Fästen pris=kvalitet ?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Harbard 22 nov 2015, 10:16

Jag använder mig utav USA Weavers egna 1" alu fästen. De är väldigt exakta på weaver skena. Priset vet jag inte, kanske 400kr? Inget kina skit alltså :)

Har testat Hawke matchmount, weaver också men passade inte på min Weaver skena, de satt snett, alltså var de för små så kinaskit håller jag mig undan totalt. EU, RU eller US made är det enda rätta.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Air 22 nov 2015, 11:29

Det är otroligt mycket som tillverkas i Kina o vad som döljer
sig bakom andra märken vid försäljning är nästan omöjligt
att hålla reda på.Man får prova söka sig fram på nätet för
info innan köp ock värdera själv vad pris kontra kvalitet får
bestämma.
Sen är det så att det finns kvalitetsvaror från Kina med som
säljs av fina märken till annat pris.
Exv,var kommer elektroniken i Daystategevären ifrån.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Silwer 22 nov 2015, 12:29

Troligen är många komponenter från asiatiskt håll, inte gör de själva komponenter iaf.

Dock är det färre elektroniska delar än folk kan tro, iofs pga chipbygnad.

Och ja om det fanns en slutkontroll på kinaprodukter vilket det ju gör med de verse sikten tex så blir de ju iaf ofta så bra de kan med delarna så kina behöver inte vara förkastligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Puttemjuk 22 nov 2015, 21:15

Air skrev:Använder Hawke el,Leapers fästen på mina luftvapen har inte
haft några problem.
Sportmatch är bra med något dyrare men inte så stor skillnad
mot de övriga två.

Jag skulle vilja säga att det är rätt stor skillnad. Jag har skjutit sönder två leapersfästen på en BSA grt lightning. Det enda som hållit är ett sportmatch.



Skickat från min SHIELD Tablet via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav klaus 23 nov 2015, 08:40

Jag köpte Hawke-fästen för 295kr. Jag trodde att massproducerade detaljer i lättmetall för de pengarna skulle duga till PCP och kanske även fetare fjäderbössor, men de hade så uppenbart låg kvalitet att jag inte ens försökte installera dem. Rent skräp i klarspråk. Det här var kanske ett reklamationsfall men hade varken tid eller ork att rodda med det.

Köpte i stället SM ATP-61 för betydligt mer pengar (runt 1000kr prisnivå i Sverige) och de hade bättre finish och har fungerat bra, men de handikappas med tanke på det inte standardiserade systemet med laxspår i alla möjliga dimensioner. Den enda fördelen med detta är väl att det bara behövs två snabba G1-pass med fräsen vid tillverkningen av bössan och därmed blir billigt.

Jag hoppas att Picatinny eller motsvarande riktig civil standard slår igenom.

Tack för ordet, måndagsharangen avslutad :-)
Hatsan Sniper - 170 J
Användarvisningsbild
klaus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 11 mar 2010, 17:19
Ort: Partille
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 29 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Garaget
Luftvapen favorit: Steyr LP50

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Skottiråttan 23 nov 2015, 09:18

Kastar in en sten. Jag tar hellre ett sprucket billigt kinafäste, man kan köpa ena riktigt stabila saker för småpengar och ha i reserv, än en sprucken tub på ett kikarsikte för 5-7papp. :o
Fattar inte varför om inte från fabrik borrar gängade hål så att man kan välja montageskena. 11mm laxspr är ok till en diopter men till ett kikarsikte på en fjäderbössa löjligt.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Silwer 23 nov 2015, 09:54

Men det ger väl inte att kinafästen är bättre?
Nu hängde jag inte med, är det Picatinny som efterfrågas igen?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Skottiråttan 23 nov 2015, 10:29

Sorry jag sitter med fet migrän och skriver så det blev lite oklart.
Nej det gör inte kinafästen bättre. Jag menade att alla dessa fästen få gärna för mig vara den vekare punkten än att kikartuben tar smällen. Har dock på senare tid sett att många fästen som säljs som hyfsat kvalitativa är tillverkade i Kina med låg QC.
Och ja jag skulle gärna vilja ha en Pica/Weaverskena på min HW95 istället för adapter 11-weaver. Se denna bild: För att följa länken så måste du registera dig.

Det syns lite dåligt men men det är två adaptrar 11-weaver med weaver30-fästen med 6-skruvar per fäste! Var dock tvingen att sätta in en stopbult då allting rörde sig bakåt av rekylen.
Senast redigerad av Skottiråttan 23 nov 2015, 10:35, redigerad totalt 2 gånger.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Etienne 23 nov 2015, 11:56

Talar man om fästen i sub-tusenlappsklassen så är det ganska tveklöst så att pris korrelerar extremt dåligt med kvalité.
Leapers, hawke, och diverse andra "no-name" märke av allt hyfsat robust kvalité till rena skiten prismärks, särskilt av flera svenska handlare, mellan allt från 50 spänn till 500 spänn för exakt samma produkt. Det är liksom en logisk omöjlighet att komma och påstå att pris i dessa segment korrelerar med kvalité.

Jag vet att många gör det, och det förvånar mig hur många som kontinuerligt påstår motsatsen. Ungefär lika ofta som jag förvånas över folk som dels drar enorma slutsatser från ett enstaka köp.
Utöver det förvånas jag oerhört över att folk ännu inte fatta att "Dovetail"/"11mm" absolut inte är samma från vapen till vapen, även bland väletablerade tillverkare av bättre klassens luftvapen. Dvs ett fäste som fungerar superbra på skenan på ett vapen kanske inte alls passar ett annat vapen, där resultatet är ett bedrövligt snedmontage med dålig passning och således också grepp.

Man får heller inte vara dum; köper man 2-delsringar av billigare produktion riskerar man givetvis mer problem än om man köper endels. Dels med passning mot tuben, men också grepp.

-

För egen del så har ett "rättköpt" Kinafäste av bättre kvalité alltid fungerat för mig de gånger jag byggt utifrån en begränsad budget.

Ett säkert kort för rimliga pengar är fortfarande SM. Passformen och centreringen blir givetvis varken bättre eller sämre än med något annat fäste av den typen, men tolerans, yta, etc. är i princip uteslutande bra. Prissättningen är (inom sverige) emellertid precis lika ojämn på dessa som på de billigare fästena.

Det 11mm fästen jag sett som gett absolut mest kvalitetskänsla har varit ett par från EAW. Men då snackar vi närmare 2000-kronors fästen, så det är ju inte jättekonstigt.

-

Så kort och gott enligt mig:

Pris i första bästa butik korrelerar skitdåligt med kvalité.
Rimligt prissättning sett till ekonomiskt område, marknaden i stort, etc. så har du rätt bra korrelation med kvalité.

Värt att tänka på: Prioritera rätt och överspecificera inte det du behöver för ändamålet!
Senast redigerad av Etienne 23 nov 2015, 12:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Etienne 23 nov 2015, 11:58

Skottiråttan skrev:Kastar in en sten. Jag tar hellre ett sprucket billigt kinafäste, man kan köpa ena riktigt stabila saker för småpengar och ha i reserv, än en sprucken tub på ett kikarsikte för 5-7papp. :o

Skottiråttan skrev:Nej det gör inte kinafästen bättre. Jag menade att alla dessa fästen få gärna för mig vara den vekare punkten än att kikartuben tar smällen. Har dock på senare tid sett att många fästen som säljs som hyfsat kvalitativa är tillverkade i Kina med låg QC.


Ehmm??
Spruckna fästen, spruckna tuber? Du har inte funderat på om du kanske drar skruvarna för hårt? :shock:
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Frank69 23 nov 2015, 13:04

Etienne skrev:Det 11mm fästen jag sett som gett absolut mest kvalitetskänsla har varit ett par från EAW. Men då snackar vi närmare 2000-kronors fästen, så det är ju inte jättekonstigt.


XXL säljer sådana, dock för 30mm tub för 699:- :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Etienne 23 nov 2015, 13:23

Frank69 skrev:
Etienne skrev:Det 11mm fästen jag sett som gett absolut mest kvalitetskänsla har varit ett par från EAW. Men då snackar vi närmare 2000-kronors fästen, så det är ju inte jättekonstigt.


XXL säljer sådana, dock för 30mm tub för 699:- :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.



Fast det var inte de som jag tänkte på. Dessa EAW är av "vanlig" stil och lider av de potentiella problem med spänningar i horisontalplanet som vilka fästen om helst. Det är sannolikt bra grejer ändå, men har inte de finesser som spänningsfria montage har.

De jag tänkte på är dessa:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Kanske overkill, men det är ju en prisskillnad också.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Etienne 23 nov 2015, 13:55

Harbard skrev:Jag använder mig utav USA Weavers egna 1" alu fästen. De är väldigt exakta på weaver skena. Priset vet jag inte, kanske 400kr? Inget kina skit alltså :)

Fast det är väl bara de gamla stålvarianterna av dessa som var från USA?
Alu-varianterna är från Kina, till flera personers irritation kan tilläggas. Det var en ganska konroversiell grej när produktionen lades ut dit.

Det är lätt att se vad man har; På de gamla USA-varianerna står det stämplat "USA" på ringarna.
På de kinesiska så står ingenting på ringen.

UPDATE:
Här är en jämförelse av nya vs gamla.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Kapten Kamin 23 nov 2015, 15:14

Etienne skrev:
Harbard skrev:Jag använder mig utav USA Weavers egna 1" alu fästen. De är väldigt exakta på weaver skena. Priset vet jag inte, kanske 400kr? Inget kina skit alltså :)

Fast det är väl bara de gamla stålvarianterna av dessa som var från USA?
Alu-varianterna är från Kina, till flera personers irritation kan tilläggas. Det var en ganska konroversiell grej när produktionen lades ut dit.

Det är lätt att se vad man har; På de gamla USA-varianerna står det stämplat "USA" på ringarna.
På de kinesiska så står ingenting på ringen.

UPDATE:
Här är en jämförelse av nya vs gamla.
För att följa länken så måste du registera dig.


"please support Weaver outsourcing..." :lol:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Skottiråttan 23 nov 2015, 15:57

Etienne skrev:Spruckna fästen, spruckna tuber? Du har inte funderat på om du kanske drar skruvarna för hårt? :shock:

Kul. Inte jag, två på mitt jobb med hatsan och åtdragningar så fästerna bågnar. Den enna gick inte att skruva upp då skallen gav vika. När vi väl borrat loss den så var även tuben sprucken! Han bedyyyrade att det var bara draget med fingerkraft! Visst.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Kapten Kamin 23 nov 2015, 17:11

Skottiråttan skrev:
Etienne skrev:Spruckna fästen, spruckna tuber? Du har inte funderat på om du kanske drar skruvarna för hårt? :shock:

Kul. Inte jag, två på mitt jobb med hatsan och åtdragningar så fästerna bågnar. Den enna gick inte att skruva upp då skallen gav vika. När vi väl borrat loss den så var även tuben sprucken! Han bedyyyrade att det var bara draget med fingerkraft! Visst.

Ja då hjälper nog inte dyra fästen heller... man ska ju ge sig att dra när det kommer stålsaft, har vi lärt oss i en annan tråd... :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Leopold 23 nov 2015, 18:57

Skottiråttan skrev:Han bedyyyrade att det var bara draget med fingerkraft! Visst.


Vissa har väldigt stark kraft i fingrarna... :-)

Men just på tal om det så tycker jag mig ha märkt en stor skillnad på billiga skitfästen och de bättre som tex Sportsmatch. De senare sitter som berget med minimal åtdragning.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12784
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Etienne 23 nov 2015, 19:29

Leopold skrev:Men just på tal om det så tycker jag mig ha märkt en stor skillnad på billiga skitfästen och de bättre som tex Sportsmatch. De senare sitter som berget med minimal åtdragning.


Och SM är ingenting jämfört med de EAW-fästen jag nämnde tidigare. Att dra dem utan verktyg på ett PCP-vapen hade tveklöst varit problemfritt :oops: .
Rätt häpnadsväckande egentligen. Jag förmodar att det har att göra med bra toleranser som ger riktigt bra utdelning på effektiv kontaktyta.

Om man skjuter ens marginellt bättre bättre vette fan... Men visst känns det coolt :idea:
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav dano_swe 23 nov 2015, 19:53

Ingen som använder Loctite på fästesskruvarna?
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Leopold 23 nov 2015, 20:00

dano_swe skrev:Ingen som använder Loctite på fästesskruvarna?


Nej inte för min del, aldrig att jag skulle använda det vad gäller kikarfästen. Handlar enbart om att ha rätt åtdragningsmoment och loctite skulle göra det omöjligt att kontrollera. Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att investera i en bra momentnyckel. Visst man lär sig vad som är "lagom" moment men inte fel att ha fasta referenspunkter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12784
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav dano_swe 23 nov 2015, 20:10

Hur menar du att det skulle göra det omöjligt att kontrollera? Det blir väl inte trögare att dra åt skruven innan Loctiten satt sig?
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav bjosse 23 nov 2015, 20:11

Leopold skrev:
dano_swe skrev:Ingen som använder Loctite på fästesskruvarna?


Nej inte för min del, aldrig att jag skulle använda det vad gäller kikarfästen. Handlar enbart om att ha rätt åtdragningsmoment och loctite skulle göra det omöjligt att kontrollera. Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att investera i en bra momentnyckel. Visst man lär sig vad som är "lagom" moment men inte fel att ha fasta referenspunkter.


Det är rätt tänkt. En bra momentnyckel säljs av Vapex i Vellinge. Viktigt att komma ihåg är detta med skalan eftersom det är rätt lätt att dribbla bort sig i snarlika engelska måttenheter. Jag var själv snubblande nära tidigare, men fick inte ihop det och satte ihop en liten förteckning som jag gärna delar med mig av. Genomgående har många en tendens att förväxla åtdragning mellan motorblock på hjullastare och småskruvar till aluminiumfästen. De ska inte dras lika hårt.....
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav bjosse 23 nov 2015, 20:25

Liten guide:

Moment lb/in

Spuhr ring 15-25
Spuhr bas 45
Burris Zee ring 20
Warne ring/bas 25
Alu-ringar 10-15
Stål-ringar 15-20
Generellt bas 30

Stock, bäddad 65
Stock, ej bäddad 40

CZ pipskruvar 45
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Nitro 23 nov 2015, 20:39

Har både billiga kinafästen samt SM. Har ej haft några problem med skruvar som lossnar eller glapp, såvitt jag vet överhuvudtaget.
Endels justerbart SM fäste är dock något jag varmt kan rekommendera även om det kostar en slant. Vi har rabatt på dessa hos vår sponsor Mundilar och är relativt överkomliga prismässigt där.

På Diana 48 som är kända för att sluka sikten i parti och minut satte jag på ett SM Dampa. Ännu har jag inte sabbat något sikte och de har ej heller rört sig på något håll.

Jag spänner med lite lagom känsla då jag håller i kortänden på insexnyckeln. Funkar såvitt jag vet för mig.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7738
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Fästen pris=kvalitet ?

Inläggav Silwer 24 nov 2015, 00:42

Jag har aldrig dragit sönder gängor på nåt sånt här, men jag har lite känsla för när det räcker det har inte alla kan jag meddela.

Tändstift som man kan lossa med handen på hylsan eller sönderdragna gängor i toppen, typ den stilen.

Jag tycker man om det är omöjligt att begripa vad som är nog kan kolla momenten för de mm man drar iaf.

Använd inte enorma verktyg det behövs inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

FöregåendeNästa

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer