Kikarsikte...

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kikarsikte...

Inläggav Micke 02 jul 2008, 19:20

Jag köpte för ett tag sen ett kikarsikte för drygt en tusenlapp.

Konstaterade att man nollar det på ett visst avstånd, och om man skjuter på kortare avstånd träffar kula under, och på längre avstånd över, och sedan blir det en punkt långt bort där kulan har dalat så mycket att den träffar rätt, och längre bort under igen.

Så, jag funderade på saken, letade lite på nätet, och hittade ett Zeiss som kostade 25 papp, och klarade av att visa avståndet digitalt i siktet, ett Bushnell, för hälften som man ställde in ammunitionstyp på och därefter skulle träffa rätt, åxå baserat på en laser.

Eftersom jag nu är lite oppfinnare, tänkte jag att man borde kunna fixa hela problemet med en stegmotor och lite elektronik. Man matar då in V0, parallaxfel och lite ballistiska data på ammunitionen så borde man få ett sikte som visar där man kommer träffa. Kollade mot formler m.m. , och det visade sig att man borde kunna få det att funka på 6mm när på avstånd mellan 100 och 600m.

Sedan ritade jag lite på funktionsprincipen, och det blev så här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Detta är bara en principskiss, och monteras in ett triangulärt "hus", med infästningar så att det funkar. De aktuella data man har, matar man in antingen via ett litet minne, eller en USB-port.

Kommentarer? Jag tänker mig att man kan använda alla befintliga kikarsikten, men i st.f. att ha det fastmonterat sätter man det på en sådan här grunka...

Tror ni det kan vara något? Kanske inget för luftbössor på 10m, men...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Micke 02 jul 2008, 21:58

Ok, nu har drygt 30 pers kollat på den här prylen. Är det ingen som har en teknisk eller annan kommentar baserad på skjuterfarenhet eller så?

Jag är tacksam för all "input"...

Som alltid när det gäller ideér är det negativ och konstruktiv kritik som är bäst...jag är bara en knasig amatör som har nästan ingen erfarenhet av skytte.


/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ogster 02 jul 2008, 22:09

Menar du att stegmotorn ska styra höjdratten?
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 02 jul 2008, 22:30

Nix, det funkar så att stegmotorn, med ett litet kugghjul, går på det stora kugghjulet som har en gänga i mitten. Denna gänga går på en 'gängad stång' som höjer eller sänker hela kikarsiktet.

Jag hade ursprungligen samma tanke som du, d.v.s. att man skulle låta en stegmotor justera höjdvredet på kikarsiktet, men efter lite funderande släppte jag den idén.

Jag var inne på att köra samma konstruktion med en kona, men problemet blir då att höjdökningen på kikarsiktet inte blir linjär i förhållande till stegmotorns vridning.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ogster 02 jul 2008, 22:34

Smart idÈ.

Är det tänkt att allt ska gå med automatik eller typ en knapp när man siktar på målet å då ställer det in sig?
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 02 jul 2008, 22:40

Jäpp, man kan ju inte köra laser och elektronik hela tiden. Det behövs ett litet 9V-batteri för att driva detta. Så därför får det bli en knapp man trycker på när man har målet i sikte, och när man trycker på den läser lasern avståndet och sedan görs uträkningen, och stegmotorn finjusterar kikarsiktet till rätt träffpunkt för korset.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ogster 02 jul 2008, 22:46

Låter klokt!

Men blir det inte svårt att få lasern att följa siktlinjen från 100-600m?

(Kan ju bli lite knepigt om målet är på 200m å lasern siktar på några grantoppar 400m bort!)
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 02 jul 2008, 22:55

Skitbra input! Och tack vare den fick jag en utvecklingsidé...man kopplar en mikroswitch på tryckpunkten, så att avståndet läses bara när man trycker på avtryckaren, och då justeras siktet.

Men för att svara på din fråga - prylen är den att lasern sitter någon centimeter under siktet, och den punkt du siktar på är åxå den punkt lasern läser avsåndet på. Alltså, lasern sitter inte på geväret, utan siktet.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Silwer 03 jul 2008, 09:11

Hur matar du in infon i systemet då? ska du ha en bärbar dator med dig ut hehe?

Intressant idé, men lite krånglig, en laseravståndsmätare kostar ju en del med.

Prova bygg en då så får vi se hur det funkar.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Jultomten 03 jul 2008, 10:16

Vore det inte enklare att börja med en prototyp som justerar höjdskruven i stället? Då slipper du störas av eventuella glapp i ditt fäste.
Om du dessutom använder ringar med RIS ovantil (de som används för laser eller bildförstärkare) kan du sätta dit hela maskineriet där :)

Bild

Kul projekt! /Micke
Senast redigerad av Jultomten 03 jul 2008, 10:25, redigerad totalt 1 gång.
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:47
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Jultomten 03 jul 2008, 10:20

Billig (tillförlitlig?) avståndsmätare: För att följa länken så måste du registera dig.



/Micke
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:47
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 03 jul 2008, 10:38

Silwer:
Info till systemet: Funderat lite på detta och ser två lösningar; antingen har man informationen på ett litet minne av samma typ man har i digitalkameror, och sätter detta minne någonstans på manicken, eller åxå har man en usb-port man använder för att ladda upp informationen till ett befintligt minne på kretskortet. Elektronik/kretskort/processorer/minnen kan man idag göra bus-små, och med en himla massa kraft, så en bärbar dator vore att ta i.

Lasrar...har ingen aning om vad de kostar...men det sitter ju sådana på Bushnell och Zeissgrunkorna.

Jultomten: Ok, jag hade ingen aaning om att det fanns sådana prylar, och man kanske kan tänka sig använda dessa delar på något sätt. Ska kolla lite om jag får en stund över.

Alltså, grejen är så här - jag ville bara studsa den här idén på er för att se om den är möjlig och logisk. Jag har liksom inga planer att göra en sådan här inom överskådlig framtid. Jag har några andra projekt som inte har med pangpinnar att göra som ligger före.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Jultomten 03 jul 2008, 10:45

Man skulle säkert kunna bygga prototyp med Lego mindstorm förutsatt att man fick in avståndsdata.

Annars är ju instruktionen om kikarinställning som Wolfpack postade För att följa länken så måste du registera dig.


och en avståndstabell billigare, men långt ifrån lika kul att sätta ihop.

/Micke
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:47
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 03 jul 2008, 11:13

Ok, en avståndsmätare kostar 50 GBP, men då är det med deras vinst, och en massa man inte behöver. Köper man delarna som ren elekronik kommer man bergis billigare undan.

Tack för länken till den där kikarsiktesmanualen! Jäpp, det finns några olika sätt att styra stegmotorn rätt. Antingen har man tabeller för olika kulor, V0 och så, eller åxå har man en matematisk formel. Eller en kombination av dessa två...

Ett annat problem är ju att fixa en mekanism som inte påverkas av rekylen, d.v.s. går tillbaka till samma läge efter varje skott, och inte får skador i längden av smällarna...

/Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Jultomten 03 jul 2008, 11:50

Sätt igång och bygg avståndsmätaren, verkar ju buslätt! ;) För att följa länken så måste du registera dig.



/Micke
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:47
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Silwer 03 jul 2008, 12:01

Det hela måste ju bli kompakt i slutändan med, men en prototyp kan du ju testa att bygga.

Jag får erkänna att det här är överkurs för mig, men det är ju alltid kul med sånna här projekt ändå även om jag lär fotsätta skjuta som vanligt, på luftvapen har ,man ju heller inte någon enorm nytta av automatisk justering.

Men för vapen man skjuter med på väldigt varierade avstånd där det skiljer som du säger en halv kilometer mellan målen där är det en annan femma.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Micke 03 jul 2008, 12:31

Urrkk det där var krångligt - det blir en lastbilsflaksmonterad jättegrunka i skogen..., ok, jag är ingen klippa på elektroniken, men jag känner en herre som är...det verkar i alla fall funka så att man triangelmäter mot laserpunkten, på samma sätt som gamla avståndsinstrument i lumpen för en massa år sedan. När man har vinklarna kör man med tangens och kan räkna ut avståndet.

Finns förresten något som heter LIDAR åxå som kanske är användbart.

Annars kan man väl sno en laserpistol av polisen, de borde kunna mäta avstånd. Men man kanske inte får sno av polisen....

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Silwer 03 jul 2008, 12:53

Det finns lasermätare med punkt, typ Leica, men de är skitdyra grejor, vet heller inte hur långt de längs kan mäta.

Visst kan man triangelmäta men oftast funkar de så att man tar ut ett märke vågrät mot föremålet och sen en mätning till på toppen av föremålet om man nu ville veta höjden hyfsat exakt.

Men alltså några meter hit eller dit är ju skitsamma på hans sikte så det kanske finns nåt billigt skräp han kan ta grejor från.

Det blir överkurs om du ska triangelmäta avståndet :lol:

Då skjuter jag hellre på känn isf.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Micke 03 jul 2008, 12:54

Silwer: Jäpp, jag kom ihåg i lumpen när man sköt med spårljus, då såg man hur kulan dalade. Om man har en kula i luften 1 sekund, dalar den knappt 5 m neråt...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer