Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav klasse10 22 mar 2024, 00:16

Jag har ett fwb 150 som har betett sig lite konstigt. Ibland har det fungerar fint vid uppspänning men ibland rör sig inte mekanismen som den ska. Verkar som den fastnar på något sätt när den bo9rde röra sig bakåt. Men så plötslig men spännarmen i ca 90 grader kommer rörelsen och pipan och resten av mekanismen kommer åkande med ett klick. När jag hade delat på geväret och stod och tittade på mekanismen, för vilken gång i ordningen vet jag inte, så råkade jag peta på den delen som heter "detent bar" eller "raststange" eller "fångstång". Det visade sig att den hade brutits vilket jag har förstått inte är helt ovanligt. Nu undrar jag om det är någon här som vet varför den bryts. Som jag ser det har den bara att göra med spännarmens rörelse och hindrar den från att kunna gå tillbak innan man har spännt den fullt ut. Någon direkt belastning på den tycks det inte vara. Är det ren utmattning i materialet som får den att brista eller kan det vara något annat fel i geväret?
klasse10
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2023, 02:31
Ort: Laholm Sweden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Laholms skytteförening
Luftvapen favorit: diana 10

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav ryden 22 mar 2024, 14:26

Det är vanligt och troligen är det dålig design, jag har bytt ett par under åren.
För det är denna du pratar om, eller hur?

Bild

Det verkar som den borde haft två stödpunkter, eller är materialet felhärdat

Edit:
Tydligen är det gjutna delar istället för frästa, vilket gör dem sprödare

Antagligen har man slagit i geväret någonstans med spännarmen öppen och då hamnar belastningen på kuggstången
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav Chris 22 mar 2024, 22:52

det händer inte "ofta" på en FWB med denna kuggstång.
om man antar att bössorna vi har och skruvar med har för det mesta ett liv bakom sig med många hundratusentals skott om inte mer i föreningslivet innan de hamnade hos privatpersoner och kuggstången ger sig för första eller andra gången då kan man inte prata om en "svag del" eller utsatt punkt men tidpunkten är relativ "normal" efter 30-50 år och detta antal uppspänningar.
visst händer det nån gång men jag har renoverat en hel del verkligen gamla skrothögar men tror inte att det va 5% med trasiga kuggstångar.
FWB300(S) är byggda för 10-15 000 000 (millioner) skott... med bara slitdelar som ska bytas då är det inte så farligt med en bruten kuggstång efter typ 1 million skott.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1414
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav ryden 23 mar 2024, 20:58

Nej, det kanske inte är ofta. Jag har bytt på kanske fem- sex gevär och det är ändå en ganska stor del av de gevär jag hanterat.
Men det beror antagligen på att ingen orkat reparera dem så de har samlats på hög. Bufferten var i stort behov av byte på de flesta i alla fall, så det var långt mellan servicarna på dem.
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav Chris 24 mar 2024, 21:34

ryden skrev:Men det beror antagligen på att ingen orkat reparera dem så de har samlats på hög. Bufferten var i stort behov av byte på de flesta i alla fall, så det var långt mellan servicarna på dem.

Så var det nog.... med den nya tekniken (SSP och PCP) som kom på 90talet då användes ju fjädervapen allt mer sällan och kanske bara på "prova skytte" tillfällen så de hamnade i förråd eller på vinden och pengarna för service lades hellre på nyare vapen... och det är ju för det mesta sånna vapen som kom ut på marknaden senare tid.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1414
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav klasse10 25 mar 2024, 21:52

hej och tack för era svar. Ni tycks alla vara överens om att det är utmattning och inget annat fel som orsakar brottet. Med de svaren känner jag mig lugn och vågar sätta in en ny. Denna bössan är precis en sådan Chris pratar om "hundratusentals skott i föreningslivet innan de hamnar hos privatpersoner" i detta fallet hos mig alltså. Och jag är fullständigt nöjd med den. Vem kan klaga, till hösten är den 59 år gammal.
klasse10
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2023, 02:31
Ort: Laholm Sweden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Laholms skytteförening
Luftvapen favorit: diana 10

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav klasse10 25 mar 2024, 22:03

Ett litet tillägg.Ryden du anser dessutom att den kan skadas av rent övervåld och den teorin är också fullt möjlig. Spännarmen är ju en hysat lång härvarm.
klasse10
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2023, 02:31
Ort: Laholm Sweden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Laholms skytteförening
Luftvapen favorit: diana 10

Re: Varför bryts "detent bar" i fwb 150 0ch 300?

Inläggav Chris 25 mar 2024, 22:30

klasse10 skrev:hej och tack för era svar. Ni tycks alla vara överens om att det är utmattning och inget annat fel som orsakar brottet. Med de svaren känner jag mig lugn och vågar sätta in en ny. Denna bössan är precis en sådan Chris pratar om "hundratusentals skott i föreningslivet innan de hamnar hos privatpersoner" i detta fallet hos mig alltså. Och jag är fullständigt nöjd med den. Vem kan klaga, till hösten är den 59 år gammal.

du kommer vara supernöjd med bössan... den är byggd för evigheten faktiskt och en FWB300 från 60talet är precis inskjuten och har många år till att ge :Thumbupp:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1414
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer