Kikare med weawer snabbfästen & öppnna riktmedel

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kikare med weawer snabbfästen & öppnna riktmedel

Inläggav Luftpangarn 19 okt 2020, 00:08

EDIT: Poängen i denna första del, är att kikarsiktesmontage kan vara betydligt krångligare än man tror att fungera. På Artemis 600 / 900 , samt Hatsan AT44 gav jag upp. Detta utan extraönskan om att kunna använda öppna riktmedel - där handlade det bara om "fast" montering.

Jag tycker mycket om att skjuta med öppna riktmedel, men vill ju lära mig använda kikarsikte FT-style också. När jag nu hittat en bössa jag verkligen gillar, och har skjutit massor med dess öppna riktmedel, kändes som att det var på tiden att göra ett nytt försök att ta tag i kikarsiktesbiten.

Planen denna gång, har varit att hitta en låg adapterskena från kilspår till weaver, och sedan använda snabbfästen för weaverskena. Både ringarna och skenan har jag köpt billigt på Wish, men det känns faktiskt mycket stabilt.

Weaver adapterskenanan har tom vertikal stoppskruv, som passar i raden av fördjupningar för detta, som finns i mitten av kilspårsfästena på geväret. Egentligen är det litet oväntat, tänker jag, för det är ju ett rekylfritt gevär. Men skadar gör det ju inte i alla fall.

När jag nu monterade sakerna, var jag spänd på;
1) Skulle adapterskenan vara tillräckligt låg, för att de öppna riktmedlen inte skulle skymmas? -JA!
2) Skulle det gå att få till rätt okularavstånd /"eyerelief", och på sådant sätt att öppna siktet kunde sitta kvar? -JA!
3) Skulle man då också komma åt att ladda magasinen med tanke på tumhjulet? -JA!

Redan idag, vablev jag jättetacksam, att kunna snabbt och enkelt kunna växla riktmedel, då det bums visade sig att kikarsiktet måste shimsas i nedre bakkant. Höjdjusteringen "slog i botten, och träffpunkten hamnade iaf 15cm lågt på 13m. Två (lagom?) remsor ölburksplåt kanske löser saken?

Nu var det så kallt, att jag bara kände för att skjuta slut på den enda 12g CO2 kapsyl jag laddat med idag. Så det blev öppna riktmedel på 25 & 30m, vilket var kul. Så jag behövde inte hänga läpp över att kikarmontaget måste fixas med ytterligare.

Tyvärr skall det bara vara +5 grader i morgon, och CO2 funkar egentligen knappt under +8. En stund funkar det dock, om bössan & CO2 patronerna kommer direkt från inomhusvärmen. Nu ser det ut att bli en hel del dagar frammåt, med mer än +8 grader. (Får se om jag fixar tryckreglerad lufttank också. Frågan är bara hur mycket jag egentligen har lust att skjuta utomhus under +8 grader?)

Looken blev oväntat cool tycker jag, med all metall svart färg, mot den mörkgrå syntetstocken.

Kolvkamshöjning på 10-15mm bör jag nog se till att fixa.

Fortsättning följer.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer