Pekare till parallaxhjul

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Pekare till parallaxhjul

Inläggav Leopold 04 okt 2015, 22:35

Haft litet konstiga bekymmer på sistone med vandrande träffbilder. Försöker hitta felkällor.

Rekylfjäderbössa, Sportsmatch fästen och troligen inget fel på dessa. Hawke Airmax 30 Sf 8-32x50 i detta fall men troligen ointressant vad det är för sikte.

Här är en felkälla som jag ev kan tänka mig, har att göra med som man ofta ser att klämma fast en pekare typ kreditkort i ena kanten av ringen:

För att följa länken så måste du registera dig.



Vad finns för erfarenheter av detta? Tekniskt sett är det ju inte direkt optimalt men om det "brukar funka" även på rekylerande vapen så kanske jag ska leta orsaker på annat håll. Att det kan funka på pcp är inte av intresse här.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12785
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav Silwer 04 okt 2015, 22:43

Hur menar du att kikaren är ofelbar och kan uteslutas helt?

Nyfiket frågat mest, det är ju inte kul om det är så givetvis.

Har du fler kikare att prova med annars?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav Leopold 04 okt 2015, 22:50

Nej kikaren är väl knappast ofelbar. Men upplever fenomenet att det tar oväntat lång stund för träffbilderna att stabiliseras när det är varierande temperatur. När det väl stabiliserats så är träffbilderna som väntat. Mina tankar gick till siktesmontaget och ev svagheter av denna "ful-lösning" som man ofta ser. Undrar om andra har några erfarenheter av hur "ful-lösningen" funkar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12785
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav martinw 04 okt 2015, 22:56

Ditt fula julakort är nog inte problemet, skulle gissa på chimsningen med alufolie eller internt i siktet. Byt till justerbara eller epoxi. Om inte annat så har du reducerat en felkälla.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav Leopold 04 okt 2015, 23:10

Det är shimsat med epoxy, syns nog inte så bra på bilden. Tror den felkällan kan elimineras. Men en konsekvens av detta är ju som synes att jag fick bygga upp med litet fler plastkortsbitar eftersom glappet blev större av shimsningen. Man får ett ganska asymmetriskt montage i bakre ringen, högersidan av ringen drar enbart mot kikarens tub medan vänstersidan mest drar fast plastkortsbitarna.

Tja... bara funderingar. Om detta verkligen är en potentiell felkälla så tänker jag att fler borde märkt av det. Om inte så får jag leta efter andra möjliga orsaker till problemet med vandrande träffbilder i början av skjutsesssion.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12785
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav martinw 05 okt 2015, 05:31

Om jag fått plats med flera lager plastkort hade jag bytt till kortet nederst och gummi överst. Byt till annan kikare och testa bort den fellällan. Går den jämt i fart när detta händer?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav Deichenpoff 05 okt 2015, 05:56

jag har gjort samma grej pch klämt fast en bit plast mellan ringarna,trodde dock inte ni åroffs gjorde dessa fullösningar.
men skulle man inte kunna sätta dit en kabelsko på ovansidan av ringen ist ? dom har ju en liten klämma fast funktion i ena änden.
iofs kört för din del om du chimsat så mkt,själv köpte jag ställbara fästen ist som var oändligt mer praktiskt.
du kan väl göra det du med nu när du ska köpa finkikare?
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Pekare till parallaxhjul

Inläggav Leopold 05 okt 2015, 12:44

martinw skrev:Om jag fått plats med flera lager plastkort hade jag bytt till kortet nederst och gummi överst. Byt till annan kikare och testa bort den fellällan. Går den jämt i fart när detta händer?


Ska prova litet olika lösningar, först se till att kikarmontaget blir helt symmetriskt och spänningsfritt och om det inte hjälper så ska jag testa med annan kikare som uppfört sig stabilt under flera år på den bössan tidigare (MTC Viper 10x44). Men tror inte att det är fel på kikaren eftersom träffbilderna normalt är så stabila.

Hastigheten har legat konstant vid alla tillfällen jag mätt dock har jag inte mätt hastigheten just vid tillfällen jag haft problem med träfflägesändringar åt alla håll, i början av skjutsessioner. Även detta måste kollas på så det inte är något med att pistongpackningen behöver ett antal skott för att värma upp... vem vet utan att testa noga och systematiskt.

Deichenpoff skrev:jag har gjort samma grej pch klämt fast en bit plast mellan ringarna,trodde dock inte ni åroffs gjorde dessa fullösningar. men skulle man inte kunna sätta dit en kabelsko på ovansidan av ringen ist ? dom har ju en liten klämma fast funktion i ena änden. iofs kört för din del om du chimsat så mkt,själv köpte jag ställbara fästen ist som var oändligt mer praktiskt. du kan väl göra det du med nu när du ska köpa finkikare?


Bra idé med att köra med en liten tunn kabelsko el likn och skruva fast med ringens skruv ovanifrån istället, låter väldigt sunt och borde eliminera alla ev torsionskrafter i montaget :thumbupp:

Har fått shimsa upp en del med epoxy pga viss barrel droop i aktuell fjäderbössa, ca 0,75 mm skillnad i höjd mellan bakre och främre ring. Shimsar man med epoxy i både bakre och främre ring så blir det ett spänningsfritt montage, dessa "U-kilar" har inte rubbats ur läge så jag förutsätter att det funkar som avsett. Ställbara fästen är ju mer praktiskt som du säger men det ska gå utmärkt så här också. På min pcp-rigg har det inte behövts någon shimsning alls så den kommande kikaren räknar jag med kommer att passa rakt av i existerande fästen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12785
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer