppningsvis lite mognare, jag budade på ett fint exemplar på en auktionssajt men blev överbjuden, surt, sen lades den ut igen pga oseriös köpare och jag fick ge exakt lika mycket som den gick för första gången, alldeles för mycket pengar skulle många tycka men för mig var den klart värd priset. Fick hem bössan och kunde konstatera att skicket var snudd på nyskick, inga märken alls på stocken, några få mycket ytliga rostfläckar som försvann lätt med vapenfett 101, alla skruvar var helt orörda förutom pipbulten, korntunneln saknades, den sitter bara fastklämd. Stockskruvarna satt löst, lätt fixat, lite olja till pistongpackningen av läder, en veckas vila och sen provskjutning. Jag sköt 100 kulor genom kronografen och den hamnade till slut på prick 7,5
Joule som den ska ge ny, vilken lättnad, nu ska jag bara köpa en ny
korntunnel ifrån Gotha, plocka fram en gammal tomburk med Dogg Match som var de enda kulorna som fanns att få tag när det begav sig, fylla den med bra kulor och bara njuta! Jag har en HW30S och 303:an känns skönare att skjuta med faktisk, avtryckaren sitter precis där den ska men det är inget Rekordavtryck precis men det gör inget om man mest ska skjuta på kottar och ölburkar med de fasta siktena som när jag var en pojke. Vilket var ert första luftgevär om ni minns det?