Hawke Vantage 4-16x44

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hawke Vantage 4-16x44

Inläggav Kapten Kamin 17 maj 2016, 21:23

Köpte ett Hawke Vantage när jag va hos Tobbe senast. Det ska sitta på en HW30S till juniorerna i klubben. Siktet är lätt, smidigt och sitter som en smäck på HW30:n.
Det enda som jag tyckte va en stor nackdel är att parallaxen går till min 15 yards. Uppmätt visade det sig vara 12,5m. Det kanske man skulle kunna leva med, men fan heller. FT ska skjutas från 10 meter!. Tog beslutet att försöka justera själv. Skulle det paja har jag råd att köpa nytt.
Fick till min förvåning av frontringen hyffsat lätt.För att följa länken så måste du registera dig.


Inga verktyg behövdes. Den inre gängade delen satt däremot som berget. De små hacken som fanns va löjligt små och tillät inga verktyg att snacka om, så jag förstorade dessa med dremeln. Skruvade fast ett rejält byggjärn i bänken så jag skulle få bra tag.
För att följa länken så måste du registera dig.

En snabb värmning med dotterns hårfön sen vred jag till. Efter ett par krafttag så lossnade ringen. Nu va det en enkel sak att justera in parallaxen till min 10m. Ca 1 varv ut och 10 meter blev skarpt och fint. Tappade heller inget på oändligt vad jag kunde se.
För att följa länken så måste du registera dig.


Sen hade jag ett UTG-hjul till Leapers i hyllan som passade perfekt! Inte en tiondel glapp! Ibland har man tur... :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.


Skulle jag rekommendera denna justering.? Ja om du har råd att prova på egen risk så... Jag blev nöjd i alla fall :)
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Dudda (17 maj 2016, 22:13), Nitro (18 maj 2016, 07:19)

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer