Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Callmenobody 26 feb 2014, 07:25

scratch skrev:Det är väl inte så svårt att räkna ut att det handlar om ekonomi.
Att skära in en picatinnyrail enligt mil-spec kräver dels mer utgångsmaterial samt mer bearbetningstimmar vilket skulle trissa upp priset på ett luftgevär, och med tanke på medelluftgevärsskyttens betalningsvilja för saker och ting så är det sålunda inte ekonomiskt försvarbart. Bättre då att låta de som vill ha det köra någon form utav dovetail-picatinny adapterlösning.
Själv ser jag inget problem med 11mm laxspår. det tillverkarna möjligtvis skulle kunna lägga in är små urborrningar för eventuell rekylklack på fästet.


Hatsan fixar det ju som standard så varför skulle inte övriga kunna göra det med?
Och när det kommer till medelluftgevärsskytten så tror jag inte att någon hundring mer eller mindre på en finare HW, FX eller air arms hade gjort så stor skillnad. Jag hade iallafall betalat det extra istället för att fippla med adaptrar som jag gör nu.
Men det är ju jag.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav ogster 26 feb 2014, 07:51

Callmenobody:

Nu har jag aldrig sett Hatsans rail men har en stark känsla av att det knappast är en riktig picatinnyrail.

Att sätta en rail skruvad på en lådan blir aldrig lika bra som att använda frästa spår.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Callmenobody 26 feb 2014, 08:06

ogster skrev:Callmenobody:

Nu har jag aldrig sett Hatsans rail men har en stark känsla av att det knappast är en riktig picatinnyrail.

Att sätta en rail skruvad på en lådan blir aldrig lika bra som att använda frästa spår.


Det verkar vara ett fräst extraspår undertill.
Bild
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Jazz 26 feb 2014, 11:56

Jo det är riktigt gjort på Hatsan. Förövrigt sitter siktena mycket bättre samt är lättare att montera på en picatinny rail. Sedan ser jag inga problem med att de är skruvade på en del vapen. Visst man kanske måste kolla någon gång då och då att de inte lossnar.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav scratch 26 feb 2014, 12:31

Jag syftade mest på Hatsans fjäderbössor, och det syns ganska klart och tydligt att det inte är en äkta picatinnyrail.
För att följa länken så måste du registera dig.


Hatsans variant är garanterat limmad och skruvad i bössan, vilket väldigt sällan blir rakt, och detta leder till att man får justeringsproblematik i både vertiakl såsom horisontalled. Samt att om den börjar lossna så har man ytterligare kludd att felsöka varför bössan inte håller nollan.
Är det siktet, fästet eller skenan som felar?

Bättre då att enbart montera ett fäste direkt i en lax som är skuren i geväret.
En annan detalj är att den "picatinny" som är skuren på PCP-vapnet inte är en äkta picatinny, vilket kan leda till att du får problem när du försöker montera milspecfästen som är gjorda för att ha tighta toleranser. Har själv råkat ut för det kan jag säga.

Själv har jag picatinny på en utav mina krutbössor, denna är då skuren direkt i lådan. Helt ok.
Dock på en utav mina Tikkas väljer jag att inte ha picatinny för enda sättet att få dit det är att använda en limmad och skruvad historia, då monterar jag hellre rätt på laxen som finns där för att minimera risken att få strul i framtiden.

Luftgevär är inte heller så kraftiga att det finns någon anledningen till att ha något annat än laxspår. Jag körde min Diana 56 på full effekt med enbart ett sportsmatchfäste och den höll nollan med marginal.


Att skära ut en äkta picatinny på ett fjäderluftgevär skulle inte kosta några extra hundralappar, utan snarare tusenlappar, då det blir betydligt mer tid som går åt, samt att materialkostnaden hade ökat rejält.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Jazz 10 maj 2014, 21:48

Såg inte denna gamla tråd förrän idag. Nej Hatsan har inte klistrat på något utan det ät inskuren i blocket och den passar skit bra. Det är då ett Weaver fäste som är anpassat så att picatinny går att använda. Förövrigt håller jag på att anpassa alla mina gevär till picatinny. Sitter bra mycket bättre.
:Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav dagevert 11 maj 2014, 17:02

Det finnes vel to gode grunner til at det fortsatt er ellevemillimeterspor som er dominerende:

1- et spor frest rett i tuben kan ikke løsne.

2- et spor fres rett i tuben er mye billigere å lage enn en skinne som må skrus/sveises/loddes.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Jazz 11 maj 2014, 18:02

Billigare men inte bättre
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav aklaim 11 maj 2014, 19:11

pris slår nästan allt när det gäller tillverkning så om vinsten på att skära ut dovetail är 15% och att skära weaver är 14% av vad det kostar fabriken att tillverka så gör dom dovetails, nästan enda gångerna ett företag frångår det hela är när dom ska höja sitt anseende eller slå sig in på en ny marknad.

troligen är ju skillnaden större i % då weaver är mer avancerat och kräver fler steg och en cnc maskin kosta ca 16,6 öre i sekunden när jag gick i skolan för ett gäng år sedan (600kr timmen och det var vad skolan tog)

Nu är det nog inte dom tim priser dom ligger på där dom flesta luftvapen görs (och är en stor skillnad i pris på lego tillverkning och serie produktion) men siffror kan hjälpa till att klura ut hur mycket billigare det är för fabriker att skära ut dom simplare fästena

Räkna på 30 sec längre tid i maskin för varje bit som ska ha det mer tidskrävande fästet så ser man att det fort blir en del slantar det handlar om (30 sec är en grov uppskattning troligen rör det sig om tider på upp emot 1 minut i skillnad iaf om man vill ha en finnish som inte skrämmer bort kunder)
aklaim
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 10 mar 2014, 10:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Lecerof 11 maj 2014, 23:04

Sedan får man nog ta i beräkning att yielden blir lägre när du ska CNC-fräsa ut lite mer avancerade saker än två små skåror. Det är mer som kan gå fel och man vill ju ha en finish som kan representera märket på ett värdigt sätt, som aklaim sade.
Att produktionen går långsammare är ett rätt allvarligt bakslag i vinstmarginalerna.
Lecerof
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 06 maj 2014, 05:54
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Slaskmack 02 okt 2016, 19:08

Visst är det så här
Att när man "uppfann" kikarsiktet så behövde man något att fästa det i.
Alla detaljer på bössorna kom från rundstång. Man fräste då två kilspår längst bak på pipan eller på manteln
som alltid var rund. Därav begränsningen i bredd mellan spåren.
Detta medförde ofta problem. kikarna rörde sig. Man gjorde kraftigare modeller där man lödde fast en lös kilbas
utanpå bössan eller pipan istället. Men nu måste man behålla bredden på kilspåret eftersom alla kikarfästen som existerar är
gjorde för den ursprungliga kilbasen. Därför har man varit fast i dovetail dimensionerna, som är svårt att komma ur eftersom
folk inte vill köpa ny kikare när de byter bössa. Och de vill inte köpa nya fästen när de byter kikare.

Är inte helt säker på att detta är orsaken men det känns troligt. Och varför Weaver inte blivit standardiserat beror som med allt.
Folk fattar inte (ej inräknat Tyskar eller militären) att man måste standardisera saker innan problemen uppkommer.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Silwer 02 okt 2016, 19:14

fast idag PCP behöver du verkilgen Picatinny på den?.

luftavapen vill var smidiga och inet klossar som en del är till ingen nytta, så smalare block mm är för mig helt begripligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav bjerka 02 okt 2016, 20:50

Jätterolig tråd, det är den enda tråden på 3+ sidor som jag läst vartenda inlägg i.

Weaver är min favvo :)
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Silwer 02 okt 2016, 20:54

över picatnnity varför?

För luftvapen har jag ldrig råkat på nåt som absolut måste ha mer än dovetail får jag erkänna, men äger heller inget Hatsan 125 på fullt ställ ska erkännas, men de har väl 22mm?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav bjerka 02 okt 2016, 20:57

haha, så kan det vara.

Nej på luftsmällan känner jag nog inte att det behövs mer, dock kunde de kanske som någon skrev kosta på sig att fräsa ur för en rekylklack.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav Sniperr_ 03 okt 2016, 09:40

Min favorit är 1913 Picatinny. Finns många fina fästen till det
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Dovetail, varför existerar det fortfarande?

Inläggav _Axel_ 03 okt 2016, 17:07

aklaim skrev:pris slår nästan allt när det gäller tillverkning så om vinsten på att skära ut dovetail är 15% och att skära weaver är 14% av vad det kostar fabriken att tillverka så gör dom dovetails, nästan enda gångerna ett företag frångår det hela är när dom ska höja sitt anseende eller slå sig in på en ny marknad.

troligen är ju skillnaden större i % då weaver är mer avancerat och kräver fler steg och en cnc maskin kosta ca 16,6 öre i sekunden när jag gick i skolan för ett gäng år sedan (600kr timmen och det var vad skolan tog)

Nu är det nog inte dom tim priser dom ligger på där dom flesta luftvapen görs (och är en stor skillnad i pris på lego tillverkning och serie produktion) men siffror kan hjälpa till att klura ut hur mycket billigare det är för fabriker att skära ut dom simplare fästena

Räkna på 30 sec längre tid i maskin för varje bit som ska ha det mer tidskrävande fästet så ser man att det fort blir en del slantar det handlar om (30 sec är en grov uppskattning troligen rör det sig om tider på upp emot 1 minut i skillnad iaf om man vill ha en finnish som inte skrämmer bort kunder)


En 60°spårfräs är billigare än en special fräs som gör Weaver spåren, och man måste göra några pass tvärsöver också. Helt klart en fråga om pris detta! Tillverkare skiter i sin anseende nuförtiden, för länge sedan hade t ex cyklar alltid skärmar som gick ned under navhöjd så man slapp bli skitig på vintern, nu ska man vara glad om man kan få tag i skärmar som ens sitter kvar. Jag köper Gilles Berthoud skärmar, dyra men klart bäst!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Föregående

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer