"Skräp" i siktet, Hawke eclipse 30SF 4-16 !

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

"Skräp" i siktet, Hawke eclipse 30SF 4-16 !

Inläggav MrStupiD 03 maj 2016, 17:55

Tjabba samtliga.

Mitt första inlägg men jag har läst som en "smygare" ett tag!
Jag har lite, som rubriken säger, "skräp" längs X-axeln på mitt "Hawk EclipseSF 4-16".
Det är egentligen inte ivägen mer än psykiskt irriterande men går det att få bort på ett skonsamt sätt utan att riskera att sabotera siktet helt?
Jaja, vissa kanske kommer säga/tänka att "Du har ett skitsikte, köp ett nytt" men vi har alla olika ekonomiska förutsättningar som bör beaktas.
Har någon en lösning på problemet?

Ha det bra samtliga, humöret på topp.

RED:
Om jag var otydlig så måste jag säga att jag rengjort främre lins på ut/in-sida och bakre på utsidan då jag inte riktigt vet hur jag tar lös och rengör den på "insidan"....
MrStupiD
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 maj 2016, 17:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: "Skräp" i siktet, Hawke eclipse 30SF 4-16 !

Inläggav Leopold 03 maj 2016, 18:30

Har du avlägsnat frontlinsen så har du samtidigt avlägsnat kvävefyllningen som nästan alla sikten har för att undvika problem med kondens. Det är en miljö inne i siktet som är förseglad mot damm och fukt i omgivningen. Möjligen något man kan leka med i experimentsyfte på ett gammalt avskrivet och uttjänt sikte men inte på ett sikte man tänker använda.

Felet du har på ditt sikte ligger förmodligen nära hårkorsets plan och det är inget man kan åtgärda på egen hand. Är det garanti på siktet så utnyttjar man den, i ditt fall svårt även om garanti finns eftersom du öppnat siktet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Skräp" i siktet, Hawke eclipse 30SF 4-16 !

Inläggav MrStupiD 03 maj 2016, 18:42

Leopold skrev:Har du avlägsnat frontlinsen så har du samtidigt avlägsnat kvävefyllningen som nästan alla sikten har för att undvika problem med kondens. Det är en miljö inne i siktet som är förseglad mot damm och fukt i omgivningen. Möjligen något man kan leka med i experimentsyfte på ett gammalt avskrivet och uttjänt sikte men inte på ett sikte man tänker använda.

Felet du har på ditt sikte ligger förmodligen nära hårkorsets plan och det är inget man kan åtgärda på egen hand. Är det garanti på siktet så utnyttjar man den, i ditt fall svårt även om garanti finns eftersom du öppnat siktet.


Hejja, tack för svar.
Hmmm, är utrymmet innanför den yttre linsen och tuben kvävefylld, den som går att skruva bort så lätt?
Japp, den har jag skruvat bort för att kunna rengöra och se om problemet försvann men inget som påverkade, skräpet kvar.
"Skräpet" fanns där då jag köpte siktet beggat av en "ärlig norrlänning" på +70år som sa att det var helt fungerande.
Men sitter "korset/riktmedlen" rakt därinne eller är det annan lins som täcker?
Annars borde man ju kunna peta riktmedlen helt åt pipsvängen isf!?!
MrStupiD
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 maj 2016, 17:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer