Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Leopold 05 maj 2016, 23:00

Rutinen på sistone har vart att köra med dymo-plasttejp underst, sedan en vanlig skrivbar tejp ovanpå typ Scotch 810 Magic. Där kan man sitta och fiffla någon månad med permanenta CD-pennor med riktigt tunn spets tills man tycker avståndsmarkeringarna stabiliserar sig i de temperaturer man kommer att tävla med.

Därefter bara att dra av tejpen försiktigt medan man märker upp avstånden preliminärt & hyfsat exakt direkt på Dymo-tejpen med den tunna märkpennan. En kort tids finjustering av dessa med märkpennor i olika färg för olika temperaturer, en del sikten ändrar sig mer än andra med temperaturen.

Vill man vara extremt exakt på sluttampen inför mer betydelsefulla tävlingar tex - i synnerhet om man har parallaxhjul med relativt liten diameter - så vill man ha ultratunna märkstreck och som bonus är garanterat väderbeständiga. Då kan man använda tex en sån här grunka, gasdriven lödkolv med värmeknivstillsats.Ger permanenta extremt tunna och mycket tydliga streck på den värmekänsliga Dymo-tejpen, gissar typ 0.1 mm beroende på värme och slipning på kniven. Rekommenderas att köra på så låg värme som möjligt, kanske att man bara värmer upp kniven litet kort och kör på eftervärmen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det går givetvis också att värma ett vanligt rakt knivblad typ från en universalkniv med en tändare eller något men det går lättare att få rätt temp under den tid man behöver det med grunka typ ovan.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Nitro (06 maj 2016, 00:53)

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Batistuta 05 maj 2016, 23:04

Leopold skrev:Rutinen på sistone har vart att köra med dymo-plasttejp underst, sedan en vanlig skrivbar tejp ovanpå typ Scotch 810 Magic. Där kan man sitta och fiffla någon månad med permanenta CD-pennor med riktigt tunn spets tills man tycker avståndsmarkeringarna stabiliserar sig i de temperaturer man kommer att tävla med.

Därefter bara att dra av tejpen försiktigt medan man märker upp avstånden preliminärt & hyfsat exakt direkt på Dymo-tejpen med den tunna märkpennan. En kort tids finjustering av dessa med märkpennor i olika färg för olika temperaturer, en del sikten ändrar sig mer än andra med temperaturen.

Vill man vara extremt exakt på sluttampen inför mer betydelsefulla tävlingar tex - i synnerhet om man har parallaxhjul med relativt liten diameter - så vill man ha ultratunna märkstreck och som bonus är garanterat väderbeständiga. Då kan man använda tex en sån här grunka, gasdriven lödkolv med värmeknivstillsats.Ger permanenta extremt tunna och mycket tydliga streck, gissar typ 0.1 mm beroende på värme och slipning på kniven. Rekommenderas att köra på så låg värme som möjligt, kanske att man bara värmer upp kniven litet kort och kör på eftervärmen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det går givetvis också att värma ett vanligt rakt knivblad typ från en universalkniv med en tändare eller något men det går lättare att få rätt temp under den tid man behöver det med grunka typ ovan.

Vill se bild på hur det blev :roll:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
martinw (06 maj 2016, 05:46)

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Leopold 05 maj 2016, 23:14

Det kommer inte förrän på lördag kväll, jag ska fastställa de preliminära märkningarna med märkpennan på lördag. Jag kan säga att de tidigare märkningarna under vintern har fått reviderats en hel del, de jag markerat vid -15, -10, nollgradigt osv är flera mm fel uppe vid 50 m nu vid 28-30 graders temp på kikaren som det var idag. På mitt S3 FT så flyttas man uppåt i skalan med ökad temp och hamnar mycket nära gränsen för siktet. Lovar jag ska visa på lördag kväll hur det blev :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Batistuta 05 maj 2016, 23:20

Leopold skrev:Det kommer inte förrän på lördag kväll, jag ska fastställa de preliminära märkningarna med märkpennan på lördag. Jag kan säga att de tidigare märkningarna under vintern har fått reviderats en hel del, de jag markerat vid -15, -10, nollgradigt osv är flera mm fel uppe vid 50 m nu vid 28-30 graders temp på kikaren som det var idag. På mitt S3 så flyttas man uppåt i skalan med ökad temp och hamnar mycket nära gränsen för siktet. Lovar jag ska visa på lördag hur det blev :)

Aah jag hoppar lördag. Jag har för mycket att justera för att det ska gå att tävla. Idag ramlade kikaren av pga den snabba rekylen shortstroken bidrog med :-)
Vittsjö den 15-de blir bra kompis :)
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Leopold 05 maj 2016, 23:26

Tråkigt att det strular för dig Bati. Prova att hartsa fästenas klor i kilspåret och/eller ringarna om det vill glida iväg för dig på rekylfjäder. Ja vi synes i Vittsjö ska bli skitkul!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Batistuta 05 maj 2016, 23:31

Leopold skrev:Tråkigt att det strular för dig Bati. Prova att hartsa fästenas klor i kilspåret och/eller ringarna om det vill glida iväg för dig på rekylfjäder. Ja vi synes i Vittsjö ska bli skitkul!

Det blir inborrade stoppskruvar överallt där jag kommer åt. Sen drar jag allt tills stålsaften börjar sipprar :Thumbupp:
Senast redigerad av Batistuta 06 maj 2016, 08:32, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav Nitro 06 maj 2016, 01:19

Det är en halv vetenskap att kunna sin bössa med rätt uppmärkning och justeringar. Själv märkte jag bara upp avstånden och kollade hur många cm det skilde mellan de olika avstånden och sen höll jag över eller under ungefär samma avstånd.

Vem har sagt att det behöver vara så komplicerat.

Efter det avancerade jag och började sikta efter dotsen. Två dots upp eller ner och ibland 4,5 haha

Finns fördelar men även nackdelar med dessa olika system, den största nackdelen är just att man inte har samma exakthet som när man skruvar in sig och att det är lättare att alltid hålla hårkorset i mitten.

Fördelarna med det enkla är att du inte behöver skruva. Inte alla kikare som fixar det, framförallt inte billiga Kinasikte. Risken att skruva bort sig försvinner, vilket de flesta har gjort såvitt jag vet.

Är man nybörjare så ska man inte underskatta de första två metoderna. Går man sen upp i level så kan man börja klicka in sig, men det krävs då en kikare som klarar detta och är konsekvent. Det krävs också en del jobb med att med skjuta och märka upp.
Oavsett vad man väljer så kan alla värden ändras vid olika temperaturer, haha
Vem har sagt att det ska vara lätt.

Själv är jag förvånad över att jag fällde mer en hälften av målen i Mörrum sist när jag nu senast kollat och upptäckt att mina första märkningar inte alls stämmer och får göras om och att klicken inte heller stämmer.

Ja vem har sagt att det ska vara lätt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Tips hur finmärka upp parallaxhjul

Inläggav päran 06 maj 2016, 19:07

Ett litet tips om kikarn inte vill sitta i fäste - kirurg tejp i fästet- eller matt tejp , bägge är lätta att tvätta väck med t sprit men ger bra friktion :)
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer