hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 19:42

SwissArms 1-6X24 IR

Finns ingen parallax att ställa. jag har ett sånt sikte, och har jag det på 1X så är det helt parallaxfritt på korta avstånd, drar jag upp förstoringen blir det parallaxfritt på längre avstånd, hur funkar det trots avsaknad av parallax justering??
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav Etienne 25 jul 2015, 19:54

Rimligtvis är det bara så att du upplever det som parallaxfritt på lägre förstoring.

När förstoringen går ner så minskar "utslaget" av parallaxen proportionellt. Om du exempelvis ställer siktet på 6x och förskjuter ögats position bakom okularlinsen med säg 2mm så får ett viss grad av parallaxfel. Skruvar du sedan ner siktet till 1x förstoring så krävs det att ögat är 12mm förskjutet för att effekten ska bli densamma.

Utöver det så är det i de flesta situationer svårare att se mindre avvikelser med lägre förstoring på kikaren, så det spelar också in lite.

Det maximala parallaxfelet är emellertid oförändrat över olika grader av förstoring, det är bara "utslaget" som varierar med förstoringen.

Lästips: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php ... 2&p=241942
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav Etienne 25 jul 2015, 20:07

En annan förklaring kan iofs vara att fokusen ställer om sig i samband med att förstoringen ändras. Det är absolut inte ovanligt, men det brukar normalt inte handla om enorma variationer.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 20:23

nu blev de mycket att läsa sig in på. hehe.

så här är det på de siktet, lägger jag bössan på ett bord, kikar in i siktet på 1x förstoring, så ser jag att punkten i siktet är stilla på 8 meter oavsett om jag rör huvudet upp och ner, om det är helt stilla vet jag ej men så pass stilla inom någon mm på 8 meter vet jag, drar jag däremot upp förstoringen till 4-5x så rör sig punkten massor på 8 meter, men kollar jag däremot på längre avstånd, provade på 75 meter, då kunde jag inte få punkten att röra sig trots att jag rörde huvudet upp o ner, bössan låg still på bordet.

normalt ställer du parallax ratten på ett sikte, men här finns ingen, men tydligen verkar det som parallax blir i stort sett perfekt med ökad förstoring på längre avstånd, jätte bra tycker jag.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav Etienne 25 jul 2015, 20:36

strongman skrev:nu blev de mycket att läsa sig in på. hehe.

så här är det på de siktet, lägger jag bössan på ett bord, kikar in i siktet på 1x förstoring, så ser jag att punkten i siktet är stilla på 8 meter oavsett om jag rör huvudet upp och ner, om det är helt stilla vet jag ej men så pass stilla inom någon mm på 8 meter vet jag, drar jag däremot upp förstoringen till 4-5x så rör sig punkten massor på 8 meter, men kollar jag däremot på längre avstånd, provade på 75 meter, då kunde jag inte få punkten att röra sig trots att jag rörde huvudet upp o ner, bössan låg still på bordet.

normalt ställer du parallax ratten på ett sikte, men här finns ingen, men tydligen verkar det som parallax blir i stort sett perfekt med ökad förstoring på längre avstånd, jätte bra tycker jag.


Tja, det kan ju vara en finurlig konstruktion av något slag, avsiktlig eller oavsiktlig... :smt020

Det kan vara så att en del optik är "inoptimal" på så sätt att konstruktionen gör att man vid vissa förstoringar använder en mindre del av linserna, vilket får som effekt att parallaxen ändras motsvarande. Ett sikte med litet objektiv har mindre parallax än ett sikte med större objektiv under förutsättning att hela optiken kommer till användning.

Har du några specar eller liknande som man kan kolla på? Såna kan ge lite upplysning om vad som kanske är orsaken...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 20:59

detta är väl den bästa jag kan hitta snabbt

För att följa länken så måste du registera dig.



står dock inget hur parallaxen fungerar, men det är verkligen så, på 75 meter står punkten blick stilla vid 5 x förstoring, kollar jag sedan på närmare avstånd då får jag punkten att börja röra på sig, så något ändras med förstoring/parallax, till det bra tycker jag,

nu vill jag försöka få tag på ett likadant sikte, men verkar inte finnas att köpa någonstans? hmmmm.... letar förbrylt.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav T.Lundberg 25 jul 2015, 21:04

För att följa länken så måste du registera dig.

?
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 21:07

T.Lundberg skrev:http://www.funstuff.se/produkt/SwissArms-1-6X24-IR ?


Lagerstatus: Tillfälligt slut

:twisted:
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav Etienne 25 jul 2015, 21:11

Men är du verkligen säker på att punkten inte rör sig då?

Om fokus exempelvis är fast inställt på säg 25 meter (bara för att ta ett schysst exempel) så skulle den på 10 meter rör sig totalt knappt 1,5 cm från "halvmåne" till "halvmåne" om jag nu använder det uttrycket.

På cirka 75 meter så borde den i så fall röra sig cirka 7 cm totalt.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 21:26

jag kan kolla mer imorgon, jag blev förvånad att när jag ökade förstoring att parallaxen verka bli perfekt på längre avstånd, punkten i mitten är 4MOA stor och etsad så den svarta pricken är skarp och tydlig, när jag är på 5x förstoring på 75 meter så borde ju pricken som är 4 MOA vara ca 7.5cm stor, ska kolla mer imorgon, mörkt nu.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 21:27

på 8 meter när jag skjuter med pricken så tycker jag den rör sig max 1mm vad jag kan se, det vet jag, ska kolla mer på 75 meter imorgon i olika förstoringar.

ska även kolla olika avstånd från 25 till 150 meter och se hur de hela ligger till.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav Etienne 25 jul 2015, 21:36

Gör så.

För rör den sig verkligen bara någon enstaka millimeter på så kort avstånd så är definitivt fokusavståndet inom någon enstaka meter från det du mätt upp.

Skulle det vara så att fokus är på säg 10 meter så skulle punkten röra sig närmare 2 decimeter på 75 meter... I alla fall om siktet fungerar så som man tänker sig att ett sikte normalt sett fungerar.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 25 jul 2015, 21:43

2 decimeter på 75 meter rör det sig absolut inte, jag skulle nog säga max 1-2 cm på 75 meter vid 5x, ska kolla mer imorgon. och jag är ganska säker att sikten max felar på någon mm på 8 meters avstånd, då mina grupper med en bra bössa ligger på max 1-2mm cc på just dessa 8 meter, alltid...

återkommer efter forskat mer i ämnet imorgon.

är bara så förbryllad att siktet går att använda på längre avstånd med ökad förstoring utan att behöva bry sig om parallax felet, de perfekta siktet?? :-) :thumbupp: haha,,, återkommer om saken när jag vet mer imorgon.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: hur funkar parallaxen på ett sikte som detta?

Inläggav strongman 26 jul 2015, 19:27

Angående Parallaxfelet: kollat nu noga, på 75 meter och 1x ca en tegelsten i höjd minst, sedan blir det värre med 1.5x och 2x, men vid 2.5x är de ungefär som vid 1x, sedan blir det bättre, och vid 3x är det vad jag kan se Parallaxfritt, sedan blir det lite sämre igen, men inte så kasst som vid 1.5x och 2x..

vad kan man utläsa från detta? vid 75 meter Parallaxfritt vid 3-3.5x, vid 4-6x liten försämring, men mellan 1.5-2x är det sämst.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer