Artemis SR1250S som första gevär? (Stoeger RX20TAC köptes)

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Luftpangarn 22 jan 2024, 17:46

Om jag förstår rätt, så försöker du skjuta in geväret på 35-40m. På det avståndet gör minsta lilla vind att att man lätt kan få den spridning du fått. Jag tycker inte det är så bra att föra in den faktorn / felkällan, innan man lärt känna geväret, och till att börja med justerat siktet optimalt på 10m. (Även andra fel blir överdrivet stora, så det blir svårt att bli klok på vad man grovt sett gör fel.)

Siktet måste förstås sedan återigen skjutas in och finjusteras ytterligare på det längre avståndet, eftersom "feljusteringen" förstås ger större synligt / mätbart fel, ju längre avståndet är. Men man slösar ju inte bort arbetet man gjorde på kort avstånd! (Ja allra, allra första justeringen av sikten gör jag tom på 5m - eller vad nu siktet tillåter som kortaste avstånd.)

Ovh självklart skall du ha så djäkla bra stöd du kan ordna. Så i stället för armbågen på altanräcket, försök hitta en lagom hård/mjuk kudde. Det kan du ju prova ut innomhus. Har inte provat, men om det nu skulle vara en soffkudde du inte vill skita ner, vira in den i en sopsäck, och dra på ett örngott du lätt kan tvätta senare.

Under tiden du skjuter och fixar med detta, lär du få kläm på hur avtryckaren fungerar i original. (Klart du först kan skruva på ställskruven, fast det brukar jag själv inte göra. Jag utgår från att fabriken har något slags rimlig inställning från början.)

Andra kanske gör på annat sätt, men jag gör på detta sätt.

OBS! Du skall trycka av på UT-andning! Du kommer märka skillnaden bums!

Apropos ammunition, tycker jag du skall beställa hor Hurricane. Han expiderar snabbt och har jätteurval. Och jag tycker fortfarande du skall prova JSB Exact RS 4,52. (Finns bara i den dimensionen.)

P.S. Jag tycker inte alls det är fel att man gillar sitt gevär bla för att det ser ut som det gör! För övrigt tycker jag du hittade en bra lösning, som ger vad du är ute efter - OCH passar din budget just nu! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2025
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1389 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Luftpangarn 22 jan 2024, 18:22

Att skjuta på burkar är kul, det håller nog alla med om! :wink: :-) Burkar finns det ju dessutom i alla storlekar, Min favorit är vita medicinburkar. Den sega plasten de består av, splittras inte och skräpar inte ner omgivningen. Dessutom tål de en sjudjädrans massa träffar, innnan de är uttjänta. En av FT entusiasterna här på forumet, har jag sett sätter upp burken på ett armeringsjärn, nerstucket i marken. Då slipper man gå fram och resa burken, och träffar blir ändå tydliga, när burken skramlar runt. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2025
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1389 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav vettedax 22 jan 2024, 19:35

tycker TS skall prova med 15 meter å sittande med stöd.. Så han lär känna bössan mer. letade lite på tuben å råka komma till en snutt där han sköt en gris i skallen med liknande bössa.. grisen somna in så snällt.
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 23 jan 2024, 13:57

börne skrev:
Tenere skrev:men tänker att det är lite klasskillnad på studsare och luftgevär.

Japp... Många här har dyrare luftvapen än vad jägare har studsare :lol:

Haha åh fan är det så illa :-)
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 23 jan 2024, 14:01

Luftpangarn skrev:Om jag förstår rätt, så försöker du skjuta in geväret på 35-40m. På det avståndet gör minsta lilla vind att att man lätt kan få den spridning du fått. Jag tycker inte det är så bra att föra in den faktorn / felkällan, innan man lärt känna geväret, och till att börja med justerat siktet optimalt på 10m. (Även andra fel blir överdrivet stora, så det blir svårt att bli klok på vad man grovt sett gör fel.)

Siktet måste förstås sedan återigen skjutas in och finjusteras ytterligare på det längre avståndet, eftersom "feljusteringen" förstås ger större synligt / mätbart fel, ju längre avståndet är. Men man slösar ju inte bort arbetet man gjorde på kort avstånd! (Ja allra, allra första justeringen av sikten gör jag tom på 5m - eller vad nu siktet tillåter som kortaste avstånd.)

Ovh självklart skall du ha så djäkla bra stöd du kan ordna. Så i stället för armbågen på altanräcket, försök hitta en lagom hård/mjuk kudde. Det kan du ju prova ut innomhus. Har inte provat, men om det nu skulle vara en soffkudde du inte vill skita ner, vira in den i en sopsäck, och dra på ett örngott du lätt kan tvätta senare.

Under tiden du skjuter och fixar med detta, lär du få kläm på hur avtryckaren fungerar i original. (Klart du först kan skruva på ställskruven, fast det brukar jag själv inte göra. Jag utgår från att fabriken har något slags rimlig inställning från början.)

Andra kanske gör på annat sätt, men jag gör på detta sätt.

OBS! Du skall trycka av på UT-andning! Du kommer märka skillnaden bums!

Apropos ammunition, tycker jag du skall beställa hor Hurricane. Han expiderar snabbt och har jätteurval. Och jag tycker fortfarande du skall prova JSB Exact RS 4,52. (Finns bara i den dimensionen.)

P.S. Jag tycker inte alls det är fel att man gillar sitt gevär bla för att det ser ut som det gör! För övrigt tycker jag du hittade en bra lösning, som ger vad du är ute efter - OCH passar din budget just nu! :)


Ja det är korrekt, min tanke var att det är ungefär det avståndet jag vill skjuta på senare och därmed lika bra att börja inskjutningen där också. Nu när du förklarar felkällorna fattar jag att det är bättre att börja på närmre håll och stegvis öka avståndet.

Noterar tipset på ammunition, hade missat det i ditt tidigare inlägg men ska absolut prova en burk vid tillfälle.

Precis som du säger, jag jobbar på att göra altanen snöfri och sedermera ordna ordentligt bänkstöd med kudde osv, än sålänge skjuter jag och försöker öva på andningen/ avfirningen och bli bättre på den punkten. Därför är jag ändå rätt nöjd med mina träffar hittills, såklart är det inte på eran nivå men utefter att jag precis börjat och är långt ifrån optimalt med stöd osv änsålänge är jag ändå nöjd. Det är mest på skoj helt enkelt, samtidigt som jag övar in lite skjutvana. Och ja, kul med lite uppmuntring kring vapenvalet!! Känns otroligt roligt änsålänge.
Senast redigerad av Tenere 23 jan 2024, 14:05, redigerad totalt 1 gång.
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 23 jan 2024, 14:02

Luftpangarn skrev:Att skjuta på burkar är kul, det håller nog alla med om! :wink: :-) Burkar finns det ju dessutom i alla storlekar, Min favorit är vita medicinburkar. Den sega plasten de består av, splittras inte och skräpar inte ner omgivningen. Dessutom tål de en sjudjädrans massa träffar, innnan de är uttjänta. En av FT entusiasterna här på forumet, har jag sett sätter upp burken på ett armeringsjärn, nerstucket i marken. Då slipper man gå fram och resa burken, och träffar blir ändå tydliga, när burken skramlar runt. :)


Vilket skojigt tips, ska jag definitivt prova!
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Följande användare vill tacka Tenere för detta inlägg
Luftpangarn (23 jan 2024, 16:10)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 23 jan 2024, 14:04

vettedax skrev:tycker TS skall prova med 15 meter å sittande med stöd.. Så han lär känna bössan mer. letade lite på tuben å råka komma till en snutt där han sköt en gris i skallen med liknande bössa.. grisen somna in så snällt.


Ja inom närmsta veckorna här ska jag ordna ordentligt stöd sittandes så jag kan finlira in siktet mm och öva på, bara det här milda vädret håller i sig (någon plusgrad just nu). Usch låter vanskligt att skjuta så stort djur med luftgevär... Men bra att veta att det går att få mer fart i bössan ifall man kommer på de tankarna :twisted:
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav vettedax 23 jan 2024, 14:06

Jag testade lite i dag med en gammal Diana 35 från 77..15 meter sittande på en stol å ett rangligt kamerastativ som stöd.höll mig inom 10 mm ganska lätt.. å då är bössan nästan 50 år å gubben gammal.. .
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 23 jan 2024, 19:59

Har precis gjort moden som rekommenderades tidigare i tråden, skrev ut en distansring om (5x8,5x2,75mm) och monterade i avtryckaren. Herrejösses vilken skillnad! Nu behövs bara ca 1/3 av längden på avtryckaren för att skottet ska gå, inte som förut när man fick dra i evigheter och fundera vad som händer. Gick på en något mindre dimension än vad som rekommenderades i nåt av klippen för att slippa problem med att säkringen glappar, säkringen verkar fungera precis lika bra som tidigare så det är skönt.

Hoppas det blir lugn vind imorgon så man får testa på tavlor och se om det blir någon skillnad i verkligheten också.

Den här videon visar skillnaden före/efter rätt bra: För att följa länken så måste du registera dig.

Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Följande användare vill tacka Tenere för detta inlägg
Luftpangarn (23 jan 2024, 20:50)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Luftpangarn 23 jan 2024, 20:57

Tenere skrev:... skrev ut en distansring om (5x8,5x2,75mm) och monterade i avtryckaren ...Gick på en något mindre dimension än vad som rekommenderades i nåt av klippen för att slippa problem med att säkringen glappar, säkringen verkar fungera precis lika bra som tidigare så det är skönt.


Jaha, så har du blivit vapenmekare också! Det gick fasligt snabbt! :thumbupp:

Det här börjar väldigt lovande, skulle jag vilja påstå! :Thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2025
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1389 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 24 jan 2024, 16:31

Luftpangarn skrev:
Tenere skrev:... skrev ut en distansring om (5x8,5x2,75mm) och monterade i avtryckaren ...Gick på en något mindre dimension än vad som rekommenderades i nåt av klippen för att slippa problem med att säkringen glappar, säkringen verkar fungera precis lika bra som tidigare så det är skönt.


Jaha, så har du blivit vapenmekare också! Det gick fasligt snabbt! :thumbupp:

Det här börjar väldigt lovande, skulle jag vilja påstå! :Thumbupp:


Haha jajamän! Tänkte att jag inte skulle pilla med sån finmekanik men såg väldigt enkelt ut på video - och det var det också. Kul att få se innanmätet på en bössa också.

Gjorde iordning altanen idag med skottande, bord osv. Provade att efterapa "artillery hold"-videon så gott det gick men såklart mycket övning kvar där. Spridningen horisontellt blev mycket bättre, någon som har en idé om vad jag ska ändra för att minska vertikala spridningen?

Dagens tavlor är som följer (stående mot räcke, sittande med bipod, sittande med ärtpåse):

För att följa länken så måste du registera dig.

Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav börne 24 jan 2024, 17:16

Viktigt att alltid göra likadant, krama av skottet, det är där ett kasst avtryck ställer till det när man inte har en aning om när skottet ska gå & man får nästan ta i för att trycka av, nu ska man såklart inte vänja in ovanor. Men annars är det samma samma samma för att få god precision.

Hur mycket vind hade du? Det påverkar både i sida & höjd & mer än man tror.

Medvind höjer & motvind sänker, vind från höger eller vänster är ju lätt att förstå. Har du vind snett bakifrån/framifrån drar kulan iväg, se bilden nedan.

Olika ammo kan sprida mer eller mindre, även samma diabol kan skilja mycket, olika batcher går olika bra i pipor. Ett evigt testande, men har man hittat rätt köp många i den batchen. Du ser denna på baksidan, t.e.x. JSB har ett långt nummer på klisterlappen.
Bild

Det är mycket att lära sig i början.

Sen är ju egenprecisionen i vapnet en stor del av det hela, sprider bössan även om man gör allt rätt ja då är man ju rökt. Nu vet jag inte hur din bössa kan gå, en i klubben för en hel del år sedan köpte en Stoeger av annan modell, den gick aldrig bra... Hoppas det inte gäller din, det fanns en anledning till att vi var en del som brast ut i kör... KÖP EN HW30S!!!!!

Vad gäller riktning på vind & var diabolen tar vägen är detta bra att ha i minnet.
Bild

Hur sitter du när du skjuter? Ska du skjuta sittande från bänk som vi kallar det så försök sitta så här. med stöd för armbågen. Här kör jag inte artillery hold för detta är en PCP bössa utan rekyl, men försök få stöd så som jag får här. Har du bara ettt vanligt bord så sitt inte bakom det utan vrid bordet så att du kommer in med kroppen & kan få stöd med armbågen om du fattar hur jag menar.
Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18801
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2839 gång
Tackad: 6087 gånger i 2392 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Luftpangarn 24 jan 2024, 21:33

Jag sticker ut hakan, och säger att av dessa tre tavlor att döma, verkar du ha någorlunda ställt in siktet centrerat i horisontalplan. Men det här är förståss bara tre tavlor, med våldsam spridning över tavlorna, så att bedöma är inte precis enkelt. Så jag håller med om att spridningen vertikalt nog är mest oförklarlig.

Jag återkommer till att du bör först lära dig geväret på 10m, för det är ju tamejfan i stort sett ALDRIG vindstilla. Sommartid kan man kolla om löven och gräset verkligen inte rör sig ett smack. På vintern kan man knyta ett snöre / en snutt garn på en gren. (Folk som skjuter benchrest sätter tom upp flera vimplar längsmed kulbanan, vill jag minnas jag sett.) Man blir förvånad över att det man förr uppfattade som vindstilla, faktiskt inte är det! Det finns ett skäl till att man alltid anger om en tavla skjutits innomhus eller utomhus. Har man möjlighet att skjuta innomhus, så ger det säkrare ledtrådar.

Att medvind lyfter kulan tycker jag är enkel minnesregel. "Positivt med medvind, det lyfter ju tillvaron" typ som idiotisk minnesknep, sån't där som minnesmästare sysslar med. :-)

Kanske kan du låna en korridor på jobbet en liten stund tex fredag efter att alla gått hem? Fyll en papplåda med tygtrasor, det stoppar alla kulor! Så man behöver inte släpa på ett kulfång.

Du kan ju även prova att skjuta på jättekort avstånd innomhus hemma, om siktet tillåter det. Kan ju kanske avslöja om vinden spökar.

Å andra sidan gissar jag att vinden bara förklarar max halva spridningen, förmodligen mindre, om du nu tyckte det var "vindstilla" - vilket det nog som sagt inte var. :wink:

Vuxna brukar sällan skjuta liggande, av bekvämlighetsskäl ( :lol: ), men det är ju faktiskt en otroligt enkel ställning att få bra stabilitet.

Annars tror jag att i grunden har du mest inte hittat någon avslappnad ställning. Och jobbar man hela tiden med kroppen, så blir det djäkligt svårt. Är ju inte precis säkert att altanräcket sitter på rätt höjd för avslappnad ställning. Tipset att vrida bordet, så du mera kan stödja armbågen som på börnes bild, är verkligen bra! jag tycker själv att jag alltid får hålla på att skjuta på stolen hit och dit, för bordskivan inte sitter på rätt höjd. Och då blir det inte avslappnat. Så jag blir väldigt glad om vädret tillåter att jag sitter på en filt på marken. Då skjuter jag otroligt mycket bättre!

Försök vara uppmärksam på när du känner dig bekväm, och upprepa den ställningen. Och för guds skull, slappna även av mentalt! Skit i om förra skottet var dåligt eller bra, och mentalt "vila i skottet" du just skall ta, inget annat, Inte tex "att om jag även skjuter nästa skott bra, så blir det här en kanontavla!" Skytte är en övning i det andra kallar "mindfullness". :-) OK, det här resonemanget är mer påtagligt när du börjar få kläm på skyttet. Då blir skytte djäkligt avkopplande! Man blåser rent skallen från allt annat, om man lyckas med denna mentala övning. :)

När du hittat en bra ställning, tror jag det kommer börja lossna rätt bra! Några hundra skott på det, så kommer du nog känna flyt, gissar jag?!

Ja, såhär uppfattar jag skytte, men jag är inte skytteinstruktör. :wink:

(Beträffande vapnets egenprecision, VET jag inget om just ditt gevär. Men en gissning är att den inte är större än 30mm på 35m. Mest troligt mycket mindre!)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2025
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1389 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 25 jan 2024, 12:20

Tack för två mycket matnyttiga inlägg Börne och Luftpangarn. Änsålänge är det som sagt mest kul att ut och panga lite men för den sakens skull är det ju kul att jobba på att förbättra precisionen, även om det inte är dödsseriöst för mig (än sålänge iallafall haha). Det är så mycket mer att ha koll än man först tror. Försöker öva in det mer och mer så det sker naturligt.

Ett relativt stort hinder är att jag har ingen möjlighet att skjuta inomhus och fingrarna (och kroppen) blir kall snabbt även om det bara är någon minusgrad. Ska definitivt flytta till ett närmare mål men det är djup snö ivägen, kanske skottar upp en ny stig till helgen.

Det är inte vindstilla, varken idag eller igår, men det är väldigt stillsam vind och i min högst okvalificerade gissning har inte vinden särskilt mycket med spridningen att göra utan det är säkert något jag gör.

Sköt en serie nu på lunchen, med justerat bord (bra tips Börne!) samt improviserad sandsäck och ärtpåse för att få bättre höjd/ avslappnad ställning. Bättre men inte bra, mer finlir kvar där. Tavlan rätt snarlik den senaste från igår som sköts från samma position. Oavsett tror jag kylan gör det svårt att slappna av men den meditativa känslan finns där hela tiden! Det är väldigt skönt att helt fokusera på måltavlan, vapnet och andningen en stund.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Tenere 25 jan 2024, 15:01, redigerad totalt 1 gång.
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Följande användare vill tacka Tenere för detta inlägg
Luftpangarn (25 jan 2024, 16:45)

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 25 jan 2024, 13:29

Kunde inte hålla mig så gick ut och sköt en serie till. Försöker hålla mig till 10 skott per tavla nu så att det ska bli någorlunda jämförbart, lätt att tappa räkningen dock. Syns tyvärr inte jätteväl i siktet heller, försöker ställa in så gott det går men får inte riktigt knivskarpt fokus - fotar mycket och om optik inom sikten är något att likna med kameraobjektiv så brukar inte kitobjektiven direkt vara något att hänga i granen. Eller så fattar jag inte inställningarna.

Nåja, gjorde en till sandsäck medelst ziplock-påse (väldigt smidigt) för att få lite bättre ställning. Vet inte om det gjorde skillnaden, men denna serie kändes bättre. Eller så var jag bara lugnare. I princip vindstilla nu skulle jag säga, ett väldigt stilla snöfall som faller iprincip rakt ner. Är försiktigt positiv till att gruppen nu är inom en kvadrant iallafall.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Tenere 25 jan 2024, 15:09, redigerad totalt 2 gånger.
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav vettedax 25 jan 2024, 13:47

Kan du ta ett kort på siktet så vi får se vad det är för nått?
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav vettedax 25 jan 2024, 14:57

Jag tittade på bilden av din bössa å tycker siktet sitter väldigt långt bak. När du siktar så skall du ha en stor bild i siktet med skarpa kanter i ytterkanterna.då har du rätt avstånd till ögat. antagligen kan du bara justera hårkorsets skarphet på ditt sikte å då tittar du mot himlen å justerar tills hårkorsets är knivskarp. blunda å titta snabbt igen å då skall det va skarpt. jag tror inte du kan justera siktet för olika avstånd. Det gör man oftast med den främre linsen å kallas paralaxinställning. Det går på vissa sikten att lossa den främre ringen på siktet å under den justera linsen in å ut med tex en sax i de små spåren.
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Batistuta 25 jan 2024, 15:01

Tenere skrev:Kunde inte hålla mig så gick ut och skjöt en serie till. Försöker hålla mig till 10 skott per tavla nu så att det ska bli någorlunda jämförbart, lätt att tappa räkningen dock. Syns tyvärr inte jätteväl i siktet heller, försöker ställa in så gott det går men får inte riktigt knivskarpt fokus - fotar mycket och om optik inom sikten är något att likna med kameraobjektiv så brukar inte kitobjektiven direkt vara något att hänga i granen. Eller så fattar jag inte inställningarna.

Nåja, gjorde en till sandsäck medelst ziplock-påse (väldigt smidigt) för att få lite bättre ställning. Vet inte om det gjorde skillnaden, men denna serie kändes bättre. Eller så var jag bara lugnare. I princip vindstilla nu skulle jag säga, ett väldigt stilla snöfall som faller iprincip rakt ner. Är försöktigt positiv till att gruppen nu är inom en kvadrant iallafall.
För att följa länken så måste du registera dig.


Skjuter du på 40 meter så börjar du närma dig godkänt för ett icke tävlingsvapen. Cirka 50 mm spridning uppskattar jag det till om man tar bort något skott. Det går säkert att krympa till 30 mm men det kräver övning och kanske ett bättre sikte.
:smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1661 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 25 jan 2024, 15:05

vettedax skrev:Kan du ta ett kort på siktet så vi får se vad det är för nått?



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav vettedax 25 jan 2024, 15:05

Ja 40 meter är långt ju.
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 25 jan 2024, 15:07

vettedax skrev:Jag tittade på bilden av din bössa å tycker siktet sitter väldigt långt bak. När du siktar så skall du ha en stor bild i siktet med skarpa kanter i ytterkanterna.då har du rätt avstånd till ögat. antagligen kan du bara justera hårkorsets skarphet på ditt sikte å då tittar du mot himlen å justerar tills hårkorsets är knivskarp. blunda å titta snabbt igen å då skall det va skarpt. jag tror inte du kan justera siktet för olika avstånd. Det gör man oftast med den främre linsen å kallas paralaxinställning. Det går på vissa sikten att lossa den främre ringen på siktet å under den justera linsen in å ut med tex en sax i de små spåren.


Nu när du säger det ser det ut att sitta rätt lång bak. Vad är bra avstånd, finns någon tumregel?

Vad jag förstår finns det tre justeringar att göra på siktet (förutom upp/ner och höger/vänster):
Parallax - sitter längst fram
Zoom - sitter i mitten/bak
Fokus? - sitter allra längst bak, en ring utan markering som man kan vrida på. Vet inte exakt vad som händer mer än viss förstoring/ fokusändring
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav vettedax 25 jan 2024, 15:19

Ok då har du alla justeringar... Rätt avstånd till siktet är när du har full bild ända ut i siktet..bakersta justeringen är bara för hårkorset som skall va skarpt om du tittar upp i himlen... sen har du skärpan för avståndet längst fram... När den är rätt inställd skall du om du lägger bössan på sidan riktad mot målet på nått mjukt. uggla runt med ögat i siktet utan att vidröra bössan. Du kommer se att hårkorset flyttar sig allt eftersom du ändrar ur du tittat. Rätt inställt här är när hårkorset är på samma ställe oavsett hur du uggla runt med ögat. brukar ta en stund innan man får till det. Där kan man nu göra nån markering på siktet med en tejp tex. prova detta
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 25 jan 2024, 15:21

Batistuta skrev:
Tenere skrev:Kunde inte hålla mig så gick ut och skjöt en serie till. Försöker hålla mig till 10 skott per tavla nu så att det ska bli någorlunda jämförbart, lätt att tappa räkningen dock. Syns tyvärr inte jätteväl i siktet heller, försöker ställa in så gott det går men får inte riktigt knivskarpt fokus - fotar mycket och om optik inom sikten är något att likna med kameraobjektiv så brukar inte kitobjektiven direkt vara något att hänga i granen. Eller så fattar jag inte inställningarna.

Nåja, gjorde en till sandsäck medelst ziplock-påse (väldigt smidigt) för att få lite bättre ställning. Vet inte om det gjorde skillnaden, men denna serie kändes bättre. Eller så var jag bara lugnare. I princip vindstilla nu skulle jag säga, ett väldigt stilla snöfall som faller iprincip rakt ner. Är försöktigt positiv till att gruppen nu är inom en kvadrant iallafall.
För att följa länken så måste du registera dig.


Skjuter du på 40 meter så börjar du närma dig godkänt för ett icke tävlingsvapen. Cirka 50 mm spridning uppskattar jag det till om man tar bort något skott. Det går säkert att krympa till 30 mm men det kräver övning och kanske ett bättre sikte.
:smt020


Oh la la :smt021

Kul att det går åt rätt håll, fortsätter att öva! :smt037
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Artemis SR1250S som första gevär? (Stoeger RX20TAC köpte

Inläggav vettedax 25 jan 2024, 15:25

Kom ihåg att om du zoomar med billiga sikten så ändrar sig allting. Bara dyrare sikten som klarar det.
vettedax
 
Inlägg: 2257
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 253 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Artemis SR1250S som första gevär?

Inläggav Tenere 25 jan 2024, 15:40

vettedax skrev:Ok då har du alla justeringar... Rätt avstånd till siktet är när du har full bild ända ut i siktet..bakersta justeringen är bara för hårkorset som skall va skarpt om du tittar upp i himlen... sen har du skärpan för avståndet längst fram... När den är rätt inställd skall du om du lägger bössan på sidan riktad mot målet på nått mjukt. uggla runt med ögat i siktet utan att vidröra bössan. Du kommer se att hårkorset flyttar sig allt eftersom du ändrar ur du tittat. Rätt inställt här är när hårkorset är på samma ställe oavsett hur du uggla runt med ögat. brukar ta en stund innan man får till det. Där kan man nu göra nån markering på siktet med en tejp tex. prova detta


Grymt tips ska prova runt lite! Då är jag med på vad den där bakersta ringen gör också.
Tenere
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2024, 19:23
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer