Ser hårkorset suddigt...

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ser hårkorset suddigt...

Inläggav johansson939 20 okt 2015, 17:07

Jag: FX Royale 400 .177. Nikko Stirling Targetmaster 6-24X56 med motljusskydd (tub)
Jag är glasögonorm och har då glasögon jämt pga. närsynthet. Även brytningsfel på höger öga och jag ser aldrig helt
klart med det. Skjuter med höger öga. Högar hand på avtryckaren.

Kompis: FX Royale 400 .22, FX Optics 6-18X44
Han har inte glasögon men säger att han ser lite suddigt och skulle antagligen behöva.
Skjuter också likadant som mig.

Problemet. Jag ser mitt hårkors suddigt, ibland. Kör jag på 25 meter så funkar det bra nästan jämt. Men inte helt hundra. Jag tror att när tavlan är i bra ljus så ser jag korset skarpt och då presterar jag bra träffbilder.
Så gjorde jag iaf. när jag sköt själv och tavlan var i solen.

På 50 meter när vi sköt igår så ser jag korset suddigt. Tavlan var i skuggan. Det hjälper ibland med att typ sikta bredvid tavlan så ögat "zoomar" in sig på korset och då flytta bössan till tavlan och trycka av.
Även provat att ställa på parallaxen så man ser tavlan lite suddigare för att se korset tydligare, och det kan man väl säga funkar med det är ett rent h-e att se vart man träffar.
Har provat båda att köra på max förstoring och vilket jag förstår så kan en del sikten bli otydliga så för att prova har jag ändrat till 20x förstoring. Har även ställt in korset så jag ser det tydligt med att kolla upp mot himlen och kolla korta stunder så inte ögat vänjer sig.

Använder jag kompisens bössa och inte rör nånting på hans hårkors så ser jag det skarpt på både 25 och 50 meter. Både när tavlan är i sol och igår som i skuggan. Träffar med jämna träffbilder då. Som sagt, utan någon som helst justering från när han skjuter till när jag skjuter.
Igår när vi sköt på 50 och jag fick låna hans bössa så sköt jag jämna träffbilder MEN dom träffade lite till höger om centrum på tavlan. Antar att det är brytningsfelet i mitt öga som gör det, eller är jag helt ute???
Och jag antar också att det går att justera sig till centrum med rattarna så jag (alltid, he he) träffar centrum av tavlan.

Frågan är då denna......
Vad f-n ska jag hitta på????? Eftersom jag varit inne på att byta glasögon för att något är lur verkar ju konstigt eftersom jag ser klockrent i FX siktet. Men inte i mitt.
Så då kan man väl utesluta ögat.
Antar då att mitt sikte och mitt öga inte passar så bra ihop jämt utan bara ibland. Om tavlan står i klart ljus så verkar det funka bra. Har bara provat det dock på 25 meter. Och det funkar bra. Igår var det lite skumt på 50 meter och mitt sikte var suddigt men när jag tittade i kompisens bössa så såg jag siktet klart.
Har även provat vid inställning av hårkors att inte titta på korset utan igenom korset.
Vi provade även för lite längre sen att skruva bort tuben fram på kikaren för att se om det blev bättre men ingen skillnad. Då stod inte tavlan i solen.
Kan siktet vara för hårt skruvat på fästena till den så det klämmer på tuben? Kanske en idiot idè men jag frågar ändå.
Min icke glasögonbärar kompis har aldrig sagt att han ser mitt kors suddigt.

Tror jag fått med allt och alla scenarion.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Beangan 20 okt 2015, 17:09

På ditt sikte, där du kollar in. Där ska du ha en sjustering för att få både tavla och kors i fokus. Testa att skruva in/ut en bit.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav börne 20 okt 2015, 17:11

Har du justerat okularet längst bak på kikaren?
För att följa länken så måste du registera dig.



Titta upp mot ljus himmel i kikaren & blunda, sen öppna ögat & hårkorset ska va skarpt direkt.
Senast redigerad av börne 20 okt 2015, 17:16, redigerad totalt 2 gånger.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18798
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2839 gång
Tackad: 6084 gånger i 2391 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav gubbe 20 okt 2015, 17:13

Beangan skrev:På ditt sikte, där du kollar in. Där ska du ha en sjustering för att få både tavla och kors i fokus. Testa att skruva in/ut en bit.


Ja exakt så. Titta genom kikaren mot en ljus himmel och skruva tills korset är skarpt.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10467
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3068 gång
Tackad: 1639 gånger i 818 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Sir Ville 20 okt 2015, 17:20

Beangan skrev:På ditt sikte, där du kollar in. Där ska du ha en sjustering för att få både tavla och kors i fokus. Testa att skruva in/ut en bit.


Okuläret ska inte justeras genom att titta konstant mot en tavla tills bilden (korset/bilden) är skarpt. Ens öga kompenserar snabbt även till lite fel inställning. Det ska göras på det sättet (snabb titt mot något ljust, såsom himmeln) som beskrivits ovan.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Beangan 20 okt 2015, 17:27

Har inte sagt något om HUR, bara att det ska sjusteras ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav johansson939 20 okt 2015, 17:29

Jo, som jag skrev i min doktorsavhandling här ovanför så har jag provat att ställa in korset mot himlen. Och provat att kolla korta stunder så inte ögat ställer om sig. Så det är provat.
Samt under den inställningen även kolla igenom korset och inte försöka fokusera på korset.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav gubbe 20 okt 2015, 17:33

johansson939 skrev:Jo, som jag skrev i min doktorsavhandling här ovanför så har jag provat att ställa in korset mot himlen.


Ursäkta, missade det. :oops:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10467
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3068 gång
Tackad: 1639 gånger i 818 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav johansson939 20 okt 2015, 17:42

gubbe skrev:
johansson939 skrev:Jo, som jag skrev i min doktorsavhandling här ovanför så har jag provat att ställa in korset mot himlen.


Ursäkta, missade det. :oops:


Inga problem. Var ju mer än En rad i mitt inlägg men ville va så tydlig som möjligt.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Leopold 20 okt 2015, 18:21

Om du har brytningsfel (astigmatism) så kan det vara att du antingen får ha vågräta linjer i korset knivskarpt eller de lodräta när du ställer in dioptrin i okularet enligt standardmetoden, eller hitta en kompromiss däremellan. Jag har en lätt form av detta och det påverkar inte mitt skytte alls, korrigeringen i dioptriringen räcker fint för mig att sikta utan glasögon.

Men du säger att du aldrig ser klart med skjutögat, tolkar det som att det även gäller när du skjuter med glasögon och det kan delvis förklara problemet.

Två saker är problematiska som jag ser det. Syndefekter förvärras med sämre belysning eftersom pupillen öppnas mer, exakt samma fenomen som med kameraobjektiv. Man får sämre skärpa när det är mörkt och har stor "bländare". Det andra problemet är att man kollar i rätt extrem vinkel genom typiska glasögon när man använder kikarsikte, inte säkert att dina glasögon har full upplösning i den vinkeln.

Kanske går inte ditt synfel att korrigera fullt ut men jag hade nog gått till en optiker och hört efter om problemet går att lösa. Jag tycker att om det fungerar ibland så borde man kunna hitta en lösning så det fungerar nästan alltid.

En helt annan grej som inte tagits upp men som är extremt viktig: man kan aldrig lita på parallaxinställningens angivelser i meter, detta oavsett sidoparallax eller frontparallax. Kanske är det så enkelt som att du inte ställt in fokusavståndet riktigt? När det är rätt inställt så ska korset och målet vara skarpa samtidigt och inte förändras i förhållande till varandra om du "ugglar runt" med ögat i okularet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav johansson939 20 okt 2015, 18:47

Stort tack Leopold för ditt svar och ideèr.
Det där med våg/lodräta linjer, tycker mig kunna se lod tydligare. Men vågrät blir suddig.
Jo, det blir ju lite konstig vinkel med glasögon när man kollar in i kikaren.
Ska även prova någon gång att använda vänster öga och kolla med. I värsta fall så får jag väl lära mig skjuta med det.

Hur tänker du när du skriver Parallaxinställningens angivelser i meter? Jag brukar bara ställa in typ fokus med den och köra därefter. Är det fel?
Och vad menar du med fokusavståndet? Då antar jag att du menar ringen närmast ögat. Alltså inställningen man gör när man tittar typ på himlen?
Som en beskrev här. Att när man tittar upp mot himlen och blundar och så fort man öppnar ögat så ska korset vara skarpt.
Jag ställer hellre en fråga för mycket än en för lite.
Men det känns lite frustrerande när jag kollar igenom FX siktet och det är klockrent bra bild. Ser hårkorset klart och tydligt i det UTAN att röra ett dugg på det.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Leopold 20 okt 2015, 19:32

Ringen närmast ögat är dioptriringen, den ställer man bara en gång sedan rör man den inte. Den är enbart till för att du ska få maximal skärpa på korset och det avgör du med metoden som du beskrev: ställ parallaxen/fokus på oändligheten och kolla mot himlen, sedan snabbt in och vänd i okularet. Korset ska uppfattas skarpt omedelbart. Gör det inte det, ändra diopterringen och upprepa tills du hittat rätt inställning.

När du väl fått ordning på din diopterring, glöm den. Tejpa fast den eller lås med låsring om det finns.

Alla justeringar sker därefter med den sk parallaxringen eller som det ibland kallas, fokusringen. På sikten med frontparallax (AO) är det att man ställer in det genom att skruva på kikarens frontlins. Man ställer in fokusavståndet så att både mål och kors är skarpa samtidigt, då ska de ligga i samma fokusplan och man får inga förändringar av kors relativt målbild om man flyttar runt ögat i okularet.

Har du ett sikte med sidoparallax är det (oftast) en ratt på vänstersidan för samma sak dvs att ställa in fokus på målet.

Har du ett sikte där man har ett fast fokusavstånd (typiska jägarsikten) så kan du ha ett förinställt fokusavstånd på tex 50 eller 100 meter, dessa kommer att upplevas ganska oskarpa och ge parallaxfel om man skjuter på tex 25 meter. Men jag känner inte till ditt sikte eller hur du ställt in det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav johansson939 20 okt 2015, 21:08

Sitter parallax hjul på sidan med stor ratt.
Och den justerar jag ju givetvis när längden till målet ändrar sig.
Jag är inne på att mitt öga inte är kompatibelt med mitt sikte. Eftersom det funkar rakt av med FX siktet.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Superbee 20 okt 2015, 21:58

Hej, det är allmänt kännt att man behöver skytteglas om man har syndefekter och ska prestera så bra som möjligt. Som någon skrev ovan så blir vinkeln för glaset extremt och man får då lite märkligt brytningsindex, testa själv att kolla på lite hål och vinkla glasen.

Så, köp skytteglasögon med vinklat glas
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Superbee 20 okt 2015, 22:00

Exempel på vad jag pratar om:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Kapten Kamin 20 okt 2015, 22:37

Superbee skrev:Exempel på vad jag pratar om:
För att följa länken så måste du registera dig.


Hmmmm.... vart har jag sett dom innan...?
Visst ja.. Där va det!! :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3140
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1170 gång
Tackad: 1930 gånger i 677 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ser hårkorset suddigt...

Inläggav Wiri 21 okt 2015, 09:13

Du kan ju ev låna mitt sikte å skjuta under lite längre tid än att bara titta i det.
Om mitt nya passar bra vill säga.

För jag har oxo svart att se korset skarp i hans kikare imot mitt.
Men kom å tänka på en sak. Är inte ditt riktmedel mkt tunnare linjer än i mitt.
Mina är ju gansk tjocka träck ute i kanterna. Tänkte om det påvärkar att ögat ser det tydligare.
Wiri
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Vimmerby PSK


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer